Hoitamis- ja ohjaamisosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7062054
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa
- erilaisia vuorovaikutuksellisia ja fyysisiä keinoja auttaa ja tukea potilasta kuvantamis- ja hoitotilanteissa
- kuvantamistilanteissa sovellettavien hoitotoimenpiteiden toteutuksen perusteet
- toimenpiteissä käyttävien välineiden turvallisen käytön
- aseptisen työskentelyn perusteet potilaan auttamisessa ja hoitotoimenpiteissä
- vuodeosaston toiminnan perusteet
- ergonomisen toiminnan perusteet
Opiskelija osaa perustella röntgenhoitajan toiminnan näyttöön perustuen
Sisältö
Tarkempi sisältö kuvataan toteutussuunnitelmassa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
- Petteri Aatsinki
Ryhmät
-
PRONTS24Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa
- erilaisia vuorovaikutuksellisia ja fyysisiä keinoja auttaa ja tukea potilasta kuvantamis- ja hoitotilanteissa
- kuvantamistilanteissa sovellettavien hoitotoimenpiteiden toteutuksen perusteet
- toimenpiteissä käyttävien välineiden turvallisen käytön
- aseptisen työskentelyn perusteet potilaan auttamisessa ja hoitotoimenpiteissä
- vuodeosaston toiminnan perusteet
- ergonomisen toiminnan perusteet
Opiskelija osaa perustella röntgenhoitajan toiminnan näyttöön perustuen
Sisältö
Tarkempi sisältö kuvataan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali jaetaan Itslearning-alustalla opintojakson alkaessa.
Ajankohtaiset teemojen mukaiset materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakson pääasiallinen opetus tapahtuu luento-opetuksena sekä simulaatio-opetuksena pienryhmissä.
Luentojen sisältöä täydentää opiskelijan itsenäinen opiskelu Itslearning-alustalla sekä opetukseen liittyvät itsenäisesti suoritettavat tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Tentin saa uusia kaksi kertaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatetta, jossa opiskelijat tutustuvat opetuksen aiheeseen ennalta.
Opetustunneilla käytetään oppijalähtöisiä opetusmetodeja, joilla opiskelijat osallistuvat aktiivisina toimijoina opetukseen.
Opintojaksolla on koko ryhmän yhteisiä tunteja sekä pienryhmätunteja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27h = 135h opiskelijan työtä.
Opintojakso sisältää 24h teoriaopetusta koko ryhmälle ja 8h simulaatio-opetusta pienryhmissä.
Läsnäoloa vaativan opetuksen lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Opintojakso vaatii luennoille ja pienryhmäopetukseen osallistumisen sekä kokeeseen valmistautumisen.
5op = 5 x 27t
Sisällön jaksotus
Opintojakson teemat:
Ajoitus viikoille 35-40.
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen teoriaopetus sisältää luentoja ja itsenäistä opiskelua Itslearning-alustalla. Opintojakson tarkempi sisältö ja ajoitus käydään läpi yhdessä opintojakson alussa.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
-Potilaan oikeudet
-Potilaan yksityisyyden suojaaminen kuvantamistilanteessa
-Terveydenhuolto Suomessa
-Potilaan ohjaaminen ja vuorovaikutus kuvantamistilanteessa
-Elämän loppuvaiheen hoitotyö
-Hoitotyön ja -toimenpiteiden turvallisuus
-Hoitotyön ja kuvantamisen kirjaaminen
-Potilaan voinnin seuraaminen ja vitaalielintoiminnot
-Hygienia ja aseptiikka
-Ergonomia ja potilassiirrot
-Kestävä kehitys hoitotyössä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson vastuuopettajaan voi olla yhteydessä sade.huhtanen@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Hyväksytty suoritus vaatii hyväksytyn tentin lisäksi riittävän läsnäolon opetuksessa.
Opintojakson arvosanan pohja muodostuu kirjallisen tentin arvosanasta. Uusinnat (2 kpl) järjestetään erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty, mutta niiden erityisen huolellinen tai huolimaton suoritus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti. Lisäksi arvosanaan voi vaikuttaa nostavasti tai laskevasti aktiivisella läsnäololla ja osallistumisella opintojakson opetukseen.
