Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21: PSOSS21V

Tunnus: PSOSS21V

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2021

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Koulutuksen kuvaus

Tutkintonimike on sosionomi (AMK).

Sosionomi (AMK) -tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä. Tutkinnon keskimääräinen suoritusaika on noin 3 -3,5 vuotta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Koulutuksen rakenne ja sisältö:

Opinnot järjestetään moduuleina, jotka jakautuvat pääosin viiden opintopisteen laajuisiin opintojaksoihin. Opiskelutapoja on monenlaisia, mm. suurryhmissä ja pienryhmissä opiskelu, ryhmissä tai yksilötyönä, tehtävät harjoitukset, ohjauskeskustelut, verkossa opiskelu, kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, yksilö- ja ryhmämuotoinen harjoittelu työpaikoilla ja monimuotoinen projektiopiskelu esimerkiksi TKI-hankekissa.

Opiskelu alkaa ydinosaamisen opinnoilla, joissa korostuvat sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillinen ydinosaaminen sekä vuorovaikutuksen, oppimisen, tiedonhankinnan ja kehittämisen taidot.

Laajenevan osaamisen opinnot sisältävät sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeisen tieto- ja taitoperustan. Loppuvaiheen opintoihin sisältyy opintoja jotka laajentavat osaamisaluetta valitulla tavalla, niihin liittyvää harjoittelua sekä opinnäytetyö. Tutkinto sisältää myös vapaasti valittavia opintoja.

Opintojen aikana perehdytään julkisen sektorin, yritysten ja järjestöjen tuottamiin hyvinvointi- ja varhaiskasvatuspalveluihin, asiakasryhmien elämäntilanteisiin ja avun tarpeisiin, sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatilliseen työhön, vapaaehtoistyön ja osallisuuden edistämisen keinoihin, esimiestyöhön, yrittäjyyteen, kehittämistyöhön ja projektityöhön.

Sosionomin tekee usein työtä sosiaali- ja hyvinvointipalveluissa (esim. sosiaalihuoltolain mukaiset sosiaalialan ammattihenkilön tehtävät, ohjaustehtävät, esimiestehtävät, palveluohjaus) sekä opetus- ja kasvatusalan tehtävissä (mm. varhaiskasvattajan, ohjaajan ja koulukuraattorin tehtävät). Sosionomi on sosiaalialan ammattihenkilö ja asiantuntija moniammatillisissa työyhteisöissä.

Osa opiskelijoista suuntautuu varhaiskasvatukseen ja kun kaikki varhaiskasvatuksen opinnot (85 op) opinnot on suoritettu hyväksytysti, voi opiskelija saada todistukseensa merkinnän lastentarhanopettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuudesta (uusi lainsäädäntövalmistelu kesken).

Opintojen aikana perehdytään myös järjestöjen ja yritysten tuottamiin palveluihin, yhteisölliseen ja monikulttuuriseen työhön, sosiaaliseen kuntoutukseen, aikuistyöhön, lastensuojeluun, sosiaaliseen tukeen, syrjäytymisen ja haavoittuvuuden problematiikkaan sekä johtamisen ja yrittäjyyden lähtökohtiin.

Osaamispolut:

Laajentavassa osaamisessa syvennytään ammatillista asiantuntemusta edellyttävään tehtäväkokonaisuuteen ja sen kehittämiseen (30 op). Osaamispolkuja ovat varhaiskasvatustyö, lastensuojelutyö, sosionomi aikuistyössä ja toiminnalliset menetelmät, jonka sisällä voi erikoistua vielä nuorten kanssa tehtävään työhön. Opinnäytetyö 20 op ja viimeinen harjoittelu 15 op tukevat valittua osaamispolkua.

Sosionomin aikuistyössä (30 op) autetaan ihmisiä osallisuuteen ja hyvinvointiin ja samalla ehkäistään syrjäytymisen uhkaa. Asiakasryhmiä ovat mm. mielenterveys päihdekuntoutujat, ikääntyvät, rikosseuraamuksen asiakkaat, kotoutuvat asiakkaat, vammaistyön asiakkaat, vaikeassa työmarkkinatilanteessa olevat ja muut haavoittuvassa asemassa olevat.

Lastensuojelutyössä (30 op) opiskelija oppii taitoja työskennellä systeemisellä työotteella lapsen ja perheen arjessa sekä osana moniammatillista työntekijä verkostoa. Opiskelija luo ammatti-identiteetin, joka perustuu asiakaslähtöisyyteen, asiakkaan näkemiseen oman elämänsä, tarpeidensa ja kykyjensä asiantuntijana. Opiskelija saa valmiuksia olla vuorovaikutuksessa lasten ja perheiden kanssa ja käyttää osallisuutta sekä toimijuutta vahvistavia asiakastyön menetelmiä ja –välineitä, sekä tietää mille pohjalle nämä menetelmät ja välineet pohjautuvat. Ensimmäisessä moduulissa opiskelija muodostaa näkemyksen sosionomin roolista ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä. Toisessa moduulissa opiskelija saa valmiuksia kohdata ja auttaa vaikeassa elämäntilanteessa olevia lapsia ja perheitä.

