Yritystoiminnan kehittäminenLaajuus (10 op)
Tunnus: KH00BG80
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
. kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin osuuskunnan tarpeisiin
- myydä ja markkinoida osuuskunnan osaamista, tuotteita ja palveluita
- valmistautua myyntineuvotteluihin joissa ottaa huomioon asiakkaan liiketoiminnan ja kehittää omaa toimintaansa pitkäaikaisia asiakkuuksia tukevaksi.
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä ja määritellä palvelun/tuotteen, sisällön rakenteen ja palveluprosessin eri tuotteistamismenetelmiä käyttäen
- kehittää toimivaa ja tavoitteellista tiimiyritystä yhdessä muiden kanssa, ymmärtäen itsensä ja tiimiyrityksen johtamisen näkökulmat
Sisältö
Opiskelijan teoreettinen tietämys liiketalouden perustasta syventyy osuuskunnan päivittäisessä tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä
Opiskelija osallistuu ja toimii aktiivisesti yhteisesti sovittavissa osuuskunnan kokouksissa, keskusteluissa ja muissa aktiviteeteissa.
Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään portfoliossa.
Opiskelija osallistuu osuuskunnan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Opiskelija kontaktoi aktiivisesti asiakkaita, osallistuu neuvottelu- ja myyntisuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttaminen
Ymmärtää myyntiprosessia ja osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen
Opiskelija osallistuu omassa roolissaan osuuskunnan toimintaan. Rooli voi tilanteen, tarpeen tai kiinnostuksen mukaisesti vaihdella.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.06.2025
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Päivi Killström
- Janne Granfors
Ryhmät
-
PLIITS23BAPLIITS23BA
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
. kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin osuuskunnan tarpeisiin
- myydä ja markkinoida osuuskunnan osaamista, tuotteita ja palveluita
- valmistautua myyntineuvotteluihin joissa ottaa huomioon asiakkaan liiketoiminnan ja kehittää omaa toimintaansa pitkäaikaisia asiakkuuksia tukevaksi.
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä ja määritellä palvelun/tuotteen, sisällön rakenteen ja palveluprosessin eri tuotteistamismenetelmiä käyttäen
- kehittää toimivaa ja tavoitteellista tiimiyritystä yhdessä muiden kanssa, ymmärtäen itsensä ja tiimiyrityksen johtamisen näkökulmat
Sisältö
Opiskelijan teoreettinen tietämys liiketalouden perustasta syventyy osuuskunnan päivittäisessä tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä
Opiskelija osallistuu ja toimii aktiivisesti yhteisesti sovittavissa osuuskunnan kokouksissa, keskusteluissa ja muissa aktiviteeteissa.
Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään portfoliossa.
Opiskelija osallistuu osuuskunnan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Opiskelija kontaktoi aktiivisesti asiakkaita, osallistuu neuvottelu- ja myyntisuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttaminen
Ymmärtää myyntiprosessia ja osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen
Opiskelija osallistuu omassa roolissaan osuuskunnan toimintaan. Rooli voi tilanteen, tarpeen tai kiinnostuksen mukaisesti vaihdella.
Oppimateriaalit
BisnesAkatemian Teamista löytyy mm. Partasen Parhaat kirjat -teos josta saa poimittua kirjavinkkejä. Ladattavissa täältä: https://tiimiakatemia.com/ladattavat/johannes-partanen-kirja-kirjoista-opas-ammattikirjojen-valintaan_taydennysosa-2023/
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu osuuskunnan toiminnan ja tehtävien kehittämiseen tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti. Opiskelija edistää hyvää osuuskunnan hyvää henkeä ja edesauttaa omalla panoksella osuuskunnalle asetettuja tavoitteita.
Opiskelija sitoutuu yrityksen laadunhallintaan ja sen kehittämiseen arvioimalla toimintaa ammattimaisten työkalujen ja toimintamallien avulla.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kehitys- ja kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen. Osuuskunta kehittää ja ottaa käyttöönsä laadunhallintajärjestelmän jolla taataan osuuskunnan toiminnan laadun jatkokehittyminen. Laadunhallinnassa kehitettäviä kohteita ovat mm. johtajuus ja yrittäjyys, strategia, tiimin tuottavuuden parantaminen, kumppanuudet, prosessit, tuotteet sekä palvelut, asiakastulokset, henkilöstötulokset.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen. Tiimi ottaa käyttöön työkaluja asiakaspalautteen systemaattiseen keräämiseen ja hyödyntämiseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Jakso kehittää opiskelijan tiimityöskentelyn ja aktiivisen toiminnan taitoja. Liiketoiminnan kautta toteutuu monipuolinen työelämälähtöisyys.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija laatii kaksi kirjareflektiota kahdesta lukemastaan kirjasta. Reflektiot laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin, joissa perehdytään liiketalouden sekä toiminnan kehittämisen teorioihin ja syventää osaamistaan oman ammatillisen mielenkiinnon alueella.
