Suomen kieli 3 (keskitaso B1)Laajuus (5 op)
Tunnus: YH00CJ72
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 23.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kivivuori
Ryhmät
-
PINFOK24Information and Communications Technology, K24
-
VAVA2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
-
PINFOK24BPINFOK24B
-
PINFOK24APINFOK24A
-
PIMEK24Industrial Management and Engineering K2024
-
PINFOK24CPINFOK24C
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali oppimisalustassa ja kurssikirja:
Sonja Gehring & Sanni Heinzmann 2024. Suomen mestari 1. 4.-7. tark. p. Helsinki: Finn Lectura.
Kirja on saatavilla myös sähköisesti: https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/suomen-mestari/uudistettu-suomen-mestari-1/
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena.
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä ja erilaisilla verkkosivuilla. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Kun käytät suomen kieltä myös oppituntien ulkopuolella, kielitaitosi karttuu ja vahvistuu. Viikoittaiset verkkotehtävät johdattelevat kielitaitosi suomen kielen perusteisiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, työskentely itsenäisesti Itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely.
Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esimerkiksi pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Opiskelussa perehdytään monialaisesti suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opetus Kupittaan kampuksella.
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso A2 (Suomi toisena kielenä 2 (A2) kurssin suorittaminen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2 pistettä.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Tehtävien pisteytys
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä.
Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p (9 arvioitavaa tehtävää).
Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kivivuori
Ryhmät
-
VAVA2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
-
PBUADK24Degree Programme in Business Administration PBUADK24
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali oppimisalustassa ja kurssikirja:
Sonja Gehring & Sanni Heinzmann 2024. Suomen mestari 1. 4.-7. tark. p. Helsinki: Finn Lectura.
Kirja on saatavilla myös sähköisesti: https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/suomen-mestari/uudistettu-suomen-mestari-1/
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena.
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä ja erilaisilla verkkosivuilla. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Kun käytät suomen kieltä myös oppituntien ulkopuolella, kielitaitosi karttuu ja vahvistuu. Viikoittaiset verkkotehtävät johdattelevat kielitaitosi suomen kielen perusteisiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, työskentely itsenäisesti Itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely.
Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esimerkiksi pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Opiskelussa perehdytään monialaisesti suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opetus Kupittaan kampuksella.
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso A2 (Suomi toisena kielenä 2 (A2) kurssin suorittaminen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2 pistettä.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Tehtävien pisteytys
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä.
Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p (9 arvioitavaa tehtävää).
Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 17.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiset opinnot (COS)
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Ann-Katrin Tyni-Nummelin
- COS Opettaja
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PINFOS23BPINFOS23B
-
PINFOS23CPINFOS23C
-
VAVA2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
-
PBUADS23Degree Programme in Business Administration PBUADS23
-
PINFOS23APINFOS23A
-
PINFOS23Information and Communications Technology (International), S23
-
PENERS23Energy and Environmental Engineering, S23
-
PIMES23Industrial Management and Engineering S2023
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 01.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riia Lamminmäki
Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssikirja:
Gehring, S. & Heinzmann, S. 2023. Suomen mestari. Suomen kielen oppikirja aikuisille. 6. painos. Helsinki: Finn Lectura.
https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/suomen-mestari/uudistettu-suomen-mestari-1/#suomen-mestari-1-uudistettu
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena.
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Kurssimateriaali on Itslearning-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Jaksolla hyödynnetään luovia kielenoppimisen menetelmiä. Tavoitteena on rohkaista puhumaan suomea virheitä pelkäämättä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, etäopetus, työskentely itsenäisesti Itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Pakollinen läsnäolo 60 %:lla tunneista.
Kurssin suorittamiseen kuuluvat kotitehtävät, sanakokeet ja Näytä taitosi -päivä, joka on kurssin lopussa ja johon on pakollinen läsnäolo.
Sisällön jaksotus
Opetus on Salon kampuksella viikoilla 35 - 44.
Keskitymme opintojaksolla puhutun kielen ymmärtämiseen. Jaksolla harjoitellaan erityisesti puheen ymmärtämistä ja puhumista aidoissa arjen tilanteissa. Jakson tarkoituksena on antaa rohkeutta kommunikoida arjessa suomeksi.
Sanastoharjoitukset liittyvät varhaiskasvatukseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona Suomi 2 -kurssin suorittaminen.
Opettaja:Riia Lamminmäki, FM
riia.lamminmaki@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
19.01.2024 - 17.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Jaana Kivivuori
Ryhmät
-
PINFOK23BPINFOK23B
-
PINFOK23APINFOK23A
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali oppimisalustassa ja kurssikirja:
Gerstler, Susanne; Aho, Hanna & Willberg, Hanna 2019. No niin! 1. Suomea aikuisille. Helsinki: Finn Lectura.
