Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenska (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 11.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

25 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Pia Lindgren

Ryhmät

  • LTOPS24F
    LTOPS24F
  • LTOPS24G
    LTOPS24G
  • LTOPS24E
    LTOPS24E
  • LTOPS24H
    LTOPS24H
  • 04.09.2024 12:00 - 15:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3005
  • 11.09.2024 12:00 - 15:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3005
  • 18.09.2024 12:00 - 15:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3005
  • 25.09.2024 11:00 - 14:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3005
  • 02.10.2024 11:00 - 14:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3005
  • 09.10.2024 11:00 - 14:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3005

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai vanhempi
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Opettajan omaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n 80 h opiskelijan työtä
18 h opetusta ja pari/henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävinä
viikottaiset oppimispäiväkirjamerkinnät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty :Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Hyväksytty:Aktiivinen osallistuminen opetukseen (75%)
kaikkien tehtävien palautus
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS24 (LTOPS24 E-H)-vuosikurssin opiskelijoille.
Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän kertaa ruotsin kielen keskeiset rakenteet ja oppii käyttämään tarpeellisia apuvälineitä kielen opiskelussa.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.

Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 41.

Viestintäkanava ja lisätietoja

sähköposti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (75%), kaikkien verkkotehtävien palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita. Rakenteissa selviä puutteita.





.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen perusrakenteet kohtuullisesti .

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee melko hyvin ruotsin kielen perusrakenteet.