Nuoruus ja toiminnallisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA78
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• nuoruus elämänvaiheena
• nuoruuden kehitystehtävät ja haasteet mm. psykosomaattiset häiriöt, sosiaalinen media, päihteet ja seksuaalisuus
• nuori osana ympäröivää yhteiskuntaa
• yhteistyön mahdollisuudet: nuorten kanssa työskentelevien tahojen tunnistaminen ja tutustuminen erilaisiin työmuotoihin eri toimintaympäristöissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• nuoruus elämänvaiheena
• nuoruuden kehitystehtävät ja haasteet mm. psykosomaattiset häiriöt, sosiaalinen media, päihteet ja seksuaalisuus
• nuori osana ympäröivää yhteiskuntaa
• yhteistyön mahdollisuudet: nuorten kanssa työskentelevien tahojen tunnistaminen ja tutustuminen erilaisiin työmuotoihin eri toimintaympäristöissä
Oppimateriaalit
Tenttiin:kirjat:
Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf
Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Opetusmenetelmät
Kokemukselliset lähipäivät pakolliset (5 lähipäivää).
Opintokäynti pareittain/pienryhmissä jossain nuorten kanssa tehtävän työn paikassa (Outin lista apuna).ja sopiminen seuraavan Nuorten ohjaaminen -jakson projektista / 4 h nuorten kanssa.
Välitehtävät
Kaunokirjallisuus
Kuvatehtävä
Tentti ja reflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään 1.10 klo 9-11.30
Uusintatentit erikseen sovitusti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1op (5 lähipäivää)
Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 2op
Oppimistehtävät 1op (valokuvatehtävä ja ohjaustehtävä parin kanssa)
Sisällön jaksotus
Heidi Ristseppä / vastuuope ja Outi Linnossuo
Opetuspäivä tiistai, viikot 36-40 klo 9-15
Lähipäivät 5 kertaa tiistaisin klo 9-15 tilassa ICT B2043
3.9 klo 9-15 / Outi ja Heidi: 9-11.30 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään (Ristseppä)
klo 12.30-15 Toiminnallisuuden perusta. (HR)
____________________________
10.9 klo 9-11.30 Keholliset harjoitteet (Ristseppä) ja 12.30-15.00 Kuvalliset harjoitteet (OL)
_____________________
17.9 klo 9-11.30 Opiskelijoiden ohjausharjoituksia pareittain. (OL)
klo 12.30-15 Kaunokirjallisuustehtävän purku (Ristseppä)
__________________
24.9 klo 9-11.30 Tarinallisuus ja työpaja (OL) ja 12.30-15 Valokuvatehtävän purku (OL)
__________________________________
1.10 klo 9-14 Tentti ja reflektio (HR)
***********************************************************************************
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Jakson suoritusvaatimuksina itsin ohjeen ja aikataulun mukaan:
- osallistuminen lähiopetukseen 100% (yhden päivän poissaolon voi korvata tehtävillä)
- kaunokirjallisuustehtävän ja valokuvatehtävän tekeminen
- oppimistehtävän ja ohjaustehtävän tekeminen pienryhmissä/pareittain
- yksilötentti (kirjat + lähiopetus)
ASTEIKKO
0-1p = Hylätty
2p = 1
3-4p = 2
5-6p = 3
7-8p = 4
9-10p = 5
Hylätty (0)
•et tunnista nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
•et ole perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti ja osaat soveltaa niitä nuorten kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä laaja-alaisesti ja kehittävällä otteella
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti, soveltaen ja osaat soveltaa niitä myös nuorten kanssa tehtävässä työssä teoriassa ja käytännön tasolla
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Heidi Ristseppä
Ryhmät
-
DKOTYK24Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• nuoruus elämänvaiheena
• nuoruuden kehitystehtävät ja haasteet mm. psykosomaattiset häiriöt, sosiaalinen media, päihteet ja seksuaalisuus
• nuori osana ympäröivää yhteiskuntaa
• yhteistyön mahdollisuudet: nuorten kanssa työskentelevien tahojen tunnistaminen ja tutustuminen erilaisiin työmuotoihin eri toimintaympäristöissä
Oppimateriaalit
tentiin:
Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf
Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Opetusmenetelmät
Lähipäivät pakolliset
Välitehtävät
Kaunokirjallisuus
Kuvatehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Lähiopetus 1op
Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 2op
Oppimistehtävät 1op (valokuvatehtävä ja ohjaustehtävä)
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin zoomissa klo 16-18, viikot 35-39
Heidi Ristseppä / vastuuope
29.8 klo 16-18 / Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään ja opastus ohjausharjoituksiin. (HR)
____________________________
5.9 klo 16-18 Turun katusovittelu/Paula Nurminen(HR)
_____________________
12.9 klo 16-18 Keholliset harjoitteet ja ohjausharjoitukset. (HR)
_______________
19.9 klo 16-18 Kaunokirjallisuustehtävän purku (XX)
__________________________________
26.9 klo 16-18 Tentti ja reflektio (XX)
***********************************************************************************
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
•et tunnista nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
•et ole perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti ja osaat soveltaa niitä nuorten kanssa tehtävässä työssä
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä laaja-alaisesti ja kehittävällä otteella
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti, soveltaen ja osaat soveltaa niitä myös nuorten kanssa tehtävässä työssä teoriassa ja käytännön tasolla
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.