Siirry suoraan sisältöön

Nuoruus ja toiminnallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• nuoruus elämänvaiheena
• nuoruuden kehitystehtävät ja haasteet mm. psykosomaattiset häiriöt, sosiaalinen media, päihteet ja seksuaalisuus
• nuori osana ympäröivää yhteiskuntaa
• yhteistyön mahdollisuudet: nuorten kanssa työskentelevien tahojen tunnistaminen ja tutustuminen erilaisiin työmuotoihin eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Tenttiin:kirjat:

Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf

Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Opetusmenetelmät

Kokemukselliset lähipäivät pakolliset (5 lähipäivää).
Opintokäynti pareittain/pienryhmissä jossain nuorten kanssa tehtävän työn paikassa (Outin lista apuna).ja sopiminen seuraavan Nuorten ohjaaminen -jakson projektista / 4 h nuorten kanssa.
Välitehtävät
Kaunokirjallisuus
Kuvatehtävä
Tentti ja reflektio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään 1.10 klo 9-11.30
Uusintatentit erikseen sovitusti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Kokemuksellinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1op (5 lähipäivää)
Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 2op
Oppimistehtävät 1op (valokuvatehtävä ja ohjaustehtävä parin kanssa)

Sisällön jaksotus

Heidi Ristseppä / vastuuope ja Outi Linnossuo
Opetuspäivä tiistai, viikot 36-40 klo 9-15

Lähipäivät 5 kertaa tiistaisin klo 9-15 tilassa ICT B2043

3.9 klo 9-15 / Outi ja Heidi: 9-11.30 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään (Ristseppä)
klo 12.30-15 Toiminnallisuuden perusta. (HR)
____________________________
10.9 klo 9-11.30 Keholliset harjoitteet (Ristseppä) ja 12.30-15.00 Kuvalliset harjoitteet (OL)
_____________________
17.9 klo 9-11.30 Opiskelijoiden ohjausharjoituksia pareittain. (OL)
klo 12.30-15 Kaunokirjallisuustehtävän purku (Ristseppä)
__________________
24.9 klo 9-11.30 Tarinallisuus ja työpaja (OL) ja 12.30-15 Valokuvatehtävän purku (OL)
__________________________________
1.10 klo 9-14 Tentti ja reflektio (HR)



***********************************************************************************

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Jakson suoritusvaatimuksina itsin ohjeen ja aikataulun mukaan:
- osallistuminen lähiopetukseen 100% (yhden päivän poissaolon voi korvata tehtävillä)
- kaunokirjallisuustehtävän ja valokuvatehtävän tekeminen
- oppimistehtävän ja ohjaustehtävän tekeminen pienryhmissä/pareittain
- yksilötentti (kirjat + lähiopetus)

ASTEIKKO
0-1p = Hylätty
2p = 1
3-4p = 2
5-6p = 3
7-8p = 4
9-10p = 5

Hylätty (0)

•et tunnista nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
•et ole perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti ja osaat soveltaa niitä nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä laaja-alaisesti ja kehittävällä otteella
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti, soveltaen ja osaat soveltaa niitä myös nuorten kanssa tehtävässä työssä teoriassa ja käytännön tasolla

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.