Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BZ58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Kaularangan ja yläraajojen nivelten liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen ja passiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, nivelten mobilisoinnin ja stabiloinnin periaatteet, mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 11.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Opettaja
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Kaularangan ja yläraajojen nivelten liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen ja passiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, nivelten mobilisoinnin ja stabiloinnin periaatteet, mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-kustannus.
Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
Kisner, Colby, 2018. Therapeutic exercise,(7th edition).

ItsLearningiin tulevat artikkelit ja linkit.

Hyvää tukimateriaalia:
Kauranen. 2018. Fysioterapeutin käsikirja.
Nordström, J.TULE-ammattilaisen taskuatlas.2019 (tai uudempi painos, joka sisältää QR-koodit videoin).

Opetusmenetelmät

Pääosin käytännön tunteja.

Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

PE 8.3.2024 varsinainen tenttipäivä, lähitenttinä kampuksella.
Uusintapäivää ei ole päätetty.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kahdeksan viikon aikana:
aloitus viikolla 2 ja opintojakson koe on viikolla 10.

Alla on kuvattuna otsikkotasolla sisältö ja ajoitus, tarkempi sisältö on kuvattuna ITS:ssä.
Pieniä täydennyksiä saattaa tulla.

VKO 2:
- Orientaatio opintojaksolle ja teoria-alustus: Niskahartiaseudun problematiikasta ja luokittelusta sekä fysioterapeuttinen tutkiminen kokonaisuutena. Toteutuksesta ja aiheesta keskusteleva opetus. (2h) AG

VKO 3:
- Yläraajan neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa, teoria / (2h) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (4h) AG

VKO 4:
- Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia, sis. tukiminen jatkuu sekä casetyöskentelyä ja terapiakeinojen harjoittelua (4h) AG
- Yläraajan neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa, käytäntö / (4h) ST

VKO 5:
- Voiman tutkiminen: Manuaalinen lihastestaus, huom! sis. ennakkotehtävän / (6h A&B) ST
- Keskusteleva teorialuento hartiarenkaan ja olkapään/yläraajan alueen ilmiöistä, problematiikasta, fysioterapeuttisesta tutkimisesta ja terapiasta (2h) /AG
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia.(4h) /AG


VKO 6:
- Nivelmobilisaatio tutkimisen ja terapian keinona -teoria & käytäntö, sis.ennakkotehtävän / (6h A&B) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään, ja yläraajan tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia /AG 4h


VKO 7:
- Asentohuimaus -teoria / (2h) ST
- Asentohuimaus -käytäntö, sis. ennakkotehtävän / (4h/ A&B) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään, ja yläraajan tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia /AG 4h
- Keskusteleva teoriaopetus fysioterapian sisältöön ja suunnitteluun, terapeuttiseen harjoitteluun liittyen + casetyöskentelyyn alustus


VKO 9:
- PNF-teoria, sis. ennakkotehtävän / (2h) ST
- PNF-käytäntö / (4h A&B) ST
-itsenäinen case-esimerkin työstö pienryhmässä vko 10 tunteja varten

- TULE -harjoittelu 1op asiakastyötä (tämä yhdistyy Hyvinvointi arjessa ja työssä opintojakson asiakastyön kanssa, kohderyhmänä suuhygienistiopiskelijat)

VKO 10
- Toiminnallinen toiminnallinen case-purku -tunti (4h) /AG
(2,5h) Tentti AG/ST Osaamisen näyttö/koe: toteutetaan pienryhmässä, CASE-pohjainen, joka huomioi fysioterapiaprosessin eri vaiheiden osaamista. Arvioinnissa mukana vertaisarviointi ja itsearviointi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista, erityisesti käytännön tunneilla on tärkeää olla läsnä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson ryhmätentin arvosanaan ja asianmukaisesti täytettyyn tentin itse- ja vertaisarviointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastauksessa fysioterapiaprosessi voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, kliinistä päättelyä ei ole juurikaan näkyvissä tai se on epäjohdonmukaista.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian fysioterapiaprosessin kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista. Fysioterapiaprosessin kuvaus on puutteellinen ja sen osista puuttuu oleellisia perusteluja, kliinisessä päättelyssä on puutteita ja epäjohdonmukaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Monirakenteinen. Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten fysioterapiaprosessin asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Valinnat ja perustelut kaipaavat täydennystä, kliininen päättely on hyvää, vaikka siinä saattaa olla epäjohdonmukaisuutta.

