Tuote- ja palveluinnovointi (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG77-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
29.08.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Leena Lemola
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.
Oppimateriaalit
Opintojaksoon voidaan hyödyntää mm. keskeisiä innovointimenetelmiä ja työkaluja (esim.
Strategyzer.com alta löytyviä työkaluja, Stanford Pitching menetelmä).
Ladattava kirja:
https://www.strategyzer.com/books/testing-business-ideas-david-j-bland#order
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu BisnesAkatemiassa ja nelivetomallia soveltaen. Tiimi tutkii ja kehittää omaan tai asiakkaan liiketoimintaan sopivia liikeideoita. Tiimi osallistuu yhdessä intensiivisiin innovointitapahtumiin (esim. Inno10/23h).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen tapahtuu tekemällä, tiimityöskentelyllä, innovaatiopedagogiikan, dialogin ja tutkivan oppimisen kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkivat tehtävät yritystoiminnan osa-alueista ja kannattavasta liiketoiminnasta.
Oman tai asiakkaan liiketoimintaidean löytäminen ja sen pohjalta liiketoimintamallin kehittäminen.
Kurssin laajuus on 5-15 op. Kukin 5op jakautuu projektityöskentelyyn (100h), tiedonhakuun ja teoriaopiskeluun mm. treenien, kirjallisuuden, artikkelien ja videoiden avulla. Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu tuote- ja palveluinnovoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja kannattavan liiketoimintamallin edellytyksiin. Opiskelija ideoi asiakastarpeita, joiden pohjalta määritellään ratkaistava ongelma. Ongelmaan haetaan ratkaisuja, joita kokeillaan ja testataan. Tuotettujen prototyyppien pohjalta laaditaan tuote/palvelukuvaus, jolle laaditaan liiketoimintamalli. Työskennellessä käytetetään keskeisiä innovointimenetelmiä ja niiden innovointityökaluja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnasta syntynyt evidenssi (tuote- ja palveluinnovaatiot, liiketoimintamalli), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen. Opiskelija osoittaa oppimistaan ja kerää tuotoksiaan portfolioon. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tekemisessä ja tuotoksissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen ja tuntee joitain innovointimenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja on käyttänyt innovointimenetelmiä tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja osoittanut oivalluskykyä jolla tiimin ideoita on tuotteistettu eteenpäin. Opiskelija osaa käyttää innovointimenetelmiä tavoitteellisesti, soveltaen ja kekseliäisesti.