Sirkuksen ohjaustyön harjoitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: 2011471
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Kristina Vahvaselkä
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS23Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
16.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Esa Pukero
- Anni Sundbacka
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS22Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteinen ja kokemuksista oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Itsereflektio.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä, yksilöohjaus, vertaispalaute, tutorointi ja mentorointi, dialogiin pyrkiminen, jatkuvaan rakentavaan ja avoimeen vuorovaikutukseen pyrkiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjaustyön työsuunnitelman laatiminen, ohjaustyön toteuttaminen ja ohjausprosessin arvioiminen itsereflektion kanssa. Yksilöklinikkaan ja mentorointiin osallistuminen.
Ohjaustyön raportointiohjeet:
Kirjaa raporttiin:
• missä onnistuit ohjaajana?
• missä olit heikoimmillasi ja mitä edelleen kehittäisit ohjaustyössäsi?
• pohdi miten saavutit ohjaustyölle asettamasi pedagogiset ja taiteelliset tavoitteet?
• pohdi mitä olet oppinut ohjaustyön aikana itsestäsi ohjaajana?
• miten asetat itsellesi tavoitteita ja miten suhtaudut uusiin haasteisiin/ tehtäviin?
• millä tavalla muut työryhmän jäsenet vaikuttivat ohjaustyösi prosessiin ja lopputuloksiin?
• pohdi: minkälainen ohjaaja olet?
Pituus min 2 sivua – max 5 sivua A4.
Tärkeintä on rehellinen ja kokonaisvaltainen prosessin ja oman ohjaajuuden reflektointi raportissa.
Palauta kirjallinen raportti oppimispäiväkirjan pohjalta viimeistään kuukausi ohjaustyön tuotosten/ esitysten päätyttyä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus tarkoittaa ohjaustyön tehtävien hoitamista suunnitellussa aikataulussa ja raameissa sekä prosessista oppimisen.
Sisällön jaksotus
OHJAUSPROJEKTI KUULUU OSAKSI OPETTAJAN PEDAGOGISIA OPINTOJA 60OP
Sirkuksen ohjaustyön harjoittelu, 10 op (3.vuosi)
Tavoitteet:
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja niitä edeltäneitä pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin reflektointia raportoimalla toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa, työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa. Ohjaustyö voidaan toteuttaa myös aiemmin, jos opiskelijalla on siihen iso motivaatio ja realistinen käsitys omista taidoistaan ja tavoitteiden toteuttamisesta.
Sirkuksen ohjausprojekti kevät 2024- syksy 2024-kevät 2025 PTEASS22:
- kukin rakentaa oman ohjaustyön itsenäisesti, pituus n. 10-30min/ ohjaustyö tai yhdessä toisen ohjaajan kanssa tai osana isompaa taiteellista työryhmää
- ohjaustyö suunnitellaan toteutettavaksi KÖYSITEATTERIIN tai vaihtoehtoisesti koulun ulkopuoliseen tilaan
- opiskelija tekee ohjaustyöstä kirjallisen työsuunnitelman ennen työn aloittamista, työsuunnitelma palautetaan ohjaava opettaja Minna Karesluodolle vähintään 2 päivää ennen yksilöklinikka-aikaa hänen kanssaan
