Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemus fysioterapian tukenaLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00BD89

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 06.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Its-alustalla
I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla

II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin osion ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä ja tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)

Sisällön jaksotus

3 op: I-osa 2 op tammi-helmikuussa 2024 ja II-osa 1 op huhtikuussa 2024.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi; yksilö- ja ryhmätehtävät hyväksytty/hylätty, testi ja tentti numeerinen arviointi.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Its-alustalla
I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla

II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä ja tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)

Sisällön jaksotus

3 op: I-osa 2 op elo-syyskuussa 2023 ja II-osa 1 op loka-marraskuussa 2023.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

HUOM! Toisen asteen yhteistyö koskee vain fysioterapeuttikoulutuksen ja Suomen Urheiluopiston välistä yhteistyösopimusta ja sen piiristä 5 kiintiöpaikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi; yksilö- ja ryhmätehtävät hyväksytty/hylätty, testi ja tentti numeerinen arviointi.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 22.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Its-alustalla
I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla

II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä ja tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)

Sisällön jaksotus

3 op: I-osa 2 op tammi-helmikuussa 2023 ja II-osa 1 op huhtikuussa 2023.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi; yksilö- ja ryhmätehtävät hyväksytty/hylätty, testi ja tentti numeerinen arviointi.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Its-alustalla
I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla

II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä ja tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)

Sisällön jaksotus

3 op: I-osa syyskuussa 2022 2 op ja II-osa marraskuussa 2022 1 op.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi; yksilö- ja ryhmätehtävät hyväksytty/hylätty, testi ja tentti numeerinen arviointi.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ravinnon merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa eri ikäisissä väestöryhmissä,
• hyödyntää ravitsemukseen liittyvää tietouttaan osana kuntoutustyötä,
• tukea asiakasta tekemään toimintakykyään tukevia ravitsemuksellisia valintoja suomalaisia ravitsemussuosituksia soveltaen,
• kuvata ravitsemuksen ja ravintofysiologian perusteet,
• kuvata ravitsemuksen merkityksen mm. vajaaravitsemuksen sekä kansansairauksien ehkäisyssä,
• tunnistaa asiakkaan sairauksien vaatimat ravitsemukselliset erityistarpeet.

Sisältö

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä, ravintoaineet ja niiden tehtävät, ravitsemus eri ikäkausina.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Its-alustalla
I-osa: tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.

II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä ja tenttinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)

Sisällön jaksotus

3 op: I-osa tammi-helmikuussa 2022 2 op ja II-osa huhtikuussa 2022 1 op.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi: HYL-K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja