Fräscha upp din svenska (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Pia Lindgren
Ryhmät
-
LTOPS24BLTOPS24B
-
LTOPS24CLTOPS24C
-
LTOPS24DLTOPS24D
-
LTOPS24ALTOPS24A
- 04.09.2024 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3004
- 11.09.2024 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3004
- 18.09.2024 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3004
- 25.09.2024 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3004
- 02.10.2024 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3004
- 09.10.2024 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3004
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.
Sisältö
Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.
Oppimateriaalit
Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai vanhempi
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Opettajan omaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = n 80 h opiskelijan työtä
18 h opetusta ja pari/henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävinä
viikottaiset oppimispäiväkirjamerkinnät
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty :Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Hyväksytty:Aktiivinen osallistuminen opetukseen (75%)
kaikkien tehtävien palautus
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS24 (LTOPS24 A-D)-vuosikurssin opiskelijoille.
Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän kertaa ruotsin kielen keskeiset rakenteet ja oppii käyttämään tarpeellisia apuvälineitä kielen opiskelussa.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 41.
Viestintäkanava ja lisätietoja
sähköposti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita. Rakenteissa selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen perusrakenteet kohtuullisesti .
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee melko hyvin ruotsin kielen perusrakenteet.