Siirry suoraan sisältöön

VerkkokauppaosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00CO78

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja osaa analysoida heidän ostokäyttäytymistään verkossa.
- osaa kuvata verkkokaupan perustamiseen ja toimintaan liittyviä keskeisiä tekijöitä, kuten yleisimmät verkkokauppa-alustat, valikoimanhallinta, logistiikka, rahaliikenne ja muut verkkokaupan liiketoiminnan erityispiirteet sekä menestystekijät.
- ymmärtää verkkokaupan johtamiseen liittyviä käytäntöjä ja verkkokaupalle ominaisen markkinoinnin pääpiirteet.
- osaa hahmottaa verkossa tapahtuvan asiakaspolun ja osaa kehittää sitä.

Sisältö

- kohderyhmien tunnistaminen ja ostokäyttäytymisen analysointi verkossa
- verkkokaupan perustamiseen liittyvät toimenpiteet
- verkkokaupan johtamisen ja markkinoinnin keskeiset tekijät

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 10.02.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 12.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Saara Tikkanen
Ryhmät
  • MLIISK24
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja osaa analysoida heidän ostokäyttäytymistään verkossa.
- osaa kuvata verkkokaupan perustamiseen ja toimintaan liittyviä keskeisiä tekijöitä, kuten yleisimmät verkkokauppa-alustat, valikoimanhallinta, logistiikka, rahaliikenne ja muut verkkokaupan liiketoiminnan erityispiirteet sekä menestystekijät.
- ymmärtää verkkokaupan johtamiseen liittyviä käytäntöjä ja verkkokaupalle ominaisen markkinoinnin pääpiirteet.
- osaa hahmottaa verkossa tapahtuvan asiakaspolun ja osaa kehittää sitä.

Sisältö

- kohderyhmien tunnistaminen ja ostokäyttäytymisen analysointi verkossa
- verkkokaupan perustamiseen liittyvät toimenpiteet
- verkkokaupan johtamisen ja markkinoinnin keskeiset tekijät

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, podcastit, videot, blogit ym. ITSiin lisättävä materiaali.

Kirjat, joista ammentaa tietoa:
- Ojanperä, T., Pyyhtiä, T., & Rehn, A. (2023). Vihaan myyntiä!: Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet. Alma Talent.

- Mattinen, M. (2020). Mistä kasvua?: Opas digiajan johtajalle. Alma Talent.

- Janson, S., & Schubert, S. (2020). ECommerce - opportunity for companies: Digital winning, selling & convincing customers & clients in the online shop, pricing marketing & psychology for the right virtual strategy (1st edition.). Best of HR - Berufebilder.de.

- Hallavo, J. (2013). Verkkokaupan rautaisannos. Talentum.

Opetusmenetelmät

- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyöskentely)
- oppimisen tarkistustentti ITSissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimisen tarkistustentin ajankohta ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen oppiminen & innovaatiopedagogiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu luennoista, ryhmätyöstä, yksilötyöstä sekä monivalintatentistä.

Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti.

Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaispalautteen, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).

Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Ajoitus: 10.2.-12.5.2025

Sisältö:
- Verkkokauppa liiketoimintana (mm. liiketoimintamallit, vastuullisuus, trendit ja menestystekijät)
- Verkkokaupan kohderyhmien tunnistaminen ja ostokäyttäytymisen analysointi (mm. segmentointistrategiat, ostajapersoonien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen, ostokäyttäytymisen seurannan työkalut ja datan analysointi)
- Verkkokaupan perustaminen ja toiminta (mm. verkkokauppa-alustat, henkilöstö/osaaminen, suhteet päämiehiin/tavarantoimittajiin tai tuotantoketjun hallinta, valikoimanhallinta, logistiikka, toimitus- ja maksutavat, kyberturvallisuus, asiakaspalvelu)
- Verkkokaupan johtaminen ja markkinointi (mm. brändäys, asiakaskokemus, verkkokaupan sisältömarkkinointi, asiakaspolku ja sen analysointi, kasvuhakkerointi, verkkokaupan SEO, markkinoinnin automaatio ja personointi, asiakassuhteen kehittäminen)

