Siirry suoraan sisältöön

Toimittajasuhteiden hallintaLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00CR95

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- viestiä hyvien toimittajasuhteiden tärkeydestä
- hoitaa menestyksekkäästi toimittajasuhteita
- hallita ja kehittää olemassa olevan toimittajan suorituskykyä eri mittareiden avulla
- käyttää ja kehittää suorituskykymittareita toimittajien suorituskyvyn mittaamiseen ja parantamiseen
- selittää organisaatioiden väliseen yhteistyöhön ja toimittajiin liittyvää kilpailuetua
- suorittaa toimittajien arviointeja/auditointeja

Sisältö

- Toimittajaportfolio
- Uuden toimittajan arviointi ja vaatimukset uudelle toimittajalle
- Olemassa olevan toimittajan hallinta ja kehittäminen
- Toimittajan suorituskykymittarit, tuloskortti
– Kumppanuudet
- Arvioinnit/auditoinnit

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 11.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 28.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • LIPATMODTechnicalProcurementManagement
    MOD Technical Procurement Management
  • PTUTAS22LOG
    Tuta hankinta ja logistiikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- viestiä hyvien toimittajasuhteiden tärkeydestä
- hoitaa menestyksekkäästi toimittajasuhteita
- hallita ja kehittää olemassa olevan toimittajan suorituskykyä eri mittareiden avulla
- käyttää ja kehittää suorituskykymittareita toimittajien suorituskyvyn mittaamiseen ja parantamiseen
- selittää organisaatioiden väliseen yhteistyöhön ja toimittajiin liittyvää kilpailuetua
- suorittaa toimittajien arviointeja/auditointeja

Sisältö

- Toimittajaportfolio
- Uuden toimittajan arviointi ja vaatimukset uudelle toimittajalle
- Olemassa olevan toimittajan hallinta ja kehittäminen
- Toimittajan suorituskykymittarit, tuloskortti
– Kumppanuudet
- Arvioinnit/auditoinnit

Oppimateriaalit

Iloranta, Pajunen-Muhonen: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan, Tietosanoma, 2018 (tai 2012)
luku 3,12, 16, 17, 18, 20, 21
Luku3: Hankintaan liittyvä terminologia
Luku 12: Toimittajien etsintä ja arviointi
Luku 16: Yhteistyö ja kumppanuussuhteet
Luku 17: Toimittajien kehittäminen
Luku 18: Erilaiset toimittajasuhteet, erilaiset tavoitteet ja mittarit
Luku 20: Toimitusketjun johtaminen
Luku 21 Onnistumisen mittaaminen ja arviointi

Sanna Nieminen (Finna e-kirja): Hyvä Hankinta parempi bisnes
Luku 5
It´s Learningin materiaali
Mahdollisesti myös englannin kielistä materiaalia.

Opetusmenetelmät

Kurssi on 5 op ( n. 130 h opiskelijan työtä)
Kurssi koostuu luennoista, luentotehtävistä, yksilötehtävästä, ja oppimispäiväkirjasta.

Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä
Kurssia ei voi suorittaa muilla kuin annetuilla tehtävillä.
Kurssin arvosanaa ei voi korottaa tenttimällä tai lisätehtävillä.
Kurssia ei voi uusia tenttimällä tai lisätehtävillä.
Hylätty kurssiarvosana korotetaan suorittamalla koko kurssi uudestaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 5 op ( n. 130 h opiskelijan työtä)
Kurssi koostuu luennoista, luentotehtävistä, yksilötehtävästä, ja oppimispäiväkirjasta.

Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.

Sisällön jaksotus

Kurssi on 5 op ( n. 130 h opiskelijan työtä)
Luennot perjantaisin 8-11.00 lukujärjestyksen mukaisesti
Kurssi koostuu luennoista, luentotehtävistä, yksilötehtävästä, ja oppimispäiväkirjasta.
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.