TAI uudempi painos
Kirja on saatavilla myös sähköisesti: https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/no-niin/no-niin-1/#no-niin-1-nakoisversio-12-kk-onl
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena.
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä ja erilaisilla verkkosivuilla. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Kun käytät suomen kieltä myös oppituntien ulkopuolella, kielitaitosi karttuu ja vahvistuu. Viikoittaiset verkkotehtävät johdattelevat kielitaitosi suomen kielen perusteisiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, työskentely itsenäisesti Itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely.
Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esimerkiksi pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Opiskelussa perehdytään monialaisesti suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opetus Kupittaan kampuksella 15.1.–17.4.2024.
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso A2 (Suomi toisena kielenä 2 (A2) kurssin suorittaminen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2 pistettä.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Tehtävien pisteytys
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä.
Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p (9 arvioitavaa tehtävää).
Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Sirpa Rajala
Ryhmät
-
YCDMVS22Master of Culture and Arts, Creative Design Management
-
PINFOS22CPINFOS22C
-
PIOTS22Degree Programme in Information Technology, Cyber Security and IoT
-
VAVA2324Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
-
YSMANK22Master of Business Administration, Sales Management
-
VAVA2223Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
-
PINFOS22APINFOS22A
-
YIQMS22VMaster of Engineering, Industrial Quality Management, Online
-
PINFOS22BPINFOS22B
-
YSERVIS22Master of Businesss Administration, Service Design
-
PINFOS22Information and Communications Technology (International), S22
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali oppimisalustassa ja kurssikirja:
Gerstler, Susanne; Aho, Hanna & Willberg, Hanna 2019. No niin! 1. Suomea aikuisille. Helsinki: Finn Lectura.
TAI uudempi painos, kappaleet 4 >
Kirja on saatavilla myös sähköisesti: https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/no-niin/no-niin-1/#no-niin-1-nakoisversio-12-kk-onl
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena!
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä viikottaisissa verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Kun käytät suomen kieltä myös oppituntien ulkopuolella, kielitaitosi karttuu ja vahvistuu. Viikoittaiset verkkotehtävät johdattelevat kielitaitosi suomen kielen perusteisiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkotapaamiset, työskentely itsenäisesti itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely. Tutustu Innopeda-kriteereihin oppimisalustassa.
Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Opiskelussa perehdytään monialaisesti suomen kieleen.
Verkkotapaamiset jäsentävät ja ohjaavat oppimistasi: opit kielen rakenteita, tilanteenmukaista kielenkäyttöä ja ääntämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä. Varaa työskentelyyn aikaa!
- verkkotapaamiset: 26 h.
- verkkotyöskentely ja opiskelijoiden verkkotapaamiset ilman opettajaa: 30 h
- oppimistehtävät itslearningissä, kirjallisten ja suullisten tehtävien valmisteleminen: 50 h
- itsenäinen työskentely ja kertaaminen: 20 h
- oppimispäiväkirjan valmistelu ja osaamisen kartoittaminen 10 h.
Sisällön jaksotus
Opetus on viikoilla 37 - 50. Verkkotapaamiset ovat joka keskiviikko klo 14.30 - 16.00.
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kiintiöt: CampusOnline 6, avoin AMK 6.
.
Opintojakso sisältää yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Verkkotapaamiset ovat keskiviikkoisin klo 14.30 - 16.00. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera. Varaudu pitämään kameraa auki oppituntien aikana!
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso A2 (Suomi toisena kielenä 2 (A2) kurssin suorittaminen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2 pistettä.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Tehtävien pisteytys
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä.
Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p (9 arvioitavaa tehtävää).
Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Riia Lamminmäki
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali oppimisalustassa ja kurssikirja:
Gerstler, Susanne; Aho, Hanna & Willberg, Hanna 2019. No niin! 1. Suomea aikuisille. Helsinki: Finn Lectura.
TAI uudempi painos
Kirja on saatavilla myös sähköisesti: https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/no-niin/no-niin-1/#no-niin-1-nakoisversio-12-kk-onl
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena.
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä ja erilaisilla verkkosivuilla. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Kun käytät suomen kieltä myös oppituntien ulkopuolella, kielitaitosi karttuu ja vahvistuu. Viikoittaiset verkkotehtävät johdattelevat kielitaitosi suomen kielen perusteisiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 25.10.2023
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, työskentely itsenäisesti Itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely.
Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esimerkiksi pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Opiskelussa perehdytään monialaisesti suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opetus Salon kampuksella 30.8. - 25.10.2023.
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso A2 (Suomi toisena kielenä 2 (A2) kurssin suorittaminen)
riia.lamminmaki@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 25.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Sirpa Rajala
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 4. Avoin AMK: 4.)