Toiminnallisissa menetelmissä (30 op) opiskellaan toiminnallisia ja terapeuttisia menetelmiä monenlaisissa toimintaympäristöissä eri ikäisten asiakkaiden kanssa yksilötyössä ja ryhmien ohjaamisessa. Ensimmäisessä moduulissa keskitytään toiminnallisiin ja terapeuttisiin menetelmiin. Toinen moduuli keskittyy työskentelyyn nuorten kanssa, esimerkiksi koulukuraattorin työssä oppilashuollossa ja opiskelijahuollossa.

Varhaiskasvatustyön valinnaiset opinnot (30 op) antavat opiskelijalle valmiudet toimia varhaiskasvatuksen kasvatus- opetus- ja ohjaustehtävissä. Hän saa valmiuksia työskentelyyn erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja perheiden kanssa.

Opiskelija hallitsee varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä. Hän tuntee varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset käsitteet ja periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle. Hän ymmärtää leikin merkityksen ja osaa tukea sitä monipuolisesti.

Opiskelija tunnistaa lapsen kasvuympäristön kokonaisuuden merkityksen. Hän ymmärtää ja tukee lasta yhteistyössä huoltajien kanssa. Hän oppii työskentelemään varhaisen tuen periaatteiden mukaisesti. Hän ymmärtää lapsuuden ainutkertaisuuden ja hänen ammatillista toimintaansa ohjaavat lapsilähtöisyys ja lapsen osallisuus. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogisia työ- ja toimintatapoja.

Jokainen opiskelija syventää edellisen 30 op lisäksi osaamistaan vielä valitsemalla 15 op:n laajuisen toisen ammatillisen osaamisalueen. Valittavissa olevia ammatillisesti suuntautuvia 15 op:n laajuisia moduuleja ovat Aikuistyön perusteet, Varhaiskasvatuksen perusteet, Ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö, Lapsi ja perhekohtainen lastensuojelutyö, Toiminnallinen asiakastyö ja Nuorten kanssa tehtävä työ. Tämän lisäksi opintoihin kuuluu vielä 15 op:n laajuiset opinnot oman valinnan mukaan (vapaasti valittavat opinnot) ja tässä kohtaa osaamista ja valittavia moduuleita voi löytyä myös muiden tutkintojen sisältä.

Erikoisalat ja pätevyydet:

Kaikki Sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneet henkilöt voivat hakea Valviralta oikeutta harjoittaa sosionomin ammattia laillistettuna ammattihenkilönä. Sosionomi joka on saanut Valviralta laillistuksen voi toimia sosiaalialalla asiakastyössä ja yksikön vastuuhenkilönä.
Varhaiskasvatustyön opintojen (85 op) hyväksytty suorittaminen mahdollistaa lastentarhanopettajan / varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta kuvaavan merkinnän todistukseen. Varhaiskasvatuksen opinnot sisältävät seuraavat opintojaksot / moduulit:
Kasvatustyö ja lastensuojelu 5 op, Varhaiskasvatuksen perusteet 15 op, Varhaiskasvatustyön syventävät opinnot 15 op, Ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö 15 op, Varhaiskasvatuksesta tehty opinnäytetyö 20 op ja Varhaiskasvatuksen syventävä harjoittelu 15 op.

Palautejärjestelmä:

Sosionomikoulutuksessa noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun palautejärjestelmää joka on kokonaisuudessaan kuvattu Messissä.
Palautejärjestelmään kuuluvat myös opintojaksokohtaiset palautteet, ryhmäkeskustelut opintojakson suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin yhteydessä, lukuvuoden lopussa tehtävä ryhmäkohtainen arviointi, opintojen lopussa käytävä arviointikeskustelu ja kysely saavutetusta osaamisesta sekä muut vapaamuotoisemmat keskustelut ja kannanotot (mm. OPS, opintojärjestelyt, kehittämisajatukset).

Uramahdollisuudet:

Koulutus antaa laaja-alaiset valmiudet työskennellä sosiaalialan ammattihenkilönä sosiaalialalla, varhaiskasvatuksessa ja laajemminkin hyvinvointipalveluissa erilaisissa ohjaus-, kasvatus-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Tutkinnon suorittaneella on perusvalmiudet esimiestyöhön ja yrittäjänä toimimiseen.

Jatko-opintomahdollisuudet:

Sosionomi (AMK) antaa hyvät valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja opintojen jatkamiseen esimerkiksi ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa tai yliopistossa.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen tavoite:

Turun ammattikorkeakoulun sosionomitutkinnon osaamistavoitteet perustuvat valtakunnalliseen sosiaalialan koulutuksen kompetenssianalyysiin ja Turun ammattikorkeakoulun innovaatiokompetensseihin. Turun ammattikorkeakoulun innovaatiokompetenssit löytyvät osoitteesta http://messi/opiskelu/17/17.3/Sivut/etusivu.aspx.

Näitä kuvauksia yhdistämällä on päädytty seuraaviin osaamistavoitteisiin:
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen.
2. Asiakastyön osaaminen
3. Ammatillinen vuorovaikutus, ohjaaminen, verkosto-osaaminen ja tiimityö.
4. Palvelujärjestelmäosaaminen
5. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
6. Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen ja innovatiivisuus
7. Johtamisosaaminen ja yrittäjyysosaaminen
8. Kansainvälisyysosaaminen ja monikulttuurisuusosaaminen.

Pedagogiset toimintatavat

Aktivoivat oppimis- ja opetusmenetelmät:

Opintojen aikana opiskelijat haastetaan omaksumaan omat ammatilliset tapansa työskennellä sekä etsimään, oppimaan ja luomaan omaa työelämässä tarvittavaa teoreettista ja käytännöllistä osaamista.

Tarkoituksena on oppia sanoittamaan, näkemään, arvioimaan ja reflektoimaan omaa ja työyhteisön käsityksiä ja tekemistä sekä myös arviomaan kriittisesti nykyisiä toimintakäytäntöjä ja kehittämään niitä eteenpäin.

Näihin tavoitteisiin tähdäten suunnitellaan opintoihin liittyvät oppimistehtävät ja järjestetään opiskelutilanteet.

Käytössä olevia opiskelijoiden aktivointi-, oppimis- ja opetusmenetelmiä on lukuisia, esimerkkeinä PBL, Learnin Cafe, oivallus tapahtuu dialogissa, keskustelut, mentorointi, tekemällä ja harjoittelemalla oppiminen ja tarkoituksena on ajattelua jakamalla ja sanoittamalla ymmärtää entistä paremmin mistä tässä oikein on kysymys. Arviointi on osa oppimista. Myös uudistuva opettajuus tarkoittaa jatkuvaa oman ja työyhteisön toiminnan uudelleen tarkastelua.

Oppimisen ajatellaan kumuloituvan. Ydinosaaminen kuvaa tarkasteltavaa työkenttää sekä oppimisen tavoitteita ja mahdollisuuksia. Laajeneva osaaminen, osaamispolut ja HOPS suuntaavat ja syventävät osaamisalueita ja osaamista.

Oppimistehtävät ovat erilaisia. Joskus painottuu yksilöllinen oppiminen, toisinaan taas yhteisöllinen ja verkostoissa tapahtuva oppiminen. Oman ohjausorientaation kehittäminen edellyttää oman toiminnan reflektiota ja ammatillisuuden arviointia myös käytännönläheisissä tilanteissa ja todellisissa asiakastilanteissa. Vertaisoppiminen on myös tässä oivallinen apu.

Kaikissa ryhmissä on mahdollisuus tehdä osa opinnoista verkon välityksellä. Lisäksi osa opiskelijaryhmistä valitaan ryhmiin, joissa kaikki opinnot tehdään verkon välityksellä. Myös verkkoryhmissä korostuvat ohjaus, tiimioppiminen, vertaisoppiminen sekä aidot työelämätilanteet ja asiakkaat. Tämä edellyttää toimivia tietokonesovellutuksia, interaktiiviset menetelmiä sekä menetelmien monipuolisuutta myös verkkoryhmien oppimisessa.

Innovaatiopedagogiikan toteutuminen koulutuksessa:

Kannustamme ja ohjaamme opiskelijoita tarkastelemaan kriittisesti sosiaalialan työtä. Oppimisympäristöt ovat monipuolisia, muuttuvia ja kehittyviä. Opiskelijat tuottavat uusia toimintatapoja ja työvälineitä mm. projektityöskentelyssä ja opinnäytetöissä. Verkostoitumista työelämään edistetään oppimistehtävien ja projektiharjoittelujen kautta (aidot toimeksiannot tutkimus- ja kehittämisryhmien ja alueellisten työpaikkojen kanssa). Toimeksiannoissa toteutuu pääsääntöisesti myös kansainvälinen ja yrittäjämäinen toiminta.

Esimerkkejä innovaatiopedagogiikan sovelluksista sosionomikoulutuksessa löytyy mm. TKI-hanketoteutuksien yhteydestä sekä projektiharjoittelujen toteutuksista. Lähes kaikki opettajat ovat mukana työelämää kehittävissä projekteissa yhdessä kansallisten ja kansainvälisten kumppanien kanssa ja näiden hankkeiden toteutusten yhteydessä myös opiskelijat ovat oppimassa työelämän kehittämistä yhdessä opettajien kanssa. Hankekissa ja projekteissa kehitetään mm. aktivoivia ja toiminnallisia menetelmiä, ohjaustaitoja, asiakkaan kohtaamista, motivoivia keskustelumalleja, monenlaisia työyhteisöjen ja työelämän käytäntöjä ja asenteellisia valmiuksia kohdata erilaisuutta ja monikulttuurisuutta.

Monialaisuus:
Monialaisuus on tärkeä lähestymistapa sosionomiopinnoissa. Tähän ohjaavat muuttuva toimintaympäristö (Uusi SoTe-malli, monikulttuurisuus, elämäntapojen erilaistuminen, polarisaation monitahoinen uhka), strategiset painopisteet (esim. ”Taide osana hyvää elämää”) ja sosionomin tavoiteltavat kompetenssit.

Kompetensseista painottuvat kyky toimia monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä. Tärkeää on myös osata toimia monialaisesti tukien ja hyvinvoinnin kulttuuriset ulottuvuudet ymmärtäen.

Työyhteisömme on monitieteinen ja sitä kautta monitieteisyys on vahvasti läsnä sosionomiopinnoissa. Myös opiskelijoilla on usein jo aiemmin hankittu tutkinto hyvinkin erilaisilta aloilta, ja se täydentää monialaista otetta.

Teemme monilaista yhteistyötä Turun ammattikorkeakoulussa kaikkien tulosalueiden kanssa. Monialainen yhteistyö toteutuu mm. opintojaksojen toteutuksissa, projekteissa, harjoitteluissa sekä TKI-toiminnassa.

TKI-toiminnan integroituminen opintoihin:

Sosiaalialan TKI –hankkeet painottuvat tällä hetkellä mm. osallisuuden ja työllisyyden tukemiseen, erityisryhmiin, syrjäytymisen ehkäisyyn, sosiaaliseen kuntoutukseen, maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuusteemoihin (Aktiivinen aikuisuus -tutkimusryhmän hankkeita) sekä perheiden, lasten ja nuorten kanssa tehtäviin hankkeisiin (Lasten ja nuorten osallisuus –tutkimusryhmän hankkeet). Suuri osa hankkeista on monialaisia ja sisältää vastauksia yhteiskunnan ja asiakasryhmien kannalta oleellisiin ja muuttuviin kysymyksiin. Olemme mukana mm. hankkeissa joissa kehitetään monialaisesti sosiaalisia innovaatioita, yrittäjyyttä ja uuden digitaalisen tekniikan käyttöönottoa.

Sosionomikoulutuksessa on vaihtohankkeita, joissa opiskelijat ja opettajat pääsevät tutustumaan yhteistyökumppaneihin Euroopassa ja myös kauempana (esim. Japani lastensuojeluyhteistyö).

Opiskelijat ovat mukana hanketyössä monin eri tavoin, esim. projekteissa, opinnäytetöissä, harjoitteluissa, opiskelija-assistentteina ja muissa opintojaksojen toteutuksissa esim. toteuttamassa itse hankeen tavoitteita ja toimintoja.

TKI-toiminnan integroituminen opintoihin onnistuu kun mietitään tarkasti opetussuunnitelman joustavuutta, innovaatiopedagogiikan konkreettisia ratkaisuja, oleellisia osaamisen tavoitteita ja työnjakoa, jossa opettaja on mukana sekä opetuksessa että hankekissa.

Työelämälähtöisyys

Olemme tiiviissä työelämäyhteydessä mm. harjoittelujen, projektien ja TKI-hankkeiden kautta.

Keräämme palautetta työelämältä myös OPS-työn yhteydessä osaamispolkujen mukaisissa ryhmissä. Opetussuunnitelmatyötä tehdään joka vuosi. Kun monet oppimistehtävät toteutuvat työelämässä ja hanketoteutuksina, pääsevät myös opettajat mukaan työelämän aitoihin tilanteisiin.
Olemme mukana myös työelämäkumppaniemme TKI-hankkeissa, joissa kehitetään työelämän käytäntöjä mm. aktiivisuuden ja työllisyyden tukeminen, aikuissosiaalityön työkäytäntöjen kehittäminen, identiteettityö ja kehitysvammatyö.

Suuri osa pitkäaikaisista tärkeistä työelämäkumppaneistamme on Varsinais-Suomesta mutta esimerkiksi verkkototeutuksena toteutuvat opinnot laajentavat työelämäyhteyksiä oleellisesti.

OPSin joustavuus

Opetussuunnitelmaa ja opetustarjontaa on kehitetty joustavaksi mm. lisäämällä harjoittelujen toteutustapoja (yksilöharjoittelua, ryhmämuotoista harjoittelua, projektimuotoista harjoittelua), kehittämällä opintojaksojen vaihtoehtoisia toteutuksia ja suunnittelemalla pitkälle etukäteen toteutusten tarjonnan ajankohtia.

Panostamme opiskelijoiden ohjaukseen ja myös se tuo omalta osaltaan joustavuutta opintoihin.

Kansainvälisyys:

Yhteiskuntamme monikulttuuristuminen on sosiaalialan haaste. Sosionomiksi valmistuvat työskentelevät yhä enenevässä määrin erilaisista kulttuuritaustoista tulevien asiakkaiden kanssa. Tästä syystä kulttuurisensitiivisyyden ymmärtäminen, kulttuurierojen tunnistaminen ja kommunikoiminen muullakin kuin suomen kielellä on tärkeää.