- dramaturgian ja koreografian lisäksi opiskelijat suunnittelevat esityksen valo- ja äänimaailman, mahdollisen lavastuksen sekä puvustuksen ja sirkuskiinnitykset
- ohjaustöihin liittyvästä valo- ja äänitekniikan henkilökohtainen tutoroinnista vastaa: Esa Pukero
- ohjaustöihin liittyvä ohjauksen henkilökohtainen tutorointi: Minna Karesluoto ja henkilökohtainen sirkuksen alumni mentori
- harjoitukset koulujen harjoitustiloissa Linnankadulla ja pääasiassa ilta-aikana ja/tai ohjaustyön tilassa koulun ulkopuolella
Ohjaustyön yleisohje:
- suunnittele, käsikirjoita, koreografioi ja ohjaa sirkusesitys 2- 5 henkilölle
- esityksen kestosuositus 10 - 30 min
- esitykset min 3 esityskertaa/ teos
- syksyn osalta teokset toteutetaan yhdessä kokonaisuudessa
- suunnittele huolella ja palauta työstäsi kirjallinen suunnitelma viimeistään kuukausi ennen työn aloittamista
- ylläpidä oppimispäiväkirjaa ohjausprosessistasi: palauta ohjaustyön toteuttamisen jälkeen tiivistetty raportti oppimispäiväkirjan pohjalta isoimmista oppimiskokemuksistasi, kuvaa erityisesti kasvuasi ohjaajaksi
- toimit projektissa ohjaajan roolissa
Ohjaustyön esiintyjät:
- ohjaaja kysyy ja rekrytoi itse oman teoksensa esiintyjät sirkuksen 1- 4.vuoden opiskelijoista ja/tai muilta esittävän taiteen linjoilta
Ohjaustyön visuaalisuus/ valot:
- jokainen ohjaaja suunnittelee oman ohjaustyönsä valot/ visuaalisen maailman tai etsii työryhmäänsä visuaalisen suunnittelijan
- kukin ohjaaja tekee omasta ohjauksestaan visuaalisen suunnitelman/ valosuunnitelman
- ohjaaja kysyy ja rekrytoi itse oman valo- ja ääniajajan sirkuksen 1.-4.vuoden opiskelijoista ja /tai muilta esittävän taiteen linjoilta teokseensa
Työsuunnitelmat:
- ensimmäiset aiesuunnitelmat palautetaan Minna Karesluodolle viimeistään kuukautta ennen työryhmän kanssa työskentelyn aloittamista
- työsuunnitelmat tulee lähettää ohjaava opettaja Minna Karesluodolle sähköpostin liitetiedostona pdf-muodossa: minna.karesluoto@turkuamk.fi sekä työtä ohjaavalle sirkusalumnille
- suunnitelmat käsitellään erikseen henkilökohtaisissa yksilöklinikkatapaamisissa Minnan kanssa
- lisäksi suunnitelmat esitellään omalle työryhmälle ja kaikille muille ohjaajille yhteisissä tuotannon suunnittelukerroissa Köysiteatterilla
- tapaamisessa pohditaan, mitä osaamista sinulla on ja miten sitä kannattaa käyttää/ kehittää näissä ohjaustöissä
- lisäksi keskustellaan millä tavalla ohjaussuunnitelmat muuttuvat käytännöksi ja miten eri tekijät ja koulun ammattilaiset ovat mukana rakentamisvaiheessa ennen ensi-iltaa
- ohjaustyösuunnitelma ja kuvakäsikirjoitus tulee rakentaa selkeästi ymmärrettävään muotoon, ne voi suunnitteluvaiheen alussa rakentaa avoimesti ja vapaasti, mutta suunnitelmien tulee olla realistisia eli huomioida olemassa olevat raamit ja mahdollisuudet (tila, työryhmäläisten tekninen taso, koulun kalusto ym.)