4 = Relationaalinen. Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet ja fysioterapiaprosessi on kirjattu ja perusteltu osoittaen kliinisen päättelyn olevan hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Laaja abstrakti. Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen ja tuotoksessa fysioterapiaprosessi terapiavalintoineen, kirjauksineen ja perusteluineen osoittavat kliinisen päättelyn olevan kiitettävällä tasolla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 55

Opettaja
  • Anu Granberg
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Kaularangan ja yläraajojen nivelten liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen ja passiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, nivelten mobilisoinnin ja stabiloinnin periaatteet, mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed. tai uudempi 2018 painos (7th edition).
Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-kustannus.

ItsLearningiin tulevat artikkelit ja linkit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson koe on (VKO 10) 10.3.2023

1.uusintakoe VKO13

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pääosin käytännön simulaatiotunteja.

Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu yhdeksän viikon aikana:
aloitus (VKO2) 1.2023 ja opintojakson koe on (VKO 10) 10.3.2023.

Alla on kuvattuna otsikkotasolla sisältö ja ajoitus, tarkempi sisältö on kuvattuna ITS:ssä. Lähtökohtaisesti kaikki teoria-alustukset ovat koko ryhmälle A ja B yhdessä ja käytännön simulaatiotunnit kummallekin ryhmälle A ja B erikseen.

Kummallekin ryhmälle on merkittynä myös itsenäistä harjoittelua (tilavarauksena B2040) lukujärjestykseen sekä casetyöskentelyä varten koko ryhmälle aikaa.

VKO 2:
9.1
Orientaatio opintojaksolle ja teoria-alustus (A ja B ryhmät yhdessä): Niskahartiaseudun problematiikasta ja luokittelusta sekä fysioterapeuttinen tutkiminen kokonaisuutena.Toteutuksesta ja aiheesta keskusteleva opetus. (2h) AG
12.1
A-ryhmä: käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (4h) AG

VKO 3:
18.1
A-ja B-ryhmä yhdessä: Satu teoria-alustus "Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa" (2h)

19.1
A-ryhmä: Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa /käytäntö (4h) ST
B-ryhmä: Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (4h) AG

VKO 4:
26.1
A- ja B-ryhmä:
Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (4h) AG
27.1
B-ryhmä: Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa /käytäntö (4h) ST

VKO 5:
30.1 A&B-ryhmä: ST

1.2 A- ja B-ryhmä: keskusteleva teorialuento hartiarenkaan ja olkapään/yläraajan alueen ilmiöistä, problematiikasta, fysioterapeuttisesta tutkimisesta ja terapiasta (3h) /AG

ULTT -teoria/ST
ULTT -käytäntö, testit ja hoito/ST

VKO 6:
A ja B-ryhmällä erikseen, käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia. (4h) /AG

PNF-teoria/ST
PNF -käytäntö/ST


VKO 7:
A- ja B-ryhmällä erikseen: Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan/olkapään terapeuttinen harjoittelu & yläraajan fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia (4h) / AG

Asentohuimaus -teoria/ST
Asentohuimaus - käytäntö/ST

A-ja B-ryhmät yhdessä: keskusteleva teorialuento + casetyöskentelyyn alustus (2h) AG

VKO 8:
Itsenäinen casetyöskentely ja valmistautuminen ennakkotehtävin tunneille /AG

VKO 9:
3.3 Simulaatiot Medisiina D:ssä perjantaina. /AG

Nivelmobilisaatio tutkimisen ja terapian keinona -teoria/ST
Nivelmobilisaatio tutkimisen ja terapian keinona -käytäntö/ST

VKO 10:
Voiman tutkiminen: Manuaalinen lihastestaus B-ryhmä, huom! ennakkotehtävä /ST

A- ja B-ryhmille erikseen toiminnallinen toiminnallinen case-purku -tunti (4h) /AG

10.3. (2,5h) Tentti AG/ST Osaamisen näyttö/koe: toteutetaan pienryhmässä, CASE-pohjainen, joka huomioi fysioterapiaprosessin eri vaiheiden osaamista. Arvioinnissa mukana vertaisarviointi ja itsearviointi.

Täydentyy lähiaikoina

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson koearvosanaan.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.