Siirry suoraan sisältöön

Nukke- ja lavasterakennus Stop Motion -tuotannossaLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BX48

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Ilmoittautumisaika

10.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 15

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Elli Vuorinen
Ryhmät
  • PKANIS22
    Animaatio
  • PKANIS23
    Animaatio

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso jakaantuu kontaktiopetusjaksoihin ja ryhmässä tehtävään taiteelliseen suunnitteluun ja työskentelyyn.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee stop motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö:
Opintojaksolla käydään läpi stop motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Tarkempi kuvaus:
Opintojakso on ensimmäinen osa laajemmasta 10-15 opintopisteen kokonaisuudesta, jonka aikana toteutetaan pienryhmissä 2-4 minuuttisia stop motion -animaatioita.

Opintojakso alkaa jo VK40 Stop Motion animaatioon historiaan ja käytäntöihin perehdyttävällä aloitusluennolla. Syksyn aikana opintojaksolle osallistuvat ideoivat yksin, parina tai ryhmissä ideoita ja käsikirjoituksia nukkeanimaatioille.
Kokoonnumme lokakuussa pitchaamaan ideat ja valitsemaan yhdessä tuotantoon pääsevät elokuvaideat. Riippuen osallistujamääristä opintojaksolla on mahdollista toteuttaa 2-3 animaatiotuotantoa (3-5 hlöä/per tuotanto).

Nukke-ja lavasterakennuksen opetus ja itsenäinen työskentely tapahtuu Linnankadun pajalla viikoilla 47-51.
Erillinen 5-10 opintopisteen ”Animointi, valaisu ja kuvaus Stop Motion -tuotantoon” -opintojakso jatkuu nukke-ja lavasterakennuksen jälkeen keväällä 2025. Kattavan teknisen ja taiteellisen osaamisen ja ymmärryksen saamiseksi suosituksena on osallistua molempiin opintojaksoihin, ja toimia tuotantotiimissä alusta loppuun saakka.

Opintojaksolle otetaan 8-15 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PKANIS22 ja PKANIS23 ja sen jälkeen kuvataiteen opiskelijoita ja sitten muut opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Muutoksista ja tarkemmasta aikataulusta tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee Stop Motion animaatioon liittyvät peruskäsitteet ja ymmärtää tekniikan taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. hallitsee Stop Motion animaatioon liittyvät peruskäsitteet ja ymmärtää tekniikan taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja motivoituneesti omissa harjoitustehtävissä.

Ilmoittautumisaika

05.12.2022 - 13.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste
  • Kupittaan kampus
  • Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 15

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Elli Vuorinen
Ryhmät
  • PKANIS21
    Animaatio
  • PKANIS20
    Animaatio

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso jakaantuu kontaktiopetusjaksoihin ja ryhmässä tehtävään taiteelliseen suunnitteluun ja työskentelyyn.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee stop motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö:
Opintojaksolla käydään läpi stop motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Tarkempi kuvaus:
Opintojakso on ensimmäinen osa laajemmasta 10-15 opintopisteen kokonaisuudesta, jonka aikana toteutetaan pienryhmissä 2-4 minuuttisia stop motion -animaatioita.

Opintojakso alkaa jo 16.1 Stop Motion animaatioon historiaan ja käytäntöihin perehdyttävällä aloitusluennolla. Alkukevään aikana opintojaksolle osallistuvat ideoivat yksin, parina tai ryhmissä ideoita ja käsikirjoituksia nukkeanimaatioille.
16.2.2021 kokoonnumme pitchaamaan ideat ja valitsemaan yhdessä tuotantoon pääsevät elokuvaideat. Riippuen osallistujamääristä opintojaksolla on mahdollista toteuttaa 2-3 animaatiotuotantoa (3-5 hlöä/per tuotanto).

Nukke-ja lavasterakennuksen opetus ja itsenäinen työskentely tapahtuu Linnankadun pajalla 20.2.-17.3.2021
Erillinen 5-10 opintopisteen ”Animointi, valaisu ja kuvaus Stop Motion -tuotantoon” -opintojakso jatkuu nukke-ja lavasterakennuksen jälkeen. Kattavan teknisen ja taiteellisen osaamisen ja ymmärryksen saamiseksi suosituksena on osallistua molempiin opintojaksoihin, ja toimia tuotantotiimissä alusta loppuun saakka.

Opintojaksolle otetaan 8-15 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PKANIS20 ja PKANIS21 ja sen jälkeen kuvataiteen opiskelijoita ja sitten muut opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Muutoksista tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja motivoituneesti omissa harjoitustehtävissä.