Ryhmät
-
YBINBK21Master of Business Administration, Business Management
-
YIQMVS21Master of Engineering, Industrial Quality Management, Online
-
PINBOS21International Business Online Autumn 2021
-
VAVA2223Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
-
PIOTS21Degree Programme in Information Technology, Cyber Security and IoT
-
PINFOS21Information and Communications Technology (International), S21
-
YSERVIS21Master of Businesss Administration, Service Design
-
YCDMVS21Master of Culture and Arts, Creative Design Management
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali oppimisalustassa ja kurssikirja:
Gerstler, Susanne; Aho, Hanna & Willberg, Hanna 2019. No niin! 1. Suomea aikuisille. Helsinki: Finn Lectura.
TAI uudempi painos, kappaleet 4 >
Kirja on saatavilla myös sähköisesti: https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/suomi-toisena-kielena/no-niin/no-niin-1/#no-niin-1-nakoisversio-12-kk-onl
Opiskelijan on hankittava kirja käyttöön joko painettuna tai digitaalisena!
Lisäksi oppimateriaalina on:
- Opintojakson aiheita käsittelevät verkkosivut
- Opettajan oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla (mm. FinnLecturan verkko-oppimateriaali) sekä viikottaisissa verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Kun käytät suomen kieltä myös oppituntien ulkopuolella, kieltaitosi karttuu ja vahvistuu. Viikoittaiset verkkotehtävät johdattelevat kielitaitosi suomen kielen perusteisiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkotapaamiset, työskentely itsenäisesti itslearning-alustalla, ryhmätyöskentely, parityöskentely. Tutustu Innopeda-kriteereihin oppimisalustassa.
Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Opiskelussa perehdytään monialaisesti suomen kieleen.
Verkkotapaamiset jäsentävät ja ohjaavat oppimistasi: opit kielen rakenteita, tilanteenmukaista kielenkäyttöä ja ääntämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä. Varaa työskentelyyn aikaa!
- verkkotapaamiset: 26 h.
- verkkotyöskentely ja opiskelijoiden verkkotapaamiset ilman opettajaa: 30 h
- oppimistehtävät itslearningissä, kirjallisten ja suullisten tehtävien valmisteleminen: 50 h
- itsenäinen työskentely ja kertaaminen: 20 h
- oppimispäiväkirjan valmistelu ja osaamisen kartoittaminen 10 h.
Sisällön jaksotus
Opetus on viikoilla 37 - 50. Verkkotapaamiset ovat keskiviikkoisin klo 16.15–17.45.
Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen toimiva peruskielitaito eli taitotaso B1.
Opiskelija pystyy ylläpitämään vuorovaikutusta melko monenlaisissa viestintätilanteessa. Opiskelija pystyy viestimään tutuista asioista kohtuullisen laajasti ja ilmaisee itseään melko vaivattomasti myös ennakoimattomissa tilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää selkeästi puhuttua yleiskieltä, kun aihe liittyy tuttuihin asioihin kuten työhön, kouluun tai vapaa-aikaan
- pystyy osallistumaan keskusteluun itseään kiinnostavista aiheista sekä aiheista, jotka
liittyvät arkielämään ja ajankohtaisiin asioihin
- osaa kuvata kokemuksia ja tapahtumia sekä unelmia ja tavoitteita
- osaa perustella ja selittää ainakin lyhyesti omia mielipiteitään ja suunnitelmiaan
- pystyy kirjoittamaan yhtenäistä tekstiä tutuista aiheista esim. kirjeissä, tarinoissa ja viesteissä
- pystyy käyttämään melko laajaa jokapäiväistä sanastoa ja joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3
.
Opintojakso sisältää yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Verkkotapaamiset ovat keskiviikkoisin klo 16.15–17.45. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera. Varaudu pitämään kameraa auki oppituntien aikana!
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso A2 (Suomi toisena kielenä 2 (A2) kurssin suorittaminen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2 pistettä.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Vain aikataulun mukaan palautetut tehtävät oikeuttavat täysimääräisiin pisteisiin. Mikäli tehtäväsi eivät valmistu kurssin aikana, ilmoittaudu seuraavaan toteutukseen.
Tehtävien pisteytys
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä.
Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p (9 arvioitavaa tehtävää).
Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita ja tehnyt tehtäviä. Opiskelija on osallistunut ryhmän opiskeluun vain vähän tai ei ollenkaan. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija ei pysty hyödyntämään saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Hän ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset. Opiskelija pystyy hyödyntämään saamaansa palautetta vain niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja kieltä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja opinnoissa vaadittavaa osaamista ja kielitaitoa sekä oman osaamisensa kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään A2-taitotason suomen kielen taitoa.