Siirry suoraan sisältöön

Lean-ajattelu ja laatujohtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CR77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 21.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Logistiikka, palvelut ja tuotantotalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Opettaja

  • Annamari Heikkilä

Ryhmät

  • PLILOS24A
    PLILOS24A
  • PLILOS24B
    PLILOS24B
  • 17.01.2025 13:00 - 15:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 23.01.2025 08:00 - 10:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 31.01.2025 14:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 14.02.2025 14:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 26.02.2025 08:00 - 10:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 07.03.2025 12:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 13.03.2025 08:00 - 10:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 20.03.2025 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 27.03.2025 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 04.04.2025 12:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 11.04.2025 12:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 17.04.2025 14:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 25.04.2025 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 02.05.2025 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
  • 09.05.2025 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat

Sisältö

• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus

Arviointiasteikko

H-5