- VARAA ITSE AIKA OMAAN HENKILÖKOHTAISEEN ENSIMMÄISEEN OHJAUSTYÖN YKSILÖOHJAUKSEEN suoraan Minna Karesluodolta sähköpostitse
- yksilöohjaukset tapahtuvat aikajaksolla 22.1.- 31.5.2024 ja jatkuvat syksyllä lähitapaamiseen
- ohjaustyön työsuunnitelma tulee lähettää Minnalle viimeistään 2 päivää ennen omaa klinikka-aikaa
- yksilöklinikassa käydään läpi työsuunnitelma sekä sovitaan jatkotapaamisten ajankohdat
- työsuunnitelma tulee päivittää keskustelun pohjalta valmiiksi ja lähettää uudestaan korjattu versio Minnalle viimeistään kaksi viikkoa ensimmäisen yksilöklinikan jälkeen
Kevät 2024 ohjaustyön tuotannon aikataulu:
- ohjaustyön aiesuunnitelman laatiminen ja siitä ohjauskeskustelun käyminen Minna Karesluodon kanssa
- aiesuunnitelman muokkaaminen työsuunnitelmaksi ja sen lähettäminen 11.3. mennessä Minnalle ja messissä olevaan palautuslaatikkoon
- ohjaustöiden tuotannollinen rakenne info 18.3. klo 13:15-14:15 sirkuksen toimistossa Anni Sundbackan vetämänä
- ohjaustyön harjoitusten aloittaminen ja työn edistäminen mahdollisimman pitkälle toukokuun loppuun mennessä
- ma 27.5. klo 10-13 Köysiteatterin valo- ja äänipöydän sekä kaluston käyttökoulutus sekä tuotannollisten tehtävien jakaminen ohjaustöistä ohjaajien kesken
Syksy 2024:
- ohjaustöiden yhteinen tuotantopalaveri to 5.9. klo 13-16
- ohjaustöiden yhteinen aloitus Köysiteatterissa 10.9. klo 9-11
- ohjaustöiden rakentaminen (valot ja äänet sekä rigit) keväällä toukokuussa sovitun aikataulun mukaisesti
- 1 kokonainen päivä/ ohjaustyö rakentaminen
- tekninen läpimeno X 2/ ohjaustyö
- läpimeno X 2/ ohjaustyö
- läpimeno X1/ ohjaustöiden kokonaisuus
- kenraali X 1/ ohjaustöiden kokonaisuus
- 3 X esitys: alustava suunnitelma: pe 4.10. klo 19, la 5.10. klo 19 ja su 6.10. klo 15
- purku heti viimeisen esityksen jälkeen yhdessä
Dramaturgia on
tapa, tyyli, metodi tai teoria muokata, käsitellä ja työstää esityksen pohjana käytettävää lähtökohtaa, tekstiä tai aihetta.
Työ/ ohjaussuunnitelma
Suunnitelma on tarkoitettu avuksi omalle ohjaustyölle ja sen aloittamiselle. Lisäksi se auttaa aikataulujen luomisessa. Ohjaussuunnitelmaa tulee ja voi kuitenkin soveltaa ja muokata projektin etenemisen tarpeiden mukaan. Suunnitelmaa kannattaa käyttää apuna kun esittelee ajatuksiaan esityksestä muille työryhmän jäsenille. Ohjaajan kannattaa miettiä kuitenkin kuinka paljon paljastaa suunnitelmastaan ja mitä kannattaa kertoa kenellekin eli säädellä informaatiota. Kaikkia työryhmän jäseniä ei ehkäpä kannata rasittaa kaikella, vaan pohdi tarkkaan kenelle jakaa mitäkin vastuuta.
Vastaa kirjallisessa ohjaustyösuunnitelmassa seuraaviin kysymyksiin ja perustele näkemyksesi lyhyesti:
- ketä ohjaat?
- mitä ohjaat? (aihe, idea, laji, genre)
- miten ohjaat? (ohjauksesi menetelmät, ohjaajalähtöinen vai ryhmälähtöinen)
- miksi ohjaat? (miksi päädyit ohjaamaan tällaista aihetta, ideaa, miksi olet päätynyt näihin menetelmiin)
- miksi juuri nyt tämä juttu?
- mikä on kohdeyleisösi?
- mikä on esityksesi aihe/ asia/ teema/ sanoma
- minkälainen on esityksesi muoto ja sisältö?
- mistä syntyy esityksesi jännite?
- missä ohjaustyö esitetään?
- ohjaustyön esitysten ajankohdat ja esitystila
- ohjaustyön harjoitusaikataulut ja harjoitustilat
- kuka hoitaa ja miten ohjaustyösi markkinoinnin ja viestinnän?
- ohjaustyösi valo- ja ääniajajat ja muu työryhmä (lavastus, tarpeisto, maskeeraus, projisoinnit ym.)
