Lean-ajattelu ja laatujohtaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: KH00CR77
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat
Sisältö
• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 21.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Logistiikka, palvelut ja tuotantotalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Annamari Heikkilä
Ryhmät
-
PLILOS24APLILOS24A
-
PLILOS24BPLILOS24B
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat
Sisältö
• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus
Oppimateriaalit
Oppikirjat ja artikkelit LEAN-ajattelusta, laatujohtamisesta ja johtamisjärjestelmistä.
Opetusmateriaalit ja luentodiat Itsissä.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetusmateriaalit ja esimerkit.
Tuntitehtävät.
LEAN-työkalujen ja -menetelmien käyttöä käytännön sovelluksina.
Ryhmätyöt, joissa sovelletaan LEAN-menetelmiä.
Kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin perustuva itseopiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
28.04.2025 10.00 - 12.00LEM_A309 (70 henkilöä). Uusinnat syksyn 2025 uusintatenttipäivinä. Ilmoittautuminen uusintoihin opettajalle sähköpostitse viimeistään viikkoa ennen tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti ja siihen valmistautuminen: 20h
Ryhmäprojekti LEANin työkalut ja menetelmät: 38h
Tutustuminen LEANin soveltamiseen jollakin toimialalla ryhmätehtävä: 20h
Esseetehtävä LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen valitsemassasi organisaatiossa: 20h
Tuntitehtävät 10 h
Osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Ajoitus 17.1.-28.4.2025 (ei tunteja viikolla 8).
Kurssin tavoitteet
Tämän kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille kattava ymmärrys laadunhallinnan ja LEAN-ajattelun merkityksestä yritystoiminnassa. Kurssilla opitaan keskeiset LEAN-työkalut ja -menetelmät sekä niiden soveltaminen erityisesti kuljetus- ja varastoalalla. Lisäksi käsitellään laatujohtamisen periaatteita, johtamisjärjestelmiä ja standardeja, joiden avulla yritykset voivat saavuttaa ja ylläpitää korkeaa laatua ja jatkuvaa kehitystä.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:
Ymmärtää laadun merkityksen yritykselle ja sen vaikutuksen toiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen.
Tunnistaa ja kuvata keskeiset LEAN-ajatteluun liittyvät käsitteet.
Kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät (5S, hukka-analyysi, arvovirtakuvaus, Kaizen jne.).
Ymmärtää virtaustehokkuuden merkityksen ja sen vaikutuksen yrityksen toimintaan.
Soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä erityisesti kuljetus- ja varastoalan prosesseihin.
Kuvailla keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja standardit (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001).
Hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen yrityksen jatkuvassa kehittämisessä.
Ymmärtää laatujohtamisen periaatteet ja osaa selittää laatuauditoinnin menettelytavat.
Kurssin sisältö
Johdanto laatuun ja sen merkitykseen yrityksessä
Laadun merkitys kilpailukyvylle, asiakastyytyväisyydelle ja yrityksen menestykselle.
Laadunhallinta osana yrityksen strategista johtamista.
LEAN-ajattelu ja prosessijohtaminen
LEAN-ajattelun periaatteet ja sen liittyminen laatu- ja prosessijohtamiseen.
LEAN-ajattelun vaikutus kustannusten hallintaan ja toiminnan tehokkuuteen.
LEAN-työkalut ja -menetelmät
5S-menetelmä: työympäristön järjestelmällinen organisointi ja ylläpito.
Hukka-analyysi: seitsemän eri hukan tunnistaminen ja vähentäminen (ylituotanto, odottaminen, kuljetus, varastointi, liike, virheet ja ylityöstö).
5 x miksi-analyysi: juurisyiden tunnistaminen ja ongelmanratkaisu.
Arvovirtakuvaus (VSM): prosessien visualisointi ja parantaminen.
JIT (Just In Time): imuohjaus, kanban ja visuaalinen ohjaus.
Kaizen: jatkuvan parantamisen kulttuuri ja sen edistäminen.
Tilastollinen laadunohjaus (SPC): tilastollisten menetelmien käyttö laadunvalvonnassa.
LEAN eri toimialoilla
LEANin soveltaminen teollisuudessa, palvelualoilla, terveydenhuollossa sekä erityisesti kuljetus- ja varastoalalla.
Johtamisjärjestelmät ja laatustandardit
ISO 9001: laatujärjestelmä ja sen soveltaminen.
ISO 14001: ympäristöjohtamisjärjestelmä.
ISO 45001: työterveys- ja turvallisuusjohtamisjärjestelmä.
Standardien merkitys yrityksen toiminnassa ja kilpailukyvyn varmistamisessa.
Jatkuva kehittäminen ja ennaltaehkäisevä laadunhallinta
Yrityksen jatkuva kehittäminen ja laadunhallinnan menetelmät.
Riskiarviointi ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet laadun parantamisessa.
Auditointi ja sen merkitys
Laatuauditoinnin periaatteet ja prosessi.
Sisäinen ja ulkoinen auditointi osana laadunvalvontaa.
Toimitusketjun turvallisuus ja auditointiprosessi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettaja on tavoitettavissa opetuksen yhteydessä ja sähköpostitse kurssin aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: Testataan ymmärrystä kurssin sisällöstä, painoarvo 30% arvosanasta.
Ryhmäprojekti LEANin työkalut ja menetelmät. Sovelletaan jotakin LEAN-työkalua/menetelmää jonkin konkreettisen ongelman ratkaisemisessa, painoarvo 20% arvosanasta.
Tutustuminen LEANin soveltamiseen jollakin toimialalla ryhmätehtävä. 20%
Esseetehtävä LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen valitsemassasi organisaatiossa, painoarvo 20% arvosanasta.
Tuntitehtävät, painoarvo 10% arvosanasta.
Osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn. Enintään 0,5 lisäpistettä arviointiin. 80% tai enemmän: 0,5 lisäpistettä, 60%-79%: 0,4 lisäpistettä, 40%-59%: 0,3 lisäpistettä, 20%-39%: 0,2 lisäpistettä, 0-19%: 0,1 lisäpistettä.
Hylätty (0)
alle 50 % kokonaispisteistä
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja/tai ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
50-60- % kokonaispisteistä: T1
60-70- % kokonaispisteistä: T2
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta eivät sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
70-80- % kokonaispisteistä: H3
80-90- % kokonaispisteistä: H4
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ne ovat laajoja ja hyviä ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty monipuolisesti ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa niiden kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
90-100 % kokonaispisteistä: K5
Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija tunnistaa kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.