Siirry suoraan sisältöön

Journalistinen kirjoittaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CU47

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kertoa keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- ideoida journalistisia juttuja
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen haastattelun sekä purkaa sen tekstiksi
- kirjoittaa uutisen
- nimetä erilaiset journalistiset juttutyypit
- toimia vastuullisesti uutistuotannollisessa tiimissä ja ymmärtää toimituksen roolituksen
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- noudattaa ammattieettisiä periaatteita ja Journalistin ohjeita työssään

Sisältö

Otetaan haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen erityispiirteet ja rakenne sekä perehdytään myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Ideoidaan ja tehdään uutisjuttuja ja annetaan palautetta näistä. Harjoitellaan työskentelyä toimituksessa ja tiimissä. Noudatetaan Journalistin ohjeita juttuprosessissa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 26

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Anna Kuusela
Vastuuopettaja

Anna Kuusela

Ryhmät
  • PMEDIS24jour
    PMEDIS24 Journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kertoa keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- ideoida journalistisia juttuja
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen haastattelun sekä purkaa sen tekstiksi
- kirjoittaa uutisen
- nimetä erilaiset journalistiset juttutyypit
- toimia vastuullisesti uutistuotannollisessa tiimissä ja ymmärtää toimituksen roolituksen
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- noudattaa ammattieettisiä periaatteita ja Journalistin ohjeita työssään

Sisältö

Otetaan haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen erityispiirteet ja rakenne sekä perehdytään myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Ideoidaan ja tehdään uutisjuttuja ja annetaan palautetta näistä. Harjoitellaan työskentelyä toimituksessa ja tiimissä. Noudatetaan Journalistin ohjeita juttuprosessissa.

Oppimateriaalit

Luentodiat ja muu opetukseen liittyvä aineisto, Itslearning-kurssialusta, itse hankittu materiaali.

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot ja vuorovaikutteiset ja itsenäiset oppimistehtävät, sekä toimitustyön kaltainen työskentely itsenäisesti ja ryhmässä: juttujen ideointi, toteuttaminen ja loppuun vieminen, palautteen antaminen ja saaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei erillisiä tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen sekä luennoilla että yhdessä toimien ja itsenäisesti työskennellen Journalistin ohjeiden ja ammattietiikan mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla perehdytään uutistyön perusteisiin ja Journalistin ohjeisiin sekä harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Uutistyön prosessi käydään läpi yhdessä jutun ideoinnista, sisällöstä ja rakenteesta kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Opiskelijat ideoivat, toteuttavat ja julkaisevat omia uutisjuttujaan Tutka-verkkojulkaisuun. Opiskelija hoitaa jutun teon ja tiedonhankinnan kuten haastattelut, tiedotustilaisuudet tms omalla ajalla ja sovittuja aikatauluja noudattaen. Opiskelija myös kirjoittaa jutun omalla ajallaan.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä. Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opintojaksolla kirjoitettavat jutut kuvitetaan Kuvajournalismi-opintojaksolla.
Opiskelija kirjoittaa Journalistinen kirjoittaminen -kurssista itsereflektion, jossa erittelee omaa oppimistaan.

Sisällön jaksotus

(Alustava suunnitelma, sisällöt voivat muuttua ja tarkentua)

ke 4.9.24 13-16 Journalistin ammatillinen asema, uutistoimituksen arki ja toimittajan tehtävät

ke 11.9.24 13-16 Journalistiset juttutyypit ja niiden ominaispiirteet

ke 18.9.24 13-16 Journalistiset uutiskriteerit ja uutiskynnys, Journalistin ohjeet

ke 25.9.24 kl 13-16 Uutiskirjoittamisen perusteet: uutisen rakenne, kielenhuolto

ke 2.10.24 9-16 Toimittajan työtapa: ideointi ja näkökulma (PIENRYHMISSÄ)

ke 9.10.24 kl 9-12 Toimittajan työtapa: haastatteluun valmistautuminen ja kysymysten laadinta, juttukeikasta sopiminen

23.10. 13-16 Uutistuotanto ryhmä A: jutun editointia ja palautetta

30.10 13-16 Uutistuotanto ryhmä B: jutun editointia ja palautetta

4.11. 13-16 Uutistuotanto: Jutun myyminen lukijalle: Kärki, otsikointi, sosiaalinen media

13.11. 13-16 Ryhmä A: juttujen julkaisu Tutkassa

20.11. 13-16 Ryhmä B: juttujen julkaisu Tutkassa

27.11. 13-16 Saako toimittajan mielipide näkyä? Kolumniharjoitus.

2.12. 13-16: Palautteen antaminen ja saaminen, oikaisu ja vastine.

11.12. 12-16: Kolumnien julkaisu Tutkassa.

13.12. 9-16: Loppupurku ja palautteet

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettajaan Anna Kuuselaan saa parhaiten yhteyden sähköpostitse (anna.kuusela@turkuamk.fi) tai Itslearningin viesti-työkalulla lukukauden mukaisina työaikoina.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu, itsenäisen työskentelyn sujuvuus ja aikatauluissa pysyminen. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen sekä ryhmässä työskentely. Oman oppimisen reflektointi.

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai tehtävät eivät täytä tehtävänannon mukaisia kriteerejä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia, julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.