Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintamallit ja markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011665

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 12.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
The St. Gallen Business Model Navigator
Opettajan materiaali.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- itsenäistä tiedon omaksumista
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen, kirjareflektioin vertaisarviointi
- työelämälähtöiset yrityscaset ja ryhmätyöt ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen ryhmätöistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Kirjallisuuden ja teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion kommentointi
Ryhmätöiden itsenäinen työstäminen ja esittely
8 lähiopetuskertaan osallistuminen

Sisällön jaksotus

Liiketoimintamallien analysointi ja uuden liiketoiminnan innovointi.
Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen.
Markkinointiviestinnän tekeminen.

Kurssi alkaa ennakkohtehtävällä viikolla 35. Lähiopetus kerran viikossa 8 viikon ajan alkaen viikolla 37 (ei lähiopetusta syyslomaviikolla).

Kurssille otetaan 30 ensimmäistä ilmoittautunutta. Toteutuksia on kaksi. Jos et mahdu tälle toteutukselle, sinut siirretään toiseen toteutukseen. PLIITS21mar opiskelijoista muodostetaan kaksi samansuuruista ryhmää.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjan lukeminen ja kirjareflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektioinnin kommentointi. Pakollinen, mutta ei vaikutusta arvosanaan. Hyväksytty/Hylätty.
Liiketoimintamallien analysointi, innovointi ja esittely, 1-5, 25% arvosanasta
Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen, 1-5, 50%
Markkinointivideon tekeminen, 1-5, 25%.

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
-osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-toimii osana ryhmää ryhmätöissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti ja itsenäisesti luettua materiaalia
-analysoi liiketoimintamalleja ja kehittää sen pohjalta uutta liiketoimintaa
-osaa käyttää markkinoinnin resursseja kustannustehokkaasti ja markkinoida asiakaslähtöisesti
-tuottaa brändin mukaista markkinointiviestintämateriaalia
-toimii hyvin ryhmässä ja osaa arvioida omaa työpanosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti teoriaa ja tuo siihen uusia näkökulmia
-analysoi ja kehittää tavoitteellisesti ja innovatiivisesti liiketoimintamalleja
-osaa suunnitella ja johtaa markkinointia kustannustehokkaasti ja asiakaskeskeisesti
-tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia
-toimii kannustavasti ryhmässä ja jakaa omaa osaamista muille.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 12.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
The St. Gallen Business Model Navigator
Opettajan materiaali.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- itsenäistä tiedon omaksumista
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen, kirjareflektioin vertaisarviointi
- työelämälähtöiset yrityscaset ja ryhmätyöt ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen ryhmätöistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Kirjallisuuden ja teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion kommentointi
Ryhmätöiden itsenäinen työstäminen ja esittely
8 lähiopetuskertaan osallistuminen

Sisällön jaksotus

Liiketoimintamallien analysointi ja uuden liiketoiminnan innovointi.
Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen.
Markkinointiviestinnän tekeminen.

Kurssi alkaa ennakkohtehtävällä viikolla 35. Lähiopetus kerran viikossa 8 viikon ajan alkaen viikolla 37 (ei lähiopetusta syyslomaviikolla 42).

Kurssille otetaan 30 ensimmäistä ilmoittautunutta. Toteutuksia on kaksi. Jos et mahdu tälle toteutukselle, sinut siirretään toiseen toteutukseen. PLIITS21mar opiskelijoista muodostetaan kaksi samansuuruista ryhmää.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjan lukeminen ja kirjareflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektioinnin kommentointi. Hyväksytty/Hylätty. Pakollinen mutta ei vaikutusta arvosanaan.
Liiketoimintamallien analysointi, innovointi ja esittely, 1-5, 25% arvosanasta
Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen, 1-5, 50%
Markkinointivideon tekeminen, 1-5, 25%.

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätyössä vaikuttavat arvosanaan.

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
-osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-toimii osana ryhmää ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti ja itsenäisesti luettua materiaalia
-analysoi liiketoimintamalleja ja kehittää sen pohjalta uutta liiketoimintaa
-osaa käyttää markkinoinnin resursseja kustannustehokkaasti ja markkinoida asiakaslähtöisesti
-tuottaa brändin mukaista markkinointiviestintämateriaalia
-toimii hyvin ryhmässä ja osaa arvioida omaa työpanosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti teoriaa ja tuo siihen uusia näkökulmia
-analysoi ja kehittää tavoitteellisesti ja innovatiivisesti liiketoimintamalleja
-osaa suunnitella ja johtaa markkinointia kustannustehokkaasti ja asiakaskeskeisesti
-tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia
-toimii kannustavasti ryhmässä ja jakaa omaa osaamista muille.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

16.09.2022 - 04.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar
  • Vaihtos22Yrmy
    Vaihtos22Yrmy

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
The St. Gallen Business Model Navigator
Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- itsenäistä reflektointia
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen, kirjareflektioin vertaisarviointi
- työelämälähtöiset yrityscaset ja ryhmätyöt ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen ryhmätöistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Kirjallisuuden ja teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion kommentointi
Ryhmätöiden työstäminen ja esittely
8 lähiopetuskertaan osallistuminen

Sisällön jaksotus

Liiketoimintamallien analysointi ja esittely
Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen
Markkinointiviestintämateriaalin tekeminen

Kurssi alkaa ennakkohtehtävällä viikolla 34. Lähiopetus kerran viikossa 8 viikon ajan alkaen viikolla 36 (ei lähiopetusta syyslomaviikolla).

Kurssille otetaan 40 ensimmäistä ilmoittautunutta. Vastaava opintojakso tarjotaan englanniksi Business Models and Marketing 3011665-3008.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssille otetaan 40 ensimmäistä ilmoittautunutta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjan lukeminen ja kirjareflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektioinnin kommentointi 25%
Liiketoimintamallien analysointi ja esittely 25%
Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen 25%
Videon tekeminen 25%.

Opiskelijan läsnäolo ja aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätyössä voivat nostaa tai laskea arvosanaa.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarvioint

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioitavista kohteista hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
-osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-toimii osana ryhmää ryhmätöissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti ja itsenäisesti luettua materiaalia
-analysoi liiketoimintamalleja ja kehittää markkinointia
-tuottaa brändin mukaista markkinointiviestintämateriaalia
-toimii hyvin ryhmässä ja arvioi omaa roolia siinä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija täyttää edelliset mainitut kriteerit (arvosana 1-4) sekä osaa:
-reflektoida kriittisesti teoriaa ja tuoda uusia näkökulmia
-analysoi ja kehittää tavoitteellisesti ja asiakaslähtöisesti liiketoimintamalleja ja markkinointia
-osaa tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 22.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 06.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Arviointiasteikko

H-5