Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2021: PTEATS21
Tunnus: PTEATS21
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksen tavoite
Teatteri-ilmaisun ohjaajakoulutuksen tavoitteena on valmistaa teatterialan eri tehtäviin aloite- ja yhteistyökykyisiä, laaja-alaisesti taiteita arvostavia ja persoonallisia pedagogeja ja taiteilijoita. Koulutuksesta valmistuneilla on monipuoliset teatteriala tiedot ja taidot sekä kyky soveltaa osaamistaan. Valmistuneet tuntevat teatterin traditiota ja nykusuuntauiksia ja hahmottavat oman toimintansa niiden jatkumona. Valmistuneet kykenevät edistämään ja kehittämään teatterialaa sekä toimimaan erilaisissa yhteisöissä monitaiteisesti.
Rakenne
Opinnot jakautuvat ydinosaamiseen ja laajentavaan osaamiseen . Osaamistavoitteiltaan toisiinsa liittyvät opintojaksot muodostavat laajempia opintomoduleita. Opinnot sisältävät oman alan perus- ja ammattiopintoja, 30 op työharjoittelua, 30 op vapaasti valittavia opintoja sekä 25 opintopisteen laajuisen opinnäytetyön. Opintoihin sisältyy 60 op laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.
Sisältö
Opintojen pääsisältö koostuu teatterialan tietojen ja taitojen opiskelusta sekä teatteripedagogiikasta. Oppiminen tapahtuu usein taiteellispedagogisissa projekteissa. Opinnot sisältävät sekä esityksen ohjaamisen että ryhmän ohjaamisen opintoja. Opinnoissa opitaan paitsi ohjaamista myös muita teatterialan taitoja, kuten näyttelijäntyö, fyysinen ilmaisu, dramaturgia, skenografia ja nukenrakentaminen ja -käsittely. Ohjaamista ja esityksen valmistamista opitaan eri lähtökohdista. Teoriaan tutustuminen ja analyysitaidot kuuluvat kaikkiin opintoihin. Opiskelija tutustuu myös teatterin audiovisuaalisiin osa-alueisiin. Opintojen aikana opiskelija toimii useissa työelämälähtöisissä projekteissa, joissa opitaan taiteellispedagogisen sisällön tuottamista ja toteuttamista. Opiskelija toimii erilaisten yhteisöjen ja kohderyhmien kanssa, monissa toimintaympäristöissä ja tiloissa. Taideakatemian monitaiteinen ympäristö antaa opiskelijoille ainutlaatuiset mahdollisuudet osallistua erilaisiin yhteisproduktioihin. Taiteidenvälisyys toteutuu/voi toteutua eri alojen opiskelijoiden kanssa tehtävissä yhteistyöprojekteissa erityisesti koulutuksen loppuvaiheessa.
Osaamispolut
Opintojen ytimessä on teatterialan taitojen ja tietojen jatkuva kartuttaminen. Koulutuksessa tuetaan opiskelijan omaa ammatillista kasvua, vahvistetaan ammatillisia vahvuuksia, ja ohjataan kehittämään puuttuvia ominaisuuksia, tietoja ja taitoja.
Opiskelija voi valinnoillaan painottaa opintojaan erilaisille opintopoluille (mm. vapaasti valittavien opintojen sisällöt, projektien tehtäväsisällöt, työharjoittelujen tehtäväsisältöjen valinta, opinnäytetyön aiheen valinta). Koulutuksessa tuetaan ja ohjataan opiskelijaa oman ammatillisen osaamisprofiilin kehittämiseen sekä kiinnostuksen mukaan oman osaamisen "reunoilla" toimimiseen. Näin ollen syntyy uusia osaamisen muotoja ja hybridejä.
Teatterikoulutuksessa on mahdollisuus suunnata nukketeatteritaitojen osaamispolulle. Jokaisella opiskelijalla on 15 op yhteisiä nukketeatteritaitoja, jonka lisäksi opiskelijan on mahdollista painottua projekteissaan, vapaasti valittavissa opinnoissaan, työharjoittelussaan sekä opinnäytetyössään nukketeatteriin.
