Julkinen ja kansainvälinen talousLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BT58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja
Sisältö
- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
09.01.2024 - 23.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Markku Rajala
Ryhmät
-
PLIITS22MARPLIITS22MAR
-
PLIITS22TAHAPLIITS22TAHA
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja
Sisältö
- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot
Oppimateriaalit
Luennolla tehdyt omat muistiinpanot tenttiä varten
Nettikirja : https://www.core-econ.org/espp/
Opetusmenetelmät
luentoja
itse oppimista
lukemista
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaksi tenttikertaa jossa myös korotusmahdollisuus. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja lukeminen 85 h
Tenttiin valmistautuminen 55h
Sisällön jaksotus
Yrityksen toimintaympäristö
Maailmantalouden historia ja eri koulukunnat
Taloushistoria
Eri markkinajärjestelmät
Finanssi- ja rahapolitiikka
Kansainväliset rahajärjestelmät
Valuuttakurssit
Kansainvälinen kaupankäynti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Elementti 1: Opettajan luennot
Elementti 2: Etsi ja opi luennot
Elementti 3: Lukeminen
Jokainen elementti arvioidaan asteikolla H-5.
Elementit 1 ja 3 kurssin lopussa olevalla tentillä, jossa korotus/uusimismahdollisuus. Parempi jää voimaan
Elementti 2 arvioidaan kyseisillä lähikerroilla tehtävällä testillä
Kurssin arvosana muodostuu ylläolevien elementtien keskiarvona
Hylätty (0)
Elementtien keskiarvo alle 0,5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Elementtien keskiarvo 0,5 - 1,4 => 1
Elementtien keskiarvo 1,5 - 2,4 => 2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Elementtien keskiarvo 2,5 - 3,4 => 3
Elementtien keskiarvo 3,5 - 4,4 => 4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Elementtien keskiarvo 4,5 - 5 => 5
Ilmoittautumisaika
03.07.2023 - 20.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 24.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Markku Rajala
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja
Sisältö
- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot
Oppimateriaalit
- podcastit
- artikkelit
- tutkimukset
- blogit
Opetusmenetelmät
- Yhteistreenit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- tutkiminen
- Dialogit
- Oman opitun jakaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- ottaminen asioista selvää
- tarkempi ohjeistus kurssin ekalla kerralla
Sisällön jaksotus
- Suomen, EU:n ja globaali-talous
- Toteutus viikkojen 38 - 46 välissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- ottaminen asioista selvää
Hylätty (0)
- ei osallistu toimintaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- annetut tehtävät tehty
- loppukeskustelun anti arvioitu tasolle 1
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osallistuu lähikerroille
- annetut tehtävät tehty
- loppukeskustelun anti arvioitu tasolle 3
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osallistuu lähikerroille
- annetut tehtävät tehty
- julkaistu mielipidekirjoitus
- loppukeskustelun anti arvioitu tasolle 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 28.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Markku Rajala
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
-
PLIITS21tahaPLIITS21taha
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja
Sisältö
- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot
Oppimateriaalit
Poliittinen talous podcastit
Helsingin yliopiston rahoituskriisivideot
Sarja ajankohtaisia artikkeleita
nettikirja : https://www.core-econ.org/the-economy/index.html
Opetusmenetelmät
- Pienryhmätoiminta
- Omakohtainen tiedonhankinta
- Dialogit
- Tentti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Dialogit
- Oman opitun jakaminen toisille
- Ryhmätyöt
- Lukeminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- korvaavat tehtävät missatuista lähikerroista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- podcastien kuuntelu
- videoiden katselu
- ajankohtaisten artikkeleiden lukeminen
- Tenttiin lukeminen
Sisällön jaksotus
- Suomen, EU:n ja globaali-talous
- Toteutus viikkojen 2 - 14
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista
Hylätty (0)
kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista
Jos kurssin keskiarvo jää alle 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista
Kurssin keskiarvo 1-2 välissä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista
Kurssin keskiarvo 3-4 välissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kts. kurssin Itslearningista "Kurssin info" suunnitelmasta löytyvästä powerpoint esityksestä tarkempi kuvaus arvioinnista
Kurssin keskiarvo vähintään 4,51
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Markku Rajala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja
Sisältö
- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot
Oppimateriaalit
Poliittinen talous podcastit
Helsingin yliopiston rahoituskriisivideot
Sarja ajankohtaisia artikkeleita
Opetusmenetelmät
- Yhteistreenit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Dialogit
- Oman opitun jakaminen toisille
- Ryhmätyöt
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- oma räätälöity raportointi missatuista yhteistreeneistä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- podcastien kuuntelu
- videoiden katselu
- ajankohtaisten artikkeleiden lukeminen
Sisällön jaksotus
- Suomen, EU:n ja globaali-talous
- Toteutus viikkojen 38 - 46 välissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- aktiivinen osallistuminen yhteistreeneissä
- menestyminen yhteistreeneissä
Hylätty (0)
- ei osallistu lähikerroille
- ei tee korvaavia tehtäviä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- jos tekee ainoastaan korvaavia tehtäviä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osallistuu lähikertoihin ja on mukana toiminnassa
- tekee annetut tehtävät
- korvaavan tehtävän maksimi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- kaikki edellä oleva ja sen lisäksi menestyy hyvin yhteistreeneissä (aktiivinen)
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 110
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anne Leinovaara-Matomäki
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
-
PLIITS20tahaPLIITS20taha
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää ja osaa kuvata talouden ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä
• tuntee kansainväliseen kauppaan vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöitä
• tuntee julkistalouden toimintaperiaatteita ja sääntelyä
• osaa hyödyntää kansainvälisen talouden tuottamaa dataa ja tilastoja
Sisältö
- kansainvälisen ja julkisen talouden ilmiöt, taustatekijät ja niiden ilmentymät
- kansainvälisen kauppaan vaikuttavat sopimukset ja järjestöt
- kansainvälisen kaupan rahoitus
- toimiminen julkisilla ja yksityisillä markkinoilla
- kansainvälisen talouden tuottamat tietoaineistot
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Innovaatiopedagogiikka, PBL.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin aikana tarkemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, PBL.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (= n. 135 h opiskelijan työtä) jakaantuen itsenäiseen työskentelyyn, verkkoluentoihin / videomateriaaliin, mahdolliseen tenttiin ja harjoitustehtäviin. Tarkempi ohjeistus kurssin alussa. Ensimmäiselle ja viimeiselle luentokerralle on täysin välttämätöntä osallistua saadakseen kurssisuorituksen tehdyksi.
Sisällön jaksotus
5 ects, lukujärjestyksen mukaisesti, hybridi-toteutus.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ensimmäiselle ja viimeiselle luentokerralle on täysin välttämätöntä osallistua saadakseen kurssisuorituksen tehdyksi.
Huomaa myös, että mikäli kurssi ei sisällä tenttiä, harjoitustehtävät / raportit jne. ovat ratkaisevia arvosanan kannalta, ja varsinaista uusintamahdollisuutta ei kurssissa ole. Vaan uusintasuoritus tapahtuu osallistumalla seuraavalle järjestettävälle toteutukselle, sen vaatimusten mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan ja oikeassa tiedostomuodossa arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund / Ourginal -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis itse oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö laajaa ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti. Itse-/ vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti. Esitys on korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
Hylätty (0)
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden ja lähteiden käyttö on vähäistä. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys on heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö laajaa ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti. Itse-/ vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida. Huomaa, että Urkund -palgiarismin tarkastus ohjelmaa saatetaan käyttää tehtäviä arvioitaessa, kirjoita siis oma suorituksesi ja merkitse tarkkaan lähteistä hyödynnetty materiaali.
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti. Esitys on korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen.