Siirry suoraan sisältöön

YritystoimintaLaajuus (5 op)

Tunnus: 5021128

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.

Sisältö

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PBIOKES20
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES20elintarvike
    PBIOKES20elintarvike
  • PBIOKES20materiaali
    PBIOKES20materiaali
  • PBIOKES20bio
    PBIOKES20bio

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.

Sisältö

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Oppimateriaalit

Lähituntien oppimateriaalia on Itslearningissä, artikkelit, uutiset, tutkimukset, kirjallisuus, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali. Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Learning by doing.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitys.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135h.

Sisällön jaksotus

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää:

- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.
Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosana muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja suullinen esitys (H-5)
Pienryhmässä harjoitustyö ja suullinen esitys (HYV / HYL)


Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista seuraavassa toteutuksessa.

Hylätty (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisista henkilökohtaista harjoityötä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa syyslukukaudella 2023. Ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä toimeksiannot ja ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä. Opiskelija käyttää tyydyttävällä tasolla keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan.

Opiskelija on osallistunut tyydyttävällä tasolla läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Kaikki opintojakson tehtävät, Case(t) ja henkilökohtainen laaja harjoitustyö on tehty ja palautettu ohjeiden mukaisesti. Henkilökohtainen laaja harjoitustyö tehty ja hyväksytty, se sisältää liikeidean ja kannattavuuslaskelmat. Suunnitelmassa ja harjoitustyössä on selkeitä puutteita sekä kokonaisuus jäänyt hyvin yleiselle tasolle. Esitys on pidetty. Ristiin- ja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.

Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan. Ryhmätehtävät tehty hyväksytysti ja ristiin- ja vertaisarvioinnit on suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti. Esitys on pidetty.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H 3-4:
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti. Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää hyvällä tasolla talouden ja toimintaan vuorovaikutukseen välisiä lainalaisuuksia ja osaa huomioida niitä yritystoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Kaikki opintojakson tehtävät, Case(t) ja henkilökohtainen laaja harjoitustyö on tehty hyvällä tasolla, palautettu aikataulussa ja ohjeiden mukaisesti. Henkilökohtainen harjoitustyö sisältää liiketoimintasuunnitelma keskeiset osa-alueet, kannattavuuslaskelmat muodostaen yhtenäisen kokonaisuuden, mutta tuotos on jäänyt yleiselle tasolle. Esitys on pidetty. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään. Ryhmätehtävät ja ristiin- ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle. Esitys on pidetty.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K 5:
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä. Opiskelija ymmärtää kiitettävällä tasolla yrityksen perustamisen periaatteet, talouden ja yritystoiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon yritystoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja perehtyneisyyttä osoittavalla otteella läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Kaikki opintojakson tehtävät ja Case(t) on tehty ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla, palautettu aikataulussa ja ohjeiden mukaisesti. Laaja henkilökohtainen harjoitustyö sisältää liiketoimintasuunnitelman keskeiset osa-alueet, kannattavuuslaskelmat, omaa pohdintaa, innovatiivisen liikeidean muodostaen yhtenäisen kokonaisuuden. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa. Liiketoimintasuunnitelman esitystapa on innovatiivinen ja innostava. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön. Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti. Ryhmätehtävät ja ristiin- ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Taina Hovinen
  • Mika Mäkelä
Ryhmät
  • PBIOKES19
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus koulutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.

Sisältö

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Kurssin alussa annetaan Itslearningissä tietoa alaan liittyvistä julkaisuista ja E-kirjoista.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Learning by doing

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen vastúuopettajan kanssa kirjallisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 31 tuntia(14x2h ja 1x3h)
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 76 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 26 tuntia
Yhteensä 133 tuntia

Sisällön jaksotus

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Business idean kehittäminen ja sen esittäminen asiantuntijaraadille joulukuussa 2022. Yrityspelin(REALGAME) pelaaminen syksyn 2022 aikana.
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus

Opiskelija tekee henkilökohtaisen raportin ja viikkotehtäviä tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Itslearningissä annetut henkilökohtaiset tehtävät koskien yrityksen tilinpäätöstietoja, yrityksen organisointia ja henkilöstön johtamiseen liittyviä perusasioita.
Tämän lisäksi pelataan pienryhmissä REALGAME-yrityspeliä kurssin puolivälissä. Peliin littyy raportti, jonka ryhmä tekee yhdessä
Kurssi huipentuu siihen, että opiskelijat esittävät business-idean arvioijaraadille.
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä asioita, käydään lävitse Business model canvas/arvonlupaus periatteet.
Jokaisella lähiopetustunnille on eri teema, joka esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla ja on katsottavissa Itslearningissä kurssin alussa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö,sen raportointi, viikkotehtävät Itslearningiin sekä pienryhmässä tehty kirjallinen raportti REALGAMEn pelaamisesta ja sen antamista opeista.business-idean kehittämiselle sekä ryhmän business-idean suullinen esityksen asiantuntijaraadille ja lyhyt raportti..
Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) ja ryhmän palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).

Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 30%( henkilökohtainen harjoitustyö (20%) ja kolme viikkotehtävää(10%)
- business idean lyhyt kirjallinen raportti sisältäen business model canvas pohdinnan 20%
- suullinen business idean esittely arvioijaraadille ti 14.12.2021 klo 14-17, 20%
- REALGAME-pelin pelaaminen ja raportointi 20%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 10%

Yhteensä 100%

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa syyslukukaudella 2021.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä toimeksiannot ja ohjeiden mukaan.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Liiketoimintasuunnitelma on esitetty, raportti tehty ohjeiden mukaisesti
- Henkilökohtaiset harjoitukset tehty ja hyväksytty se sisältää liikeidean ja kannattavuuslaskelmat. Suunnitelmassa ja harjoitustöissä on selkeitä puutteita.
Esitys on pidetty ja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet ja on yhtenäinen kokonaisuus.
Yrityspelissä on selkeästi onnistuttu ja pelin tarkoitus on sisäistetty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet ja innovatiivisen liikeidean. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa.
Yrityspelissä on selkeästi onnistuttu keskimääräistä paremmin mittarit huomioiden ja pelin tarkoitus on hyvin sisäistetty.
Esitystapa on innovatiivinen ja innostava.