Kaikille Turun ammattikorkeakoulussa opiskeleville tarjotaan opintojen alkupuolella yrittäjyyden perusopinnot sekä mahdollistetaan tiimiyrittäjyys projekteissa. Opiskelijan oma yritystoiminta hyväksiluetaan opintoihin ja sitä tuetaan monialaisella mentorointitoiminnalla (yrityskiihdyttämöt eli Business Club, BC). Taideakatemiassa toimii opiskelijoiden Kulttuuriosuuskunta Karisma, jossa toimimalla voi opiskelija oppii käytännössä kulttuurialan yrittäjyystaitoja. Yrittäjyystaitojen ja –asenteen kehittämistä tapahtuu opiskelijan itse valitsemissaan projektien sisällöissä ja työtehtävissä, vapaasti valittavissa opinnoissa ja harjoittelussa.
Erikoisalat ja pätevyydet
Opintoihin sisältyy 60 op laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.
Palautejärjestelmä
Opiskelijan rooli toiminnan kehittämisessä määrittyy Turun AMK:n laatujärjestelmän Excellence-polun mukaisesti . Teatterikoulutus toteutuu tiiviissä vuorovaikutuksessa opettajien ja oppilaiden välillä ja välitöntä palautetta annetaan ja saadaan päivittäin. Opiskelijapalautetta kerätään mm. henkilökohtaisissa tapaamisissa, opintojaksopalautteilla sekä Turun AMK:n opiskelijakyselyllä. Opiskelijoiden valitsemat johtoryhmäedustajat osallistuvat Taideakatemian johtoryhmän toimintaan. Kaikki palautetieto kootaan yhteen joka lukuvuosi järjestettävillä koulutuksen palautepäivillä. Palautepäivillä käsitellyistä ja esiin nousseista kysymyksistä koostetaan kehittämissuunnitelma, joka annetaan tiedoksi opiskelijoille ja henkilökunnalle ja jonka edistymistä seurataan säännöllisesti mm. johtoryhmävastaavien kanssa.
Uramahdollisuudet ja jatko-opintomahdollisuudet
Oman taiteenalansa asiantuntijatehtäviin pedagogeina ja taiteilijoina. Jatko-opintomahdollisuudet koti- ja ulkomaiset maisteriohjelmat sekä 3 vuoden työkokemuksen jälkeen YAMK-ohjelmat. Teatteri-ilmaisun ohjaaja toimii usein yrittäjänä tai freelancerinä.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen osaamistavoitteet jakautuvat kolmeen eri tasoon:
• Erikoistumisalakohtaiset kompetenssit
• Esittävien taiteiden ja musiikin yhteiset kompetenssit
• Kaikille Turun AMK:n tutkinnoille yhteiset innovaatiokompetenssit
Teatteri-ilmaisunohjaajan erikoistumisalan kompetenssit
Pedagoginen osaaminen teatteriopettajana ja ryhmän ohjaajana
• osaa opettaa teatteri-ilmaisun perusteita
• osaa luoda teatterilähtöisiä sisältöjä eri kohderyhmille
• osaa ohjata ryhmää rakentavasti toiminnan eri vaiheissa
• osaa ryhmäilmiöiden perusteet ja osaa hyödyntää tietoja ohjaamisessaan
Teatteritaidot ja tiedot
• osaa toteuttaa esityksiä eri lähtökohdista (tekstilähtöisesti, ryhmälähtöisesti jne.)