Jokainen opiskelija sisällyttää omaan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaansa vähintään 30 opintopistettä vieraskielisiä tai monikulttuurisia opintoja osana tutkintoaan. Opiskelijoita kannustetaan opiskelu- tai harjoitteluvaihtoon opintojensa aikana. Vahdon kestosta riippuen opiskelija suorittaa vaihdossa 15-30 op:ta. Vieraskieliset opintojaksot tai harjoittelu monikulttuurisessa harjoitteluympäristössä antaa valmiuksia kansainvälisyyteen opiskelujen aikana. Vieraskieliset ja monikuluttuuriset opinnot opiskelijan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa voivat kostua myös:

• Harjoittelu monikulttuurisessa toimintayksikössä (vieraskieliset päiväkodit, maahanmuuttajayhteisöt tms.) 5-10 op.
• Opintojakso Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ 5 op.
• Valinnaisten ammattiopintojen englanninkieliset opintojaksot 5-20 op.
• Opintojaksojen englanninkieliset tai kansainvälisissä projekteissa toteutettavat toteutusvaihtoehdot 5-15 op.
• Opintojaksojen vieraskielinen oppimateriaali 5 op. Vapaasti valittavat opinnot, esim. toiminta kv-tuutorina tai vieraskieliset vapaasti valittavat opinnot 5-10 op.
• Muut mahdolliset opinnot.

Opetustarjonta jota vaihtoon tulevat opiskelijat voivat valita sisältää 60 op englanninkielisiä opintoja, jotta Turun ammattikorkeakouluun tuleville vaihto-opiskelijoille voidaan tarjota opintomahdollisuuksia.

Yrittäjyys:

Opintojen alussa opiskelijat ovat ryhmämuotoisessa projektiharjoittelussa (5 op) jossa yrittäjämäinen ja projektimuotoinen opiskelu tulee tutuksi.
Opiskelijat voivat muidenkin harjoittelujen aikana mennä harjoitteluun myös yritykseen.

Sosionomiopinnot sisältävät kaikille pakollisen opintojakson Yrittäjyys hyvinvointipalveluissa 5 op.

Opiskelijoilla on myös mahdollisuus osallistua AMK:n tarjoamiin yrittäjyysopintoihin vapaasti valittavina opintoina.

Uudistuva opettajuus:

Opettajan työote on muuttunut valmentavaksi ja konsultoivaksi. Innovaatiopedagogiikka ja aktivoivat oppimis- ja opetusmenetelmät ovat keskeisessä osassa uudistuvaa opettajuutta. Käytössä olevia opetusmenetelmiä ja –otteita on monenlaisia mm. PBL, tiimioppiminen ja käänteinen oppiminen (”flipped learning”) ovat usein mukana opintojaksojen erilaisissa toteutuksissa.

Opettajien työ sisältää paljon TKI-hanketyötä. Hankkeissa ovat mukana myös opiskelijat (projektitoteutukset) ja verkostoissa myös hankkeissa työskentelevät kotimaiset ja ulkomaiset kollegat ja työelämä. Opettajavaihto toteutuu suureksi osaksi hankkeiden kautta. Hankkeilla on myös keskeinen merkitys opettajien täydennyskoulutuksessa.

Verkon välityksellä tapahtuva opiskelu, opettaminen ja ohjaaminen vaativat myös paljon uutta osaamista. Tässäkin edetään pedagogiikka ja osaamistavoitteet edellä, mutta myös tekniikan toimivuus ja oppiminen ovat oleellisia seikkoja onnistuneen opetuksen sujumisessa.

Konkreettisia esimerkkejä opiskelijan näkökulmasta:

• Motivoivien haastattelujen kehittäminen työvoimapalveluille hankeyhteistyössä suurten kaupunkien ja AMKien kanssa.
• Vaihdot Japaniin lastensuojelutyön viitekehyksessä.
• Opiskelijoiden tiimityön kehittäminen Johtajuus ja yrittäjyysopinoissa (flipped learning).
• Kansalaisten aktivointi ja elämänhallinnan tukeminen eri hankkeiden toteutuksissa.
• Raisiossa kehitetty oppimisen malli jossa työntekijät, opiskelijat ja työnohjaaja-opettaja työskentelevät yhdessä mm. perhetyön asiakkaiden kanssa.
• Momu-yhteistyö sosiaalialan, taidealan ja työelämäkumppanien yhteisenä toiminta.
• Maksulliset työelämätoimeksiannot joita opiskelijat toteuttavat projektiharjoitteluna ensin TUKIALUSTOIMINTANA ja nyt uusiutuneen VERSOJA-palvelun kautta.

Arviointi

Olemme kehittäneet arvioinnin kriteereitä ja opettajien ohjausta niin, että tavoitteet ovat entistä konkreettisempia ja opiskelijoita ohjataan ja arvioidaan tavoitteiden suuntaisesti.