Opiskelija korvaa poissaolonsa osallistumalla toisen tiimin vastaavan tason/aiheen treeneihin.
Opiskelija päivittää oppimissopimuksensa, pitää tuntikirjanpitoa tekemisistään, ja kokoaa portfoliotaan.
Opiskelija löytää kehityskohteita tuotetuista motoroloista ja siirtää niitä käytäntöön.
Työtunteja on tultava vähintään100 h/5op. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h/5op. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin ja niiden reflektioihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista.
Sisällön jaksotus
Oman osuuskunnan toiminnan ja liiketoiminnan kehittäminen sekä parantaminen.
Osuuskunnan liikeidean ja strategian jatkojalostus.
Omien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja liiketoiminnassa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
opiskelija osaa:
- suunnitella liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- huomioida asiakastarpeet ja -vaatimukset
- parantaa toimintaansa ja korjata poikkeamat sovitun mukaisesti
-tekee tiimissä työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija osaa
- kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- löytää parannusideoita ja poikkeamia toiminnasta, ja kykenee ratkaisemaan asiat yhdessä tiimin kanssa
- tekee aktiivisesti työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija osaa:
- kriittisesti ja analysoiden kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen ja asiantuntijaverkoston avulla
- hyödyntää laadunhallinnan työkaluja tuottavasti, sekä kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- luoda rohkeasti uutta liiketoimintaa ja kokeilla uusia ratkaisuja hyödyntäen tiimin voimavaroja
- on valmis ottamaan riskejä, ja panostamaan osaamistaan ja voimavarojaan sekä muuttamaan toimintaansa muuttuvan toimintaympäristön mukaan
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 10.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Jenni Tuominen
- Kaisa Aaltonen
Ryhmät
-
PLIITS22BAPLIITS22BA
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
. kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin osuuskunnan tarpeisiin
- myydä ja markkinoida osuuskunnan osaamista, tuotteita ja palveluita
- valmistautua myyntineuvotteluihin joissa ottaa huomioon asiakkaan liiketoiminnan ja kehittää omaa toimintaansa pitkäaikaisia asiakkuuksia tukevaksi.
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä ja määritellä palvelun/tuotteen, sisällön rakenteen ja palveluprosessin eri tuotteistamismenetelmiä käyttäen
- kehittää toimivaa ja tavoitteellista tiimiyritystä yhdessä muiden kanssa, ymmärtäen itsensä ja tiimiyrityksen johtamisen näkökulmat
Sisältö
Opiskelijan teoreettinen tietämys liiketalouden perustasta syventyy osuuskunnan päivittäisessä tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä
Opiskelija osallistuu ja toimii aktiivisesti yhteisesti sovittavissa osuuskunnan kokouksissa, keskusteluissa ja muissa aktiviteeteissa.
Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään portfoliossa.
Opiskelija osallistuu osuuskunnan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Opiskelija kontaktoi aktiivisesti asiakkaita, osallistuu neuvottelu- ja myyntisuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttaminen
Ymmärtää myyntiprosessia ja osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen
Opiskelija osallistuu omassa roolissaan osuuskunnan toimintaan. Rooli voi tilanteen, tarpeen tai kiinnostuksen mukaisesti vaihdella.
Oppimateriaalit
BisnesAkatemian Teamista löytyy mm. Partasen Parhaat kirjat -teos josta saa poimittua kirjavinkkejä.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu osuuskunnan toiminnan ja tehtävien kehittämiseen tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti. Opiskelija edistää hyvää osuuskunnan hyvää henkeä ja edesauttaa omalla panoksella osuuskunnalle asetettuja tavoitteita.
