Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS56-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 28.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
-
PLIITS20tahaPLIITS20taha
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ratkaista ongelmia liiketaloudellisten mallien ja teorioiden pohjalta
- määritellä tutkimuskysymyksen tai tavoitteen
- valita tutkimuskysymykseen tai tavoitteeseen sopivan kehittämisotteen tai menetelmät
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen ja/tai kehittämistyön sekä perustella tekemänsä valinnat
- raportoida työskentelyn vaiheet ja tulokset selkeästi ja johdonmukaisesti.
Opiskelijalla on valmiudet erilaisten kehittämistehtävien ja järjestelmällistä ongelmanratkaisua vaativien tehtävien toteuttamiseen.
Sisältö
- ongelmanratkaisumenetelmät
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- ongelmanratkaisun suunnittelu ja toteutus
- tulosten analysointi ja johtopäätösten tekeminen
- tulosten raportointi
Oppimateriaalit
Ohjaajan tarjoama materiaali ITSlearning-ympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet pyritään jakamaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella, vertaisarviointia hyödyntäen tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti tehdään opintojakson päätteeksi ja sen saa uusia kerran.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojakson aineisto on ajankohtaista ja esimerkkeinä hyödynnetään työelämän aitoja esimerkkejä.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 8 h
Luennot: 20 h
Ohjatut harjoitukset: 20 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 48 h
Tenttiin valmistautuminen: 39 h
Sisällön jaksotus
Tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys ja prosessi
Kehittämistyön lähestymistavat: Toimintatutkimus, case-tutkimus, palvelumuotoilu, innovaatioiden tuottaminen.
Kehittämistyön menetelmät (laadulliset ja määrälliset): Haastattelumenetelmät, havainnointi (myös netnografia), kysely, ennakointi, tilastollisista menetelmistä
Aineiston analysointimenetelmät: Kyselyn analysointi Webropol-kyselytyökalulla ja laadullinen analyysi, liiketoiminnan kehittämisen analyysityökalut, kuten SWOT).
Tietoperusta ja lähdekritiikki
Eettiset periaatteet
Opinnäytteen rakenne, opinnäytetyypit, opinnäytteeseen liittyvät sopimukset ja suunitelmat
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksoon liittyvä tentti tehdään ITSlearning -onlineympäristössä. Tentti on monivalintatentti. Tentin saa uusia kerran. Korkein arvosana jää voimaan
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson harjoitukset muodostavat 40% opintojakson arvosanasta. Osa harjoituksista tehdään lähiopetuksen (ohjatut harjoitukset) aikana harjoitustunneilla, osa yksilötehtävinä.
Opintojakson lopuksi tehdään tentti, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Opintojakson lopuksi kirjoitetaan minitutkielma, jonka osuus on 30% arvosanasta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, tentti on hylätty ja harjoituksista puuttuu yli 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähiopetukseen (vähintään 60% paikalla). Opintojakson harjoitukset on tehty (60% tehty) ja opintojakson testi suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvät taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja taito soveltaa opintojakson sisältöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaiset taidot opintojaksolla käsiteltyjen aiheiden osalta ja osoitettu taito soveltaa opintojakson sisältöä itsenäisesti.