Siirry suoraan sisältöön

Laivan sähköjärjestelmät ja automaatioLaajuus (3 op)

Tunnus: 5031333

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kai Saarinen
Vastuuopettaja

Kai Saarinen

Ryhmät
  • KMMMODLaivanKoneistot
    KMM Laivan koneistot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaalina käytetään:
- Luokituslaitoksen (DNV) säännöt
- IMO, SOLAS
- Kurssikirjana:
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 1. painos, DOKMAR, 2011, ISBN: 978-90-71500-176 tai
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 2. painos, DOKMAR, 2021, ISBN: 978-90-71500-572

Kurssi kirjoja on rajoitetusti lainattavissa Lemminkäisenkadun kirjastosta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua sovelletaan ja syvennetään erilaisten ryhmätehtävien avulla. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ryhmätehtäviin, jotka puretaan tunneilla seminaarimuotoisten esitysten avulla.

Opintopjaksoon liittyy harjoitustyö, joka tehdään samaan harjoituslaivaan, kuin Laivan koneistot -opintojakson harjoitustyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti pidetään alustavasti 14.12.2023.
Opintojakson uusintatentit pidetään:
- 19.1.2024
- 1.3.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan sähkö- ja automaatiojärjestelmät, 3 op, n. 87 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään laivan sähköverkon rakenne ja keskeiset sähkön tuotantoon ja jakleluunliittyvät komponentit, kuten sähköpää- ja hätäsähkötaulun toiminta, generaattorien toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät. Laiva-automaation osalta käsitellään hajautettujen ohjausten periaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita.

Edellä olevaan tutustutaan pienryhmissä tehtävien ryhmätehtävien avulla ja teoriatunneilla. Ryhmätehtävissä käsitellään myös aiheeseen liittyviä sääntöjä ja määräyksiä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson asioista viestitään itselearning-ympäristön viestivälineillä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson lopussa järjestetään tentti, max. 20 pistettä.
Pienryhmätehtävät, max. 10 pistettä

Arvosanarajat:
33 % max = 1 (Tentistä on saavutettava 33 % sen maksimipistemäärästä hyväksyttyyn suoritukseen)
41 % max = 2
55 % max = 3
70 % max = 4
85 % max = 5

Opintojakson maksimipistemäärä on 20 + 10 = 30 pistettä

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 14.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kai Saarinen
Ryhmät
  • KMMMODLaivanKoneistot
    KMM Laivan koneistot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaalina käytetään:
- Luokituslaitoksen (DNV) säännöt
- IMO, SOLAS
- Kurssikirjana:
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 1. painos, DOKMAR, 2011, ISBN: 978-90-71500-176 tai
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 2. painos, DOKMAR, 2021, ISBN: 978-90-71500-572

Kurssi kirjoja on rajoitetusti lainattavissa Lemminkäisenkadun kirjastosta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua sovelletaan ja syvennetään erilaisten ryhmätehtävien avulla. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ryhmätehtäviin, jotka puretaan tunneilla seminaarimuotoisten esitysten avulla.

Opintopjaksoon liittyy harjoitustyö, joka tehdään samaan harjoituslaivaan, kuin Laivan koneistot -opintojakson harjoitustyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti pidetään alustavasti 14.12.2023.
Opintojakson uusintatentit pidetään:
- 19.1.2024
- 1.3.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan sähkö- ja automaatiojärjestelmät, 3 op, n. 87 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään laivan sähköverkon rakenne ja keskeiset sähkön tuotantoon ja jakleluunliittyvät komponentit, kuten sähköpää- ja hätäsähkötaulun toiminta, generaattorien toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät. Laiva-automaation osalta käsitellään hajautettujen ohjausten periaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita.

Edellä olevaan tutustutaan pienryhmissä tehtävien ryhmätehtävien avulla ja teoriatunneilla. Ryhmätehtävissä käsitellään myös aiheeseen liittyviä sääntöjä ja määräyksiä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson asioista viestitään itselearning-ympäristön viestivälineillä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson lopussa järjestetään tentti, max. 20 pistettä.
Pienryhmätehtävät, max. 10 pistettä

Arvosanarajat:
33 % max = 1 (Tentistä on saavutettava 33 % sen maksimipistemäärästä hyväksyttyyn suoritukseen)
41 % max = 2
55 % max = 3
70 % max = 4
85 % max = 5

Opintojakson maksimipistemäärä on 20 + 10 = 30 pistettä

Ilmoittautumisaika

06.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

3 - 25

Opettaja
  • Kai Saarinen
Ryhmät
  • KMMMODLaivanKoneistot
    KMM Laivan koneistot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaalina käytetään:
- Luokituslaitoksen (DNV) säännöt
- IMO, SOLAS
- Kurssikirjana:
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 1. painos, DOKMAR, 2011, ISBN: 978-90-71500-176 tai
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 2. painos, DOKMAR, 2021, ISBN: 978-90-71500-572

Kurssi kirjoja on rajoitetusti lainattavissa Lemminkäisenkadun kirjastosta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opittua sovelletaan ja syvennetään erilaisten ryhmätehtävien avulla. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ryhmätehtäviin, jotka puretaan tunneilla seminaarimuotoisten esitysten avulla.

Opintopjaksoon liittyy harjoitustyö, joka tehdään samaan harjoituslaivaan, kuin Laivan koneistot -opintojakson harjoitustyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan erikseen opintojjakson päätyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laivan sähkö- ja automaatiojärjestelmät, 3 op, n. 87 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään laivan sähköverkon rakenne ja keskeiset sähkön tuotantoon ja jakleluunliittyvät komponentit, kuten sähköpää- ja hätäsähkötaulun toiminta, generaattorien toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät. Laiva-automaation osalta käsitellään hajautettujen ohjausten periaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita.

Edellä olevaan tutustutaan pienryhmissä tehtävien ryhmätehtävien avulla ja teoriatunneilla. Ryhmätehtävissä käsitellään myös aiheeseen liittyviä sääntöjä ja määräyksiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson lopussa järjestetään tentti, max. 20 pistettä.
Harjoitustyö, max. 10 pistettä.
Pienryhmätehtävät, max. 10 pistettä

Arvosanarajat:
33 % max = 1 (Tentistä on saavutettava 33 % sen maksimipistemäärästä hyväksyttyyn suoritukseen)
41 % max = 2
55 % max = 3
70 % max = 4
85 % max = 5

Opintojakson maksimipistemäärä on 20 + 10 + 10 = 40 pistettä