DokumenttiteatteriLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00BN62
Laajuus
5 op
Ilmoittautumisaika
28.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
27.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Minna Haapasalo
Oppimateriaalit
Janne Junttila: Dokumenttiteatterin uusi aalto skeä opettajan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Esityksentekoprojekti tiimeissä, itsenäinen haastattelutehtävä sekä litterointi ja dramaturgian tekemisen työ. Ohjaussuunnittelu ja ohjaus. Lukeminen ja reflektoivan raportin kirjoittaminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Esitysprojekti, tiimityö. Itsenäinen työ haastattelun ja dramatisoinnin osalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esityksen valmistamisen prosessi. Haastattelu ja sen litterointi, esitysdramaturgia, ohjaus, esiintyminen, dramaturginen kommentointi. Dokumenttiteatterin traditioon tutustuminen ja raportin kirjoittaminen.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan dokumenttiteatteriin yhtenä nykyteatterin keinona osana. Opintojaksolla tutustutaan sekä esityslajiin/metodiin ohjaamalla lyhyt monologiesitys, joka pohjaa haastattelumateriaaliin. Opiskelija valitsee itse haastatetavan henkilön, tekee haastattelun, litteroi haastattelun tekstiksi ja tekee tekstistä esitysdramaturgan. Opintojaksolla toimitaan kolmikkoina, joissa jokainen jäsen ohjaa yhden monologin, näyttelee yhdessä ja toimii yhden tekstin dramaturgisena apuna.
Teksti näyttämöllistetään ja esitys harjoitellaan. Monologit esitetään Demo-tilassa yhtenä kokonaisuutena 29.3.
Esitykset toteutetaan ilman esitystekniikkaa, helposti toteutettavi ääniä ja valoja lukuunottamatta.
Dokumenttiteatterin traditioon tutustutaan lukemalla Janne Junttilan teos ”Dokumenttiteatterin uusi aalto” ja valitsemalla siitä luku, johon viittaa opintojakson loppuraportissa. Loppuraportti palautetaan Itslearning:n 28.4. mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. läsnäolo ja työskentely prosessissa (esityksen tekeminen, oppiva ja tutkiva asenne, tehtävien teko määräaikoihin mennessä)
2. esitys
3. lähdemateriaaliin ja oppimispäiväkirjaan pohjaava raportti 28.4. mennessä Itselarning -työtilaan
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti työprosessiin eikä tee oppimistehtäviä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ko. työtavasta. Opiskelija työskentelee esitysprosessissa tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti ja taitojaan soveltaen. Opiskelija kehittää aktiivisesti omaa taiteellista osaamistaan ja osaa sanallistaa valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti, tehtävä- ja tunnetavoitetta tukien ja laadukkaaseen lopputulokseen ponnitellen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
09.02.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 12
Opettaja
- Marja Susi
- Ari Ahlholm
- Mervi Rankila-Källström
- Minna Haapasalo
Oppimateriaalit
Janne Junttila: Dokumenttiteatterin uusi aalto.
Opettajan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen
Tiimioppiminen
Työskentely osana kansainvälistä TKI-hanketta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työskenteleminen toisessa dokumenttiteatteriprosessissa.
tai
Aineistoon perehtyvä kirjallinen tehtävä sekä dokumenttiteatterisoolon valmistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Perehtyminen yhteen dokumenttiteatterin suuntaukseen ja sen esittely muille.
Soolodemon valmistus ja esittäminen
Esityksen suunnittelu ja toteuttaminen pienryhmässä: lähtökohta tehdyissä sooloissa, hankkeen teeman näkyväksi tekeminen ei-kielelliseen ilmaisuun pääasiallisesti pohjaten, esitysdramaturgian kehittäminen sekä esittäminen (3-4 kertaa).
Prosessin purkuun ja reflektioon osallistuminen.
Raportti oppimispäiväkirjan pohjalta.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan dokumenttiteatteriin yhtenä nykyteatterin keinona osana Getting Unstuck -projektia. Projekti esitellään ensimmäisellä kontaktitapaamisella 9.2. Opintojaksolla tutustutaan sekä esityslajiin/metodiin että sen traditioon. Traditioon tutustutaan Janne Junttilan teoksen ”Dokumenttiteatterin uusi aalto” avulla.
Opintojakson käytännön prosessissa kerätään dokumentaarista esitysmateriaalia, valitaan esitykseen päätyvää aineistoa ja työstetään esitysdramaturgia. Aineisto näyttämöllistetään ja esitys harjoitellaan. Esityksessä pyritään non-verbaaliseen ilmaisuun ja käytetään mm. esinemanipulaatiota opiskelijoiden päättämällä tavalla. Esityksessä otetaan huomioon, että katsojat voivat olla erikielisiä
Opiskelijat tekevät ensin lyhyen soolon Getting Unstuck -teemasta ja tämän jälkeen työskentelevät pienryhmissä työstäen pienryhmän oman esityskokonaisuuden (n. 20 min kesto).
Esitykset toteutetaan Köysiteatterin aulassa ja Köysiteatterin Joki-puolikkaassa 31.3.-5.4.
5.4. katsojina toimivat hankkeen kansainväliset kumppanit.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. läsnäolo ja työskentely prosessissa (tradition esittelytehtävä, soolotyö, ryhmätyö, oppiva ja tutkiva asenne, tehtävien teko määräaikoihin mennessä)
2. esitys
3. lähdemateriaaliin ja oppimispäiväkirjaan pohjaava raportti 29.4. mennessä Itselarning -työtilaan (Pteats20 -kotipesä Palautukset)
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti työprosessiin eikä tee oppimistehtäviä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ko. työtavasta. Opiskelija työskentelee esitysprosessissa tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti ja taitojaan soveltaen. Opiskelija kehittää aktiivisesti omaa taiteellista osaamistaan ja osaa sanallistaa valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti, tehtävätavoitetta tukien ja laadukkaaseen lopputulokseen päätyen.