Siirry suoraan sisältöön

Nykyteatterin teematLaajuus (3 op)

Tunnus: KU00CI31

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.

Sisältö

Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 16

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.

Sisältö

Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Otteita teoksista:
Hans-Thies Lehmann: Draaman jälkeinen teatteri.
Annukka Ruuskanen (toim.) Nykyteatterikirja - 2000 luvun alun uusi skene.
Marvin Carlson: Esitys ja performanssi.
Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Looking for Direction. Rethinking Theatre Directing Practices and Pedagogies in the 21st Century. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-050-8

Opetusmenetelmät

keskustelut, lukeminen, esityksen katsominen, taiteellisen teon muotoilu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- osallistuminen kontaktiopetukseen
- artikkelien ja tekstien lukeminen
-esityksen katsominen HUOM! opiskelija maksaa lipun itse
- nykyteatterillisen väitteen muotoilu, esittäminen ja dokumentointi
- tekstin kirjoittaminen (esim. esitysteksti, jossa näkyy prosessin dokumentointi)

Sisällön jaksotus

Nykyteatterin teemat -opintojaksolla kysytään:
Mitä on nykyteatteri? Mitä se ei ole?
Mitä on nykyteatteriteksti?
Mikä on opintojaksolle osallistuvan väite/manifesti nykyteatterin teemoista?

Opintojakso sisältää
- luennon nykyteatterista
- nykyteatteritekstien (teoriatekstien ja esitystekstien) lukemista
- keskustelua luetun ja kuullun pohjalta
- FinFringe festivaali-esityksen katsominen 7.5.
- oman nykyteatterillisen teon/eleen muotoon tehdyn väitteen/manifestin
- luettuun ja koettuun pohjaavan kirjoitelman/tekstin nykyteatterista, palautus 26.5.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti: minna.haapasalo@turkuamk.fi
Itslearning-työtila.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa
2) Väite/manifesti/teatteriteko nykyteatterin teemoista
3) Teksti nykyteatterin teemoista

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti vuorovaikutustilanteisiin eikä tee kaikkia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on paikalla vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija yhdistää opintojakson tietoja aiemmin oppimaansa. Opiskelija laajentaa osaamistaan ja
kykyään käyttää ammatillisia käsitteitä. Opiskelija ottaa osaa vuorovaikutustilanteisiin. Liittyy oppimisprosessiin omaa ja muiden oppimista tutkien ja rakentaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti ja itseohjautuvasti omaa taiteellista ajatteluaan ja käytäntöään. Perustelee taidenäkemystään selkeästi. Kehittää ja tukee vuorovaikutustilanteita osallistujien tunne- ja tehtävätavoitteita tukien.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

03.04.2024 - 16.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 25

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.

Sisältö

Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Otteita teoksista:
Hans-Thies Lehmann: Draaman jälkeinen teatteri.
Annukka Ruuskanen (toim.) Nykyteatterikirja - 2000 luvun alun uusi skene.
Marvin Carlson: Esitys ja performanssi.
Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Looking for Direction. Rethinking Theatre Directing Practices and Pedagogies in the 21st Century. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-050-8

Opetusmenetelmät

keskustelut, lukeminen, taiteellisen teon muotoilu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- osallistuminen kontaktiopetukseen
- artikkelien lukeminen
- nykyteatterillisen väitteen muotoilu, esittäminen ja dokumentointi
- paneelikeskusteluun osallistuminen
- tekstin kirjoittaminen (esim. esitysteksti, jossa näkyy prosessin dokumentointi)

Sisällön jaksotus

Nykyteatterin teemat -opintojaksolla kysytään:
Mitä on nykyteatteri? Mitä se ei ole?
Mitä ovat nykyteatterin teemat teatterifestivaalin järjestäjän, kaupunginteatterin dramaturgin ja teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijan havainnon mukaan?
Miten nykyteatteria on artikuloitu 2000-luvulla?
Mikä on opintojaksolle osallistuvan väite/manifesti nykyteatterin teemoista?

Opintojakso sisältää
- nykyteatteritekstien lukemista
- keskustelua luetun ja kuullun pohjalta
- keskustelua vierailijoiden kanssa
- oman nykyteatterillisen teon/eleen muotoon tehdyn väitteen/manifestin, jotka esitetään muille teatteriopiskelijiolle 15.5.
- paneelikeskustelun nykyteatterin teemoista
- luettuun ja koettuun pohjaavan kirjoitelman/tekstin nykyteatterista, palautus 24.5.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti: minna.haapasalo@turkuamk.fi
Itslearning-työtila.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa
2) Väite/manifesti nykyteatterin teemoista
3) Teksti nykyteatterin teemoista

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti vuorovaikutustilanteisiin eikä tee kaikkia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on paikalla vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija yhdistää opintojakson tietoja aiemmin oppimaansa. Opiskelija laajentaa osaamistaan ja
kykyään käyttää ammatillisia käsitteitä. Opiskelija ottaa osaa vuorovaikutustilanteisiin. Liittyy oppimisprosessiin omaa ja muiden oppimista tutkien ja rakentaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti ja itseohjautuvasti omaa taiteellista ajatteluaan ja käytäntöään. Perustelee taidenäkemystään selkeästi. Kehittää ja tukee vuorovaikutustilanteita osallistujien tunne- ja tehtävätavoitteita tukien.