Liiketalous, erillishaku, Loimaa, S24: PLIILS24E
Tunnus: PLIILS24E
Koulutuksen kuvaus
Liiketalouden koulutuksen tavoitteena on valmentaa laaja-alaisia liiketoiminnan osaajia ja kehittäjiä. Tutkinnon ydinosaaminen muodostuu liiketoiminnan perusteista sekä liiketalouden keskeisistä osaamisalueista. Opinnot sisältävät työelämälähtöisiä osaamiskokonaisuuksia eli moduuleja, jotka syventävät opiskelijan osaamista ja ammattitaitoa opintojen edetessä.
Koulutuksen rakenne
Opintojen alkuvaiheessa perehdytään liiketoiminnan perusteisiin ja yrittäjyyteen sekä talouselämän yleisiin lainalaisuuksiin. Samalla opitaan alalla tarvittavia viestintä- ja kielitaitoja sekä tiimityö- ja verkostoitumistaitoja. Opintojen edetessä syvennytään liiketalouden keskeisiin osaamisalueisiin.
Tutkintoon sisältyy harjoittelua sekä vapaasti valittavia opintoja, joiden tavoitteena on tukea ja täydentää opiskelijan henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa ja syventää opiskelijan ammattitaitoa. Harjoittelun aikana opiskelija saa mahdollisuuden verkostoitua itseään kiinnostaviin organisaatioihin ja tutustua uusiin työtehtäviin. Myös opinnäytetyö syventää opiskelijan osaamista ja ammatillista suuntautumista.
Uramahdollisuudet
Liiketalouden opinnot antavat valmiuksia toimia monenlaisissa tehtävissä. Valmistuttuasi voit työskennellä yrityksen tai muun yhteisön palveluksessa asiantuntija-, kehittämis-, johto- ja esimiestehtävissä tai voit toimia yrittäjänä.
Esimerkkejä tradenomien tehtävänimikkeistä: https://toissa.fi/
Jatko-opintomahdollisuudet
• Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi (ylempi AMK)
• englanninkielinen Master of Business Administration -ylempi AMK-tutkinto
• muu soveltuva oman alan korkeakoulututkinto joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on antaa työyhteisöissä tarvittavat perustiedot ja -taidot sekä valmiudet oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Tavoitteena on, että valmistuneella tradenomilla on laaja-alainen ammatillinen osaaminen sekä työelämässä tarvittavia taitoja kuten tiimityö- ja verkostoitumistaidot, luovuus ja aloitteellisuus. Tradenomilla on myös hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot, hyvä kielitaito sekä edellytykset alan kehityksen seuraamiseen.
Pedagogiset toimintatavat
Liiketalouden koulutuksessa opiskelu on oppijakeskeistä ja työelämälähtöistä. Opettajan tehtävänä on olla oppimisen mahdollistaja ja valmentaja, joka auttaa itsenäistä opiskelijaa saavuttamaan ammatillisen tavoitteensa. Opiskelussa käytetään aktiivisia oppimismenetelmiä, jolloin opiskelija ottaa vastuun oppimisestaan ja osallistuu aktiivisesti työskentelyyn.
Opiskelija voi laatia joustavasti HOPSin (Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman) rakentamalla omaa oppimisen polkua tarjolla olevien opintojen pohjalta. Osaamispolun opintojen lisäksi opiskelija voi suunnata osaamisensa kehittymistä vapaasti valittavilla opinnoilla, projektiopinnoilla, opinnäytetyöllä ja harjoittelulla. Tuutoropettaja tai valmentaja auttaa opiskelijaa opintojen suunnittelussa.
Opiskelu on mahdollista myös kesäkuukausien aikana.
Arviointi
Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Arviointimenetelmiä ja -kriteereitä käytetään monipuolisesti ja arviointiin tuodaan eri näkökulmia. Opettajan tekemän arvioinnin lisäksi voidaan käyttää vertaisarviointia, itsearviointia tai esim. toimeksiantajan tekemää arviointia. Yhtenä arvioinnin tavoitteena on myös, että opiskelija oppii itse arvioimaan omaa osaamistaan ja kehittämään työskentelyään.
Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu yleisellä tasolla opinto-oppaassa ja tarkemmin opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Arviointi voidaan toteuttaa monella eri tavalla ja se voi perustua esim. tentteihin, tehtävien ja laajojen oppimistehtävien tekemiseen tai projekteihin. Projekteissa voidaan yksilöarvioinnin sijasta arvioida ryhmän yhdessä aikaansaamaa tuotosta, tiimityön onnistumista, aikataulun hallintaa tai innovatiivisuutta.
Opintojaksojen arvosana ilmoitetaan numerona 0-5 tai sanallisena arviona hyväksytty/hylätty. Tämän lisäksi opiskelija tai opiskelijatiimi saa usein myös suullista tai kirjallista palautetta, jonka avulla opiskelija oppii tuntemaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
25 | |||||||||||||||||||||||||||||
PLIILS24E-1020 |
Kieliopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
KH00CX64 | Suomen kieli | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
3000BJ29 | Työyhteisöviestintä B-taitotaso | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
3011364 | Työyhteisöviestintä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
3011391 | Business English | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
PLIILS24E-1001 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
100116 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
100117 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 135) |
135 | |||||||||||||||||||||||||||||
KH00CN50 | Liiketoimintaosaamisen perusteet | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
KH00BS83 | ICT-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
KH00CX65 | Tilastomatematiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
KH00CZ72 | Projektijohtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
KH00CX66 | Liiketoiminnan kehittäminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
3011540 | Tiimijohtaminen ja -viestintä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
PLIILS24E-1017 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
PLIILS24E-1018 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
3011550 | Perusharjoittelu | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||
3011551 | Ammattiharjoittelu | 20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||||||||||||||||||
PLIILS24E-1019 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
15 - 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
3011379 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||
KH00BS77 | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 0 | 0 | 25 | 35 | 32.5 | 27.5 | 0 | 0 | 0 | 12.5 | 12.5 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 16.3 | 16.3 | 9.1 | 9.1 | 9.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Ammattiopinnot |
Liiketoimintaosaamisen perusteet |
Tilastomatematiikka |
Projektijohtaminen |
Liiketoiminnan kehittäminen |
Tiimijohtaminen ja -viestintä |
Harjoittelu |
Perusharjoittelu |
Ammattiharjoittelu |
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyö |
Perusopinnot |
Suomen kieli |
Työyhteisöviestintä B-taitotaso |
Työyhteisöviestintä |
Business English |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation |
ICT-osaaminen |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
25 | |
PLIILS24E-1020 |
Kieliopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 |
KH00CX64 | Suomen kieli | 5 |
3000BJ29 | Työyhteisöviestintä B-taitotaso | 5 |
3011364 | Työyhteisöviestintä | 5 |
3011391 | Business English | 5 |
PLIILS24E-1001 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
5 |
100116 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 2 |
100117 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 3 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 135) |
135 | |
KH00CN50 | Liiketoimintaosaamisen perusteet | 15 |
KH00BS83 | ICT-osaaminen | 5 |
KH00CX65 | Tilastomatematiikka | 5 |
KH00CZ72 | Projektijohtaminen | 5 |
KH00CX66 | Liiketoiminnan kehittäminen | 10 |
3011540 | Tiimijohtaminen ja -viestintä | 5 |
PLIILS24E-1017 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 |
PLIILS24E-1018 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
30 |
3011550 | Perusharjoittelu | 10 |
3011551 | Ammattiharjoittelu | 20 |
PLIILS24E-1019 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
15 - 20 |
3011379 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
KH00BS77 | Opinnäytetyö | 15 |