TutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS56
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.03.2024
Ajoitus
15.03.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS22BOMPLIITS22BOM
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
-
PLIITS22TAHAPLIITS22TAHA
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali määritellään kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Lisäksi elinkeinoelämältä saatu toimeksianto.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ohjatut harjoitukset ja itsenäiset harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 5 op.
Sisällön jaksotus
Tutkimusmenetelmien perusteet
- Tutkimusmenetelmien rooli
- Tutkimusmenetelmät ongelmanratkaisumenetelminä
- Taustatiedon hankinta
- Laadulliset ja määrälliset menetelmät
- Tutkimuksen suunnittelu
- Tutkimuksen toteutus
- Tutkimuksen tulosten analyysi
- Tutkimuksen raportointi
Tämä toteutus soveltuu erityisesti niille, jotka suunnittelevat opintojen jatkamista tai täydentämistä yliopistojen maisteriohjelmissa tai ammattikorkeakoulujen YAMK-ohjelmissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset yhdessä kurssiaktiivisuuden kanssa muodostavat 50% arvioinnista ja tentti muodostaa toiset 50%. Kaikki harjoitukset tulee olla hyväksytysti tehtynä ja tentti läpäistynä kurssin suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole hyväksytysti suoritettu tai tenttiä ei ole läpäisty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät tehty hyväksyttävästi ja tentti läpäisty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa kurssin sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS22BOMPLIITS22BOM
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
-
PLIITS22TAHAPLIITS22TAHA
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali määritellään kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Lisäksi elinkeinoelämältä saatu toimeksianto.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ohjatut harjoitukset ja itsenäiset harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 5 op.
Sisällön jaksotus
Tutkimusmenetelmien perusteet
- Tutkimusmenetelmien rooli
- Tutkimusmenetelmät ongelmanratkaisumenetelminä
- Taustatiedon hankinta
- Laadulliset ja määrälliset menetelmät
- Tutkimuksen suunnittelu
- Tutkimuksen toteutus
- Tutkimuksen tulosten analyysi
- Tutkimuksen raportointi
Tämä toteutus soveltuu erityisesti niille, jotka suunnittelevat opintojen jatkamista tai täydentämistä yliopistojen maisteriohjelmissa tai ammattikorkeakoulujen YAMK-ohjelmissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset yhdessä kurssiaktiivisuuden kanssa muodostavat 50% arvioinnista ja tentti muodostaa toiset 50%. Kaikki harjoitukset tulee olla hyväksytysti tehtynä ja tentti läpäistynä kurssin suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole hyväksytysti suoritettu tai tenttiä ei ole läpäisty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät tehty hyväksyttävästi ja tentti läpäisty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa kurssin sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS21tahaPLIITS21taha
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali määritellään kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Lisäksi elinkeinoelämältä saatu toimeksianto.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ohjatut harjoitukset ja itsenäiset harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 5 op.
Sisällön jaksotus
Tutkimusmenetelmien perusteet
- Tutkimusmenetelmien rooli
- Tutkimusmenetelmät ongelmanratkaisumenetelminä
- Taustatiedon hankinta
- Laadulliset ja määrälliset menetelmät
- Tutkimuksen suunnittelu
- Tutkimuksen toteutus
- Tutkimuksen tulosten analyysi
- Tutkimuksen raportointi
Tämä toteutus soveltuu erityisesti niille, jotka suunnittelevat opintojen jatkamista tai täydentämistä yliopistojen maisteriohjelmissa tai ammattikorkeakoulujen YAMK-ohjelmissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset yhdessä kurssiaktiivisuuden kanssa muodostavat 50% arvioinnista ja tentti muodostaa toiset 50%. Kaikki harjoitukset tulee olla hyväksytysti tehtynä ja tentti läpäistynä kurssin suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole hyväksytysti suoritettu tai tenttiä ei ole läpäisty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät tehty hyväksyttävästi ja tentti läpäisty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa kurssin sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 20.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 29.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS21Liiketalous S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali määritellään kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon..
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ohjatut harjoitukset ja itsenäiset harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 5 op.
Sisällön jaksotus
Tutkimusmenetelmien perusteet
- Tutkimusmenetelmien rooli
- Tutkimusmenetelmät ongelmanratkaisumenetelminä
- Taustatiedon hankinta
- Laadulliset ja määrälliset menetelmät
- Tutkimuksen suunnittelu
- Tutkimuksen toteutus
- Tutkimuksen tulosten analyysi
- Tutkimuksen raportointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset yhdessä kurssiaktiivisuuden kanssa muodostavat 50% arvioinnista ja tentti muodostaa toiset 50%. Kaikki harjoitukset tulee olla hyväksytysti tehtynä ja tentti läpäistynä kurssin suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole hyväksytysti suoritettu tai tenttiä ei ole läpäisty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät tehty hyväksyttävästi ja tentti läpäisty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa kurssin sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS21Liiketalous S21
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti tehdään opintojakson päätteeksi ja sen saa uusia kerran.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 8 h
Luennot: 20 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Sisällön jaksotus
Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelumenetelmät, havainnointi (myös netnografia), kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät: Kyselyn analysointi Webropol-kyselytyökalulla ja laadullinen analyysi, liiketoiminnan kehittämisen analyysityökalut, kuten SWOT).