Hylätty (0)
Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan, että kaikki opintojakson osat on suoritettu hyväksytysti ja erikseen sovittujen määräaikojen sisällä (teoriaopetus, simulaatiot).
Arvosana on hylätty seuraavilla kriteereillä:
- Opintojakson tentti hylätty (merkittävä osa vastauksista puutteellisia tai väärin)
- Jakson opetustunneilta/simulaatioista/opintokäynneiltä merkittävä poissaolo
-Opiskelija ei tunnista keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuus ja ja asiakaslähtöisyys.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-Tentin arvosana (tenttivastaukset osoittavat puutteellista tai pinnallista osaamista opintojakson aihealueista)
- Puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
- Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä, joilla taataan potilasturvallisuus ja ja asiakaslähtöisyys.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Tentin arvosana (tenttivastaukset osoittavat opintojakson aiheiden ymmärtämistä)
- Riittävä osallistuminen opintojakson toteutukseen
- Opiskelija osaa kuvata ja perustella keskeiset kliinisen radiografian menetelmät, joilla taataan potilasturvallisuus ja asiakaslähtöisyys.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hoitamis- ja ohjaamisosaamisen opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija osaa kuvata, perustella ja toteuttaa ne keskeiset kliinisen radiografian menetelmät, joilla hän takaa potilasturvallisuuden ja asiakaslähtöisyyden, ja että hän osaa ainakin alustavasti myös arvioida osaamistaan ja/tai esittää kehittymistarpeensa.
- Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa erityistä kiinnostusta opintojakson tehtävien kautta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
- Petteri Aatsinki
- Johanna Kerola
- TERHY6 Virtuaalihenkilö6 RTG1
- Ida Myntt
Ryhmät
-
PRÖNTS23BRöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
-
PRÖNTS23ARöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa
- erilaisia vuorovaikutuksellisia ja fyysisiä keinoja auttaa ja tukea potilasta kuvantamis- ja hoitotilanteissa
- kuvantamistilanteissa sovellettavien hoitotoimenpiteiden toteutuksen perusteet
- toimenpiteissä käyttävien välineiden turvallisen käytön
- aseptisen työskentelyn perusteet potilaan auttamisessa ja hoitotoimenpiteissä
- vuodeosaston toiminnan perusteet
- ergonomisen toiminnan perusteet
Opiskelija osaa perustella röntgenhoitajan toiminnan näyttöön perustuen
Sisältö
Tarkempi sisältö kuvataan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset teemojen mukaiset materiaalit
Luentomateriaalit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatetta, jossa opiskelijat tutustuvat opetuksen aiheeseen ennalta. Oppitunneilla käytetään oppijalähtöisiä opetusmetodeja, joilla opiskelijat osallistuvat aktiivisina toimijoina opetukseen.
Opintojaksolla on hybridiopetus, oppitunteja luokkahuoneessa sekä etänä. Jaksolla on yhteisiä tunteja sekä pienryhmätunteja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 5 x 27t
Sisällön jaksotus
Opintojakson teemat:
Potilaan oikeudet
Potilaan yksityisyyden suojaaminen kuvantamistilanteessa
Terveydenhuolto Suomessa
Potilaan ohjaaminen ja vuorovaikutus kuvantamistilanteessa
Elämän loppuvaiheen hoitotyö
Hoitotyön ja -toimenpiteiden turvallisuus
Hoitotyön ja kuvantamisen kirjaaminen
Potilaan voinnin seuraaminen ja vitaalielintoiminnot
Hygienia ja aseptiikka
Ergonomia ja potilassiirrot
Kestävä kehitys hoitotyössä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tavoiteperustainen ja opintojakson sisältöjen mukainen arviointi.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunnista keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuusja ja asiakaslähtöisyys.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskeliija osaa kuvata keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuusja ja asiakaslähtöisyys.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskeliija osaa kuvata ja perustella keskeiset kliinisen radiografian menetelmät/keinot, joilla taataan potilasturvallisuus ja asiakaslähtöisyys.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hoitamis- ja ohjaamisosaamisen opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija osaa kuvata, perustella ja toteuttaa ne keskeiset kliinisen radiografian menetelmät/keinot, joilla hän takaa potilasturvallisuuden ja asiakaslähtöisyyden, ja että hän osaa ainakin alustavasti myös arvioida osaamistaan ja/tai esittää kehittymistarpeensa.