Siirry suoraan sisältöön

Industrial Service Business and ProductizationsLaajuus (5 op)

Tunnus: 5091160

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Student can:
- Understand the context of service business and productizations

- Define productizations´ needs in different cases

- Describe the life cycle of products

- Develop services to cover different needs in products´ life cycle

- Analyze costs and profits of services

- Define deliverables of services

- Describe performance and productivity differences between different service options

- Make reasoned selections between different offerings

- Make reasoned offers for clients in order to improve their performance and productivity

Sisältö

- Service business processes and industrial context

- Productizations processes and theories

- Products´ life cycles

- Cost and profit analyzes of service business

- Trade-offs and decision making between services

- Selling and sourcing industrial services

Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 12.11.2024

Ajoitus

18.11.2024 - 27.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • MTUTAMK23
    Tuotantotalous, Myynti K23
  • ExcLIPAT24
    ExcLIPAT24

Tavoitteet

Student can:
- Understand the context of service business and productizations

- Define productizations´ needs in different cases

- Describe the life cycle of products

- Develop services to cover different needs in products´ life cycle

- Analyze costs and profits of services

- Define deliverables of services

- Describe performance and productivity differences between different service options

- Make reasoned selections between different offerings

- Make reasoned offers for clients in order to improve their performance and productivity

Sisältö

- Service business processes and industrial context

- Productizations processes and theories

- Products´ life cycles

- Cost and profit analyzes of service business

- Trade-offs and decision making between services

- Selling and sourcing industrial services

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 27.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Marjo Kumpula
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTUTAS22PROD
    Tuta tuotehallinta ja tuotantojohtaminen
  • LIPATMODProductDevelopmentManagement
    LIPAT Product Development Management

Tavoitteet

Student can:
- Understand the context of service business and productizations

- Define productizations´ needs in different cases

- Describe the life cycle of products

- Develop services to cover different needs in products´ life cycle

- Analyze costs and profits of services

- Define deliverables of services

- Describe performance and productivity differences between different service options

- Make reasoned selections between different offerings

- Make reasoned offers for clients in order to improve their performance and productivity

Sisältö

- Service business processes and industrial context

- Productizations processes and theories

- Products´ life cycles

- Cost and profit analyzes of service business

- Trade-offs and decision making between services

- Selling and sourcing industrial services

Oppimateriaalit

Materiaalit Its Learning oppimisalustalla ja opiskelijan itse hakema materiaali.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, aktiivinen oppiminen,

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

CDIO
Peer Learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilö- ja ryhmätehtävät
Portfolio
Tiedonhaku

135 h

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköpostilla opettajalle monica.tamminen@turkuamk.fi

Mainitkaa otsikossa, mistä kurssista on kyse.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

03.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 17.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTUTAS21B
    PTUTAS21B
  • PTUTAS21A
    PTUTAS21A
  • LIPATMODProductDevelopmentManagement
    LIPAT Product Development Management

Tavoitteet

Student can:
- Understand the context of service business and productizations

- Define productizations´ needs in different cases

- Describe the life cycle of products

- Develop services to cover different needs in products´ life cycle

- Analyze costs and profits of services

- Define deliverables of services

- Describe performance and productivity differences between different service options

- Make reasoned selections between different offerings

- Make reasoned offers for clients in order to improve their performance and productivity

Sisältö

- Service business processes and industrial context

- Productizations processes and theories

- Products´ life cycles

- Cost and profit analyzes of service business

- Trade-offs and decision making between services

- Selling and sourcing industrial services

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, aktiivinen oppiminen, tiimioppiminen:
Tutkiva oppiminen: ongelmanratkaisu, opiskelijat määrittelevät tiedon tarpeet teemoittain ja kysymyksin, koostavat tietojen perusteella ehdotuksen/ratkaisun, jonka esittelevät ja raportoivat.
Tiimioppiminen. Jokainen tiimissä oleva opiskelija vie aktiivisesti ryhmän osallistuu aktiivisesti koko prosessin ajan, etsii tietoa eri lähteistä, tulee valmistuneena tapaamiseen, jakaa löydöksensä ryhmän tapaamisissa, jossa tietoa käsitellään mm. tekemällä käsitekarttoja. Tiedon käsittely ja ratkaisujen luonti/hahmotus tapahtuu yhteiskehittämisenä dialogissa.

Tiedon haku monista eri ja erilaisista lähteistä (tutkimukset, tieteelliset julkaisut, kirjat, haastattelut, oma kokemus....) portfolio, dialogi, käsitekartat, liiketoiminnan kehittämisen työkalut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä eli ei ole uusintamahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
Key Learning Notes - yksilötyö, kurssin aikana tapahtuneen oppimisen kuvaus. Sisältää omat oivallukset kurssin aikana käsitellyistä asioista, keskustelut, tiimin antamat tehtävät, tehdyt tiedonhaut, analyysit, jne. kirjataan aina, kun oppista on tapahtunut.
22 tuntia kontaktia
70 tuntia tekemällä oppiminen
42 tuntia teoriaan tutustuminen kirjallisuuden, artikkelien, videoiden avulla

Sisällön jaksotus

Kurssi alkaa 16.1. ja päättyy 3.4.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköpostilla opettajalle monica.tamminen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutuksen suoritustapa on tekemällä oppiminen, tutkivat tehtävät ja tiimioppiminen. Oppiminen tapahtuu workshopein/ryhmätöin, kehittämistyökaluin, tiedonhauin, analyysein dialogissa tiimissä. Yksilö kirjaa, Key Learning Notes, kaiken tekemisen (tiedonhaut, löydökset/oivallukset, ryhmässä käsitellyt/kehitetyt ja ryhmätapaamiseen tehdyt valmistelut sekä tekemisestä seurannut oppiminen ja lopputulokset) eli tekemisestä ja oppimisesta syntyy portfolio.

Kokonaisarvosana portfolio, joka koostuu sekä yksilöllisestä Key Learning Notes että ryhmänä tehtystä kehittämistyöstästä. (, joka myös palautetaan omaan portfolioon. Kurssin kokonaisarvosana muodostuu sekä yksilön Key Learnin Notes että ryhmänä tehdystä kehittämistyöstä. saatu numero voi voi joko parantaa tai heikentää portfolioon perustuvaa arvosanaa yhdellä tai kahdella numerolla. Esimerkki: mikäli yksilöarvosana on 5 ja ryhmän saama arvio on 3, niin yksilön arvosanaksi tulee 5. Mikäli ryhmä saa arvosanaksi 1, niin yksilö saa arvosanan 3.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 26.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTUTAS20A
    PTUTAS20A
  • PMYYNS20
    Myyntityö S20
  • PTUTAS20B
    PTUTAS20B
  • LIPATMODProductDevelopmentManagement
    LIPAT Product Development Management

Tavoitteet

Student can:
- Understand the context of service business and productizations

- Define productizations´ needs in different cases

- Describe the life cycle of products

- Develop services to cover different needs in products´ life cycle

- Analyze costs and profits of services

- Define deliverables of services

- Describe performance and productivity differences between different service options

- Make reasoned selections between different offerings

- Make reasoned offers for clients in order to improve their performance and productivity

Sisältö

- Service business processes and industrial context

- Productizations processes and theories

- Products´ life cycles

- Cost and profit analyzes of service business

- Trade-offs and decision making between services

- Selling and sourcing industrial services

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä eli ei ole uusintamahdollisuutta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi (tehtävät ja niistä koostettu portfolio), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.