Kv-hankinta ja hankintastrategiatLaajuus (5 op)
Tunnus: 3060124
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijan näkökulma laajenee kotimaisista hankinnoista kansainvälisiin hankintoihin. Opiskelija tuntee ostojen suunnitteluun ja ostostrategiaan liittyvän terminologian. Opiskelija hallitsee ostotoiminnan uudet kehityssuuntaukset ja ymmärtää niiden merkityksen oston kannattavuuden lisäämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää toimintolaskentaa hankintatoimessa ja pystyy tuottamaan laskentainformaatiota päätöksenteon tueksi. Opiskelija ymmärtää myös kansainvälisiin hankintoihin liittyvät peruskysymykset, riskit ja kustannukset. Opiskelija perehtyy kv .hankinnoissa tarvittaviin asiapapereihin. Hän näkee myös verkottumisen ja klusterien merkityksen maailmanlaajuisessa kaupassa.
Sisältö
- ostojen suunnittelu ja organisointi
- toimintolaskennan hyödyntäminen, asiakaskohtainen laskenta, tuotekohtainen laskenta
- taloudellinen kokonaisnäkemys ja kokonaiskustannusten hallinta
- Partnership
- global sourcing
- kv. hankintoihin liittyvät riskit ja kustannukset
- kv. kaupan dokumentit, maksuliikenne ja rahoitus
- yritysten verkottuminen
- Suomessa toimivat klusterit
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Paula Kullanmäki
Ryhmät
-
PLILOS23HANKPLILOS23Hankinnat
-
LIPATMODHankinnatLIPAT Hankinnat
Tavoitteet
Opiskelijan näkökulma laajenee kotimaisista hankinnoista kansainvälisiin hankintoihin. Opiskelija tuntee ostojen suunnitteluun ja ostostrategiaan liittyvän terminologian. Opiskelija hallitsee ostotoiminnan uudet kehityssuuntaukset ja ymmärtää niiden merkityksen oston kannattavuuden lisäämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää toimintolaskentaa hankintatoimessa ja pystyy tuottamaan laskentainformaatiota päätöksenteon tueksi. Opiskelija ymmärtää myös kansainvälisiin hankintoihin liittyvät peruskysymykset, riskit ja kustannukset. Opiskelija perehtyy kv .hankinnoissa tarvittaviin asiapapereihin. Hän näkee myös verkottumisen ja klusterien merkityksen maailmanlaajuisessa kaupassa.
Sisältö
- ostojen suunnittelu ja organisointi
- toimintolaskennan hyödyntäminen, asiakaskohtainen laskenta, tuotekohtainen laskenta
- taloudellinen kokonaisnäkemys ja kokonaiskustannusten hallinta
- Partnership
- global sourcing
- kv. hankintoihin liittyvät riskit ja kustannukset
- kv. kaupan dokumentit, maksuliikenne ja rahoitus
- yritysten verkottuminen
- Suomessa toimivat klusterit
Oppimateriaalit
Iloranta, Pajunen-Muhonen Hanna, 2018 tai 2012:
Kirja: Hankintojen johtaminen : ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan
Kappaleet, 7,8,9,10 ja 19-Kirja löytyy Turku Amk- kirjastosta
Kirsti Melin:
Kirja: Ulkomaankaupan menettelyt : vienti ja tuonti, 2011
Kirja löytyy Turku Amk- kirjastosta
It´s Learningin materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot ja luentotehtävät. Luennot ovat tärkeä osa opintoja. Logistiikkapäivään (20.11 klo 8-15) osallistuminen.
Ryhmätehtävä (20% vaikutus kokonaisarvosanaan)
Oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirjassa palautetaan kotitehtävät ja luentotehtävät (40% kok.arvosanasta)
Tentti (40% kok.arvosanasta)
Tentti ja Oppimispäiväkirja ovat pakollisia osa-alueita kurssin hyväksytylle arvosanalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
kurssin tentti 26.11.24
Uusintatentti mahdollisuus on 5.2.25; 3.4.25; 4.6.25
Oppimispäiväkirjan palautus 19.11
Myöhässä palautettujen oppimispäiväkirjan palautuspäivä on 5.12.24 klo 20.00 itsiin
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot
Luentotehtävät
Kotitehtävät
ryhmätehtävä
tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Luennot ja luentotehtävät. Luennot ovat tärkeä osa opintoja.
