Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvointi ja organisaation kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CX89

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä työhyvinvoinnin käsitteen ja tunnistaa johtamisen sekä organisaatiokulttuurin merkityksen työhyvinvoinnille
- tarkastella ja arvioida työhyvinvoinnin tekijöitä luovilla aloilla toimivan yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
- hyödyntää työhyvinvoinnin ajankohtaisia teemoja työhyvinvoinnin kehittämisessä
- analysoida ja kehittää omaa työhyvinvointiaan

Sisältö

Työhyvinvoinnin ajankohtaiset teemat, henkilökohtainen työhyvinvointi, resilientti organisaatio.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 03.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä työhyvinvoinnin käsitteen ja tunnistaa johtamisen sekä organisaatiokulttuurin merkityksen työhyvinvoinnille
- tarkastella ja arvioida työhyvinvoinnin tekijöitä luovilla aloilla toimivan yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
- hyödyntää työhyvinvoinnin ajankohtaisia teemoja työhyvinvoinnin kehittämisessä
- analysoida ja kehittää omaa työhyvinvointiaan

Sisältö

Työhyvinvoinnin ajankohtaiset teemat, henkilökohtainen työhyvinvointi, resilientti organisaatio.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit, jotka saatavilla 24.9.2024.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (2 kpl), DL 3.12.2024
Oppimistehtävä 1A ja 1B (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 2A ja 2B (ryhmätehtävä)

Lisäksi vertais- ja itsearviointitehtävät, DL 3.12.2024.

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 24.9.2024.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 24.9.2024 ja päättyy 3.12.2024. Opintojaksolla on neljä verkkotapaamista, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.

Zoom-linkki verkkotapaamisiin: https://turkuamk.zoom.us/j/68962019238

Verkkotapaamisten aikataulu:

Ti 24.9. klo 9-13 Työhyvinvointi ja sen merkitys
Ti 8.10. klo 12-16 Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät
Ti 22.10. klo 9-13 Johtaminen ja organisaatiokulttuuri työhyvinvoinnin edistäjänä
Ti 3.12. klo 9-13 Ryhmäpresentaatiot ja keskustelua teemoista


Opintojakso on osa Turun AMK:n SUMED-hanketta, jonka tarkoituksena on uudistaa opintojaksojen tavoitteita ja sisältöjä kestävän kehityksen eri painopisteet huomioiden.

Kestävän kehityksen osa-aluepainopisteet tässä opintojaksossa:

Sosiaalinen kestävyysosaaminen:
- Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus
- Työntekijöiden hyvinvointi

Ekologinen kestävyysosaaminen:
- Resurssitehokkuus ja hiilitietoisuus
- Jätemäärän vähentäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiö 10 opiskelijapaikkaa
CampusOnlinen kiintiö 10 opiskelijapaikkaa, ilmoittautuminen alkaa 15.6.2024 klo 8
Taideakatemian erikoistumisalojen opiskelijat 30 opiskelijapaikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.