Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 4021110

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee monikanavamarkkinoinnin käsitteen. Hän tunnistaa markkinoinnin ja asiakkuuksien hallinnan keinoja digitaalisessa ympäristössä ja osaa soveltaa niitä tilannekohtaisesti.

Sisältö

- digitaalinen toimintaympäristö
- hakukoneoptimointi
- liikenteen luominen sivustolle
- toimiva sivusto
- verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sanna Merisalo
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee monikanavamarkkinoinnin käsitteen. Hän tunnistaa markkinoinnin ja asiakkuuksien hallinnan keinoja digitaalisessa ympäristössä ja osaa soveltaa niitä tilannekohtaisesti.

Sisältö

- digitaalinen toimintaympäristö
- hakukoneoptimointi
- liikenteen luominen sivustolle
- toimiva sivusto
- verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä

Oppimateriaalit

- Lahtinen, N. & Pulkka, K. & Karjaluoto, H. & Mero, J. (2022) Digimarkkinointi.
Kirjan sähköinen versio löytyy Finnasta: https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995662091805970

- Komulainen, M. (2023). Menesty digimarkkinoinnilla: 2.0.
Kirjan sähköinen versio löytyy Finnasta: https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995709890105970

- Itslearningista löytyvät oppimateriaalit (videot, verkkoartikkelit, muu materiaali)

- Opiskelijan oma tiedonhaku

Opetusmenetelmät

- itsenäinen työskentely ja tiedonhaku
- verkko-opiskelu
- itsereflektio
- työelämälähtöisyys
- kehittämistehtävät
- verkkotentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti on auki Itslearningissä 4.-10.12.2023.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suorittaminen vastaa 135 tunnin työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Kurssi koostuu ennakkotehtävästä ja neljästä osiosta:
1. Mitä digimarkkinointi on (28.8.-17.9.2023)
2. Verkkosivuston sisällöntuotanto (18.9.-8.10.2023)
3. Sisältömarkkinointi (9.10.-5.11.2023)
4. Digimarkkinoinnin työkalut (6.11.-3.12.2023)

Kuhunkin osioon liittyy verkkotehtäviä sekä yksilötöitä, jotka opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti päästäkseen kurssista läpi.
Tehtävien on oltava tehtynä kunkin osion päättymispäivänä. Myöhästynyt palautus alentaa arvosanaa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssi suoritetaan itsenäisesti, mutta kullekin osiolle on määrätty aikataulu, jonka aikana kyseiseen osioon liittyvät tehtävät on suoritettava ja palautettava.

Opettajalta voi varata ohjausajan. Tarkemmat tiedot ohjausaikojen varaamisesta Itslearningissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin loppuarvosana 1-5.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit Itslearningissä.

Hylätty (0)

Tehtäviä on suorittamatta opintojakson loppupäivään mennessä tai niiden sisältö osoittautuu kopioiduksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Hän hallitsee digitaalisen markkinoinnin perusteet ja pystyy suunnittelemaan digitaalista markkinointia eri kanaviin. Opiskelija osaa reflektoida luettua materiaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Hän hallitsee digitaalisen markkinoinnin suunnittelun sekä keinovalikoiman ja hänen tuotoksensa ovat kiinnostavia. Opiskelija arvioi sekä omaa että toisten oppimista (vertaisarviointi) rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan suorittamat tehtävät osoittavat, että hän ymmärtää perusteellisesti, mistä digitaalisessa markkinoinnissa on kyse ja osaa soveltaa sen periaatteita käytäntöön. Tehtävät on toteutettu ammattimaisesti, luovasti ja ovat erityisen kiinnostavia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa ja toisten (vertaisarviointi) oppimista rakentavasti ja kriittisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 29.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kai Schleutker
Ryhmät
  • PMYYFS22
    Myyntityö, Finanssipalvelut S22

Tavoitteet

Opiskelija tuntee monikanavamarkkinoinnin käsitteen. Hän tunnistaa markkinoinnin ja asiakkuuksien hallinnan keinoja digitaalisessa ympäristössä ja osaa soveltaa niitä tilannekohtaisesti.

Sisältö

- digitaalinen toimintaympäristö
- hakukoneoptimointi
- liikenteen luominen sivustolle
- toimiva sivusto
- verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä

Opetusmenetelmät

Opintojaksot perustuvat digimarkkinoinnin mahdollisuuksien ja keinojen ymmärtämiseen ja niiden soveltamiseen käytäntöön.

Opintojaksojen aikana opiskelijat soveltavat tietoa erityyppisiin case-tehtäviin, joita tehdään pienryhmissä. Ryhmätyössä harjoitellaan ja opitaan myös aktiivista tiedon jakamista ja vuorovaikutusta ryhmän tavoitteiden saavuttamiseksi.

Opintojakso kehittää innovatiivisuutta, aloitekykyä, tiimityötaitoja ja verkostoitumista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen rakentuu luennoille, tiedon synnyttämisen ja jakamiseen ryhmässä sekä henkilökohtaisen lukuohjelmaan.

