Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian laboratoriotyötLaajuus (5 op)

Tunnus: 5000BL71

Laajuus

5 op

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Teppo Saarenpää
Vastuuopettaja

Teppo Saarenpää

Ryhmät
  • PTIVIS21H
    Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee jaettavaksi sähköiselle oppimisalustalle.

Opetusmenetelmät

Osa opintojaksosta toteutetaan parityönä Health Tech laboratoriossa. Toinen osa opintojaksosta toteutetaan yhdessä Turun yliopiston hoitotieteenlaitoksen, Kauppakorkeakoulun ja VARHA:n kanssa yhteistyössä Design thinking osuudessa. Tämä osuus koostuu luennoista ja monialaisesta pienryhmätyöskentelystä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pienryhmäopetus, monialainen yhteistyö, lähiopetus, seminaarityöskentely, ammatilliset vierailut, laboratoriotyöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Design thinking lähiopetus 18h
Pienryhmätyöskentely 77h
Laboratoriotyöskentely 40h

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus ja suorituksen ohjeistus 1/2024
Laboratoriotöiden suoritus 1-2/2024
Design thinking luennot ja ryhmätyö 2-4/2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laboratoriotyöt arvioidaan numeerisesti skaalalla 0-5. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii kaikkien töiden hyväksyttyä suorittamista.
Design thinking työskentely ja raportti arvioidaan skaalalla 0-5. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii myös tämän hyväksyttyä suorittamista.
Kurssin kokonaisarvosana muodostuu 33% laboratoriotehtävien osuudesta ja 67% Design thinking tehtävien suorittamisesta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytystä joko Design Thinkin tai laboratoriotyö osuutta (tai molempia).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on perehtynyt laboratoriotöiden sisältöön ja tarkoitukseen sekä tuottanut raportin siitä. Opiskelija on perehtynyt Design thinking ajatteluun ja ymmärtää sen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on perehtynyt laboratoriotöiden sisältöön ja tarkoitukseen sekä tuottanut raportin siitä. Opiskelija on ymmärtää Design thinking ajattelun ja osaa sen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on perehtynyt ja ymmärtää vertailukohteidensa sisällön ja tarkoituksen sekä teknologian merkityksen siellä. Opiskelija ymmärtää ICT insinöörin roolin kyseisissä vierailukohteissa.
Opiskelija on perehtynyt ja ymmärtää laboratoriotöiden sisällön ja tarkoitukseen sekä tuottanut raportin siitä. Opiskelija on ymmärtää Design thinking ajattelun ja osaa soveltaa sitä tuotekehityksessä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Teppo Saarenpää
Vastuuopettaja

Teppo Saarenpää

Ryhmät
  • PTIVIS20H
    Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee jaettavaksi sähköiselle oppimisalustalle.

Opetusmenetelmät

Osa opintojaksosta toteutetaan parityönä Health Tech laboratoriossa. Toinen osa opintojaksosta toteutetaan yhdessä Turun yliopiston hoitotieteenlaitoksen ja TYKS:n kanssa yhteistyössä Design thinking osuudessa. Tämä osuus koostuu luennoista ja monialaisesta pienryhmätyöskentelystä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pienryhmäopetus, monialainen yhteistyö, lähiopetus, seminaarityöskentely, ammatilliset vierailut, laboratoriotyöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Design thinking lähiopetus 18h
Pienryhmätyöskentely 67h
Laboratoriotyöskentely 50h

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus ja suorituksen ohjeistus 1/2023
Laboratoriotöiden suoritus 1-2/2023
Design thinking luentoja 2-4/2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laboratoriotyöt arvioidaan numeerisesti skaalalla 0-5. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii kaikkien töiden hyväksyttyä suorittamista.
Design thinking työskentely ja raportti arvioidaan skaalalla 0-5. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii myös tämän hyväksyttyä suorittamista.
Kurssin kokonaisarvosana muodostuu 33% laboratoriotehtävien osuudesta ja 67% Design thinking tehtävien suorittamisesta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytystä joko Design Thinkin tai laboratoriotyö osuutta (tai molempia).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on perehtynyt laboratoriotöiden sisältöön ja tarkoitukseen sekä tuottanut raportin siitä. Opiskelija on perehtynyt Design thinking ajatteluun ja ymmärtää sen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on perehtynyt laboratoriotöiden sisältöön ja tarkoitukseen sekä tuottanut raportin siitä. Opiskelija on ymmärtää Design thinking ajattelun ja osaa sen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on perehtynyt ja ymmärtää vertailukohteidensa sisällön ja tarkoituksen sekä teknologian merkityksen siellä. Opiskelija ymmärtää ICT insinöörin roolin kyseisissä vierailukohteissa.
Opiskelija on perehtynyt ja ymmärtää laboratoriotöiden sisällön ja tarkoitukseen sekä tuottanut raportin siitä. Opiskelija on ymmärtää Design thinking ajattelun ja osaa soveltaa sitä tuotekehityksessä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Teppo Saarenpää
Vastuuopettaja

Teppo Saarenpää

Ryhmät
  • PTIVIS19H
    Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tulee jaettavaksi sähköiselle oppimisalustalle.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääosin pienryhmä opetuksena yhdessä Turun yliopiston tietojenkäsittelyn tiedekunnan ja lääketieteellisen tiedekunnan kanssa yhteistyössä. Pienryhmiin osallistuu opiskelijoita kaikista kolmesta koulutuslaitoksesta. Pienryhmät vierailevat opintojakson aikana erilaisissa terveydenhuollon ja teknologian yksiköissä niihin tutustuen. Opintojaksoon kuuluu myös monialaisia vierailuluentoja. Oppimiskokemuksen puretaan ja jaetaan kurssin loppuvaiheessa yhteisissä purkuseminaareissa. Lisäksi opintojaksoon liittyy kaksi laboratoriotyötä terveysteknologian laboratoriossa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pienryhmäopetus, monialainen yhteistyö, lähiopetus, seminaarityöskentely, ammatilliset vierailut, laboratoriotyöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vierailuluennot 12h
Purkuseminaarit 16h
Seminaariin valmistautuminen 30h
Vierailut ja niiden valmistelu 40h
Laboratoriotyöskentely 38h

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus ja pienryhmien jako 1/2022
Vierailuluentoja 1-2/2022
Pienryhmien vierailut terveydenhuollon ja teknologia kohteissa 2-4/2022
Purkuseminaarit 4/2022
Lähiopetus 1-4/2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laboratoriotyöt arvioidaan numeerisesti skaalalla 0-5. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii kaikkien töiden hyväksyttyä suorittamista.
Seminaarityöskentely ja raportti arvioidaan skaalalla 0-5. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii myös tämän hyväksyttyä suorittamista.
Kurssin kokonaisarvosana muodostuu 33% viikkotehtävien osuudesta ja 67% seminaaritehtävien suorittamisesta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytystä seminaareja tai viikkotehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on perehtynyt vertailukohteidensa sisältöön ja tarkoitukseen sekä teknologian merkityksen siellä. Opiskelija tiedostaa ICT insinöörin roolin kyseisissä vierailukohteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on perehtynyt vertailukohteidensa sisältöön ja tarkoitukseen sekä teknologian merkityksen siellä. Opiskelija ymmärtää ICT insinöörin roolin kyseisissä vierailukohteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on perehtynyt ja ymmärtää vertailukohteidensa sisällön ja tarkoituksen sekä teknologian merkityksen siellä. Opiskelija ymmärtää ICT insinöörin roolin kyseisissä vierailukohteissa.