Skip to main content

LEAN thinking and quality management (3 cr)

Code: KH00CR77-3001

General information


Enrollment
03.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 21.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Logistics, Services and Industrial Management
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business Logistics
Teachers
Annamari Heikkilä
Groups
PLILOS24A
PLILOS24A
PLILOS24B
PLILOS24B
Course
KH00CR77

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 17.01.2025 time 13:00 - 15:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Thu 23.01.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_B143 Teoriatila muunto
Fri 31.01.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_B143 Teoriatila muunto
Fri 14.02.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_B143 Teoriatila muunto
Wed 26.02.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_B143 Teoriatila muunto
Tue 04.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
ICT_A1038b Teoriatila
Thu 13.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_B143 Teoriatila muunto
Thu 20.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_B143 Teoriatila muunto
Thu 27.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Fri 04.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Fri 11.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Thu 17.04.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Thu 24.04.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Fri 25.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A317 Oppimistila
Mon 28.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00CR77-3001
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ajoitus 17.1.-28.4.2025 (ei tunteja viikolla 8).
Kurssin tavoitteet
Tämän kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille kattava ymmärrys laadunhallinnan ja LEAN-ajattelun merkityksestä yritystoiminnassa. Kurssilla opitaan keskeiset LEAN-työkalut ja -menetelmät sekä niiden soveltaminen erityisesti kuljetus- ja varastoalalla. Lisäksi käsitellään laatujohtamisen periaatteita, johtamisjärjestelmiä ja standardeja, joiden avulla yritykset voivat saavuttaa ja ylläpitää korkeaa laatua ja jatkuvaa kehitystä.

Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:

Ymmärtää laadun merkityksen yritykselle ja sen vaikutuksen toiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen.
Tunnistaa ja kuvata keskeiset LEAN-ajatteluun liittyvät käsitteet.
Kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät (5S, hukka-analyysi, arvovirtakuvaus, Kaizen jne.).
Ymmärtää virtaustehokkuuden merkityksen ja sen vaikutuksen yrityksen toimintaan.
Soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä erityisesti kuljetus- ja varastoalan prosesseihin.
Kuvailla keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja standardit (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001).
Hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen yrityksen jatkuvassa kehittämisessä.
Ymmärtää laatujohtamisen periaatteet ja osaa selittää laatuauditoinnin menettelytavat.

Kurssin sisältö
Johdanto laatuun ja sen merkitykseen yrityksessä
Laadun merkitys kilpailukyvylle, asiakastyytyväisyydelle ja yrityksen menestykselle.
Laadunhallinta osana yrityksen strategista johtamista.

LEAN-ajattelu ja prosessijohtaminen
LEAN-ajattelun periaatteet ja sen liittyminen laatu- ja prosessijohtamiseen.
LEAN-ajattelun vaikutus kustannusten hallintaan ja toiminnan tehokkuuteen.

LEAN-työkalut ja -menetelmät
5S-menetelmä: työympäristön järjestelmällinen organisointi ja ylläpito.
Hukka-analyysi: seitsemän eri hukan tunnistaminen ja vähentäminen (ylituotanto, odottaminen, kuljetus, varastointi, liike, virheet ja ylityöstö).
5 x miksi-analyysi: juurisyiden tunnistaminen ja ongelmanratkaisu.
Arvovirtakuvaus (VSM): prosessien visualisointi ja parantaminen.
JIT (Just In Time): imuohjaus, kanban ja visuaalinen ohjaus.
Kaizen: jatkuvan parantamisen kulttuuri ja sen edistäminen.
Tilastollinen laadunohjaus (SPC): tilastollisten menetelmien käyttö laadunvalvonnassa.

LEAN eri toimialoilla
LEANin soveltaminen teollisuudessa, palvelualoilla, terveydenhuollossa sekä erityisesti kuljetus- ja varastoalalla.

Johtamisjärjestelmät ja laatustandardit
ISO 9001: laatujärjestelmä ja sen soveltaminen.
ISO 14001: ympäristöjohtamisjärjestelmä.
ISO 45001: työterveys- ja turvallisuusjohtamisjärjestelmä.
Standardien merkitys yrityksen toiminnassa ja kilpailukyvyn varmistamisessa.

Jatkuva kehittäminen ja ennaltaehkäisevä laadunhallinta
Yrityksen jatkuva kehittäminen ja laadunhallinnan menetelmät.
Riskiarviointi ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet laadun parantamisessa.

Auditointi ja sen merkitys
Laatuauditoinnin periaatteet ja prosessi.
Sisäinen ja ulkoinen auditointi osana laadunvalvontaa.
Toimitusketjun turvallisuus ja auditointiprosessi.

Objective

Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat

Content

• Importance of Quality
• describe LEAN as a part of quality and process management
• LEAN tools and methods: 5S method, waste -analysis (7 types of waste), problem solving, 5 why analysis, Value Stream Mapping VSM, JIT (pull system / kanban / visual control), Continuous improvement (Kaizen), Statistical Quality Control (SPC)
• how LEAN is applied in different industries?
• quality standards ISO 9001, ISO 14001 and ISO45001
• continuous development of quality
• a risk assessment, preventive action and quality improvement
• auditing
• supply chain security

Materials

Oppikirjat ja artikkelit LEAN-ajattelusta, laatujohtamisesta ja johtamisjärjestelmistä.

Opetusmateriaalit ja luentodiat Itsissä.

Teaching methods

Luennot, opetusmateriaalit ja esimerkit.

Tuntitehtävät.

LEAN-työkalujen ja -menetelmien käyttöä käytännön sovelluksina.

Ryhmätyöt, joissa sovelletaan LEAN-menetelmiä.

Kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin perustuva itseopiskelu.

Exam schedules

28.04.2025 10.00 - 12.00LEM_A309 (70 henkilöä). Uusinnat syksyn 2025 uusintatenttipäivinä. Ilmoittautuminen uusintoihin opettajalle sähköpostitse viimeistään viikkoa ennen tenttiä.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Tentti ja siihen valmistautuminen: 20h

Ryhmäprojekti LEANin työkalut ja menetelmät: 38h

Tutustuminen LEANin soveltamiseen jollakin toimialalla ryhmätehtävä: 20h

Esseetehtävä LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen valitsemassasi organisaatiossa: 20h

Tuntitehtävät 10 h

Osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn.

Evaluation methods and criteria

Tentti: Testataan ymmärrystä kurssin sisällöstä, painoarvo 30% arvosanasta.

Ryhmäprojekti LEANin työkalut ja menetelmät. Sovelletaan jotakin LEAN-työkalua/menetelmää jonkin konkreettisen ongelman ratkaisemisessa, painoarvo 20% arvosanasta.

Tutustuminen LEANin soveltamiseen jollakin toimialalla ryhmätehtävä. 20%

Esseetehtävä LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen valitsemassasi organisaatiossa, painoarvo 20% arvosanasta.

Tuntitehtävät, painoarvo 10% arvosanasta.

Osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn. Enintään 0,5 lisäpistettä arviointiin. 80% tai enemmän: 0,5 lisäpistettä, 60%-79%: 0,4 lisäpistettä, 40%-59%: 0,3 lisäpistettä, 20%-39%: 0,2 lisäpistettä, 0-19%: 0,1 lisäpistettä.

Failed (0)

alle 50 % kokonaispisteistä

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja/tai ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

50-60- % kokonaispisteistä: T1
60-70- % kokonaispisteistä: T2

Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta eivät sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.

Assessment criteria, good (3-4)

70-80- % kokonaispisteistä: H3
80-90- % kokonaispisteistä: H4

Tehtävät on palautettu aikataulussa, ne ovat laajoja ja hyviä ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty monipuolisesti ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa niiden kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

90-100 % kokonaispisteistä: K5

Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija tunnistaa kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.

Further information

Opettaja on tavoitettavissa opetuksen yhteydessä ja sähköpostitse kurssin aikana.

Go back to top of page