Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen ilmaisukeinot IIILaajuus (5 op)

Tunnus: 2021150

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opinnoissa syvennytään maalauskokonaisuuden tuottamiseen ja syvennetään jo omattuja maalauksen menetelmiä. Opiskelija tekee sarjallisen teoskokonaisuuden ja esittää sen annetussa tai itse hankitussa tilassa. Opiskelija tuottaa maalausprosessistaan esityksen, jossa dokumentoidun prosessin ilmaisun ja sisällön toimivuutta analysoidaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 17.03.2025

Ajoitus

25.02.2025 - 20.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS23
    Kuvataiteen koulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opinnoissa syvennytään maalauskokonaisuuden tuottamiseen ja syvennetään jo omattuja maalauksen menetelmiä. Opiskelija tekee sarjallisen teoskokonaisuuden ja esittää sen annetussa tai itse hankitussa tilassa. Opiskelija tuottaa maalausprosessistaan esityksen, jossa dokumentoidun prosessin ilmaisun ja sisällön toimivuutta analysoidaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Oppimateriaalit

Opettajan antama kirjallinen lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut. Ekskursiot ja mahdolliset vierailut taiteilijoiden työhuoneilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppilas tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa kolmen viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Tiistaisin mallimaalauspäivä - tällöin työskentely klo 9-16 on opintosuorituksen edellytys. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen. Opintojaksolla voi toteuttaa teoksia eri maalaustekniikoilla opiskelijan kiinnostuksen kohteiden ja ilmaisun mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 25.2.-20.3.2025. Työskentelypisteet: Iso maalaussali (F209), Taideakatemia.
Tarkempi aikataulu ilmoitetaan sähköpostitse kurssille hyväksytyille

Maalauksen ilmaisukeinot on jatkoa Maalauksen ilmaisukeinot II –opintojaksolle. Opinnoissa kehitetään maalausilmaisua ja syvennytään maalauksen traditioon ja nykymaalaustaiteen sisältöihin. Tavoitteena myös värihavainnoinnin kehittäminen. Opiskelija toteuttaa maalaussarjan tai -kokonaisuuden. Tiistaisin mallimaalauspäivä - tällöin työskentely klo 9-16 on opintosuorituksen edellytys.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettaja: erika.adamsson@turkuamk.fi.
Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia värejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimiä, maalauskangasta tai -pohjia, palettiveitsi, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

27.02.2024 - 21.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opinnoissa syvennytään maalauskokonaisuuden tuottamiseen ja syvennetään jo omattuja maalauksen menetelmiä. Opiskelija tekee sarjallisen teoskokonaisuuden ja esittää sen annetussa tai itse hankitussa tilassa. Opiskelija tuottaa maalausprosessistaan esityksen, jossa dokumentoidun prosessin ilmaisun ja sisällön toimivuutta analysoidaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Oppimateriaalit

Opettajan antama kirjallinen lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut. Eksursiot ja mahd. vierailut taiteilijoiden työhuoneilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppilas tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa kolmen viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen. Opintojaksolla voi toteuttaa teoksia eri maalaustekniikoilla opiskelijan kiinnostuksen kohteiden ja ilmaisun mukaan. Kurssin keskelle sijoittuu itsenäisen työskentelyn viikko 20.-24.2.23

Sisällön jaksotus

Suomeksi
27.2.-21.3.2024 työskentelypisteet: Iso maalaussali, Taideakatemia.
-tarkempi aikataulu ilmoitetaan sähköpostitse kurssille hyväksytyille

Maalauksen ilmaisukeinot on jatkoa Maalauksen ilmaisukeinot II –opintojaksolle. Opinnoissa kehitetään maalausilmaisua ja syvennytään maalauksen traditioon ja nykymaalaustaiteen sisältöihin. Opiskelija toteuttaa maalaussarjan tai -kokonaisuuden.
-tiistaisin mallimaalauspäivä. Värihavainnoinin kehittäminen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia värejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

15.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

07.02.2023 - 02.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
Ryhmät
  • MKUVAS22
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
  • PKUVAS21
    Kuvataiteen koulutus S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opinnoissa syvennytään maalauskokonaisuuden tuottamiseen ja syvennetään jo omattuja maalauksen menetelmiä. Opiskelija tekee sarjallisen teoskokonaisuuden ja esittää sen annetussa tai itse hankitussa tilassa. Opiskelija tuottaa maalausprosessistaan esityksen, jossa dokumentoidun prosessin ilmaisun ja sisällön toimivuutta analysoidaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Oppimateriaalit

Opettajan antama kirjallinen lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut. Eksursiot ja mahd. vierailut taiteilijoiden työhuoneilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppilas tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa kolmen viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen. Opintojaksolla voi toteuttaa teoksia eri maalaustekniikoilla opiskelijan kiinnostuksen kohteiden ja ilmaisun mukaan. Kurssin keskelle sijoittuu itsenäisen työskentelyn viikko 20.-24.2.23

Sisällön jaksotus

Suomeksi
7.2.-2.3.2023 työskentelypisteet: Iso maalaussali, Taideakatemia.
-tarkempi aikataulu ilmoitetaan sähköpostitse kurssille hyväksytyille
Maalauksen ilmaisukeinot on jatkoa Maalauksen ilmaisukeinot II –opintojaksolle. Opinnoissa kehitetään maalausilmaisua ja syvennytään maalauksen traditioon ja nykymaalaustaiteen sisältöihin. Opiskelija toteuttaa maalaussarjan tai -kokonaisuuden.
-tiistaisin mallimaalauspäivä. Värihavainnoinin kehittäminen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia värejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja