Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointi - SisällöntuotantoLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BN23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa määritellä sisällöntuotannon tavoitteet ja niitä palvelevat kanavat sekä eri muodot digitaalisessa markkinoinnissa
• osaa tehdä sisällöntuotannon suunnitelman
• osaa tuottaa kaupallista sisältöä eri kanaviin hyödyntäen sisällöntuotannon eri työkaluja
• osaa hyödyntää automaation tarjoamia mahdollisuuksia

Sisältö

• Yrityksen arvojen sekä viestintä- ja markkinointistrategian vaikutus sisällöntuotantoon
• Sisällöntuotannon tavoitteet ja suunnitelma
• Kanavakohtaisen sisällön tuottaminen eri työkaluja käyttäen
• Viestintä kriisi/ongelmatilanteissa
• Markkinoinnin automaatio

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 12.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 11.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaana Merikallio
Ryhmät
  • PLIISS21
    Liiketalous S21 Salo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa määritellä sisällöntuotannon tavoitteet ja niitä palvelevat kanavat sekä eri muodot digitaalisessa markkinoinnissa
• osaa tehdä sisällöntuotannon suunnitelman
• osaa tuottaa kaupallista sisältöä eri kanaviin hyödyntäen sisällöntuotannon eri työkaluja
• osaa hyödyntää automaation tarjoamia mahdollisuuksia

Sisältö

• Yrityksen arvojen sekä viestintä- ja markkinointistrategian vaikutus sisällöntuotantoon
• Sisällöntuotannon tavoitteet ja suunnitelma
• Kanavakohtaisen sisällön tuottaminen eri työkaluja käyttäen
• Viestintä kriisi/ongelmatilanteissa
• Markkinoinnin automaatio

Oppimateriaalit

- luentomateriaalit
- verkkoartikkelit
- omat muistiinpanot

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen tiedon haku
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähiopetuskerrat 8x3h = 24h
- ryhmätyöskentely = 59h
- yksilötyöt ja itsenäinen opiskelu = 52h

Sisällön jaksotus

Kurssi keskittyy digitaaliseen sisältömarkkinointiin 5.9.-11.11.2022:
- mitä sisältömarkkinointi on? Mitkä ovat sen hyödyt?
- hakukoneoptimointi oleellisena edellytyksenä onnistuneeseen sisältömarkkinointiin
- ostajapersoona, ostajan polku ja konversio
- sisältösuunnitelma
- hyvän kielen merkitys sisältömarkkinoinnissa
- miten tehdä ja optimoida erilaisia sisältöjä: esim.
1. videomarkkinointi, videokuvaus ja -editointi
2. blogipostaus

- sisältöjen jako sosiaalista mediaa ja uutiskirjettä hyödyntäen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä: mitä sisältömarkkinointi on? (yksilö) 10% (hyv./hyl.)
Markkinointivideo yritykselle (paritehtävä): 30% (0-2)
Blogipostaus: (yksilö) 30% (0-5)
Sisältömarkkinointikokonaisuus (ryhmä) 30% (0-5)


YKSILÖTYÖT:

Ennakkotehtävä: painoarvo 10%, arvostelu: hyv/hyl. Hyväksytty työ = 10 p.
Hylätty: tehtävää ei palauteta aikataulussa. Tehtävä ei noudata vähäisessäkään määrin toimeksiantoa. Teksti tai osa siitä (>25 %) on plagioitu.
Hyväksytty: tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti

Kirjoita blogipostaus: painoarvo 30%, arvostelu 0-5. Pisteiden kerroin: 6

0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Käy ilmi, että yli 25 % tekstistä on plagioitu. (Plagioinnintunnistus on käytössä.)

1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei vastaa otsikkoa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta ja/tai kuvalähdettä ei ole mainittu. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-elementtejä hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos pienryhmän kaksi opiskelijaa kirjoittavat hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.

3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Tekstissä ei juurikaan ole kielioppivirheitä. Ostajapersoona, blogipostauksen tavoite, konversio ja analytiikkatavoitteet + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).

5: Teksti on 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Blogitekstissä on huomioitu kaikki annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa. Lukijalle tulee näiden kriteerien täyttyessä wau!-fiilis.

HUOM. Koska tämä ei ole tietotekniikan kurssi, blogikirjoitus voi olla .doc-muodossakin. Tämä ei ole myöskään luovan kirjoittamisen kurssi, joten sisällön ”kiehtovuus” ei myöskään ole arviointikriteeri – vaikkei kiehtovasta tekstistä tietenkään ole haittaa.

PARITYÖ:

Markkinointivideo yritykselle: painoarvo 30%, arvostelu 0-2. Pisteiden kerroin: 15
0: videota ei palauteta aikataulussa. Käy ilmi, että video ei ole itse kuvattu tai editoitu.
1: video vastaa osittain annettuihin tavoitteisiin. On laadultaan tyydyttävää tasoa.
2. video vastaa erinomaisesti annettuihin tavoitteisiin ja on laadultaan erinomainen.

RYHMÄTYÖ:

Sisältömarkkinointikokonaisuus yritykselle: sisältösuunnitelma, somekampanjat ja uutiskirje sisältöjen jaossa: painoarvo 30%, arvostelu 0-5. Pisteiden kerroin: 6

0: Palautus myöhässä. Yksi tai useampia osa-alueita puuttuu. Lähteitä ei mainita. Tekstistä enemmän kuin 25 % on plagioitu.

1-2: Työ on hyvin suppea, kaikkia toimeksiannon osa-alueita ei ole tehty. Sen osa-alueet eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Lähteiden käyttö on vähäistä.

3-4: Kaikki tai lähes kaikki osa-alueet on huomioitu. Sisältösuunnitelma, uutiskirje ja somekampanjat muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lähteet ovat laadukkaita ja niitä on runsaasti. Työstä käy ilmi, että ryhmä ymmärtää sisältömarkkinoinnin oleelliset seikat. Esitys on kielellisesti ja visuaalisesti hyvätasoinen.

5: Esitys osoittaa, että ryhmä todella ymmärtää mistä sisältömarkkinoinnissa on kyse. Työ on kattava ja ammattimainen esitys niin sisällöltään, kieliasultaan kuin ulkoasultaankin ja se kattaa kaikki tehtävänannon osa-alueet. Niinpä lukijalle tulee wau-tunne.

Ryhmätyössä käytössä opettajan arvioinnin lisäksi ryhmän sisäinen vertaisarviointi, jolla vaikutusta opiskelijan henkilökohtaiseen ryhmätyöarvosanaan. Esim. vaikka ryhmä saisi tehtävästä arvosanaksi 4, passiivinen opiskelija saattaa saada 3.

KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN

Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-25 p = 0
26-44 p = 1
45-61 p = 2
62-79 p = 3
80-90 p = 4
91-100 p = 5

Myös aktiivinen osallistuminen tunneilla – tai osallistumatta jättäminen – vaikuttaa arvosanaan.

Hylätty (0)

0-25pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

26-61 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

62-90 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

91-100 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".