• tuntee dramaturgian, audiovisuaalisen suunnittelun ja skenografian perusteet ja osaa käyttää niitä esityksen valmistamisessa
• osaa hyödyntää nukketeatteritaitoja esitysten valmistamisessa
• osaa esiintyä ja näytellä
• tuntee länsimaisen teatterihistorian ja nukketeatterin historian sekä osaa esitysanalyysin perusteet
• osaa projektinhallinnanja esitystuotannon perusvaatimukset
Esittävien taiteiden ja musiikin asiantuntijuus ja ammattitaito
Pedagogiset kompetenssit
• tuntee keskeiset oman taiteenalansa opetusmenetelmät sekä opetusmateriaalit
• osaa toimia joustavasti eritasoisten ja eri-ikäisten oppijoiden kanssa eri toimintaympäristöissä
• on perehtynyt opettamiseen ja opettajan työhön yhteiskunnallisessa, filosofisessa ja psykologisessa
• viitekehyksessä sekä opettajan ammattitaidon perusteisiin
• osaa kehittää omaa opettajuuttaan ja taidepedagogiikkaa luovan ja tutkimuksellisen työtavan avulla
• mieltää itsensä opettajaksi ja kasvattajaksi, joka työskentelee oppijoiden taidesuhteen rakentajana
Taiteidenvälisyyden kompetenssit
• tunnistaa muissa taiteissa ominaisuuksia ja laatuja, jotka mahdollistavat yhteistyön ja
• vuorovaikutuksen oman alan kanssa
• Osaa hahmottaa oman alansa osana laajempaa taidekenttää
• Tuntee perustiedot esittävien taiteiden toimintatavoista, historiasta ja kontekstista
Taiteilija-pedagogin työelämäkompetenssit
• Tuntee taiteilijan ja taiteilija-pedagogin eri ansaintamalleja ja työrooleja
• Osaa toimia taiteilijan ja taidepedagogin erilaisissa työrooleissa ja kehittää niitä
Esiintymisen ja esityskokonaisuuden rakentamisen kompetenssit
• Esiintyminen/ improvisaatio/ dramaturgia/ esityksen rytmi/ esitystekniikka
Yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit Yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit Verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit
• kykenee itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
• osaa toimia tavoitteellisesti ja sinnikkäästi
• kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
• osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
• osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä
• osaa toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
• osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen ja yhdistäen erialojen tietoja ja menetelmiä
• osaa toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia työelämän vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa • osaa luoda ja ylläpitää työelämäyhteyksiä
• osaa toimia verkostoissa
• kykenee moniammatilliseen ja -kulttuuriseen yhteistyöhön
• kykenee kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen
Pedagogiset toimintatavat
Teatteri-ilmaisun ohjaajakoulutuksessa painottuu opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus, opiskelijayhteisön vertaisoppiminen sekä opintojen edetessä yhä syvempi opiskelijan toimijuus oman ammatillisuuden kehittäjänä. Opiskelija on läpi opintojen dialogisessa suhteessa tutoropettajaansa sekä eri projektien ohjaaviin opettajiin. Opiskelija saa henkilökohtaista tutorointia oman ammatillisen osaamisen suuntaamisessa.
Teatterialalla työskentely alkaa ensimmäisenä opiskelupäivänä. Työelämän kollegiaalisiin suhteisiin ja verkostoitumiseen suunnataan koulutuksen ensimmäisestä opiskelupäivästä lähtien. Opiskelijat ovat vertaiskollegoita, nykyisiä ja tulevia työtovereita. Pidemmälle edenneet opiskelijat ovat tutoreita ja mentoreita. Opettajien lisäksi opiskelijakollegat toimivat muun henkilökunnan kanssa ammatillisessa suhteessa, esimerkiksi esitysprojekteihin liittyy suhde tekniikan ja tuotannon henkilökuntaan, viestintään, projektihenkilökuntaan jne. Kerran lukukaudessa toteutettavat projektiviikot tuovat kaikki esittävien taiteiden ja musiikin opiskelijat yhteen ja mahdollistavat omalta osaltaan taiteidenvälisten kontaktien syntymisen.
Teatterialan tietojen ja taitojen kartuttaminen tapahtuu suhteessa teatterikenttään ja työelämään. Ensimmäisestä opiskeluvuodesta alkaen koulutuksessa toteutetaan projekteja mm. koululuokissa, museoissa ja muissa yhteisöissä ja instituutioissa. Osassa projekteista toimitaan osana Turun AMK:n TKI-hankkeita. Opiskelijan oma vastuu työelämäkontaktien luomisesta sekä oman osaamisen syventämisestä lisääntyy vuosittain opintojen edetessä. Mm. työharjoittelupaikkojen löytäminen kuuluu opiskelijan itseohjautuvaan työhön.