Opiskelija sitoutuu yrityksen laadunhallintaan ja sen kehittämiseen arvioimalla toimintaa ammattimaisten työkalujen ja toimintamallien avulla.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kehitys- ja kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen. Osuuskunta kehittää ja ottaa käyttöönsä laadunhallintajärjestelmän jolla taataan osuuskunnan toiminnan laadun jatkokehittyminen. Laadunhallinnassa kehitettäviä kohteita ovat mm. johtajuus ja yrittäjyys, strategia, tiimin tuottavuuden parantaminen, kumppanuudet, prosessit, tuotteet sekä palvelut, asiakastulokset, henkilöstötulokset.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen. Tiimi ottaa käyttöön työkaluja asiakaspalautteen systemaattiseen keräämiseen ja hyödyntämiseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Jakso kehittää opiskelijan tiimityöskentelyn ja aktiivisen toiminnan taitoja. Liiketoiminnan kautta toteutuu monipuolinen työelämälähtöisyys.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Lukemisesta ja tiedonhausta kehittyy luonteva vahvuus joka osa opiskelijan arkea.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija laatii opintojakson teemaan liittyvän esseen, jossa hyödyntää vähintään 2 lukemaansa kirjaa. Essee laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin, joissa perehdytään vaativaan liiketalouden sekä toiminnan kehittämisen teorioihin ja syventää osaamistaan omilla erikoistumisalueilla.
Opiskelija korvaa poissaolonsa osallistumalla toisen tiimin vastaavan tason/aiheen treeneihin.
Opiskelija päivittää oppimissopimuksensa, pitää tuntikirjanpitoa tekemisistään, ja kokoaa portfoliotaan.
Opiskelija löytää kehityskohteita tuotetuista motoroloista ja siirtää niitä käytäntöön.
Työtunteja on tultava vähintään100 h/5op. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h/5op. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin ja niiden reflektioihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin.
Sisällön jaksotus
Oman osuuskunnan toiminnan ja liiketoiminnan kehittäminen sekä parantaminen.
Osuuskunnan liikeidean ja strategian jatkojalostus.
Omien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja liiketoiminnassa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
opiskelija osaa:
- suunnitella liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- huomioida asiakastarpeet ja -vaatimukset
- parantaa toimintaansa ja korjata poikkeamat sovitun mukaisesti
-tekee tiimissä työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija osaa
- kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- löytää parannusideoita ja poikkeamia toiminnasta, ja kykenee ratkaisemaan asiat yhdessä tiimin kanssa
- tekee aktiivisesti työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija osaa:
- kriittisesti ja analysoiden kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen ja asiantuntijaverkoston avulla
- hyödyntää laadunhallinnan työkaluja tuottavasti, sekä kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- luoda rohkeasti uutta liiketoimintaa ja kokeilla uusia ratkaisuja hyödyntäen tiimin voimavaroja
- on valmis ottamaan riskejä, ja panostamaan osaamistaan ja voimavarojaan sekä muuttamaan toimintaansa muuttuvan toimintaympäristön mukaan
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Leena Lemola
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
. kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin osuuskunnan tarpeisiin
- myydä ja markkinoida osuuskunnan osaamista, tuotteita ja palveluita
- valmistautua myyntineuvotteluihin joissa ottaa huomioon asiakkaan liiketoiminnan ja kehittää omaa toimintaansa pitkäaikaisia asiakkuuksia tukevaksi.
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä ja määritellä palvelun/tuotteen, sisällön rakenteen ja palveluprosessin eri tuotteistamismenetelmiä käyttäen
- kehittää toimivaa ja tavoitteellista tiimiyritystä yhdessä muiden kanssa, ymmärtäen itsensä ja tiimiyrityksen johtamisen näkökulmat
Sisältö
Opiskelijan teoreettinen tietämys liiketalouden perustasta syventyy osuuskunnan päivittäisessä tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä
Opiskelija osallistuu ja toimii aktiivisesti yhteisesti sovittavissa osuuskunnan kokouksissa, keskusteluissa ja muissa aktiviteeteissa.
Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään portfoliossa.
Opiskelija osallistuu osuuskunnan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Opiskelija kontaktoi aktiivisesti asiakkaita, osallistuu neuvottelu- ja myyntisuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttaminen
Ymmärtää myyntiprosessia ja osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen
Opiskelija osallistuu omassa roolissaan osuuskunnan toimintaan. Rooli voi tilanteen, tarpeen tai kiinnostuksen mukaisesti vaihdella.
Oppimateriaalit
BisnesAkatemian Teamista löytyy mm. Partasen Parhaat kirjat -teos josta saa poimittua kirjavinkkejä.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu osuuskunnan toiminnan ja tehtävien kehittämiseen tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti. Opiskelija edistää hyvää osuuskunnan hyvää henkeä ja edesauttaa omalla panoksella osuuskunnalle asetettuja tavoitteita.