Yksilötyö, 40 % kurssin kok.arvosanasta.
Esitykset kampuksella 15.3/22.3/5.4 lähitunnilla. Opiskelija ei saa valita omaa esityspäivää.
Yksilötyö palautetaan It´s Learningiin 14.3.24 klo 20.00
Yksilötyöstä on erillinen ohje It´s Learningissa
Yksilötyöstä tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista hyväksytyn arvosanan.

Oppimispäiväkirja, 60% kurssin kok.arvosanasta.
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin 5.4.24 klo 12.00
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista hyväksytyn arvosanan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

tapaamme luennoilla perjantaisin

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Yksilötehtävä puuttuu
tai
Yksilötyön kirjallinen osuus:
Arvosana 0

Yksilötehtävää ei palautettu ajallaan.
Plagiointitarkastus ei ole OK.
Alle 4 kysymykseen vastattu asiallisesti ja ammattitaitoisesti.
Lähteet ei ole merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.

Oppimispäiväkirjan arviointiperustelut:
Arvosana 0
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama ( kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu) ja niiden vastaustaso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa EI OLE Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 20%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Yksilötyön kirjallinen osuus:
Arvosana 1

Yksilötehtävä palautettu annettujen ohjeiden mukaan ajallaan.
Esitys puuttuu.
Plagiointitarkastus on OK.
Alle 5 kysymykseen vastattu.
Kaikki lähteen merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.
Oppimispäiväkirjan arviointiperusteet:
arvosana 1
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä sekä lähdemerkinnöillä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Luentotehtävät puuttuvat kokonaan oppimispäiväkirjasta.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia yli 10%, mutta alle 20%.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilötyön kirjallinen ja suullinen osuus:
Arvosana 2-3

Yksilötehtävä palautettu annettujen ohjeiden mukaan ajallaan.
Epävarma esiintyminen, ei myöskään yhtään omia mielipiteitä.
Esitys oli melko suoraan powerpointista lukua. Esityksessä suoria vastauksia kysymyksiin, jotka opiskelija lukee esityksessä.
Osassa vastauksissa puutteita, tai niistä kerrottu vähäisesti.
Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Esitysaika lyhyt, alle 10 min.
Plagiointitarkastus on OK.
Kaikki lähteen merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Otetaan vastaan esityksen jälkeen tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Oppimispäiväkirjan arviointiperusteet:
arvosana 2-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Arvosanaan 3 vähintään 50% luentotehtävistä tehty.
Plagiointitarkastus on OK.
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilötyön kirjallinen ja suullinen osuus:

Arvosana 4-5
Palautettu It´s Learningiin annetun ohjeen mukaan ajallaan.
Esitykseen lähteenä on haastateltu yrityksen työntekijää/ työntekijöitä.
Esitysaika väh. 13 min, ei kuitenkaan yli 20min, esitysmateriaali powerpointissa. Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Esitysmateriaali selkeä ja johdonmukainen. Esitys selkeästi kirjoitettu käyttäen kuvia, kuvioita ja taulukoita itse tehden ja kertoen asia omin sanoin.
Työ tehty ohjeistuksen mukaisesti laajasti ja osaaminen on tunnistettavissa. Kaikkiin 10 kohtaa on vastattu asiallisesti, ammattimaisesti ja kattavasti.
Esityksessä luonteva esiintyminen, ei powerpointista lukua! Esitysmateriaalissa ei ole suoria vastauksia kysymyksiin, vaan opiskelija oman osaamisen kautta kertoo asian omin sanoin.
Omia mielipiteitä, hyviä kommentteja ja oivalluksia. Oma tietämys ja ymmärrys tulee esille esityksessä ja tekstissä.
Plagiointitarkastus on OK.
Sekä kirjalliset lähteet, että suulliset lähteet esim. henkilöhaastattelut on merkitty lähteeksi tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.
Otetaan vastaan esityksen jälkeen tulleita kysymyksiä/kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Oppimispäiväkirjan arviointiperusteet:
Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät (arvosanaan 4 ja 5) löytyvät päiväkirjasta.
Arvosanaan 5: 80 prosenttia luentotehtäviä tehty.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.