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS & sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- Ryhmätyö 30 % (0-5)
- Yksilötehtävä 50 % (0-5)
- Oppimisen tarkistustentti 20 %
- Aktiivisuus (opetus- ja presentaatiotilanteissa sekä ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sovitulla tavalla) voi vaikuttaa kurssiarvosanaan nostavasti

Jokaista kurssitehtävää ei ole pakko palauttaa. Tällöin tehtävä arvioidaan arvosanalla 0.

Kurssin aikana voi ansaita aktiivisuuspisteitä seuraavilla tavoilla:
- yleinen aktiivisuus luennoilla ja presentaatiokerroilla
- tuntitehtäviin osallistuminen
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sovitulla tavalla (käy ilmi vertaispalautteesta)

Oppimisen tarkistustentin ajankohta ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä luennolla.

Kurssin läpäisy edellyttää 50 % läsnäoloa lähiopetuskerroilla.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei palauta pyydettyjä tehtäviä, opintojakson suoritus on hylätty. Vapaamatkustaminen ryhmätöissä johtaa kurssin hylkäämiseen. Yksittäinen tehtävä hylätään, mikäli se sisältää väh. 50 % plagioitua sisältöä. Kurssi hylätään, mikäli yksi tai useampi tehtävä on täysin plagioitu (=väh. 90 %). Kurssi hylätään, mikäli opiskelija on pois yli 50 % lähiopetuskerroista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija muistaa ja ymmärtää kurssilla käsitellyt asiat (faktat ja käsitteet), muttei vielä osaa soveltaa niitä monipuolisesti.

Opiskelija noudattaa ohjeita, mutta palautetuissa tehtävissä on puutteita. Palautukset vastaavat AI:n tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä. Tehtävien viimeistelyssä olisi parantamisen varaa, tekstiviitteet puuttuvat. Tekoälyn tuottamaa sisältöä/muualta kopioitua sisältöä esitetään mahdollisesti omana tekstinä.

Arvioinnin kohteena oleva tehtävä/olevat tehtävät on palautettu toistuvasti myöhässä. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on painotukset huomioiden tasolla 1-2.

Opiskelija ei osoita aktiivisuutta kurssin aikana (luennot ja/tai ryhmätyöskentely).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kurssin asioita, osaa perustella valintojaan ja osaa keskustella oppimistaan asioista. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita ja taitoja annettujen tehtävien ratkaisuun. Opiskelijalla on jonkin verran kykyä analysoida oppimaansa tietoa ja hän löytää syy-seuraus-suhteita päätelmiensä ja teorian väliltä.

Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa. Palautetuissa tehtävissä on paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin (=viittaustekniikkaa on käytetty).

Palautetut työt ovat tavoitteellisia. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi, ja palautettavien tuotosten jälki on viimeisteltyä. Opiskelijan antama ammatillinen työskentelyote on hyvä. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on painotukset huomioiden tasolla 3-4.

Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa, analysoida ja arvioida kurssin asioita sekä oppimaansa. Opiskelija osaa keskustella kurssin asioista ja jäsennellä tietoa soveltamisen edellyttämällä tavalla. Opiskelijan palauttamista tehtävistä käy ilmi hänen kykynsä luoda omia ratkaisuja tai näkemyksiä tehtävänantoon.

Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa. Palautetuissa tehtävissä on huomattavan paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin.

Ryhmätyö ja harjoitustyö ovat selkeästi tavoitteellisia ja jo sellaisenaan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Viittaustekniikkaa on käytetty. Tuotosten johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti, pohdinta sisältää aidosti opiskelijan/ryhmän omia näkemyksiä, ja työn jälki on viimeisteltyä. Opiskelija osallistuu presentointiin innostuneella asenteella. Ryhmätyöskentely on hoidettu ammattimaisella työskentelyotteella ja ryhmän omia pelisääntöjä on noudatettu.

Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä.

Palautettujen tehtävien laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on painotukset huomioiden tasolla 5.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 18.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Saara Tikkanen
Ryhmät
  • PLIITS22MAR
    PLIITS22MAR

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa erilaisia kohderyhmiä ja osaa analysoida heidän ostokäyttäytymistään verkossa.
- osaa kuvata verkkokaupan perustamiseen ja toimintaan liittyviä keskeisiä tekijöitä, kuten yleisimmät verkkokauppa-alustat, valikoimanhallinta, logistiikka, rahaliikenne ja muut verkkokaupan liiketoiminnan erityispiirteet sekä menestystekijät.
- ymmärtää verkkokaupan johtamiseen liittyviä käytäntöjä ja verkkokaupalle ominaisen markkinoinnin pääpiirteet.
- osaa hahmottaa verkossa tapahtuvan asiakaspolun ja osaa kehittää sitä.

Sisältö

- kohderyhmien tunnistaminen ja ostokäyttäytymisen analysointi verkossa
- verkkokaupan perustamiseen liittyvät toimenpiteet
- verkkokaupan johtamisen ja markkinoinnin keskeiset tekijät

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, podcastit, videot, blogit ym. ITSiin lisättävä materiaali.

Kirjat, joista ammentaa tietoa:
- Ojanperä, T., Pyyhtiä, T., & Rehn, A. (2023). Vihaan myyntiä!: Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet. Alma Talent.

- Mattinen, M. (2020). Mistä kasvua?: Opas digiajan johtajalle. Alma Talent.

- Janson, S., & Schubert, S. (2020). ECommerce - opportunity for companies: Digital winning, selling & convincing customers & clients in the online shop, pricing marketing & psychology for the right virtual strategy (1st edition.). Best of HR - Berufebilder.de.

- Hallavo, J. (2013). Verkkokaupan rautaisannos. Talentum.

Opetusmenetelmät

- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyöskentely)
- yritystoimeksianto
- oppimisen tarkistustentti ITSissä
- dialogiset menetelmät
- opettamalla oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimisen tarkistustentin ajankohta ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen oppiminen, vierailevat luennoitsijat, työelämäyhteistyö & innovaatiopedagogiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä (ryhmätyö 1), yksilötehtävästä ja yritystoimeksiannosta (ryhmätyö 2).

Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssin aikana suoritetaan yksi oppimisen tarkistustentti ITS-tenttinä.

Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaispalautteen, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).

Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Ajoitus: 09.09.2024 - 11.11.2024

Sisältö:
- Verkkokauppa liiketoimintana (mm. liiketoimintamallit, vastuullisuus, trendit ja menestystekijät)
- Verkkokaupan kohderyhmien tunnistaminen ja ostokäyttäytymisen analysointi (mm. segmentointistrategiat, ostajapersoonien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen, ostokäyttäytymisen seurannan työkalut ja datan analysointi)
- Verkkokaupan perustaminen ja toiminta (mm. verkkokauppa-alustat, henkilöstö/osaaminen, suhteet päämiehiin/tavarantoimittajiin tai tuotantoketjun hallinta, valikoimanhallinta, logistiikka, toimitus- ja maksutavat, kyberturvallisuus, asiakaspalvelu)
- Verkkokaupan johtaminen ja markkinointi (mm. brändäys, asiakaskokemus, verkkokaupan sisältömarkkinointi, asiakaspolku ja sen analysointi, kasvuhakkerointi, verkkokaupan SEO, markkinoinnin automaatio ja personointi, asiakassuhteen kehittäminen)

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS & sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ajoitus: 09.09.2024 - 30.11.2024

Arvioinnin kohteet:
- Kirjallinen ryhmäraportti 30 % (0-5)
- Yksilötehtävä 35 % (0-5)
- Yritystoimeksianto ryhmätyönä 25 % (0-5)
- Oppimisen tarkistustentti 10 %
- Aktiivisuus (opetus- ja presentaatiotilanteissa sekä ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sovitulla tavalla) voi vaikuttaa kurssiarvosanaan nostavasti

Jokaista kurssitehtävää ei ole pakko palauttaa. Tällöin tehtävä arvioidaan arvosanalla 0.

