Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenskaLaajuus (3 op)

Tunnus: TE00CS04

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

30 - 55

Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
  • COS Opettaja
Ryhmät
  • PRAKIS24
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S24
  • PRAKIS24B
    PRAKIS24B
  • PRAKIS24C
    PRAKIS24C
  • PRAKIS24A
    PRAKIS24A

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

25 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
  • COS Opettaja
Ryhmät
  • LTOPS24I
    LTOPS24I
  • LTOPS24J
    LTOPS24J
  • LTOPS24K
    LTOPS24K

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 03.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 11.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

25 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Pia Lindgren
Ryhmät
  • LTOPS24B
    LTOPS24B
  • LTOPS24C
    LTOPS24C
  • LTOPS24D
    LTOPS24D
  • LTOPS24A
    LTOPS24A

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai vanhempi
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Opettajan omaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n 80 h opiskelijan työtä
18 h opetusta ja pari/henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävinä
viikottaiset oppimispäiväkirjamerkinnät

Sisällön jaksotus

Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS24 (LTOPS24 A-D)-vuosikurssin opiskelijoille.
Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän kertaa ruotsin kielen keskeiset rakenteet ja oppii käyttämään tarpeellisia apuvälineitä kielen opiskelussa.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.

Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 41.

Viestintäkanava ja lisätietoja

sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

aktiivinen osallistuminen opetukseen (75%)
kaikkien tehtävien palautus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita. Rakenteissa selviä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen perusrakenteet kohtuullisesti .

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee melko hyvin ruotsin kielen perusrakenteet.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 11.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

25 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Pia Lindgren
Ryhmät
  • LTOPS24F
    LTOPS24F
  • LTOPS24G
    LTOPS24G
  • LTOPS24E
    LTOPS24E
  • LTOPS24H
    LTOPS24H

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai vanhempi
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Opettajan omaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n 80 h opiskelijan työtä
18 h opetusta ja pari/henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävinä
viikottaiset oppimispäiväkirjamerkinnät

Sisällön jaksotus

Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS24 (LTOPS24 E-H)-vuosikurssin opiskelijoille.
Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän kertaa ruotsin kielen keskeiset rakenteet ja oppii käyttämään tarpeellisia apuvälineitä kielen opiskelussa.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.

Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 41.

Viestintäkanava ja lisätietoja

sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (75%), kaikkien verkkotehtävien palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita. Rakenteissa selviä puutteita.





.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen perusrakenteet kohtuullisesti .

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee melko hyvin ruotsin kielen perusrakenteet.

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Sanna Simola
Ryhmät
  • PSAHAUS24
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 24
  • PRAKMS24
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S24

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Itslearningissä sähköinen materiaali, opiskelija voi myös hyödyntää ruotsin kielen oppikirjoja kertaukseen.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) suullinen ja kirjallinen henkilöesittely (mm. harrastukset, elämänpiiri, kesätyöt, aiemmat opinnot jne.), tutustuminen, ääntäminen¨
2) kieliopin tehokertaus
3) tekstinymmärtäminen ja tekstintuottaminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
4) maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat)
5) kuullunymmärtäminen
6) oman oppimisen ja etenemisen reflektointi


Työmäärä 3op = 81h / 14 viikkoa, noin 6 h/vko.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Annetut tehtävät on suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti määräajassa.

Molemmat itslearning kokeet on hyväksytty.

Sisällön jaksotus

vko 36 verkko-oppitunti aloitus, esittely, tutustuminen
vko 37 KAMPUS suullisia harjoituksia, kieliopin tehokertauksen aloitus
vko 38 itslearning palautettava tehtävä: suullinen ja kirjallinen henkilöesittely
vko 39 verkko-oppitunti Kuullunymmärtäminen
ko 40 KAMPUS suullisia harjoituksia, arkielämän tilanteita
vko 41 itslearning palautetteva tehtävä: tekstinymmärtäminen ja tekstintuottaminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
vko 42 höstlov
vko 43 KAMPUS suullisia harjoituksia, kieliopin tehokertausta
vko 44 itslearning kielioppi harjoituksia, esityksen valmistelu
vko 45 KAMPUS suulliset esitykset, maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat)
vko 46 itslearning Kirjoitustehtävä apuvälineiden käyttö sallittu, arvioinnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
vko 47 verkko-oppitunti itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
hyväksytty/hylätty
vko 48 itslearning palautettava tehtävä: kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi
vko 49 itslearning loppukokeeseen kertaus
vko 50 KAMPUS lopputesti, JULFEST

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) itslearning palautettava tehtävä: suullinen ja kirjallinen henkilöesittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

2) verkko-oppitunti Kuullunymmärtäminen HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

3) itslearning palautettava tehtävä: tekstinymmärtäminen ja tekstintuottaminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

4) suulliset esitykset, maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

5) itslearning Kirjoitustehtävä apuvälineiden käyttö sallittu, arvioinnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

6) verkko-oppitunti itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
(läpäisy...) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

7) itslearning palautettava tehtävä: kieliopin tehokertausraportti ja oman oppimisen ja etenemisen reflektointi HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

8) lopputesti (läpäisy...) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

Hylätty (0)

Annetuja tehtäviä ei ole suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti määräajassa.

Itslearningissä olevia testejä ei ole suoritettu hyväksytysti.