Jaksolla pidetään aloitus- ja lopputentti jakson keskeisistä teemoista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 8x3h = noin 25h
Tiedonhaku ja kartoitus 50h
Case-tehtävät noin 30h
Tentteihin valmistautuminen noin 20 h

Sisällön jaksotus

• Digitaalisen markkinan piirteitä
Verkkosivuston merkitys
• Liikenteen luominen sivustolle (SEO, SEM)
Sosiaalisen median hyödyntäminen
• Sisällön luominen sivustolle
• Sivustonanalytiikan hyödyntäminen

Tammikuu - huhtikuu 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat case-tehtävät 3 kpl
Henkilökohtainen tentti 2 kpl
Lisäksi suppeita ennakkotehtäviä

Hylätty (0)

Opiskelija ei

- ymmärrä digitaalisen ympäristön erityispiirteitä tai mahdollisuuksia
- osaa alan termistön perusteita
- osoita halua oppimiseen ja oman ammattitaidon kehittämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

- ymmärtää digitaalisen ympäristön erityispiirteet
- osaa hahmottaa sen tarjoamia mahdollisuuksia
- tietää millä keinoilla verkkosivustolle luodaan liikennettä ja sitoutumista
- osaa hakea internetistä markkinointia tukeviä välineitä ja tietoa
- ymmärtää hyvän sisällön merkityksen
- ymmärtää analytiikan tarjoamat mahdollisuuudet
- ymmärtää konversion käsitteen ja konversion kehittämisen merkityksen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija

- ymmärtää digitaalisen ympäristön erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä yksittäisen yrityksen tarpeisiin sopivasti
- osaa soveltaa eri tapoja liikenteen luomiseksi sivustolle
- osaa käyttää oma-aloitteisesti ja luovasti sivuston tasoa ja kampanjoiden laatua kehittäviä mittareita ja muita nettityökaluja
- osaa luoda eri sivustoille ja yrityksille sopivaa sisältöä ja jakaa sitä sopivissa kanavissa
- tunnistaa mielekkäitä analyysin kohteita sivustolla ja kampanjoissa ja ehdottaa niihin parannuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tason 3-4 osaaminen,
minkä lisäksi osaa soveltaa opintojakson tietoa ehdottamalla erilaisiin tarpeisiin ja erilaisille yrityksille toimivia ratkaisuja kokonaisvaltaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Sanna Merisalo
Ryhmät
  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee monikanavamarkkinoinnin käsitteen. Hän tunnistaa markkinoinnin ja asiakkuuksien hallinnan keinoja digitaalisessa ympäristössä ja osaa soveltaa niitä tilannekohtaisesti.

Sisältö

- digitaalinen toimintaympäristö
- hakukoneoptimointi
- liikenteen luominen sivustolle
- toimiva sivusto
- verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä

Oppimateriaalit

Kurssikirja:
Lahtinen, N. & Pulkka, K. & Karjaluoto, H. & Mero, J. (2022) : Digimarkkinointi.
Kirjan sähköinen versio löytyy Finnasta: https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995662091805970

Itslearningista löytyvät oppimateriaalit (videot, verkkoartikkelit, muu materiaali) sekä opiskelijan oma tiedonhaku.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely ja tiedonhaku, verkko-opiskelu, itsereflektio, työelämälähtöisyys, kehittämistehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suorittaminen vastaa 135 tunnin työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Kurssi koostuu ennakkotehtävästä ja viidestä osiosta:
1. Mitä digimarkkinointi on (29.8.-18.9.2022)
2. Verkkosivuston sisällöntuotanto (19.9.-9.10.2022)
3. Sosiaalinen media markkinoinnissa (10.10.-30.10.2022)
4. Digimarkkinoinnin työkalut (31.10.-20.11.2022)
5. Digimarkkinointisuunnitelman laatiminen (21.11.-11.12.2022)

Kuhunkin osioon liittyy verkkotehtäviä sekä yksilötöitä, jotka opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti päästäkseen kurssista läpi.
Tehtävien on oltava tehtynä kunkin osion päättymispäivänä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssi suoritetaan itsenäisesti, mutta kullekin osiolle on määrätty aikataulu, jonka aikana kyseiseen osioon liittyvät tehtävät on suoritettava ja palautettava.

Opettajalta voi varata ohjausajan. Tarkemmat tiedot ohjausaikojen varaamisesta Itslearningissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit Itslearningissä.

Hylätty (0)

Tehtäviä on suorittamatta opintojakson loppupäivään mennessä tai niiden sisältö osoittautuu kopioiduksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Hän hallitsee digitaalisen markkinoinnin perusteet ja pystyy suunnittelemaan digitaalista markkinointia eri kanaviin. Opiskelija osaa reflektoida luettua materiaalia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Hän hallitsee digitaalisen markkinoinnin suunnittelun sekä keinovalikoiman ja hänen tuotoksensa ovat kiinnostavia. Opiskelija arvioi sekä omaa että toisten oppimista (vertaisarviointi) rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan suorittamat tehtävät osoittavat, että hän ymmärtää perusteellisesti, mistä digitaalisessa markkinoinnissa on kyse ja osaa soveltaa sen periaatteita käytäntöön. Tehtävät on toteutettu ammattimaisesti, luovasti ja ovat erityisen kiinnostavia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa ja toisten (vertaisarviointi) oppimista rakentavasti ja kriittisesti.