Kurssin aikana voi ansaita aktiivisuuspisteitä seuraavilla tavoilla:
- yleinen aktiivisuus luennoilla ja presentaatiokerroilla
- tuntitehtäviin osallistuminen
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen sovitulla tavalla (käy ilmi vertaispalautteesta)

Oppimisen tarkistustentin ajankohta ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä luennolla.

Kurssin läpäisy edellyttää 50 % läsnäoloa lähiopetuskerroilla.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei palauta pyydettyjä tehtäviä, opintojakson suoritus on hylätty. Vapaamatkustaminen ryhmätöissä johtaa kurssin hylkäämiseen. Yksittäinen tehtävä hylätään, mikäli se sisältää väh. 50 % plagioitua sisältöä. Kurssi hylätään, mikäli yksi tai useampi tehtävä on täysin plagioitu (=väh. 90 %). Kurssi hylätään, mikäli opiskelija on pois yli 50 % lähiopetuskerroista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija muistaa ja ymmärtää kurssilla käsitellyt asiat (faktat ja käsitteet), muttei vielä osaa soveltaa niitä monipuolisesti.

Opiskelija noudattaa ohjeita, mutta palautetuissa tehtävissä on puutteita. Palautukset vastaavat AI:n tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä. Tehtävien viimeistelyssä olisi parantamisen varaa, tekstiviitteet puuttuvat. Tekoälyn tuottamaa sisältöä/muualta kopioitua sisältöä esitetään mahdollisesti omana tekstinä.

Arvioinnin kohteena oleva tehtävä/olevat tehtävät on palautettu toistuvasti myöhässä. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on painotukset huomioiden tasolla 1-2.

Opiskelija ei osoita aktiivisuutta kurssin aikana (luennot ja/tai ryhmätyöskentely).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kurssin asioita, osaa perustella valintojaan ja osaa keskustella oppimistaan asioista. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita ja taitoja annettujen tehtävien ratkaisuun. Opiskelijalla on jonkin verran kykyä analysoida oppimaansa tietoa ja hän löytää syy-seuraus-suhteita päätelmiensä ja teorian väliltä.

Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa. Palautetuissa tehtävissä on paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin (=viittaustekniikkaa on käytetty).

Palautetut työt ovat tavoitteellisia. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi, ja palautettavien tuotosten jälki on viimeisteltyä. Opiskelijan antama ammatillinen työskentelyote on hyvä. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on painotukset huomioiden tasolla 3-4.

Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa, analysoida ja arvioida kurssin asioita sekä oppimaansa. Opiskelija osaa keskustella kurssin asioista ja jäsennellä tietoa soveltamisen edellyttämällä tavalla. Opiskelijan palauttamista tehtävistä käy ilmi hänen kykynsä luoda omia ratkaisuja tai näkemyksiä tehtävänantoon.

Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa. Palautetuissa tehtävissä on huomattavan paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin.

Ryhmätyö ja harjoitustyö ovat selkeästi tavoitteellisia ja jo sellaisenaan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Viittaustekniikkaa on käytetty. Tuotosten johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti, pohdinta sisältää aidosti opiskelijan/ryhmän omia näkemyksiä, ja työn jälki on viimeisteltyä. Opiskelija osallistuu presentointiin innostuneella asenteella. Ryhmätyöskentely on hoidettu ammattimaisella työskentelyotteella ja ryhmän omia pelisääntöjä on noudatettu.

Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä.

Palautettujen tehtävien laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla. Arvioitujen tehtävien keskiarvo on painotukset huomioiden tasolla 5.