Opiskelija sitoutuu yrityksen laadunhallintaan ja sen kehittämiseen arvioimalla toimintaa ammattimaisten työkalujen ja toimintamallien avulla.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kehitys- ja kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen. Osuuskunta kehittää ja ottaa käyttöönsä laadunhallintajärjestelmän jolla taataan osuuskunnan toiminnan laadun jatkokehittyminen. Laadunhallinnassa kehitettäviä kohteita ovat mm. johtajuus ja yrittäjyys, strategia, tiimin tuottavuuden parantaminen, kumppanuudet, prosessit, tuotteet sekä palvelut, asiakastulokset, henkilöstötulokset.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen. Tiimi ottaa käyttöön työkaluja asiakaspalautteen systemaattiseen keräämiseen ja hyödyntämiseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Jakso kehittää opiskelijan tiimityöskentelyn ja aktiivisen toiminnan taitoja. Liiketoiminnan kautta toteutuu monipuolinen työelämälähtöisyys.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Lukemisesta ja tiedonhausta kehittyy luonteva vahvuus joka osa opiskelijan arkea.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija laatii opintojakson teemaan liittyvän esseen, jossa hyödyntää vähintään 2 lukemaansa kirjaa. Essee laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin, joissa perehdytään vaativaan liiketalouden sekä toiminnan kehittämisen teorioihin ja syventää osaamistaan omilla erikoistumisalueilla.
Opiskelija korvaa poissaolonsa osallistumalla toisen tiimin vastaavan tason/aiheen treeneihin.
Opiskelija päivittää oppimissopimuksensa, pitää tuntikirjanpitoa tekemisistään, ja kokoaa portfoliotaan.
Opiskelija löytää kehityskohteita tuotetuista motoroloista ja siirtää niitä käytäntöön.
Työtunteja on tultava vähintään100 h/5op. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h/5op. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin ja niiden reflektioihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin.
Sisällön jaksotus
Oman osuuskunnan toiminnan ja liiketoiminnan kehittäminen sekä parantaminen.
Osuuskunnan liikeidean ja strategian jatkojalostus.
Omien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja liiketoiminnassa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
opiskelija osaa:
- suunnitella liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- huomioida asiakastarpeet ja -vaatimukset
- parantaa toimintaansa ja korjata poikkeamat sovitun mukaisesti
-tekee tiimissä työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija osaa
- kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- löytää parannusideoita ja poikkeamia toiminnasta, ja kykenee ratkaisemaan asiat yhdessä tiimin kanssa
- tekee aktiivisesti työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija osaa:
- kriittisesti ja analysoiden kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen ja asiantuntijaverkoston avulla
- hyödyntää laadunhallinnan työkaluja tuottavasti, sekä kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- luoda rohkeasti uutta liiketoimintaa ja kokeilla uusia ratkaisuja hyödyntäen tiimin voimavaroja
- on valmis ottamaan riskejä, ja panostamaan osaamistaan ja voimavarojaan sekä muuttamaan toimintaansa muuttuvan toimintaympäristön mukaan
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Arto Manninen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
. kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin osuuskunnan tarpeisiin
- myydä ja markkinoida osuuskunnan osaamista, tuotteita ja palveluita
- valmistautua myyntineuvotteluihin joissa ottaa huomioon asiakkaan liiketoiminnan ja kehittää omaa toimintaansa pitkäaikaisia asiakkuuksia tukevaksi.
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä ja määritellä palvelun/tuotteen, sisällön rakenteen ja palveluprosessin eri tuotteistamismenetelmiä käyttäen
- kehittää toimivaa ja tavoitteellista tiimiyritystä yhdessä muiden kanssa, ymmärtäen itsensä ja tiimiyrityksen johtamisen näkökulmat
Sisältö
Opiskelijan teoreettinen tietämys liiketalouden perustasta syventyy osuuskunnan päivittäisessä tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä
Opiskelija osallistuu ja toimii aktiivisesti yhteisesti sovittavissa osuuskunnan kokouksissa, keskusteluissa ja muissa aktiviteeteissa.
Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään portfoliossa.
Opiskelija osallistuu osuuskunnan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Opiskelija kontaktoi aktiivisesti asiakkaita, osallistuu neuvottelu- ja myyntisuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttaminen
Ymmärtää myyntiprosessia ja osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen
Opiskelija osallistuu omassa roolissaan osuuskunnan toimintaan. Rooli voi tilanteen, tarpeen tai kiinnostuksen mukaisesti vaihdella.