Ryhmätehtävä (20% vaikutus kokonaisarvosanaan)
Oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirjassa palautetaan kotitehtävät ja luentotehtävät (40% kok.arvosanasta)
Tentti (40% kok.arvosanasta)
Sisällön jaksotus
1.9.24-31.12.24
Viestintäkanava ja lisätietoja
tapaamme joka viikko luennoilla
Kurssilla käytetään it´s Learning alustaa
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennot ja luentotehtävät. Luennot ovat tärkeä osa opintoja.
Ryhmätehtävä (20% vaikutus kokonaisarvosanaan)
Oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirjassa palautetaan kotitehtävät ja luentotehtävät (40% kok.arvosanasta)
Tentti (40% kok.arvosanasta)
Hylätty (0)
Kurssin arvosana muodostuu Oppimispäiväkirjasta, luennoista ja luentotehtävistä, tentistä ja ryhmätehtävästä.
Arvosanan 0 koostuu seuraavista asioista:
Tentti hylätty
TAI
Oppimispäiväkirja hylätty seuraavin kriteerein arvosanaan 0:
Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu
TAI
Oppimispäiväkirja on palautettu ajallaan, mutta
Kotitehtäviin on vastattu erittäin vähäisesti, siten että niiden yhteenlaskettu kokonaismäärä on alle kaksi kotitehtävää.
TAI/JA
Kotitehtävistä puuttuu lähteet tekstistä ja/tai lähdeluettelosta. Tai lähteiden merkintä ei ole Turku AMK ohjeen mukaista.
TAI/JA
Luentotehtävistä alle kaksi tehty asiallisesti.
TAI/JA
Plagiointitarkastus ei ole OK.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin arvosana muodostuu Oppimispäiväkirjasta, luennoista ja luentotehtävistä, tentistä ja ryhmätehtävästä.
Arvosanan 1 koostuu seuraavista asioista:
.
Tentti hyväksytty, vähintään arvosanalla 1.
Oppimispäiväkirja hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan 1:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on suuria puutteita.
Vähintään kaksi kotitehtävää on tehty kokonaisuudessaan ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä ja lähdemerkinnät Turku AMK ohjeiden mukaan.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu omia esimerkkejä.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista.
Plagiointitarkastus on OK.
Luentotehtävät:
Esitysmateriaali oli tehty, mutta siinä vähäisesti tietoa.
Epävarma esiintyminen, ei omia mielipiteitä.
Esitys oli suoraan paperista lukua.
Esitysaika eivät ole annetun ohjeen mukaisia.
Mahdolliset käytetyt (netti/kirja ym.)lähteet lisätty tekstiin ja lähdeluetteloon esityksen loppuun. Ei suoria lainauksia netistä, kirjoista, tekoälylähteistä ym.ym.
Otetaan vastaan esityksestä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Arvosanaan 1: kaksi luentotehtävää tehty asiallisesti ja palautettu Oppimispäiväkirjassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvosana muodostuu Oppimispäiväkirjasta, luennoista ja luentotehtävistä, tentistä ja ryhmätehtävästä.
Arvosanan 3-2 koostuu seuraavista asioista:
Tentti hyväksytty
Ryhmätehtävä hyväksytty
Oppimispäiväkirja hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan 3-2:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Kaikki kappaleet kuitenkin tehty.
Päiväkirjassa on pääosin johdonmukainen rakenne.
Kuvat, kuviot ja taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla itse tehden, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja. Tekstissä saattaa olla osittain epäselvää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä.
Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK
Vertaisarviointi tehty toisen opiskelijan päiväkirjasta.
Luentotehtävät:
Esitysmateriaali oli tehty, mutta siinä vähäisesti tietoa.
Epävarma esiintyminen, ei omia mielipiteitä.
Esitys oli suoraan paperista lukua.
Mahdolliset käytetyt (netti/kirja ym.)lähteet lisätty tekstiin ja lähdeluetteloon esityksen loppuun. Ei suoria lainauksia netistä, kirjoista, tekoälylähteistä ym.ym.
Otetaan vastaan esityksestä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Arvosanaan 3: 50% luentotehtävistä tehty asiallisesti ja palautettu Oppimispäiväkirjassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kurssin arvosana muodostuu Oppimispäiväkirjasta, luennoista ja luentotehtävistä, tentistä ja ryhmätehtävästä.
Arvosanan 4-5 koostuu seuraavista asioista:
Tentti hyväksytty
Ryhmätehtävä hyväksytty
Oppimispäiväkirja hyväksytty seuraavin kriteerein arvosanaan 4-5:
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki sisällysluettelon kappaleet löytyvät päiväkirjasta.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Käytetty annettua lähdettä monipuolisesti.
