Siirry suoraan sisältöön

Analyysimenetelmät 2Laajuus (5 op)

Tunnus: TE00BL96

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.

Sisältö

Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 26.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Taina Hovinen
  • Hanna Hänninen
  • Piritta Saipa
Ryhmät
  • PBIOKES22A
    PBIOKES22A
  • PBIOKES22B
    PBIOKES22B
  • PBIOKES22
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.

Sisältö

Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.

Oppimateriaalit

itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä.
Laboratoriotöihin valmistautuminen sisältää osuuden, jossa opiskelija perehtyy kemikaalien turvalliseen käyttöön ja vastuulliseen, kestävän kehityksen mukaiseen jätteiden hävittämiseen. Lähtökohtana kaikelle toiminnalle on kemikaalien käytön minimointi ja jätteiden muodostumisen välttäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee itse olla aloitteellinen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perehtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 42 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 91 h.

Töistä tehdään pääsääntöisesti työselostusohjeen mukaiset raportit. Mahdolliset poikkeamat ja täsmennykset kerrotaan työohjeessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV
- IR
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- AAS
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
- reologia
Opiskelijalla on seitsemän työvuoroa ja yksi kirjallinen työ.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.

Hylätty (0)

Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Taina Hovinen
  • Hanna Hänninen
  • Piritta Saipa
Ryhmät
  • PBIOKES21
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES21B
    PBIOKES21B
  • PBIOKES21A
    PBIOKES21A

Tavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.

Sisältö

Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.

Oppimateriaalit

itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee itse olla aloitteellinen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perehtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 42 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 91 h.

Töistä tehdään pääsääntöisesti työselostusohjeen mukaiset raportit. Mahdolliset poikkeamat ja täsmennykset kerrotaan työohjeessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV
- IR
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- AAS
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
- reologia
Opiskelijalla on seitsemän työvuoroa ja yksi kirjallinen työ.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.

Hylätty (0)

Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 21.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Taina Hovinen
  • Hanna Hänninen
  • Piritta Saipa
Ryhmät
  • PBIOKES20
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES20B
    PBIOKES20B
  • PBIOKES20A
    PBIOKES20A

Tavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.

Sisältö

Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.

Oppimateriaalit

itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee itse olla aloitteellinen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perehtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 42 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 91 h.

Töistä tehdään pääsääntöisesti työselostusohjeen mukaiset raportit. Mahdolliset poikkeamat ja täsmennykset kerrotaan työohjeessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV
- IR
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- AAS
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
- reologia
Opiskelijalla on seitsemän työvuoroa ja yksi kirjallinen työ.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.

Hylätty (0)

Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen