Siirry suoraan sisältöön

Tuote- ja palveluinnovointiLaajuus (15 op)

Tunnus: KH00BG77

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.

Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Janne Granfors
  • Päivi Killström
Ryhmät
  • PLIITS23BA
    PLIITS23BA

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon voidaan hyödyntää mm. keskeisiä innovointimenetelmiä ja työkaluja (esim. Innotutka-työkirja, Strategyzer.com alta löytyviä työkaluja, Stanford Pitching menetelmä).

Ladattava kirja:
Innotutka-sivustolta ladattava Innotutka-työkirja https://businessclub.turkuamk.fi/innotutka/
https://www.strategyzer.com/books/testing-business-ideas-david-j-bland#order

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu BisnesAkatemiassa ja nelivetomallia soveltaen. Tiimi tutkii ja kehittää omaan liiketoimintaan sopivia liikeideoita. Tiimi osallistuu yhdessä intensiivisiin innovointitapahtumiin esim. Innotutka Foorumi-päivä yrityksille tai esim. Inno10/23h.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen tapahtuu tekemällä, tiimityöskentelyllä, innovaatiopedagogiikan, dialogin ja tutkivan oppimisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkivat tehtävät yritystoiminnan osa-alueista ja kannattavasta liiketoiminnasta.
Oman liiketoimintaidean löytäminen ja sen pohjalta liiketoimintamallin

Kurssin laajuus on 5-15 op. Kukin 5op jakautuu projektityöskentelyyn (100h), tiedonhakuun ja teoriaopiskeluun mm. treenien, kirjallisuuden, artikkelien ja videoiden avulla. Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 1 kirja tai vastaavaa materiaalia (Innotutka-työkirja, artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu tuote- ja palveluinnovoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja kannattavan liiketoimintamallin edellytyksiin. Opiskelija ideoi asiakastarpeita, joiden pohjalta määritellään ratkaistava ongelma. Ongelmaan haetaan ratkaisuja, joita kokeillaan ja testataan. Tuotettujen prototyyppien pohjalta laaditaan tuote/palvelukuvaus, jolle laaditaan liiketoimintamalli. Työskennellessä käytetetään keskeisiä innovointimenetelmiä ja niiden innovointityökaluja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi (tuote- ja palveluinnovaatiot, liiketoimintamalli), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen. Opiskelija osoittaa oppimistaan ja kerää tuotoksiaan portfolioon. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tekemisessä ja tuotoksissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen ja tuntee joitain innovointimenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja on käyttänyt innovointimenetelmiä tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja osoittanut oivalluskykyä jolla tiimin ideoita on tuotteistettu eteenpäin. Opiskelija osaa käyttää innovointimenetelmiä tavoitteellisesti, soveltaen ja kekseliäisesti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Kaisa Aaltonen
  • Kari Juhala
Ryhmät
  • PLIITS22BA
    PLIITS22BA

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon voidaan hyödyntää mm. keskeisiä innovointimenetelmiä ja työkaluja (esim. Innotutka-työkirja, Strategyzer.com alta löytyviä työkaluja, Stanford Pitching menetelmä).

Ladattava kirja:
Innotutka-sivustolta ladattava Innotutka-työkirja https://businessclub.turkuamk.fi/innotutka/
https://www.strategyzer.com/books/testing-business-ideas-david-j-bland#order

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu BisnesAkatemiassa ja nelivetomallia soveltaen. Tiimi tutkii ja kehittää omaan liiketoimintaan sopivia liikeideoita. Tiimi osallistuu yhdessä intensiivisiin innovointitapahtumiin esim. Innotutka Foorumi-päivä yrityksille tai esim. Inno10/23h.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen tapahtuu tekemällä, tiimityöskentelyllä, innovaatiopedagogiikan, dialogin ja tutkivan oppimisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkivat tehtävät yritystoiminnan osa-alueista ja kannattavasta liiketoiminnasta.
Oman liiketoimintaidean löytäminen ja sen pohjalta liiketoimintamallin

Kurssin laajuus on 5-15 op. Kukin 5op jakautuu projektityöskentelyyn (100h), tiedonhakuun ja teoriaopiskeluun mm. treenien, kirjallisuuden, artikkelien ja videoiden avulla. Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (Innotutka-työkirja, artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu tuote- ja palveluinnovoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja kannattavan liiketoimintamallin edellytyksiin. Opiskelija ideoi asiakastarpeita, joiden pohjalta määritellään ratkaistava ongelma. Ongelmaan haetaan ratkaisuja, joita kokeillaan ja testataan. Tuotettujen prototyyppien pohjalta laaditaan tuote/palvelukuvaus, jolle laaditaan liiketoimintamalli. Työskennellessä käytetetään keskeisiä innovointimenetelmiä ja niiden innovointityökaluja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi (tuote- ja palveluinnovaatiot, liiketoimintamalli), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen. Opiskelija osoittaa oppimistaan ja kerää tuotoksiaan portfolioon. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tekemisessä ja tuotoksissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen ja tuntee joitain innovointimenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja on käyttänyt innovointimenetelmiä tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja osoittanut oivalluskykyä jolla tiimin ideoita on tuotteistettu eteenpäin. Opiskelija osaa käyttää innovointimenetelmiä tavoitteellisesti, soveltaen ja kekseliäisesti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

29.08.2022 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Leena Lemola
Ryhmät
  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon voidaan hyödyntää mm. keskeisiä innovointimenetelmiä ja työkaluja (esim.
Strategyzer.com alta löytyviä työkaluja, Stanford Pitching menetelmä).

Ladattava kirja:
https://www.strategyzer.com/books/testing-business-ideas-david-j-bland#order

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu BisnesAkatemiassa ja nelivetomallia soveltaen. Tiimi tutkii ja kehittää omaan tai asiakkaan liiketoimintaan sopivia liikeideoita. Tiimi osallistuu yhdessä intensiivisiin innovointitapahtumiin (esim. Inno10/23h).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen tapahtuu tekemällä, tiimityöskentelyllä, innovaatiopedagogiikan, dialogin ja tutkivan oppimisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkivat tehtävät yritystoiminnan osa-alueista ja kannattavasta liiketoiminnasta.
Oman tai asiakkaan liiketoimintaidean löytäminen ja sen pohjalta liiketoimintamallin kehittäminen.

Kurssin laajuus on 5-15 op. Kukin 5op jakautuu projektityöskentelyyn (100h), tiedonhakuun ja teoriaopiskeluun mm. treenien, kirjallisuuden, artikkelien ja videoiden avulla. Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu tuote- ja palveluinnovoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja kannattavan liiketoimintamallin edellytyksiin. Opiskelija ideoi asiakastarpeita, joiden pohjalta määritellään ratkaistava ongelma. Ongelmaan haetaan ratkaisuja, joita kokeillaan ja testataan. Tuotettujen prototyyppien pohjalta laaditaan tuote/palvelukuvaus, jolle laaditaan liiketoimintamalli. Työskennellessä käytetetään keskeisiä innovointimenetelmiä ja niiden innovointityökaluja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi (tuote- ja palveluinnovaatiot, liiketoimintamalli), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen. Opiskelija osoittaa oppimistaan ja kerää tuotoksiaan portfolioon. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tekemisessä ja tuotoksissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen ja tuntee joitain innovointimenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja on käyttänyt innovointimenetelmiä tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja osoittanut oivalluskykyä jolla tiimin ideoita on tuotteistettu eteenpäin. Opiskelija osaa käyttää innovointimenetelmiä tavoitteellisesti, soveltaen ja kekseliäisesti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 22.10.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 18.06.2022

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Arto Manninen
  • Kari Juhala
Ryhmät
  • PLIITS20ba
    PLIITS20ba

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon voidaan hyödyntää mm. keskeisiä innovointimenetelmiä ja työkaluja (esim.
Strategyzer.com alta löytyviä työkaluja, Stanford Pitching menetelmä).

Ladattava kirja:
https://www.strategyzer.com/books/testing-business-ideas-david-j-bland#order

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu BisnesAkatemiassa ja nelivetomallia soveltaen. Tiimi tutkii ja kehittää omaan liiketoimintaan sopivia liikeideoita. Tiimi osallistuu yhdessä intensiivisiin innovointitapahtumiin (esim. Inno10/23h).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen tapahtuu tekemällä, tiimityöskentelyllä, innovaatiopedagogiikan, dialogin ja tutkivan oppimisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkivat tehtävät yritystoiminnan osa-alueista ja kannattavasta liiketoiminnasta.
Oman liiketoimintaidean löytäminen ja sen pohjalta liiketoimintamallin

Kurssin laajuus on 5-15 op. Kukin 5op jakautuu projektityöskentelyyn (100h), tiedonhakuun ja teoriaopiskeluun mm. treenien, kirjallisuuden, artikkelien ja videoiden avulla. Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu tuote- ja palveluinnovoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja kannattavan liiketoimintamallin edellytyksiin. Opiskelija ideoi asiakastarpeita, joiden pohjalta määritellään ratkaistava ongelma. Ongelmaan haetaan ratkaisuja, joita kokeillaan ja testataan. Tuotettujen prototyyppien pohjalta laaditaan tuote/palvelukuvaus, jolle laaditaan liiketoimintamalli. Työskennellessä käytetetään keskeisiä innovointimenetelmiä ja niiden innovointityökaluja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi (tuote- ja palveluinnovaatiot, liiketoimintamalli), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen. Opiskelija osoittaa oppimistaan ja kerää tuotoksiaan portfolioon. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tekemisessä ja tuotoksissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen ja tuntee joitain innovointimenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja on käyttänyt innovointimenetelmiä tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja osoittanut oivalluskykyä jolla tiimin ideoita on tuotteistettu eteenpäin. Opiskelija osaa käyttää innovointimenetelmiä tavoitteellisesti, soveltaen ja kekseliäisesti.