Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinnan ja standardien perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00BS59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 26.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • OSLELAS23
    Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 (FINNA, SFS online)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa. Toteutus on kokonaan verkko-opiskelua.

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja vapaavalintaista laatustandardia.

Opintojakso aloitetaan 26.9 (opintojakson toteutussuunnitelma ja ryhmäjaot)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta.

(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
Vastuuopettaja

Sari Airenne

Ryhmät
  • MKEMIK23
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485 (FINNA, SFS online)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä (vertaisoppiminen) tehtävät tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.

Opintojakso sisältää lähipäivät (29.8 ja 12.12)
Lisäksi erillinen Teams -luento 12.10 (klo 14 -15), SFS:n asiantuntijat

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit ovat tehtäväkohtaiset ja ne annetaan ennen opintojakson aloitusta.

(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 24.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
Vastuuopettaja

Sari Airenne

Ryhmät
  • MKEMIK22
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 9001, ISO 14001, ISO 450001 ja ISO 13485.

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin. Arvioitavia oppimistehtäviä on neljä, ja arvosana muostuu niiden keksiarvosta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (18.3, 12.4 ja 19.5)
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä tehtävät tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson eri teemoihin liittyy opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.

Opintojakso aloitetaan perehtymällä laadunhallinnan ja standardien perusteisiin. Tämän osion suoritettuaan opiskelija siirtyy opiskelemaan standardien ISO 9001 (laadunhallinta), ISO 14001 (ympäristöjärjestelmä), ISO 450001 (työterveys ja työsuojelu) ja ISO 13485 (Lääkinnälliset laitteet) sisältöä ja tavoitteita.

Opintojakso sisältää lähipäivät (18.3, 12.4 ja 19.5)
Totetustapa (lähiopetus tai on-line) päätetään myöhemmin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin.

(arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

27.01.2022 - 02.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Rauni Jaskari
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • DLELAK22
    Lean ja laatu kehitystyössä korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan
- tuntee standardien yleisen rakenteen ja käsitteet
- osaa lukea standardia
- tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin
- tuntee yleisimmät laatustandardit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001)
- tuntee jonkin muun standardin perusteet (esim. ISO 13485, EFQM tms.)

Sisältö

- Laadunhallinnan periaatteet
- Yleistietoa standardeista
- Yleiset johtamisjärjestelmästandardit

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (Opiskelijoiden luettavissa SFS online)

Opetusmenetelmät

Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (27.1, 15.2 ja 2.3). Lähipäivät toteutetaan Teams kokouksina.

Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.

Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmissä tehtävät tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (3 arvioitavaa tehtävää)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä suoritettavat tehtävät.
Tiedonhankinta lähdemateriaaleista on keskeisessä asemassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on jaettu viiteen osaan (Laadunhallinnan ja standardien perusteet, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja EFQM). Osissa on opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä. Nämä sisällöt on tarkoittettu itsenäiseen opiskeluun ja oman oppimisesi testaamiseen. EFQM osuudesta järjestetään erillinen lähipäivä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.

Sisältö:
-Laadunhallinnan ja standardien perusteet
-Standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (sisältö ja tavoitteet)
-EFQM

Lähipäivät: 27.1 (klo 14-18), 15.2 (14-16) ja 3.3 (klo 14-16). Lähipäivät toteutetaan Teams -kokouksina.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin

(opettajan arviointi, vertaisarviointi ja itsearviointi)

Hylätty (0)

Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa