Siirry suoraan sisältöön

Media eriarvoisuuden purkajana, työpajaLaajuus (3 op)

Tunnus: KU00CX91

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- käyttää keinoja tehdä hyvää journalismia, joka käsittelee ja/tai purkaa eriarvoisuutta ja lisää erilaisten ihmisryhmien osallisuutta
- antaa ja saa palautetta kirjoittamisprosessin aikana
- kehittää kriittisen ajattelun ja tiedonhankinnan kykyään
- syventää aloitekykyään ja verkostoitumistaitojaan

Sisältö

Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Opintojakson työpajan aikana kukin opiskelija tekee journalistisen jutun opintojakson teemasta. Parhaat jutut on mahdollista julkaista Maailma.net -verkkomediassa.

Esitietovaatimukset

Perustaidot ja ymmärrys journalismista.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 23.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 16

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Ryhmät
  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- käyttää keinoja tehdä hyvää journalismia, joka käsittelee ja/tai purkaa eriarvoisuutta ja lisää erilaisten ihmisryhmien osallisuutta
- antaa ja saa palautetta kirjoittamisprosessin aikana
- kehittää kriittisen ajattelun ja tiedonhankinnan kykyään
- syventää aloitekykyään ja verkostoitumistaitojaan

Sisältö

Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Opintojakson työpajan aikana kukin opiskelija tekee journalistisen jutun opintojakson teemasta. Parhaat jutut on mahdollista julkaista Maailma.net -verkkomediassa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Media eriarvoisuuden purkajana, työpaja 2024

Opetusmenetelmät

Opiskelija toteuttaa omatoimisesti reportaasin opintojakson kattoteemasta.
Parhaat jutut voidaan julkaista Maailma.net -verkkojulkaisussa, jossa niistä maksetaan juttupalkkio.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla tutkitaan eriarvoisuuden purkamista, joka on eräs kestävän kehityksen tavoitteista Agenda 2030-ohjelmassa. Lisäksi opintojakso harjoituttaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja lisää verkostoitumista sekä Arenen asettamien työelämäkompenssien mainitsemia eettisyyttä ja työelämässä toimimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toimituspalaverit ja artikkelin kirjoittaminen vastaavat 3 op:n työmäärää.

Sisällön jaksotus

Työpaja toteutetaan keskiviikkoisin klo 13-16 hybridinä: Luokka EDU_3075 ja Zoom https://turkuamk.zoom.us/j/62608979669

Kullekin tapaamiskerralle nimetään erityinen teema, ne päivittyvät.

23.10.2024
30.10.2024
6.11.2024
13.11.2024
20.11.2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan kirjoittama artikkeli on arvioinnin kohteena. Myös aikataulun noudattaminen arvioidaan.

Hylätty (0)

Tehtäviä on suorittamatta tai opiskelijan toteuttama juttu ei ole julkaisukelpoinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan juttu on julkaisukelpoinen sisällön ja ilmaisun puolesta. Senfaktat on tarkistettu ja se noudattaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan juttu on luova, ilmaisultaan hyvä ja vastaanottajalle kiinnostava.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan juttu on erinomainen sisällön ja ilmaisun puolesta. Sen aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.

Esitietovaatimukset

Perustaidot ja ymmärrys journalismista.