Nykyteatterin teematLaajuus (3 op)
Tunnus: KU00CI31
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.
Sisältö
Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 16
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Haapasalo
Tavoitteet
Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.
Sisältö
Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Otteita teoksista:
Hans-Thies Lehmann: Draaman jälkeinen teatteri.
Annukka Ruuskanen (toim.) Nykyteatterikirja - 2000 luvun alun uusi skene.
Marvin Carlson: Esitys ja performanssi.
Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Looking for Direction. Rethinking Theatre Directing Practices and Pedagogies in the 21st Century. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-050-8
Opetusmenetelmät
keskustelut, lukeminen, esityksen katsominen, taiteellisen teon muotoilu
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- osallistuminen kontaktiopetukseen
- artikkelien ja tekstien lukeminen
-esityksen katsominen HUOM! opiskelija maksaa lipun itse
- nykyteatterillisen väitteen muotoilu, esittäminen ja dokumentointi
- tekstin kirjoittaminen (esim. esitysteksti, jossa näkyy prosessin dokumentointi)
Sisällön jaksotus
Nykyteatterin teemat -opintojaksolla kysytään:
Mitä on nykyteatteri? Mitä se ei ole?
Mitä on nykyteatteriteksti?
Mikä on opintojaksolle osallistuvan väite/manifesti nykyteatterin teemoista?
Opintojakso sisältää
- luennon nykyteatterista
- nykyteatteritekstien (teoriatekstien ja esitystekstien) lukemista
- keskustelua luetun ja kuullun pohjalta
- FinFringe festivaali-esityksen katsominen 7.5.
- oman nykyteatterillisen teon/eleen muotoon tehdyn väitteen/manifestin
- luettuun ja koettuun pohjaavan kirjoitelman/tekstin nykyteatterista, palautus 26.5.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti: minna.haapasalo@turkuamk.fi
Itslearning-työtila.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa
2) Väite/manifesti/teatteriteko nykyteatterin teemoista
3) Teksti nykyteatterin teemoista
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti vuorovaikutustilanteisiin eikä tee kaikkia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on paikalla vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija yhdistää opintojakson tietoja aiemmin oppimaansa. Opiskelija laajentaa osaamistaan ja
kykyään käyttää ammatillisia käsitteitä. Opiskelija ottaa osaa vuorovaikutustilanteisiin. Liittyy oppimisprosessiin omaa ja muiden oppimista tutkien ja rakentaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti ja itseohjautuvasti omaa taiteellista ajatteluaan ja käytäntöään. Perustelee taidenäkemystään selkeästi. Kehittää ja tukee vuorovaikutustilanteita osallistujien tunne- ja tehtävätavoitteita tukien.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
03.04.2024 - 16.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 25
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Haapasalo
Tavoitteet
Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.
Sisältö
Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Otteita teoksista:
Hans-Thies Lehmann: Draaman jälkeinen teatteri.
Annukka Ruuskanen (toim.) Nykyteatterikirja - 2000 luvun alun uusi skene.
Marvin Carlson: Esitys ja performanssi.
Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Looking for Direction. Rethinking Theatre Directing Practices and Pedagogies in the 21st Century. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-050-8
Opetusmenetelmät
keskustelut, lukeminen, taiteellisen teon muotoilu
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- osallistuminen kontaktiopetukseen
- artikkelien lukeminen
- nykyteatterillisen väitteen muotoilu, esittäminen ja dokumentointi
- paneelikeskusteluun osallistuminen
- tekstin kirjoittaminen (esim. esitysteksti, jossa näkyy prosessin dokumentointi)
Sisällön jaksotus
Nykyteatterin teemat -opintojaksolla kysytään:
Mitä on nykyteatteri? Mitä se ei ole?
Mitä ovat nykyteatterin teemat teatterifestivaalin järjestäjän, kaupunginteatterin dramaturgin ja teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijan havainnon mukaan?
Miten nykyteatteria on artikuloitu 2000-luvulla?
Mikä on opintojaksolle osallistuvan väite/manifesti nykyteatterin teemoista?
Opintojakso sisältää
- nykyteatteritekstien lukemista
- keskustelua luetun ja kuullun pohjalta
- keskustelua vierailijoiden kanssa
- oman nykyteatterillisen teon/eleen muotoon tehdyn väitteen/manifestin, jotka esitetään muille teatteriopiskelijiolle 15.5.
- paneelikeskustelun nykyteatterin teemoista
- luettuun ja koettuun pohjaavan kirjoitelman/tekstin nykyteatterista, palautus 24.5.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti: minna.haapasalo@turkuamk.fi
Itslearning-työtila.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa
2) Väite/manifesti nykyteatterin teemoista
3) Teksti nykyteatterin teemoista
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti vuorovaikutustilanteisiin eikä tee kaikkia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on paikalla vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija yhdistää opintojakson tietoja aiemmin oppimaansa. Opiskelija laajentaa osaamistaan ja
kykyään käyttää ammatillisia käsitteitä. Opiskelija ottaa osaa vuorovaikutustilanteisiin. Liittyy oppimisprosessiin omaa ja muiden oppimista tutkien ja rakentaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti ja itseohjautuvasti omaa taiteellista ajatteluaan ja käytäntöään. Perustelee taidenäkemystään selkeästi. Kehittää ja tukee vuorovaikutustilanteita osallistujien tunne- ja tehtävätavoitteita tukien.