Kaiken oppimisen lähtökohtana on opiskelijan oma aktiivinen, itseohjautuva ja dialoginen toiminta.
Taideakatemian opiskelijoiden Kulttuuriosuuskunta Karsima on yksi yrittäjyyteen ohjaava oppimisympäristö, jossa työelämän tilauksia toteutetaan ja yrityksen toiminnan perusteet opitaan.
Kansainvälisyys toteutuu muun muassa vaihto-ohjelmien, kansainvälisten hankkeiden, englanninkielisen opetuksen muodossa.
Arviointi
Arviointi perustuu tutkinnon, modulien ja opintojaksojen osaamistavoitteisiin, joiden saavuttamista arvioidaan. Jatkuva, rakentava arviointi on keskeistä kaikessa koulutuksessa. Opiskelijoita ohjataan rakentavaan itsensä arviointiin ja kykyyn toimia vertaisarvioijana.
Esitystuotannoissa produktioiden tulokset asettuvat myös julkisen arvioinnin kohteeksi. Opiskelijaesitykissä käy paitsi oppilaitosyhteisön jäsenet, myös muu yleisö sekä median edustajat.
Osaamisen arvioinnin tukena käytetään arviointikehikkoa:
OPINTOJEN PERUSVAIHE (1.-2.OPINTOVUOSI)
Arvosana 1. Opiskelija:
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
Arvosana 3. Opiskelija:
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Arvosana 5. Opiskelija:
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
OPINTOJEN SYVENTÄVÄ VAIHE (3.-4.OPINTOVUOSI)
Arvosana 1. Opiskelija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä
Arvosana 3. Opiskelija:
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa
Arvosana 5.Opiskelija:
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN16 | Taiteidenväliset projektipäivät 1 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN17 | Taiteidenväliset projektipäivät 2 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN31 | Teatterialan työelämätietous ja yrittäjyys | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
2011407 | Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1001 |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1002354 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
1002355 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
1002356 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
1002357 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 4 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
1002358 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1002 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1003 |
Teatterin analyysiopinnot
(Valitaan kaikki) |
11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011506 | Teatterihistoria | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011485 | Nykyteatterin historia | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011504 | Nukketeatterin historia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1004 |
Teatterin projektiopinnot
(Valitaan kaikki) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011402 | Projektiopinnot 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2011486 | Projektiopinnot 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN56 | Projektiopinnot 3 | 8 | 8 | 3 | 5 | 1.5 | 1.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1005 |
Ohjaaminen
(Valitaan kaikki) |
28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN57 | Esityksen ohjaamisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN58 | Ohjaamiseen valmistautuminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011463 | Tekstilähtöinen ohjaaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011404 | Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011405 | Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN59 | Visuaalisen teatterin ohjaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1006 |
Teatteri-ilmaisun ammattitekniikat
(Valitaan kaikki) |
64 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011395 | Fyysinen ilmaisu 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011396 | Fyysinen ilmaisu 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011464 | Näyttelijäntyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011397 | Näyttämöilmaisu 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011398 | Näyttämöilmaisu 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BZ15 | Dramaturgia 1a | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BZ16 | Dramaturgia 1b | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
2011518 | Dramaturgia 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2011465 | Devising | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN60 | Forum-teatteri | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011467 | Nukenkäsittely | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011468 | Nukenrakennus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
2011515 | Audiovisuaalinen suunnittelu 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||
