Siirry suoraan sisältöön

Nuoruus ja toiminnallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • 03.09.2024 09:00 - 15:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3001
  • 10.09.2024 09:00 - 15:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3001
  • 17.09.2024 09:00 - 12:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3001
  • 17.09.2024 09:00 - 15:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3001
  • 24.09.2024 09:00 - 15:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3001
  • 01.10.2024 09:00 - 15:00, Nuoruus ja toiminnallisuus TH00CA78-3001

Tavoitteet

• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• nuoruus elämänvaiheena
• nuoruuden kehitystehtävät ja haasteet mm. psykosomaattiset häiriöt, sosiaalinen media, päihteet ja seksuaalisuus
• nuori osana ympäröivää yhteiskuntaa
• yhteistyön mahdollisuudet: nuorten kanssa työskentelevien tahojen tunnistaminen ja tutustuminen erilaisiin työmuotoihin eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Tenttikirjat:
1. Nurmi & Ahonen & Lyytinen 2014. Ihmisen psykologinen kehitys (osittain eli luku NUORUUS)
2. Siegel Daniel. 2014. Brainstorm - Nuoruuden aivomyrskyn voima ja merkitys (luvut Nuoruuden ydin 11-48, Aivot 89-138, Kiintymyssuhteet 173-245, Läsnäolo 267-344)
3. Juntunen, Iina & Ylimys, Susanna. 2017. Askelmerkkejä löytävään nuorisotyöhön. (löytyy ilmaisena verkkoversiona)

Opetusmenetelmät

Kokemukselliset lähipäivät pakolliset (5 lähipäivää).
Välitehtävät
elokuvatehtävä
Tentti ja reflektio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään 1.10 klo 9-11.30
23.10 klo 13-15 1. uusintatententti, ilmottaudu Heidille

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Kokemuksellinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1op (5 lähipäivää)
Elokuvatehtävä 1op
Tentti 2op
Oppimistehtävät 1op ( ohjaustehtävä parin kanssa)

Sisällön jaksotus

Heidi Ristseppä / vastuuope ja Outi Linnossuo
Opetuspäivä tiistai, viikot 36-40 klo 9-15, muutokset mahdollisia, tarkista ajat pepistä!

Lähipäivät 5 kertaa tiistaisin klo 9-15 tilassa ICT B2043

3.9 klo 9-15 / Outi ja Heidi: 9-11.30 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään (Ristseppä)
klo 12.30-14 Katusovittelu NMKY/ (HR)
Klo 14-15 työskentelyä toiminnallisen harjoittelun suunnittelun parissa.
____________________________
10.9 klo 9-11.30 Keholliset harjoitteet (Ristseppä) ja 12.30-15.00 Kuvalliset harjoitteet (OL)
_____________________
17.9 klo 9-11.30 Opiskelijoiden ohjausharjoituksia pareittain. (OL)
klo 12.30-15 Nuorten kanssa tehtävät työmuodot (Ristseppä)
__________________
24.9 klo 9-11.30 Tarinallisuus ja työpaja (OL) ja 12.30-15 elokuvatehtävän purku (OL)
__________________________________
1.10 klo 9-14 Tentti ja reflektio (HR)

23.10 klo 13-15 uusintatententti, ilmottaudu Heidille

***********************************************************************************

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Jakson suoritusvaatimuksina itsin ohjeen ja aikataulun mukaan:
- osallistuminen lähiopetukseen 100% (yhden päivän poissaolon voi korvata tehtävillä)
- elokuvatehtävän tekeminen
- oppimistehtävän ja ohjaustehtävän tekeminen pienryhmissä/pareittain
- yksilötentti (kirjat + lähiopetus)

ASTEIKKO
0-1p = Hylätty
2p = 1
3-4p = 2
5-6p = 3
7-8p = 4
9-10p = 5

Hylätty (0)

•et tunnista nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
•et ole perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• tunnistat nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin, joita voi soveltaa nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti ja osaat soveltaa niitä nuorten kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tunnistat monipuolisesti nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä ja opit erilaisia ohjaustapoja nuorten kanssa työskentelyyn sekä teoriassa että käytännössä laaja-alaisesti ja kehittävällä otteella
• perehdyt toiminnallisiin menetelmiin monipuolisesti, soveltaen ja osaat soveltaa niitä myös nuorten kanssa tehtävässä työssä teoriassa ja käytännön tasolla

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.