Tässä vielä apukysymyksiä työsuunnitelman mitä, miten ja miksi kysymyksiä varten:
Mikä on esityksesi:
- aihe/ asia jota käsitellään
- keskeinen konflikti
- voimat/ vastavoimat
- roolihenkilöiden pääpyrkimykset
- henkilöiden omat tarinat/ taustat
- henkilöiden väliset ristiriidat
- henkilöiden tehtävä esityksessä
- filosofia, viesti, väite, uutinen
- päätarina, jos on tarinallinen juttu
- tyylilaji
- teemat
- punainen lanka
Mihin sirkuksen genreen esityksesi sijoittuu?
- perinteinen klassinen sirkus
- nykysirkus
- sirkusteatteri
- sirkustanssi
Mitä käytät esityksesi tausta- ja oheismateriaalina työryhmäsi innoittamiseen ja selventämiseen?
Esityksen kohtaukset? Kohtausanalyysi?
Esiintyjien roolit teoksessa ja suhteet toisiinsa? Roolianalyysi?
Esityksen rakenne/ kaari visuaalisessa muodossa?
Esityksen kuvakäsikirjoitus?
Ohjaustyön työryhmän jäsenet:
- ohjaaja
- esiintyjät
- muusikko/ muusikot
- lavastaja
- puvustaja
- valosuunnittelu
- valoajot
- äänisuunnittelu
- ääniajot
- tuottaja
- markkinointisihteeri
- tiedottaja
- lipunmyyjä
- kahvio
- muita?
Esitystilan kartoitus:
- tilan mitat ja kiinnitysmahdollisuudet, tee SWOT-analyysi tilasta
Esityksen riskianalyysi:
- minkälaisia työturvariskejä näet esityksen sisältävän ja miten riskit tulee minimoida
Ohjaustyön aikataulutus:
- milloin mikäkin osa-alue valmiiksi?
- ohjaajalla oltava selkeä käsitys mitä tekee milloinkin ja sirkusmateriaalit ohjaajan päässä sekä ideaalitilanteessa myös jo työstövaiheessa esiintyjillä
- valo-äänikattausta sekä lavastus ja riggausasiat tulee miettiä hyvissä ajoin etukäteen ennen esitystilaan siirtymistä
Välitavoitteet aikataulutettuina:
- aikatauluta kaikki esityksen elementit selkeästi aikataulusuunnitelmassasi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat ohjaustyön työsuunnitelmat, työn toteuttaminen suunnitelman mukaisesti, työstä ja työmenetelmistä keskusteleminen, dialogisuus ja vuorovaikutustaidot, reflektiotaidot sekä oman ohjaamisen raportoimisen taidot.
Ilmoittautumisaika
23.12.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS22Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anni Sundbacka
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä yhteisistä tuotannollisista asioista. Lisäksi henkilökohtainen ohjaajaklinikka ohjaavan opettajan kanssa erikseen sovitusti. Pyrkimys dialogiin kaikessa toiminnassa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on toiminut ohjaustyön opintojakson suunnitelman mukaisesti ja toimittanut siihen liittyvät ohjaustyön työsuunnitelmat, toteutussuunnitelmat ja loppuraportin aikataulun mukaisesti. Opiskelija on pyrkinyt toteuttamaan työnsä omaa ja oman työryhmänsä osaamista käyttäen, on toiminut dialogisesti työstä ja työmenetelmistä keskustellen ja on työstänyt oman ohjaamisensa raportoimisen omaa ohjaamisen taitoa ja tietoja reflektoiden.
Tehtävien hoitaminen annetussa aikataulussa, suunnitelmien toteuttaminen luovasti annetuissa raameissa. Prosessista oppiminen.
Sisällön jaksotus
OHJAUSPROJEKTI 10 op
OHJAUSPROJEKTI KUULUU OSAKSI OPETTAJAN PEDAGOGISIA OPINTOJA 60OP
Sirkuksen ohjaustyön harjoittelu, 10 op (3.-4.vuosi)
Tavoitteet:
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja niitä edeltäneitä pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin reflektointia raportoimalla toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa, työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa. Ohjaustyö voidaan toteuttaa myös aiemmin, jos opiskelijalla on siihen iso motivaatio ja realistinen käsitys omista taidoistaan ja tavoitteiden toteuttamisesta.
