KehittämismenetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: KH00CS17
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- kerätä tausta-aineistoa ja arvioida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti
Sisältö
- kehittämismenetelmiä
- kysely ja haastattelu
- eettisen toiminnan periaatteet
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 15.04.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
Ryhmät
-
PMYYFS22Myyntityö, Finanssipalvelut S22
-
PLILOS22KULJPLILOS22KULJETUKSET
-
PLILOS22HANKPLILOS22HANKINNAT
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- kerätä tausta-aineistoa ja arvioida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti
Sisältö
- kehittämismenetelmiä
- kysely ja haastattelu
- eettisen toiminnan periaatteet
Oppimateriaalit
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 81 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset
- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
- Erilaiset menetelmät taidot kvaantitatiivsesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset
- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen