OpinnäytetyöLaajuus (15 op)
Tunnus: 3101009
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä . Opiskelijan oppimisen ohella opinnäytetyön tarkoituksena on hyödyttää työelämää. Tavoitteena on, että kaikki opinnäytetyöt tehdään työelämän toimeksiannosta.
Sisältö
Opinnäytetyön tekeminen ohjatusti
Osallistuminen seminaareihin
Opponointi
Ilmoittautumisaika
16.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Paula Kullanmäki
- Harri Kankaanpää
- Annamari Heikkilä
- Harri Heikkinen
Ryhmät
-
MLILOK22Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Tavoitteet
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä . Opiskelijan oppimisen ohella opinnäytetyön tarkoituksena on hyödyttää työelämää. Tavoitteena on, että kaikki opinnäytetyöt tehdään työelämän toimeksiannosta.
Sisältö
Opinnäytetyön tekeminen ohjatusti
Osallistuminen seminaareihin
Opponointi
Oppimateriaalit
Messin ja It´sin kansio
Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön, jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.
Opetusmenetelmät
Luennot ja keskustelut ohjaajien ja muiden opiskelijoiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta
Opinnäytetyötä ei voi uusia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus, tiimioppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja.
Opinnäytetyötä ei voi uusia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön tekeminen valmiiksi
15 opintopistettä
- Aloitusseminaari eli oman aikataulun ja suunnitelman esitys
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- AMK-ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kurssi on hyväksytty kun toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä.
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa.
Sisällön jaksotus
Kevät 2025
15 opintopistettä
Opinnäytetyön tekeminen ohjatusti
Osallistuminen seminaareihin
Mahdollinen opponointi
- Oman opinnäytetyön suunnitelman ja aikataulun esittely eli Aloitusseminaari
- Opiskelijan tunnistaman oman opinnäytetyön ohjaustarpeen mukaisesti ajan varaaminen nimetyltä AMK-opinnäytetyöohjaajalta
- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
-Oman valmiin opinnäytetyön esittely eli Loppuseminaari
- Mahdollisesti vertaispalautteen ja opponoinnin hyödyntäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin aikainen viestintäkanava on Teams-ohjauksen läsnäolokerrat, sekä näiden aikana tapahtuva keskustelu.
Varmista omalta AMK-ohjaajaltasi mahdollinen poikkeava viestintäkanava!
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistaoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.
Kurssin luentojen opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.
Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen arviointitaulukko esitetään opiskelijalle kurssin alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.
Opinnäytetyön arviointi on numeerinen 0-5.
Hylätty (0)
Kurssi on hylätty kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä.
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opinnäytetyön arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys
5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opinnäytetyön arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys
5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytetyön arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys
5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
Tavoitteet
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä . Opiskelijan oppimisen ohella opinnäytetyön tarkoituksena on hyödyttää työelämää. Tavoitteena on, että kaikki opinnäytetyöt tehdään työelämän toimeksiannosta.
Sisältö
Opinnäytetyön tekeminen ohjatusti
Osallistuminen seminaareihin
Opponointi
Arviointiasteikko
H-5