Arvioinnin lähtökohtana on osaamiskartassa kuvattu osaaminen. Eri osaamisalueiden tavoitteista on johdettu moduulit ja opintojaksot sekä niiden tavoitteet. Opintojaksoissa arvioidaan saavutettua osaamista. Saavutettavan osaamisen tasot kuvataan opintojaksojen toteutussuunnitelmissa.
Arviointi sisältää opiskelijan itsearviointia, vertaisarviointia, työelämästä saatavaa palautetta (esimerkiksi harjoittelun yhteydessä) sekä opettajien suorittamaa arviointia. Itsearviointia ja vertaisarviointia tehdään muun muassa opiskelijan ammatillisen kasvun ohjauksen ja opintojaksojen arvioinnin yhteydessä. Opiskelija saa palautetta osaamisestaan opintosuoritustensa perusteella ja tuutoroinnin yhteydessä ammatillisen kasvun ryhmissä.

Osaamista arvioidaan opintojaksoissa yksilö- ja ryhmämuotoisilla tenteillä ja oppimistehtävillä. Arviointi tapahtuu numeerisesti ja sanallista palautetta antaen. Opiskelijat arvioivat opetusta ja opetusjärjestelyjä opintojaksojen jälkeen sekä lukukausittain palautepäivinä.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 Syksy 2021 Kevät 2022 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 1. / 2021 2. / 2021 3. / 2022 4. / 2022 5. / 2022 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 5. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024 5. / 2024 1. / 2024 2. / 2024
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

100
PSOSS21V-1001
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot

(Valitaan kaikki)

5
1002354 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 1 1 1 0.5 0.5
1002355 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 1 1 1 0.5 0.5
1002356 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.2 0.2 0.2 0.3 0.3
1002357 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 4 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.2 0.2 0.2 0.3 0.3
1002358 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.2 0.2 0.2 0.3 0.3
PSOSS21V-1002
Kieli- ja viestintäopinnot

(Valitaan kaikki)

7
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3 3 3 1.5 1.5
1001004 English Professional Skills, B2 3 3 3 1 1 1
7081270 Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät 1 1 1 0.3 0.3 0.3
PSOSS21V-1003
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki)

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1 1 1 0.3 0.3 0.3
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2 2 2 0.7 0.7 0.7
PSOSS21V-1004
Sosiaalialan ammatillisen työn lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

15
7081271 Johdanto sosiaalialan ammatillisuuteen ja ryhmässä toimimiseen 5 5 5 2.5 2.5
7081272 Sosiaalinen hyvinvointi, arki ja yhteiskunta 5 5 5 2.5 2.5
TH00BO19 Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut 5 5 5 2.5 2.5
PSOSS21V-1005
Tutkimus ja kehittäminen

(Valitaan kaikki)

10
7081204 Tietotekniikka ja tutkimustoiminnan perusteet 5 5 5 2.5 2.5
TH00BO20 Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 2.5 2.5
PSOSS21V-1006
Sosiaalialan asiakastyön perusteet

(Valitaan kaikki)

15
7081238 Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081239 Suunnitelmallinen asiakastyö ja palveluohjaus 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081240 Turvallisuus asiakastyössä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSS21V-1007
Sosiaalialan asiakasryhmät ja asiakastyö

(Valitaan kaikki)

15
7081241 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen 5 5 5 2.5 2.5
7081242 Kasvatustyö ja lastensuojelu 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081243 Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ 5 5 5 2.5 2.5
PSOSS21V-1008
Ydinosaamisen harjoittelu

(Valitaan kaikki)

30
7081188 Asiakastyön projektiharjoittelu 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081189 Asiakastyön harjoittelu 10 10 10 5 5
7081190 TKI ja/tai palvelutoiminnan projekti -harjoittelu 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081191 Esimiestyön tai vaativan asiakastyön harjoittelu 10 10 10 5 5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 110)

110
PSOSS21V-1009
Johtaminen ja yrittäjyys

(Valitaan kaikki)

15
7081246 Työelämätaidot ja lähijohtaminen 5 5 5 2.5 2.5
7081244 Hyvinvointipalvelujen järjestäminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081245 Yrittäjyys hyvinvointipalveluissa 5 5 5 2.5 2.5
PSOSS21V-1010
Laajenevan osaamisen harjoittelu

(Valitaan kaikki)

15
7011098 Syventävien ammattiopintojen harjoittelu 15 15 15 7.5 7.5
PSOSS21V-1011
VALINNAISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
PSOSS21V-1012
Lastensuojelu

(Valitaan kaikki)

0
PSOSS21V-1013
Lapsi- ja perhelähtöinen työskentely - toimijuutta, osallisuutta ja oikea-aikaista tukea

(Valitaan kaikki)

15
7081247 Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081248 Asiakaslähtöinen menetelmätyöskentely lasten ja lapsiperheiden kanssa 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081249 Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSS21V-1014
Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelutyö