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Eettiset periaatteet
Opinnäytteen rakenne, opinnäytetyypit, opinnäytteeseen liittyvät sopimukset ja suunitelmat
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson harjoitukset muodostavat 40% opintojakson arvosanasta. Osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen (ohjatut harjoitukset) aikana harjoitustunneilla, osa yksilötehtävinä.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson lopuksi kirjoitetaan minitutkielma, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 28.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
-
PLIITS20tahaPLIITS20taha
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti tehdään opintojakson päätteeksi ja sen saa uusia kerran.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 8 h
Luennot: 20 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Sisällön jaksotus
Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelumenetelmät, havainnointi (myös netnografia), kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät: Kyselyn analysointi Webropol-kyselytyökalulla ja laadullinen analyysi, liiketoiminnan kehittämisen analyysityökalut, kuten SWOT).
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Eettiset periaatteet
Opinnäytteen rakenne, opinnäytetyypit, opinnäytteeseen liittyvät sopimukset ja suunitelmat
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti. Tentin saa uusia kerran. Korkein arvosana jää voimaan
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson harjoitukset muodostavat 40% opintojakson arvosanasta. Osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen (ohjatut harjoitukset) aikana harjoitustunneilla, osa yksilötehtävinä.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson lopuksi kirjoitetaan minitutkielma, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
-
PLIITS20tahaPLIITS20taha
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali määritellään kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon..
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ohjatut harjoitukset ja itsenäiset harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 5 op.
Sisällön jaksotus
Tutkimusmenetelmien perusteet
- Tutkimusmenetelmien rooli
- Tutkimusmenetelmät ongelmanratkaisumenetelminä
- Taustatiedon hankinta
- Laadulliset ja määrälliset menetelmät
- Tutkimuksen suunnittelu
- Tutkimuksen toteutus
- Tutkimuksen tulosten analyysi
- Tutkimuksen raportointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset yhdessä kurssiaktiivisuuden kanssa muodostavat 50% arvioinnista ja tentti muodostaa toiset 50%. Kaikki harjoitukset tulee olla hyväksytysti tehtynä ja tentti läpäistynä kurssin suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole hyväksytysti suoritettu tai tenttiä ei ole läpäisty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät tehty hyväksyttävästi ja tentti läpäisty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa kurssin sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali määritellään kurssin edetessä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon..
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ohjatut harjoitukset ja itsenäiset harjoitukset. Harjoitukset saattavat sisältää projektimuotoista työskentelyä tai pienimuotoisen toimeksiannon
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 5 op.
Sisällön jaksotus
Tutkimusmenetelmien perusteet
- Tutkimusmenetelmien rooli
- Tutkimusmenetelmät ongelmanratkaisumenetelminä
- Taustatiedon hankinta
- Laadulliset ja määrälliset menetelmät
- Tutkimuksen suunnittelu
- Tutkimuksen toteutus
- Tutkimuksen tulosten analyysi
- Tutkimuksen raportointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset yhdessä kurssiaktiivisuuden kanssa muodostavat 50% arvioinnista ja tentti muodostaa toiset 50%. Kaikki harjoitukset tulee olla hyväksytysti tehtynä ja tentti läpäistynä kurssin suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole hyväksytysti suoritettu tai tenttiä ei ole läpäisty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät tehty hyväksyttävästi ja tentti läpäisty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot kurssilla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa kurssin sisältöä itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
-
PLIITS20tahaPLIITS20taha
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti tehdään opintojakson päätteeksi ja sen saa uusia kerran.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 8 h
Luennot: 20 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Sisällön jaksotus
Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelumenetelmät, havainnointi (myös netnografia), kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät: Kyselyn analysointi Webropol-kyselytyökalulla ja laadullinen analyysi, liiketoiminnan kehittämisen analyysityökalut, kuten SWOT).
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Eettiset periaatteet
Opinnäytteen rakenne, opinnäytetyypit, opinnäytteeseen liittyvät sopimukset ja suunitelmat
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti. Tentin saa uusia kerran. Korkein arvosana jää voimaan
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson harjoitukset muodostavat 40% opintojakson arvosanasta. Osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen aikana harjoitustunneilla, osa yksilötehtävinä.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson aikana kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa. Oppimispäiväkirjan ja lähitunteihin osallistumisen osuus on 30% arvosanasta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.