Siirry suoraan sisältöön

Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

56 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Laura Närvi
  • Sirppa Kinos
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.

Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään ?????
Tehtäviä ei oteta vastaan ???? jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.

Hanketyöskentely: sisältää erilaisia tehtäviä ja työskentelymenetelmiä jotka selviävät hankkeen alussa (3op). Arvioidaan 1-5 josta tulee koko kurssin (5op) arvosana.

Sisällön jaksotus

Opetuspäivä maanantai, viikot 35-44

Jakso jakautuu luento-opetukseen (2op) ja hankeosuuteen (3op).Luento-osuudessa kirjoitetaan blogia jokaisen luennon jälkeen blogi-parin kanssa. Hankeosuudessa osa opiskelijoista tekee toimeksiannon VINCE -hankkeelle ja osa Maakunta Työllistää -hankkeelle.???

2.9.24 Jakson aloitus ja tehtävät. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio 9-14 SV /Luento
9.9.24 Hanketyöskentely alkaa 9-12
16.9.24 Osallisuus ja sen tasot 9-14 LN /Luento
23.9.24 Rakenteellinen sosiaalityö: Kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat 9-14 LN /Luento
30.9.24 Menetelmät 9-14 SV /Luento
- osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
7.10.24 Hanketyön väliohjaus 9-12
Hanketyön toteutus, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
21.10.24 Hanketyön purku 9-12

Kurssin arviointi alkaa ???? jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Sisällön jaksotus

Opetus parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 14-18 välillä, viikot 36-44

4.9. kello 16-18 Hanketotutus alkaa
16.10 kello 16 -18 Hanketoteutus loppuu

Jakson teoriaosuus toteutetaan itsenäisenä opiskeluna ja Parin kanssa kirjoittamisena Itslearning-alustalla.
Itsenäisen opiskelun kokonaisuus avautuu 4.9. ja sulkeutuu 16.10. Opiskelija voi suorittaa sitä oman aikataulunsa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSS23EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • AVOSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K24

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Sisällön jaksotus

HUOM! Toteutus on tarkoitettu erikoispolku opiskelijoille, jotka erikoistuvat varhaiskasvatukseen. Opintojakson materiaalit on valittu tästä näkökulmasta.

Opetus parittomien viikkojen tiistaisin klo 14-18 välillä, viikot 35-51

Viikko 43 tiistai 22.10 kello 16-18 Opintojakson aloitus
Viikko 45 tiistaina 5.11 kello 14-16 Hanketyöskentelyn aloitus
Viikko 49 tiistai 3.12. kello 14-16 Hanketyöskentelyn päättäminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

46 - 55

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riina Riihimäki
  • Katri Viippo
  • Tiina Laakso
  • Laura Närvi
  • Sirppa Kinos
  • Susanna Virta
  • Hanna Kirjavainen
Ryhmät
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.

Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 9.4.2024.
Tehtäviä ei oteta vastaan 9.4.2024 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.

Hanketyöskentely: sisältää erilaisia tehtäviä ja työskentelymenetelmiä jotka selviävät hankkeen alussa (3op). Arvioidaan 1-5 josta tulee koko kurssin (5op) arvosana.

Sisällön jaksotus

Opetuspäivä maanantai, viikot 3-15

Jakso jakautuu luento-opetukseen (2op) ja hankeosuuteen (3op).Luento-osuudessa kirjoitetaan blogia jokaisen luennon jälkeen blogi-parin kanssa. Hankeosuudessa osa opiskelijoista tekee toimeksiannon VINCE -hankkeelle ja osa Maakunta Työllistää -hankkeelle.

15.1. Jakson aloitus ja tehtävät. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio 9-14 SV /Luento
22.1. Osallisuus ja sen tasot 9-14 LN /Luento
29.1. Hanketyöskentely alkaa 9-12 HK ja RR & TL ja KV /Hanke
5.2. Menetelmät 9-14 SV /Luento
- osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
12.2. Kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat 9-14 LN /Luento
26.2. Väliohjaus 9-12 RR ja HK & TL ja KV /Hanke
Maaliskuu: hanketyön toteutus, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
8.4. Hanketyön purku 9-12 RR ja HK & TL, KV /Hanke

Kurssin arviointi alkaa 9.4. 24 jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riina Riihimäki
  • Sirppa Kinos
  • Susanna Virta
  • Meeri Rusi
  • Hanna Kirjavainen
Ryhmät
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Opetusmenetelmät

ryhmätyöskentely
parityöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Kehittämällä oppiminen
Luento-opetus
Blogi-kirjoitus

Sisällön jaksotus

ti 5.9. klo 9-14.00 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
ti 12.9. klo 9-14.00 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
ti 19.9. klo 9- 14.00 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
ti 26.9 klo 9-14.00 Menetelmät (SV)

Luennoista kirjoitetaan blogi-kirjoitus parin kanssa joka arvioidaan hyv/hyl.
Blogi-kirjoitus tulee valmistua perjantain aikana jotta vastakirjoittaja ehtii kommentoida la-su aikana ennen seuraavaa tuntia.

Opintojakson hankkeissa (DigiSosku ja Vince) tehtävä osio:
7.9.23 klo 9-11.30 Yhteinen aloitus. Meeri Rusi (DigiSosku), Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen (Vince).
21.9.23 klo 9-11.30 Väliohjaukset. Meeri Rusi, Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen.
10.10.23 klo 9-11.30 Ryhmät esittävät tuloksiaan ja tuotoksiaan (sekaryhmät). Meeri Rusi, Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen.

Loppuraportti palautetaan 10.10.23 (2. palautuspäivä 30.11.23, 3. palautuspäivä 31.3.24). Tarkemmat ohjeet Itslearningissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hankeosio (suunnittelu, toteutus, esittäminen ja raportointi hyväksytysti (HYV/Täyd)
Itsearviointi ja ryhmän vertaisarviointi.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riina Riihimäki
  • Sirppa Kinos
  • Susanna Virta
  • Hanna Kirjavainen
Ryhmät
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Oppimateriaalit

Kuvataan Itslearningissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 2 op

Projektitoteutus 3 op. Se toteutetaan VINCE-hankkeessa. Ohjaavina opettajina toimivat Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki.

Läsnäolo opetuksessa 100% josta 50% mahdollisuus tehdä korvaavina tehtävinä.

Sisällön jaksotus

Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op)
Tarkemmat tiedot hanketyön osuudesta päivitetään ennen jakson alkamista.
Muutokset ovat mahdollisia.

29.8. klo 8-10 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716

31.8.23 klo 8-10 Projektitoteutuksen käynnistys ja mahdollinen ryhmäjako (Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki)

3.10. klo 8-10 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)

10.10. klo 8-10 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)

24.10. klo 8-10 klo 8-9 Projektitoteutuksen purku (Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki), 9-10 Menetelmät ( SV)

31.10 klo 8-10 Tehtävien purku (RR & SV)

Projektitoteutuksen väliohjaukset sopimuksen mukaan.
Projektitoteutuksen arviointi HYL/T1-K5 tehdään itse- ja vertaisarviointina.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaija Penttala
  • Riina Riihimäki
  • Sirppa Kinos
  • Susanna Virta
  • Hanna Kirjavainen
Ryhmät
  • AVOSOSERK23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko K23

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Oppimateriaalit

Kuvataan Itslearningissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Susanna Virta ja Riina Riihimäki

Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op).