Sirkuksen ohjausprojekti syksy 2023 PTEASS21:
- kukin rakentaa oman ohjaustyön itsenäisesti, pituus n. 10-30min/ ohjaustyö tai yhdessä toisen ohjaajan kanssa tai osana isompaa taiteellista työryhmää
- ohjaustyö suunnitellaan toteutettavaksi KÖYSITEATTERIIN
- opiskelija tekee ohjaustyöstä kirjallisen työsuunnitelman ennen työn aloittamista, työsuunnitelma palautetaan ohjaava opettajaTimo Tammiselle vähintään 2 päivää ennen yksilöklinikka-aikaa hänen kanssaan
- dramaturgian ja koreografian lisäksi opiskelijat suunnittelevat esityksen valo- ja äänimaailman, mahdollisen lavastuksen sekä puvustuksen ja sirkuskiinnitykset
- ohjaustöihin liittyvästä valo- ja äänitekniikan henkilökohtainen tutoroinnista vastaa: Esa Pukero
- ohjaustöihin liittyvä ohjauksen henkilökohtainen tutorointi: Timo Tamminen
- harjoitukset koulujen harjoitustiloissa Linnankadulla ja pääasiassa ilta-aikana ja/tai ohjaustyön tilassa koulun ulkopuolella
Ohjaustyön yleisohje:
- suunnittele, käsikirjoita, koreografioi ja ohjaa sirkusesitys 2- 5 henkilölle
- esityksen kestosuositus 10 - 30 min
- esitykset min 3 esityskertaa/ teos
- syksyn osalta teokset toteutetaan yhdessä kokonaisuudessa
- suunnittele huolella ja palauta työstäsi kirjallinen suunnitelma viimeistään kuukausi ennen työn aloittamista
- ylläpidä oppimispäiväkirjaa ohjausprosessistasi: palauta ohjaustyön toteuttamisen jälkeen tiivistetty raportti oppimispäiväkirjan pohjalta isoimmista oppimiskokemuksistasi, kuvaa erityisesti kasvuasi ohjaajaksi
- toimit projektissa ohjaajan roolissa
Ohjaustyön esiintyjät:
- ohjaaja kysyy ja rekrytoi itse oman teoksensa esiintyjät sirkuksen 1- 4.vuoden opiskelijoista ja/tai muilta esittävän taiteen linjoilta
Ohjaustyön visuaalisuus/ valot:
- jokainen ohjaaja suunnittelee oman ohjaustyönsä valot/ visuaalisen maailman tai etsii työryhmäänsä visuaalisen suunnittelijan
- kukin ohjaaja tekee omasta ohjauksestaan visuaalisen suunnitelman/ valosuunnitelman
- ohjaaja kysyy ja rekrytoi itse oman valo- ja ääniajajan sirkuksen 1.-4.vuoden opiskelijoista ja /tai muilta esittävän taiteen linjoilta teokseensa
Työsuunnitelmat:
- ensimmäiset aiesuunnitelmat palautetaan Minna Karesluodolle ja Esa Pukerolle viimeistään kuukautta ennen työskentelyn aloittamista
- työsuunnitelmat tulee lähettää ohjaava opettaja Timo Tammiselle sähköpostin liitetiedostona pdf-muodossa: tiimo.tamminen@gmail.com HUOM! Älä lähetä niitä koulun onedriven kautta, koska Timo on sivutoiminen opettaja eikä pääse koulun järjestelmiin
- suunnitelmat käsitellään erikseen henkilökohtaisissa yksilöklinikkatapaamisissa Timon ja Esan kanssa
- lisäksi suunnitelmat esitellään omalle työryhmälle ja kaikille muille ohjaajille yhteisissä tuotannon suunnittelukerroissa Köysiteatterilla
- tapaamisessa pohditaan, mitä osaamista sinulla on ja miten sitä kannattaa käyttää/ kehittää näissä ohjaustöissä
- lisäksi keskustellaan millä tavalla ohjaussuunnitelmat muuttuvat käytännöksi ja miten eri tekijät ja koulun ammattilaiset ovat mukana rakentamisvaiheessa ennen ensi-iltaa
- ohjaustyösuunnitelma ja kuvakäsikirjoitus tulee rakentaa selkeästi ymmärrettävään muotoon, ne voi suunnitteluvaiheen alussa rakentaa avoimesti ja vapaasti, mutta suunnitelmien tulee olla realistisia eli huomioida olemassa olevat raamit ja mahdollisuudet (tila, työryhmäläisten tekninen taso, koulun kalusto ym.)
- VARAA ITSE AIKA OMAAN HENKILÖKOHTAISEEN ENSIMMÄISEEN OHJAUSTYÖN YKSILÖOHJAUKSEEN suoraan Timo Tammiselta sähköpostitse tiimo.tamminen@gmail.com
- yksilöohjaukset tapahtuvat aikajaksolla 14.8.- 25.8.2023 joko livenä tai zoomitse, iso suositus lähitapaamiseen
- ohjaustyön työsuunnitelma tulee lähettää Timolle viimeistään 2 päivää ennen omaa klinikka-aikaa
- yksilöklinikassa käydään läpi työsuunnitelma sekä sovitaan jatkotapaamisten ajankohdat
- työsuunnitelma tulee päivittää keskustelun pohjalta valmiiksi ja lähettää uudestaan korjattu versio Timolle 31.8.2023 mennessä
Dramaturgia on
tapa, tyyli, metodi tai teoria muokata, käsitellä ja työstää esityksen pohjana käytettävää lähtökohtaa, tekstiä tai aihetta.
Työ/ ohjaussuunnitelma
Suunnitelma on tarkoitettu avuksi omalle ohjaustyölle ja sen aloittamiselle. Lisäksi se auttaa aikataulujen luomisessa. Ohjaussuunnitelmaa tulee ja voi kuitenkin soveltaa ja muokata projektin etenemisen tarpeiden mukaan. Suunnitelmaa kannattaa käyttää apuna kun esittelee ajatuksiaan esityksestä muille työryhmän jäsenille. Ohjaajan kannattaa miettiä kuitenkin kuinka paljon paljastaa suunnitelmastaan ja mitä kannattaa kertoa kenellekin eli säädellä informaatiota. Kaikkia työryhmän jäseniä ei ehkäpä kannata rasittaa kaikella, vaan pohdi tarkkaan kenelle jakaa mitäkin vastuuta.
Vastaa kirjallisessa ohjaustyösuunnitelmassa seuraaviin kysymyksiin ja perustele näkemyksesi lyhyesti:
- ketä ohjaat?
- mitä ohjaat? (aihe, idea, laji, genre)
- miten ohjaat? (ohjauksesi menetelmät, ohjaajalähtöinen vai ryhmälähtöinen)
- miksi ohjaat? (miksi päädyit ohjaamaan tällaista aihetta, ideaa, miksi olet päätynyt näihin menetelmiin)
- miksi juuri nyt tämä juttu?
- mikä on kohdeyleisösi?
- mikä on esityksesi aihe/ asia/ teema/ sanoma
- minkälainen on esityksesi muoto ja sisältö?
- mistä syntyy esityksesi jännite?
- missä ohjaustyö esitetään?
- ohjaustyön esitysten ajankohdat ja esitystila
- ohjaustyön harjoitusaikataulut ja harjoitustilat
- kuka hoitaa ja miten ohjaustyösi markkinoinnin ja viestinnän?
- ohjaustyösi valo- ja ääniajajat ja muu työryhmä (lavastus, tarpeisto, maskeeraus, projisoinnit ym.)