(Valitaan kaikki)

15
7081250 Lastensuojelu erityispalveluna ja interventiona perheeseen 5
7081251 Lapsi asiakkaana - lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa 5
7081252 Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö 5
PSOSS21V-1015
Varhaiskasvatus

(Valitaan kaikki)

30
PSOSS21V-1016
Varhaiskasvatuksen perusteet

(Valitaan kaikki)

15
TH00BZ35 Varhaiskasvatuksen lähtökohdat 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BZ36 Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BZ37 Leikki ja leikin tukeminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSS21V-1017
Varhaiskasvatustyön syventävät opinnot

(Valitaan kaikki)

15
TH00BZ38 Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BZ39 Lapsen erityistarpeiden tukeminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BZ40 Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSS21V-1018
Sosionomi aikuistyössä

(Valitaan kaikki)

30
PSOSS21V-1019
Aikuistyö

(Valitaan kaikki)

15
7081234 Aikuissosiaalityön lähtökohtia 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081165 Aikuissosiaalityön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081166 Sosiaalityön eettiset kysymykset 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSS21V-1020
Aikuissosiaalityön menetelmät

(Valitaan kaikki)

15
7081167 Aikuissosiaalityön työmenetelmät 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081168 Oma ohjaustyön prosessi 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081169 Osallistavat menetelmät 5 5 5 1.7 1.7 1.7
PSOSS21V-1021
Toiminnalliset menetelmät

(Valitaan kaikki)

30
PSOSS21V-1022
Toiminnalliset menetelmät sosiaalialalla

(Valitaan kaikki)

15
7081259 Toiminnalliset ja luovat menetelmät 5
7081260 Toiminnallisuus asiakastyössä 5
7081261 Toiminnallisten menetelmien soveltaminen 5
PSOSS21V-1023
Nuorten kanssa tehtävä työ

(Valitaan kaikki)

15
7081262 Nuoruus ja luovuus 5
7081263 Koulu kasvuympäristönä 5
7081264 Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen 5
PSOSS21V-1024
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30 15 5 10 5 10 5 10 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3 1.7 1.7 1.7 5 5
PSOSS21V-1025
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

20
7081265 Opinnäytetyön suunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
7081266 Opinnäytetyön tietoperusta 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081267 Opinnäytetyön tulokset 5 5 5 1.7 1.7 1.7
7081268 Opinnäytetyön raportointi 5 5 5 2.5 2.5
Yhteensä 210 54.5 69 81 20.5 25 29.5 25.5 43.5 25.5 55.5 20.5 12.5 12.5 10 10 10 12.8 12.8 14.8 14.8 14.8 12.8 12.8 18.9 18.9 18.9 10.3 10.3

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Asetuksen mukainen jäsentely AMK

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Johdanto sosiaalialan ammatillisuuteen ja ryhmässä toimimiseen
Sosiaalinen hyvinvointi, arki ja yhteiskunta
Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö
Suunnitelmallinen asiakastyö ja palveluohjaus
Turvallisuus asiakastyössä
Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen
Kasvatustyö ja lastensuojelu
Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ
Työelämätaidot ja lähijohtaminen
Hyvinvointipalvelujen järjestäminen
Yrittäjyys hyvinvointipalveluissa
Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena
Asiakaslähtöinen menetelmätyöskentely lasten ja lapsiperheiden kanssa
Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet
Lastensuojelu erityispalveluna ja interventiona perheeseen
Lapsi asiakkaana - lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö
Aikuissosiaalityön lähtökohtia
Aikuissosiaalityön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä
Sosiaalityön eettiset kysymykset
Aikuissosiaalityön työmenetelmät
Oma ohjaustyön prosessi
Osallistavat menetelmät
Toiminnalliset ja luovat menetelmät
Toiminnallisuus asiakastyössä
Toiminnallisten menetelmien soveltaminen
Nuoruus ja luovuus
Koulu kasvuympäristönä
Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen
Harjoittelu
Asiakastyön projektiharjoittelu
Asiakastyön harjoittelu
TKI ja/tai palvelutoiminnan projekti -harjoittelu
Esimiestyön tai vaativan asiakastyön harjoittelu
Syventävien ammattiopintojen harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön tietoperusta
Opinnäytetyön tulokset
Opinnäytetyön raportointi
Perusopinnot
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 4
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5
Suomen kieli ja viestintä
English Professional Skills, B2
Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation
Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut
Tietotekniikka ja tutkimustoiminnan perusteet
Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen
Vapaasti valittavat

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat
Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen
Leikki ja leikin tukeminen
Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena
Lapsen erityistarpeiden tukeminen
Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

100
PSOSS21V-1001
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot

(Valitaan kaikki)

5
1002354 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 1
1002355 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 1
1002356 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3 1
1002357 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 4 1
1002358 Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5 1
PSOSS21V-1002
Kieli- ja viestintäopinnot

(Valitaan kaikki)