Jakson verkko-opetus:

ke 30.8. klo 14-16 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
klo 16-18 Osallisuuden tasot, ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)

ke 22.11 klo 14-15 Menetelmät (SV)
klo 15-16 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
klo 17-18 hanketyö (KP)

Hanketyön ajoittuminen ja tarkempi sisältö julkaistaan ennen jakson alkamista Itslearningissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 25.01.2023

Ajoitus

18.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Kaija Penttala
  • Susanna Virta
  • Hanna Kirjavainen
Ryhmät
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Oppimateriaalit

Kuvataan Itslearningissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Kaija Penttala ja Susanna Virta
Hanketyön osuus: Hanna Kirjavainen ja Niina Vuoristo

Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op)

18.1. klo 16-18 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716

1.2. klo 16-17 Hanketyön osuuden aloitus (HK ja NV)
1.2 klo 17-18 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (KP)
Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952

8.2. klo 16-18 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (KP)
Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952

15.2. klo 16-18 Menetelmät (SV)

PROJEKTITYÖSKENTELYÄ JOKA KESKIVIIKKO KLO 16-18 AJALLA 22.2. - 12.4.
Opiskelijat toteuttavat osana jaksoa Digismarts -hankkeen ja Turun kaupungin konsernihallinnon yhteistyöllä toteutettavan ihmisoikeuskampanjan ja webinaarin digitaalisesta osallisuudesta.

Projektiryhmät työstävät 1) ihmisoikeuksiin liittyvää some-kampanjaa, 2) toteuttavat kyselyn nuorten kokemuksista ihmisoikeuksiin liittyen, ja 3) järjestävät webinaarin nuorten osallisuudesta.
Projektin toimeksiannot kuvataan Teamsissä tiimissä nimeltä "Ihmisoikeuspäivä 4.5.2023." johon opiskelijat saavat oikeudet.

Projektin aikataulu:
Projektin suunnittelu 1.2 - 28.2. Suunnitelmaseminaari 1.3.2023 klo 16-18.
Projektin toteutus 1.3 - 5.4.
Webinaari digitaalisesta osallisuudesta 5.4 klo 16-18
Projektin päättäminen ja arviointi 5.4 - 12.4.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Projektin työskentelyalue on Teams.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 23.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaija Penttala
  • Liisa Pirinen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luento-opetus
Blogi-kirjoitus
Kenttäharjoittelu
Itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajojen valmistelu: suunnittelu, toteutus ja esittely (3op)

Sisällön jaksotus

16.1. klo 9-14.00 sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
23.1. klo 10-15.00 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (KP)
30.1. klo 9.15-12.15 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (KP)
06.2. klo 9-14.00 menetelmät (SV)

Luennoista kirjoitetaan blogi-kirjoitus parin kanssa joka arvioidaan hyv/hyl.
Blogi-kirjoitus tulee valmistua perjantain aikana jotta vastakirjoittaja ehtii kommentoida la-su aikana ennen seuraavaa tuntia.

Työpajatyöskentelyn aikataulu:
25.1.2023 Työpajojen aloitustapaaminen
13.2.2023 Opiskelijat suunnittelevat ryhminä toteutukset (9-15)
17.2.2023 Suunnitelmien palautus Itsiin (HYV/Täyd)
27.2.2023 Työpajat 1 ja 2
- 9.00-11.30 työpaja 1
- 12.30 -15.00 työpaja 2
6.3.2023 Työpajat 3 ja 4
13.3.2023 Työpajat 5 ja 6
20.3.2023 Työpajat 7 ja 8 (klo 9-11 ja 12.30-14.30)
27.3.2023 Työpaja 9 ja kello 12.30 -15.00 opiskelijoilla aikaa loppuraportin suunnitteluun
3.4.2023 Lopputapahtuma 9-14 (Erillinen ohjelma myöhemmin)
6.4.2023 Raportin palautus (Hyv/Täyd)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työpajan suunnittelu, toteutus, 3.4 esittäminen ja 6.4 raportointi hyväksytysti (HYV/Täyd)
Itsearviointi ja ryhmän vertaisarviointi.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 22.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaija Penttala
  • Susanna Virta
  • Hanna Kirjavainen
Ryhmät
  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22

Tavoitteet

• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa

Sisältö

• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi

Arviointiasteikko

H-5