Valinnainen harjoittelu: asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoitteluLaajuus (20 op)
Tunnus: TH00BE21
Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.
Sisältö
Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
6 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Anu Granberg
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
- Kati Naamanka
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
Ryhmät
-
PFYSIS21Fysioterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.
Sisältö
Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.
Sisällön jaksotus
Valinnaisten harjoitteluiden ajankohdat syksylle 2024
viikot 36-41
viikot 43-48
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Fysioterapeuttikoulutuksen erilliset harjoittelun arviointikriteerit löytyvät Ft -koulutuksen harjoitteluasioiden ITS -alustalta
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
6 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Granberg
- Kati Naamanka
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
PFYSIS20Fysioterapeutti (AMK), S20
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.
Sisältö
Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
30.03.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
6 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Anu Granberg
- Satu Takala
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
PFYSIS19Fysioterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.
Sisältö
Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.
Oppimateriaalit
Opintomoduulin Asiakkaan vitaalitoimintoja tukeva fysioterapian materiaalit (Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön tukeva fysioterapia, SIsätaudit) sekä harjoittelun ympäristön erikseen osoittava materiaali.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kliininen harjoittelu harjoittelu- ja oppimisympäristössö jossa on mahdollisuus syventää hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapian osaamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija ylläpitää harjoittelutuntikirjanpitoaan SUn Harkka -sovelluksessa, 1op = 27h harjoittelua mukaan lukien itsenäisen työskentelyyn varatut 1h/ harjoittelupäivä.
Mahdolliset kehittämis- tai oppimistehtävät sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa, opiskelija keskustelee ohjaavan fysioterapeutin kanssa mahdollisista aiheista.
Opiskelija laatii oppimistavoitteet harjoitteluunsa ja käy ohjauskeskusteluita sopimalla tavallaan ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Fysioterapeuttikoulutuksen ammatillinen harjoittelu, Hylätyn harjoittelun arviointikriteerit.
Harjoittelu on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta hyväksytyn harjoittelun kriteereitä ja osaamisen kehittymiselle asettamiaan tavoitteita.
Lisäksi harjoittelu arvioidaan hylätyksi jos:
Opiskelija
• ei ole määritellyt ja kirjannut tavoitteitaan, eikä ole esittänyt niitä ohjaajalle/ohjaavalle opettajalle sovitusti
• toimii epäeettisesti; toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna, o https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2018/01/Fysioterapeutin_Eettiset_Ohjeet_2014.pdf
• toimii vastoin työyksikön periaatteita ja ohjeita; esim. ei noudata vaatetuksesta ja aseptiikasta annettuja ohjeita, suunniteltuja työaikoja
• ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa
• ei palautteen ja itsereflektion pohjalta muuta toimintaansa
• vaarantaa ohjauksesta huolimatta toiminnallaan oman, asiakas-/potilasturvallisuuden ja/tai työyhteisön turvallisuuden.
• ei tee/palauta oppimistehtäviä sovitusti
• ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa; opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Hylätty harjoittelu suoritetaan joko kokonaan uudestaan tai harjoittelua täydennetään sovitusti. Harjoittelun suorittamisen tavasta, harjoittelun määrästä ja ajankohdasta neuvottelee ohjaava opettaja harjoittelun ohjaajan ja opiskelijan kanssa.
(Suomen Fysioterapiakouluttajat ry:n, Harkka- harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hanke ja Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapiaharjoittelun vastuuhenkilöiden verkosto)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelussa suoritetaan jatkuvaa arviointia sen aikana sekä ohjaavan fysioterapeutin että ohjaavan opettajan toimesta. Harjoittelu loppuarviointi suoritetaan yhteisessä palaverissa (opiskelija-ohjaava ft - ohjaava opettaja) harjoittelun lopussa.
Edellisen lisäksi, kaikki etukäteen sovitut tehtävät pitää olla hyväksytysti suoritetut ennen harjoittelujakson kokonaishyväksyntään Pepissä.