7
1001006 Suomen kieli ja viestintä 3
1001004 English Professional Skills, B2 3
7081270 Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät 1
PSOSS21V-1003
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1

(Valitaan kaikki)

3
100114 Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1
100115 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 2
PSOSS21V-1004
Sosiaalialan ammatillisen työn lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

15
7081271 Johdanto sosiaalialan ammatillisuuteen ja ryhmässä toimimiseen 5
7081272 Sosiaalinen hyvinvointi, arki ja yhteiskunta 5
TH00BO19 Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut 5
PSOSS21V-1005
Tutkimus ja kehittäminen

(Valitaan kaikki)

10
7081204 Tietotekniikka ja tutkimustoiminnan perusteet 5
TH00BO20 Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen 5
PSOSS21V-1006
Sosiaalialan asiakastyön perusteet

(Valitaan kaikki)

15
7081238 Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö 5
7081239 Suunnitelmallinen asiakastyö ja palveluohjaus 5
7081240 Turvallisuus asiakastyössä 5
PSOSS21V-1007
Sosiaalialan asiakasryhmät ja asiakastyö

(Valitaan kaikki)

15
7081241 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen 5
7081242 Kasvatustyö ja lastensuojelu 5
7081243 Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ 5
PSOSS21V-1008
Ydinosaamisen harjoittelu

(Valitaan kaikki)

30
7081188 Asiakastyön projektiharjoittelu 5
7081189 Asiakastyön harjoittelu 10
7081190 TKI ja/tai palvelutoiminnan projekti -harjoittelu 5
7081191 Esimiestyön tai vaativan asiakastyön harjoittelu 10
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 110)

110
PSOSS21V-1009
Johtaminen ja yrittäjyys

(Valitaan kaikki)

15
7081246 Työelämätaidot ja lähijohtaminen 5
7081244 Hyvinvointipalvelujen järjestäminen 5
7081245 Yrittäjyys hyvinvointipalveluissa 5
PSOSS21V-1010
Laajenevan osaamisen harjoittelu

(Valitaan kaikki)

15
7011098 Syventävien ammattiopintojen harjoittelu 15
PSOSS21V-1011
VALINNAISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
PSOSS21V-1012
Lastensuojelu

(Valitaan kaikki)

0
PSOSS21V-1013
Lapsi- ja perhelähtöinen työskentely - toimijuutta, osallisuutta ja oikea-aikaista tukea

(Valitaan kaikki)

15
7081247 Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena 5
7081248 Asiakaslähtöinen menetelmätyöskentely lasten ja lapsiperheiden kanssa 5
7081249 Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet 5
PSOSS21V-1014
Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelutyö

(Valitaan kaikki)

15
7081250 Lastensuojelu erityispalveluna ja interventiona perheeseen 5
7081251 Lapsi asiakkaana - lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa 5
7081252 Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö 5
PSOSS21V-1015
Varhaiskasvatus

(Valitaan kaikki)

30
PSOSS21V-1016
Varhaiskasvatuksen perusteet

(Valitaan kaikki)

15
TH00BZ35 Varhaiskasvatuksen lähtökohdat 5
TH00BZ36 Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen 5
TH00BZ37 Leikki ja leikin tukeminen 5
PSOSS21V-1017
Varhaiskasvatustyön syventävät opinnot

(Valitaan kaikki)

15
TH00BZ38 Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena 5
TH00BZ39 Lapsen erityistarpeiden tukeminen 5
TH00BZ40 Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat 5
PSOSS21V-1018
Sosionomi aikuistyössä

(Valitaan kaikki)

30
PSOSS21V-1019
Aikuistyö

(Valitaan kaikki)

15
7081234 Aikuissosiaalityön lähtökohtia 5
7081165 Aikuissosiaalityön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä 5
7081166 Sosiaalityön eettiset kysymykset 5
PSOSS21V-1020
Aikuissosiaalityön menetelmät

(Valitaan kaikki)

15
7081167 Aikuissosiaalityön työmenetelmät 5
7081168 Oma ohjaustyön prosessi 5
7081169 Osallistavat menetelmät 5
PSOSS21V-1021
Toiminnalliset menetelmät

(Valitaan kaikki)

30
PSOSS21V-1022
Toiminnalliset menetelmät sosiaalialalla

(Valitaan kaikki)

15
7081259 Toiminnalliset ja luovat menetelmät 5
7081260 Toiminnallisuus asiakastyössä 5
7081261 Toiminnallisten menetelmien soveltaminen 5
PSOSS21V-1023
Nuorten kanssa tehtävä työ

(Valitaan kaikki)

15
7081262 Nuoruus ja luovuus 5
7081263 Koulu kasvuympäristönä 5
7081264 Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen 5
PSOSS21V-1024
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
PSOSS21V-1025
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

20
7081265 Opinnäytetyön suunnittelu 5
7081266 Opinnäytetyön tietoperusta 5
7081267 Opinnäytetyön tulokset 5
7081268 Opinnäytetyön raportointi 5