2011516 | Audiovisuaalinen suunnittelu 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2011523 | Skenografia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN61 | Yleisötyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU00BN62 | Dokumenttiteatteri | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN63 | Improvisaatio | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
PTEATS21-1007 |
Opetusharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2011408 | Opetusharjoittelu 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2011409 | Opetusharjoittelu 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
Työharjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 5 | 5 | 10 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
PTEATS21-1008 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2001044 | Vapaasti valittavat opinnot | 30 | 4 | 7 | 5 | 14 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 7 | 7 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3.5 | 3.5 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||
PTEATS21-1009 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
2032220 | Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK) | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
KU00BN21 | Opinnäytetyöseminaari | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN65 | Opinnäytetyön kirjallinen osio | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KU00BN64 | Opinnäytetyön taiteellinen osio | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 57 | 53 | 50 | 31.8 | 28.2 | 25.8 | 31.2 | 32.8 | 20.2 | 24.4 | 25.6 | 15.9 | 15.9 | 9.4 | 9.4 | 9.4 | 12.9 | 12.9 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 16.4 | 16.4 | 6.8 | 6.8 | 6.8 | 12.2 | 12.2 | 8.5 | 8.5 | 8.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
150 | |
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 |
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 |
KU00BN16 | Taiteidenväliset projektipäivät 1 | 1 |
KU00BN17 | Taiteidenväliset projektipäivät 2 | 1 |
KU00BN31 | Teatterialan työelämätietous ja yrittäjyys | 3 |
2011407 | Opettajan ammattitaidon perusteet AOKK | 10 |
PTEATS21-1001 |
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot
(Valitaan kaikki) |
5 |
1002354 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1 | 1 |
1002355 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 | 1 |
1002356 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 3 | 1 |
1002357 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 4 | 1 |
1002358 | Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 5 | 1 |
PTEATS21-1002 |
Toinen kotimainen kieli, ruotsi, B1
(Valitaan kaikki) |
3 |
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 |
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 |
PTEATS21-1003 |
Teatterin analyysiopinnot
(Valitaan kaikki) |
11 |
2011506 | Teatterihistoria | 5 |
2011485 | Nykyteatterin historia | 3 |
2011504 | Nukketeatterin historia | 3 |
PTEATS21-1004 |
Teatterin projektiopinnot
(Valitaan kaikki) |
18 |
2011402 | Projektiopinnot 1 | 5 |
2011486 | Projektiopinnot 2 | 5 |
KU00BN56 | Projektiopinnot 3 | 8 |
PTEATS21-1005 |
Ohjaaminen
(Valitaan kaikki) |
28 |
KU00BN57 | Esityksen ohjaamisen lähtökohdat | 5 |
KU00BN58 | Ohjaamiseen valmistautuminen | 3 |
2011463 | Tekstilähtöinen ohjaaminen | 5 |
2011404 | Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 1 | 5 |
2011405 | Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 | 5 |
KU00BN59 | Visuaalisen teatterin ohjaaminen | 5 |
PTEATS21-1006 |
Teatteri-ilmaisun ammattitekniikat
(Valitaan kaikki) |
64 |
2011395 | Fyysinen ilmaisu 1 | 2 |
2011396 | Fyysinen ilmaisu 2 | 3 |
2011464 | Näyttelijäntyö | 5 |
2011397 | Näyttämöilmaisu 1 | 2 |
2011398 | Näyttämöilmaisu 2 | 3 |
KU00BZ15 | Dramaturgia 1a | 2 |
KU00BZ16 | Dramaturgia 1b | 3 |
2011518 | Dramaturgia 2 | 5 |
2011465 | Devising | 5 |
KU00BN60 | Forum-teatteri | 4 |
2011467 | Nukenkäsittely | 5 |
2011468 | Nukenrakennus | 5 |
2011515 | Audiovisuaalinen suunnittelu 1 | 2 |
2011516 | Audiovisuaalinen suunnittelu 2 | 3 |
2011523 | Skenografia | 3 |
KU00BN61 | Yleisötyö | 4 |
KU00BN62 | Dokumenttiteatteri | 5 |
KU00BN63 | Improvisaatio | 3 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
90 | |
PTEATS21-1007 |
Opetusharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
10 |
2011408 | Opetusharjoittelu 1 | 5 |
2011409 | Opetusharjoittelu 2 | 5 |
Työharjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |
PTEATS21-1008 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
2001044 | Vapaasti valittavat opinnot | 30 |
PTEATS21-1009 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
2032220 | Tutkiva ja kehittävä opettaja (AOKK) | 5 |
KU00BN21 | Opinnäytetyöseminaari | 5 |
KU00BN65 | Opinnäytetyön kirjallinen osio | 5 |
KU00BN64 | Opinnäytetyön taiteellinen osio | 15 |