Tässä vielä apukysymyksiä työsuunnitelman mitä, miten ja miksi kysymyksiä varten:
Mikä on esityksesi:
- aihe/ asia jota käsitellään
- keskeinen konflikti
- voimat/ vastavoimat
- roolihenkilöiden pääpyrkimykset
- henkilöiden omat tarinat/ taustat
- henkilöiden väliset ristiriidat
- henkilöiden tehtävä esityksessä
- filosofia, viesti, väite, uutinen
- päätarina, jos on tarinallinen juttu
- tyylilaji
- teemat
- punainen lanka
Mihin sirkuksen genreen esityksesi sijoittuu?
- perinteinen klassinen sirkus
- nykysirkus
- sirkusteatteri
- sirkustanssi
Mitä käytät esityksesi tausta- ja oheismateriaalina työryhmäsi innoittamiseen ja selventämiseen?
Esityksen kohtaukset? Kohtausanalyysi?
Esiintyjien roolit teoksessa ja suhteet toisiinsa? Roolianalyysi?
Esityksen rakenne/ kaari visuaalisessa muodossa?
Esityksen kuvakäsikirjoitus?
Ohjaustyön työryhmän jäsenet:
- ohjaaja
- esiintyjät
- muusikko/ muusikot
- lavastaja
- puvustaja
- valosuunnittelu
- valoajot
- äänisuunnittelu
- ääniajot
- tuottaja
- markkinointisihteeri
- tiedottaja
- lipunmyyjä
- kahvio
- muita?
Esitystilan kartoitus:
- tilan mitat ja kiinnitysmahdollisuudet, tee SWOT-analyysi tilasta
Esityksen riskianalyysi:
- minkälaisia työturvariskejä näet esityksen sisältävän ja miten riskit tulee minimoida
Ohjaustyön aikataulutus:
- milloin mikäkin osa-alue valmiiksi?
- ohjaajalla oltava selkeä käsitys mitä tekee milloinkin ja sirkusmateriaalit ohjaajan päässä sekä ideaalitilanteessa myös jo työstövaiheessa esiintyjillä
- valo-äänikattausta sekä lavastus ja riggausasiat tulee miettiä hyvissä ajoin etukäteen ennen esitystilaan siirtymistä
Välitavoitteet aikataulutettuina:
- aikatauluta kaikki esityksen elementit selkeästi aikataulusuunnitelmassasi
Ohjaustyön raportointiohjeet:
Kirjaa raporttiin:
• missä onnistuit ohjaajana?
• missä olit heikoimmillasi ja mitä edelleen kehittäisit ohjaustyössäsi?
• pohdi miten saavutit ohjaustyölle asettamasi pedagogiset ja taiteelliset tavoitteet?
• pohdi mitä olet oppinut ohjaustyön aikana itsestäsi ohjaajana?
• miten asetat itsellesi tavoitteita ja miten suhtaudut uusiin haasteisiin/ tehtäviin?
• millä tavalla muut työryhmän jäsenet vaikuttivat ohjaustyösi prosessiin ja lopputuloksiin?
• pohdi: minkälainen ohjaaja olet?
Pituus min 2 sivua – max 5 sivua A4.
Tärkeintä on rehellinen ja kokonaisvaltainen prosessin ja oman ohjaajuuden reflektointi raportissa.
Palauta kirjallinen raportti oppimispäiväkirjan pohjalta viimeistään kuukausi ohjaustyön tuotosten/ esitysten päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat ohjaustyön työsuunnitelmat, työn toteuttaminen suunnitelman mukaisesti, työstä ja työmenetelmistä keskusteleminen, dialogisuus ja vuorovaikutustaidot, reflektiotaidot sekä oman ohjaamisen raportti.
Tehtävien hoitaminen annetussa aikataulussa, suunnitelmien toteuttaminen luovasti annetuissa raameissa. Prosessista oppiminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole toiminut opintojakson ohjeiden mukaisesti. Ohjaustyöhön liittyvät työ- ja toteutussuunnitelmat ja/tai raportointi uupuvat.
Ilmoittautumisaika
17.08.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
24.08.2021 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 12
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS19Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty