Siirry suoraan sisältöön

Julkinen ja kansainvälinen talousLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BT58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja

Sisältö

- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 23.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Markku Rajala
Ryhmät
  • PLIITS22MAR
    PLIITS22MAR
  • PLIITS22TAHA
    PLIITS22TAHA

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja

Sisältö

- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot

Oppimateriaalit

Luennolla tehdyt omat muistiinpanot tenttiä varten
Nettikirja : https://www.core-econ.org/espp/

Opetusmenetelmät

luentoja
itse oppimista
lukemista

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kaksi tenttikertaa jossa myös korotusmahdollisuus. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja lukeminen 85 h
Tenttiin valmistautuminen 55h

Sisällön jaksotus

Yrityksen toimintaympäristö
Maailmantalouden historia ja eri koulukunnat
Taloushistoria
Eri markkinajärjestelmät
Finanssi- ja rahapolitiikka
Kansainväliset rahajärjestelmät
Valuuttakurssit
Kansainvälinen kaupankäynti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Elementti 1: Opettajan luennot
Elementti 2: Etsi ja opi luennot
Elementti 3: Lukeminen

Jokainen elementti arvioidaan asteikolla H-5.
Elementit 1 ja 3 kurssin lopussa olevalla tentillä, jossa korotus/uusimismahdollisuus. Parempi jää voimaan
Elementti 2 arvioidaan kyseisillä lähikerroilla tehtävällä testillä

Kurssin arvosana muodostuu ylläolevien elementtien keskiarvona

Hylätty (0)

Elementtien keskiarvo alle 0,5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Elementtien keskiarvo 0,5 - 1,4 => 1
Elementtien keskiarvo 1,5 - 2,4 => 2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Elementtien keskiarvo 2,5 - 3,4 => 3
Elementtien keskiarvo 3,5 - 4,4 => 4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Elementtien keskiarvo 4,5 - 5 => 5

Ilmoittautumisaika

03.07.2023 - 20.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 24.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Markku Rajala
Ryhmät
  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja

Sisältö

- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot

Oppimateriaalit

- podcastit
- artikkelit
- tutkimukset
- blogit

Opetusmenetelmät

- Yhteistreenit

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- tutkiminen
- Dialogit
- Oman opitun jakaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- ottaminen asioista selvää
- tarkempi ohjeistus kurssin ekalla kerralla

Sisällön jaksotus

- Suomen, EU:n ja globaali-talous
- Toteutus viikkojen 38 - 46 välissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ottaminen asioista selvää

Hylätty (0)

- ei osallistu toimintaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- annetut tehtävät tehty
- loppukeskustelun anti arvioitu tasolle 1

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osallistuu lähikerroille
- annetut tehtävät tehty
- loppukeskustelun anti arvioitu tasolle 3

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osallistuu lähikerroille
- annetut tehtävät tehty
- julkaistu mielipidekirjoitus
- loppukeskustelun anti arvioitu tasolle 5

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 28.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Markku Rajala
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar
  • PLIITS21taha
    PLIITS21taha

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja

Sisältö

- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot

Oppimateriaalit

Poliittinen talous podcastit
Helsingin yliopiston rahoituskriisivideot
Sarja ajankohtaisia artikkeleita
nettikirja : https://www.core-econ.org/the-economy/index.html

Opetusmenetelmät

- Pienryhmätoiminta
- Omakohtainen tiedonhankinta
- Dialogit
- Tentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Dialogit
- Oman opitun jakaminen toisille
- Ryhmätyöt
- Lukeminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- korvaavat tehtävät missatuista lähikerroista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- podcastien kuuntelu
- videoiden katselu
- ajankohtaisten artikkeleiden lukeminen
- Tenttiin lukeminen

Sisällön jaksotus

- Suomen, EU:n ja globaali-talous
- Toteutus viikkojen 2 - 14

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista

Hylätty (0)

kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista

Jos kurssin keskiarvo jää alle 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista

Kurssin keskiarvo 1-2 välissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista

Kurssin keskiarvo 3-4 välissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista

Kurssin keskiarvo vähintään 4,51

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Markku Rajala
Ryhmät
  • PLIITS20ba
    PLIITS20ba

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja

Sisältö

- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot

Oppimateriaalit

Poliittinen talous podcastit
Helsingin yliopiston rahoituskriisivideot
Sarja ajankohtaisia artikkeleita

Opetusmenetelmät

- Yhteistreenit

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Dialogit
- Oman opitun jakaminen toisille
- Ryhmätyöt

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- oma räätälöity raportointi missatuista yhteistreeneistä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- podcastien kuuntelu
- videoiden katselu
- ajankohtaisten artikkeleiden lukeminen

Sisällön jaksotus

- Suomen, EU:n ja globaali-talous
- Toteutus viikkojen 38 - 46 välissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- aktiivinen osallistuminen yhteistreeneissä
- menestyminen yhteistreeneissä

Hylätty (0)

- ei osallistu lähikerroille
- ei tee korvaavia tehtäviä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- jos tekee ainoastaan korvaavia tehtäviä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osallistuu lähikertoihin ja on mukana toiminnassa
- tekee annetut tehtävät
- korvaavan tehtävän maksimi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- kaikki edellä oleva ja sen lisäksi menestyy hyvin yhteistreeneissä (aktiivinen)

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 15.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 110

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anne Leinovaara-Matomäki
Ryhmät
  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar
  • PLIITS20MWL
    PLIITS20MWL
  • PLIITS20taha
    PLIITS20taha

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja

Sisältö

- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Innovaatiopedagogiikka, PBL.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin aikana tarkemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, PBL.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (= n. 135 h opiskelijan työtä) jakaantuen itsenäiseen työskentelyyn, verkkoluentoihin / videomateriaaliin, mahdolliseen tenttiin ja harjoitustehtäviin. Tarkempi ohjeistus kurssin alussa. Ensimmäiselle ja viimeiselle luentokerralle on täysin välttämätöntä osallistua saadakseen kurssisuorituksen tehdyksi.

Sisällön jaksotus

5 ects, lukujärjestyksen mukaisesti, hybridi-toteutus.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensimmäiselle ja viimeiselle luentokerralle on täysin välttämätöntä osallistua saadakseen kurssisuorituksen tehdyksi.
Huomaa myös, että mikäli kurssi ei sisällä tenttiä, harjoitustehtävät / raportit jne. ovat ratkaisevia arvosanan kannalta, ja varsinaista uusintamahdollisuutta ei kurssissa ole. Vaan uusintasuoritus tapahtuu osallistumalla seuraavalle järjestettävälle toteutukselle, sen vaatimusten mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan ja oikeassa tiedostomuodossa arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund / Ourginal -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis itse oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.

Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö laajaa ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti. Itse-/ vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti. Esitys on korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.

Hylätty (0)

• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.

Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.

• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.

• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö laajaa ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti. Itse-/ vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.

• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti. Esitys on korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.