Kuvat, Kuviot ja taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden ja lähteet merkitty.
Aineistosta on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, esimerkkejä ja kommentteja. Tehtävissä on kerrottu yritys, toimiala tai /ja tuote, jotta lukija tietää mistä tuotteesta on kyse.
Tekstissä selviää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä lähteitä käyttäen. Plagiointitarkastus OK
Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista.
Vertaisarviointi tehty toisen opiskelijan päiväkirjasta.
Luentotehtävät:
Esitysmateriaali selkeä ja johdonmukainen. Selkeästi tehty, käyttäen tekstiä, kuvia, kuvioita ja taulukoita.
Mahdolliset käytetyt (netti/kirja ym.)lähteet lisätty tekstiin ja lähdeluetteloon esityksen loppuun. Ei suoria lainauksia netistä, kirjoista, tekoälylähteistä ym.ym.
Esityksessä omia mielipiteitä, hyviä kommentteja ja oivalluksia. Luonteva ryhmäesiintyminen, kaikilta ryhmäläisiltä.
Esitysaika ja esitysmateriaali annetun ohjeen mukainen.
Otetaan vastaan esityksestä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Arvosanaan 5: 80% luentotehtävistä tehty asiallisesti ja palautettu Oppimispäiväkirjassa.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Paula Kullanmäki
Ryhmät
-
LIPATMODHankinnatLIPAT Hankinnat
-
PLILOS22HANKPLILOS22HANKINNAT
Tavoitteet
Opiskelijan näkökulma laajenee kotimaisista hankinnoista kansainvälisiin hankintoihin. Opiskelija tuntee ostojen suunnitteluun ja ostostrategiaan liittyvän terminologian. Opiskelija hallitsee ostotoiminnan uudet kehityssuuntaukset ja ymmärtää niiden merkityksen oston kannattavuuden lisäämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää toimintolaskentaa hankintatoimessa ja pystyy tuottamaan laskentainformaatiota päätöksenteon tueksi. Opiskelija ymmärtää myös kansainvälisiin hankintoihin liittyvät peruskysymykset, riskit ja kustannukset. Opiskelija perehtyy kv .hankinnoissa tarvittaviin asiapapereihin. Hän näkee myös verkottumisen ja klusterien merkityksen maailmanlaajuisessa kaupassa.
Sisältö
- ostojen suunnittelu ja organisointi
- toimintolaskennan hyödyntäminen, asiakaskohtainen laskenta, tuotekohtainen laskenta
- taloudellinen kokonaisnäkemys ja kokonaiskustannusten hallinta
- Partnership
- global sourcing
- kv. hankintoihin liittyvät riskit ja kustannukset
- kv. kaupan dokumentit, maksuliikenne ja rahoitus
- yritysten verkottuminen
- Suomessa toimivat klusterit
Oppimateriaalit
Iloranta, Pajunen-Muhonen Hanna, 2018 tai 2012:
Kirja: Hankintojen johtaminen : ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan
Kappaleet, 7,8,9,10 ja 19
Kirsti Melin:
Kirja: Ulkomaankaupan menettelyt : vienti ja tuonti, 2011
Kappaleet 5,6, 11
It´s Learningin materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suorituksia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
toteutuksena lähiluennot, luentotehtävät, ryhmätehtävät, kotitehtävät
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Arvosana 0
Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu
TAI
Oppimispäiväkirja on palautettu ajallaan, mutta
Kotitehtäviin on vastattu erittäin vähäisesti, siten että niiden yhteenlaskettu määrä on alle kaksi kotitehtävää.
TAI/JA
Kotitehtävistä puuttuu lähteet tekstistä ja/tai lähdeluettelosta.
TAI/JA
Luentotehtävistä alle kaksi tehty asiallisesti.
TAI/JA
Plagiointiprosentti on liian suuri.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on suuria puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu omia esimerkkejä.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista.
Vähintään kaksi luentotehtävää tehty asiallisesti.
Lähdeluettelo puuttuu.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 2-3:
Kurssin arvosana muodostuu oppimispäiväkirjasta, luennoista ja luentotehtävistä.
Oppimispäiväkirja:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Kaikki kappaleet kuitenkin tehty.
Päiväkirjassa on pääosin johdonmukainen rakenne.
Kuvat lainattu ja lisätty lähteet. Kuviot ja taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla itse tehden, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja. Tekstissä saattaa olla osittain epäselvää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä.
Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista. Plagiointitarkastus OK
Vertaisarviointi tehty toisen opiskelijan päiväkirjasta.
Luentotehtävät:
Esitysmateriaali oli tehty, mutta siinä vähäisesti tietoa.
Epävarma esiintyminen, ei omia mielipiteitä.
Esitys oli suoraan paperista lukua.
Esitysaika eivät ole annetun ohjeen mukaisia.
Mahdolliset käytetyt (netti/kirja ym.)lähteet lisätty tekstiin ja lähdeluetteloon esityksen loppuun. Ei suoria lainauksia netistä, kirjoista ym.ym.
Otetaan vastaan esityksestä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 4-5
Kurssin arvosana muodostuu oppimispäiväkirjasta, luennoista ja luentotehtävistä.
Oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki sisällysluettelon kappaleet löytyvät päiväkirjasta.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Käytetty useita lähteitä monipuolisesti.
Kuvat lainattu ja lisätty lähteet. Kuviot ja taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistosta on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, esimerkkejä ja kommentteja. Tehtävissä on kerrottu yritys, toimiala tai /ja tuote, jotta lukija tietää mistä tuotteesta on kyse.
Tekstissä selviää mikä on omaa pohdintaa ja mikä lainattua tekstiä lähteitä käyttäen. Plagiointitarkastus OK
Lähteiden käyttö ja merkintä tekstissä ja lähdeluettelossa on asianmukaista ja Turku AMK ohjeiden mukaista.
Vertaisarviointi tehty toisen opiskelijan päiväkirjasta.
Luentotehtävät:
Esitysmateriaali selkeä ja johdonmukainen. Selkeästi tehty, käyttäen tekstiä, kuvia, kuvioita ja taulukoita.
Mahdolliset käytetyt (netti/kirja ym.)lähteet lisätty tekstiin ja lähdeluetteloon esityksen loppuun. Ei suoria lainauksia netistä, kirjoista ym.ym.
Esityksessä omia mielipiteitä, hyviä kommentteja ja oivalluksia. Luonteva ryhmäesiintyminen.
Esitysaika ja esitysmateriaali annetun ohjeen mukainen.
Otetaan vastaan esityksestä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti. Arvosanan 5 kaikki luentotehtävät tehty asiallisesti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Paula Kullanmäki
Ryhmät
-
PLILOS21BPLILOS21B
-
LIPATMODHankinnatLIPAT Hankinnat
-
PLILOS20BPLILOS20B
-
PLILOS20APLILOS20A
-
PLILOS21APLILOS21A
Tavoitteet
Opiskelijan näkökulma laajenee kotimaisista hankinnoista kansainvälisiin hankintoihin. Opiskelija tuntee ostojen suunnitteluun ja ostostrategiaan liittyvän terminologian. Opiskelija hallitsee ostotoiminnan uudet kehityssuuntaukset ja ymmärtää niiden merkityksen oston kannattavuuden lisäämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää toimintolaskentaa hankintatoimessa ja pystyy tuottamaan laskentainformaatiota päätöksenteon tueksi. Opiskelija ymmärtää myös kansainvälisiin hankintoihin liittyvät peruskysymykset, riskit ja kustannukset. Opiskelija perehtyy kv .hankinnoissa tarvittaviin asiapapereihin. Hän näkee myös verkottumisen ja klusterien merkityksen maailmanlaajuisessa kaupassa.
Sisältö
- ostojen suunnittelu ja organisointi
- toimintolaskennan hyödyntäminen, asiakaskohtainen laskenta, tuotekohtainen laskenta
- taloudellinen kokonaisnäkemys ja kokonaiskustannusten hallinta
- Partnership
- global sourcing
- kv. hankintoihin liittyvät riskit ja kustannukset
- kv. kaupan dokumentit, maksuliikenne ja rahoitus
- yritysten verkottuminen
- Suomessa toimivat klusterit
Oppimateriaalit
Iloranta, Pajunen-Muhonen Hanna, 2018 tai 2012:
Kirja: Hankintojen johtaminen : ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan
Kappaleet, 7,8,9,10 ja 19
Kirsti Melin:
Kirja: Ulkomaankaupan menettelyt : vienti ja tuonti, 2011
Kappaleet 5,6, 11
Opetusmenetelmät
Lähitunnit kampuksella maanantaisin klo 8-11.00
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, luentotehtävät ja Oppimispäiväkirja
Arviointiasteikko
H-5