Opetusmenetelmät
Yksilö:
Opiskelija osallistuu osuuskunnan toiminnan ja tehtävien kehittämiseen tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti. Opiskeija edistää hyvää osuuskunnan hyvää henkeä ja edesauttaa omalla panoksella osuuskunnalle asetettuja tavoitteita.
Opiskelija sitoutuu yrityksen laadunhallintaan ja sen kehittämiseen arvioimalla toimintaa ammattimaisten työkalujen ja toimintamallien avulla.
Tiimi:
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kehitys- ja kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen. Tiimi kehittää esiintymis- ja pitchaus-taitojaan. Osuuskunta kehittää ja ottaa käyttöönsä laadunhallintajärjestelmän jolla taataan osuuskunnan toiminnan laadun jatkokehittyminen. Laadunhallinnassa arvioitavia kohteita ovat mm. johtajuus ja yrittäjyys, strategia, henkilöstö, kumppanuudet ja resurssit, prosessit, tuotteet ja palvelut, asiakastulokset, henkilöstötulokset ja yhteiskunnalliset tulokset.
Tiimin toiminta kehittyy asiakasprojekteja tehdessä. Projekteissa toiminnan kehittäminen lähtee aina asiakkaan lähtökohdista ja tarpeista. Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen. Tiimi ottaa käyttöön työkaluja asiakaspalautteen systemaattiseen keräämiseen ja hyödyntämiseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Jakso kehittää opiskelijan tiimityöskentelyn ja aktiivisen toiminnan taitoja. Liiketoiminnan kautta toteutuu monipuolinen työelämälähtöisyys.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilö:
Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Lukemisesta ja tiedonhausta kehittyy luonteva vahvuus joka osa opiskelijan arkea.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 3 kirjaa ja lisäksi vastaavaa materiaalia yhden kirjan sisällön verran (artikkelit, TED Talkit, ym.). Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin, joissa perehdytään vaativaan liiketalouden sekä toiminnan kehittämisen teorioihin ja syventää osaamistaan omilla erikoistumisalueilla.
Opiskelija korvaa poissaolonsa osallistumalla toisen tiimin vastaavan tason/aiheen treeneihin.
Opiskelija päivittää oppimissopimuksensa, pitää päiväkirjaa tekemisistään, ja kehittää portfoliotaan mahdollisen portfolio-opinnäytetyönsä suuntaan.
Opiskelija löytää kehityskohteita tuotetuista motoroloista ja siirtää niitä käytäntöön.
Tiimi:
Tiimi kehittää lukupiiriään oppimisen tueksi siten, että syvällisen tiedon hakeminen ja omaksuminen tukee yksilön oppimista sekä tiimin toiminnan kehittämistä.
Opiskelijat ovat vastuussa treenien laadullisesta kehittymisestä joka tähtää syvemmän ammatillisen osaamisen lisääntymiseen. Saatua tietoa sovelletaan asiakkaiden ongelmien ratkomiseen ja tiimin oman toiminnan kehittämiseen. Tiimi osaa hyödyntää Motorolan kehityskohteiden löytämiseen ja siirtää niitä käytäntöön
Opiskelijan oppimissopimus ottaa huomioon tiimin kehittymisen tavoitteita. Tiimi huomioi ja tukee yksittäisten opiskelijan ammatillista kehittymistä.
Sisällön jaksotus
Oman osuuskunnan ja liiketoiminnan kehittäminen ja parantaminen.
Osuuskunnan liikeidean ja strategian jatkojalostus.
Omien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia/5op. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin ja niiden reflektioihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h/5op. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h/5op.
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja liiketoiminnassa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
opiskelija osaa:
- suunnitella liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- huomioida asiakastarpeet ja -vaatimukset
- parantaa toimintaansa ja korjata poikkeamat sovitun mukaisesti
-tekee tiimissä työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija osaa
- kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- löytää parannusideoita ja poikkeamia toiminnasta, ja kykenee ratkaisemaan asiat yhdessä tiimin kanssa
- tekee aktiivisesti työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija osaa:
- kriittisesti ja analysoiden kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen ja asiantuntijaverkoston avulla
- hyödyntää laadunhallinnan työkaluja tuottavasti, sekä kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- luoda rohkeasti uutta liiketoimintaa ja kokeilla uusia ratkaisuja hyödyntäen tiimin voimavaroja
- on valmis ottamaan riskejä, ja panostamaan osaamistaan ja voimavarojaan sekä muuttamaan toimintaansa muuttuvan toimintaympäristön mukaan