Siirry suoraan sisältöön

Toiminnanohjaus ja SCMLaajuus (4 op)

Tunnus: KH00CR71

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

• Opiskelija osaa:
- hahmottaa yrityksen liiketoiminnan ja toiminnanohjauksen kokonaisuuden
- tunnistaa materiaalinhallinnan päätökset ja arvioida keskeisten logististen päätösten kannattavuusvaikutuksia
- selittää toiminnanohjausjärjestelmän käytön edut yrityksen toiminnalle
- kuvata toiminnanohjausjärjestelmän rakenteen ja merkityksen yrityksen tilaus-toimitusketjun hallinnassa
- selittää miten toiminnanohjausjärjestelmä tukee mm. taloushallinnon ja logistiikan toimintojen integroimista yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sekä miten yritykset hyödyntävät järjestelmää operatiivisen toiminnan tukena
- kuvailla toimitusketjuja teollisuuden ja kaupan näkökulmista

Sisältö

- Toiminnanohjauksen tavoitteet ja tehtävät
- S&OP, Sales & Operations Planning - myynnin, tuotannon ja hankinnan tasapainottaminen
- Myyntisuunnitelmasta tuotantoon (MPS)
- Resurssisuunnittelu ja tuotannonohjaus (MRP ja MRPII)
- Materiaalinohjaus
- Kannattavuuden analysointi
- Toiminnanohjausjärjestelmät
- Toimitusketjun suunnittelu

Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 02.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Logistiikka, palvelut ja tuotantotalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • PLILOS24A
    PLILOS24A
  • PLILOS24B
    PLILOS24B

Tavoitteet

• Opiskelija osaa:
- hahmottaa yrityksen liiketoiminnan ja toiminnanohjauksen kokonaisuuden
- tunnistaa materiaalinhallinnan päätökset ja arvioida keskeisten logististen päätösten kannattavuusvaikutuksia
- selittää toiminnanohjausjärjestelmän käytön edut yrityksen toiminnalle
- kuvata toiminnanohjausjärjestelmän rakenteen ja merkityksen yrityksen tilaus-toimitusketjun hallinnassa
- selittää miten toiminnanohjausjärjestelmä tukee mm. taloushallinnon ja logistiikan toimintojen integroimista yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sekä miten yritykset hyödyntävät järjestelmää operatiivisen toiminnan tukena
- kuvailla toimitusketjuja teollisuuden ja kaupan näkökulmista

Sisältö

- Toiminnanohjauksen tavoitteet ja tehtävät
- S&OP, Sales & Operations Planning - myynnin, tuotannon ja hankinnan tasapainottaminen
- Myyntisuunnitelmasta tuotantoon (MPS)
- Resurssisuunnittelu ja tuotannonohjaus (MRP ja MRPII)
- Materiaalinohjaus
- Kannattavuuden analysointi
- Toiminnanohjausjärjestelmät
- Toimitusketjun suunnittelu

Oppimateriaalit

Kirja: Koivisto, Ritvanen ym: Logistiikan ja toimitusketjun hallinnan perusteet 2011, Toim. Logistiikan Maailma
Kappaleet:
Tuotanto ja tuotannonohjaus
Ohjausjärjestelmät
Toimitusketjun kehittäminen
Kirja: Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa, Martinsuo Mia ym. 2016, Edita 1. painos
Kappaleet:
10, 17 ja 18
Kirja: Sakki Jouni: Tilaus-toimitusketjun hallinta - digitalisoitumisen haasteet
Kappaleet:
Tilaus-toimitusketju liiketoiminnassa
Jalostusarvo, tuottavuus, tehokkuus, tehollisuus
Tilaus-toimitusketjun kustannukset
Tilaus-toimitusprosessin tehokkuuden tunnuslukuja
Materiaalin ohjaus

It´s Learningin materiaali. Mahdollisesti myös englannin kielistä materiaalia.
Kaikkia kurssin luentomateriaaleja ei jaeta Itsiin.
Opiskelijan tulee tehdä omia muistiinpanoja luentojen aikana.

Opetusmenetelmät

luennot, luentotehtävät, oppimispäiväkirja, kotitehtävät, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Rästitenttipäivät syksyllä 2025
keskiviikko 10.09.25 klo 14-16,
keskiviikko 8.10.25 klo 14-16
tiistai 18.11.25 klo 16-18

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei vallinaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op, n 100 h opiskelijan työtä
luennot, luentotehtävät, oppimispäiväkirja, kotitehtävät, tentti

Sisällön jaksotus

13.1.25-1.5.2025

Viestintäkanava ja lisätietoja

Luennot, its oppimisympäristö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot ja luentotehtävät 20% kurssin kokonaisarvosanasta.

Tentti
- tentti on 40% kurssin kokonaisarvosanasta.
- tentistä tulee saada vähintään arvosana 1, jotta saat kurssista arvosanan.
- hyväksyttyä tentin arvosanaa ei voi korottaa.

Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirja on 40% kurssin kokonaisarvosanasta.
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta saat kurssista arvosanan.

Hylätty (0)

Suorittamatta tai hylätty arvosana:
- oppimispäiväkirjasta
- tentistä

Oppimispäiväkirjan arviointi:
arvosana 0:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama (kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu a-d- kohdat mukaan lukien) ja niiden vastaustaso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Kotitehtävissä ei ole mainittu lähdettä tekstissä ja/tai lähdeluettelossa.
Kotitehtävissä lähdemerkinnät eivät ole Turku AMK ohjeen mukaisia.
Kotitehtävissä ei ole käytetty ohjeistettua lähdettä.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Päiväkirja hylätään, jos plagiointitarkastusprosentti on yli 20%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Suoritettu tentti vähintään arvosanalla 1
-Suoritettu oppimispäiväkirja vähintään arvosanalla 1

Oppimispäiväkirjan arviointi:
arvosana 1:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Arvosanaan 1 vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin (a-d-kohdat) on vastattu vähintään kolmella virkkeellä asiantuntevasti, omilla esimerkeillä ja lähdetiedot tekstissä sekä lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu omia esimerkkejä.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia, yli 10%-20%.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suoritettu tentti hyväksytyksi
-Suoritettu oppimispäiväkirja hyväksytyksi
Arvosanaan 4: 60% luentotehtävät tehty asiallisesti ja laajasti annetun ohjeen ja ryhmäkokoonpanon mukaisesti.
Arvosanaan 3 vähintään 40% luentotehtävistä tehty laajasti ja ammattitaitoisesti annetun ohjeen ja ryhmäkokoonpanon mukana.

Oppimispäiväkirjan arviointi:
arvosana 2-3:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).

Vertaisarviointi tehty laajasti ja ammattimaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suoritettu tentti hyväksytyksi
-Suoritettu oppimispäiväkirja hyväksytyksi

Arvosanaan 5: 80% luentotehtävistä tehty asiallisesti ja laajasti annetun ohjeen ja ryhmäkokoonpanon mukaisesti.

Oppimispäiväkirjan arviointi:
Arvosana 4-5:
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät , (a-d- kohdat) (arvosanaan 5) löytyvät päiväkirjasta.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.