Siirry suoraan sisältöön

Animointi, valaisu ja kuvaus Stop Motion -tuotannossaLaajuus (10 op)

Tunnus: KU00BX49

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet, ja niiden tärkeyden kokonaisvaltaisen elokuvan muodon saavuttamiseksi.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet. Opintojaksolla toteutetaan ja saatetaan valmiiksi aikaisemmin keväällä suunniteltujen animaatioiden tuotannot. Tuotannoissa hyödynnetään nukke- ja lavasterakennuksen -opintojaksolla toteutettuja nukkeja ja lavasteita. Nukeilla animointia harjoitellaan ennen tuotannon alkua itsenäisillä ja ohjatuilla harjoituksilla. Valaisun perehdytyksessä käydään läpi käytössä olevan valokaluston käyttö sekä pyritään löytämään animaation kohtauksia tukevat tunnelmat ja valaisusuunnitelmat. Kuvauksen opetus pitää sisällään järjestelmäkameran käytön Dragon Frame -stop motion ohjelman kanssa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 15

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Elli Vuorinen

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet, ja niiden tärkeyden kokonaisvaltaisen elokuvan muodon saavuttamiseksi.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet. Opintojaksolla toteutetaan ja saatetaan valmiiksi aikaisemmin keväällä suunniteltujen animaatioiden tuotannot. Tuotannoissa hyödynnetään nukke- ja lavasterakennuksen -opintojaksolla toteutettuja nukkeja ja lavasteita. Nukeilla animointia harjoitellaan ennen tuotannon alkua itsenäisillä ja ohjatuilla harjoituksilla. Valaisun perehdytyksessä käydään läpi käytössä olevan valokaluston käyttö sekä pyritään löytämään animaation kohtauksia tukevat tunnelmat ja valaisusuunnitelmat. Kuvauksen opetus pitää sisällään järjestelmäkameran käytön Dragon Frame -stop motion ohjelman kanssa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso jakaantuu kontaktiopetusjaksoihin, harjoitustehtäviin ja ryhmässä tehtävään taiteelliseen suunnitteluun ja työskentelyyn.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet, ja niiden tärkeyden kokonaisvaltaisen elokuvan muodon saavuttamiseksi.

Sisältö:
Opintojaksolla käydään läpi stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet. Opintojaksolla toteutetaan ja saatetaan valmiiksi aikaisemmin keväällä suunniteltujen animaatioiden tuotannot. Tuotannoissa hyödynnetään nukke-ja lavasterakennuksen -opintojaksolla toteutettuja nukkeja ja lavasteita. Nukeilla animointia harjoitellaan ennen tuotannon alkua itsenäisillä ja ohjatuilla harjoituksilla. Valaisun perehdytyksessä käydään läpi käytössä olevan valokaluston käyttö sekä pyritään löytämään animaation kohtauksia tukevat tunnelmat ja valaisusuunnitelmat. Kuvauksen opetus pitää sisällään järjestelmäkameran käytön Dragon Frame -stop motion ohjelman kanssa.

Tarkempi kuvaus:
Opintojakso on toinen osa laajemmasta 10-15 opintopisteen kokonaisuudesta, jonka aikana toteutetaan pienryhmissä 2-4 minuuttisia stop motion -animaatioita.

Opintojakso alkaa jo syksyllä 2024 Stop Motion animaatioon historiaan ja käytäntöihin perehdyttävällä aloitusluennolla. Syksyn aikana opintojaksolle osallistuvat ideoivat yksin, parina tai ryhmissä ideoita ja käsikirjoituksia nukkeanimaatioille.
Riippuen osallistujamääristä opintojaksolla on mahdollista toteuttaa 2-3 animaatiotuotantoa (3-5 hlöä/per tuotanto). Nukke-ja lavasterakennuksen erillinen 5 opintopisteen opintojakso tapahtuu Linnankadun pajalla marras-joulukuussa.

Animointi, valaisu ja kuvaus Stop Motion -tuotantoon -opintojakso jatkuu nukke- ja lavasterakennuksen jälkeen 7.1.2025 Lemminkäisenkadun isossa studiossa. Ensimmäisen perehdytys ja harjoitusviikon jälkeen aloitetaan tuotantojen kuvaus. Kuvaukset jatkuvat 21.3.2025 saakka. Kattavan teknisen ja taiteellisen osaamisen ja kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi suosituksena on osallistua molempiin opintojaksoihin, ja toimia tuotantotiimissä alusta loppuun saakka.

Opintojaksolle otetaan 8-15 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PKANIS22 ja PKANIS23 ja sen jälkeen kuvataiteen opiskelijoita ja sitten muita opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Mahdollisista muutoksista tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät ja osallistuu pienryhmätyöskentelyyn tyydyttävästi. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät ja osallistuu pienryhmätyöskentelyyn. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät ja osallistuu pienryhmätyöskentelyyn kiitettävästi. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa Hän hallitsee stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona ja osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti, motivoituneesti ja luovasti omassa projektissaan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 13.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 - 10

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 15

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Elli Vuorinen
Ryhmät
  • PKANIS21
    Animaatio
  • PKANIS20
    Animaatio

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet, ja niiden tärkeyden kokonaisvaltaisen elokuvan muodon saavuttamiseksi.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet. Opintojaksolla toteutetaan ja saatetaan valmiiksi aikaisemmin keväällä suunniteltujen animaatioiden tuotannot. Tuotannoissa hyödynnetään nukke- ja lavasterakennuksen -opintojaksolla toteutettuja nukkeja ja lavasteita. Nukeilla animointia harjoitellaan ennen tuotannon alkua itsenäisillä ja ohjatuilla harjoituksilla. Valaisun perehdytyksessä käydään läpi käytössä olevan valokaluston käyttö sekä pyritään löytämään animaation kohtauksia tukevat tunnelmat ja valaisusuunnitelmat. Kuvauksen opetus pitää sisällään järjestelmäkameran käytön Dragon Frame -stop motion ohjelman kanssa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso jakaantuu kontaktiopetusjaksoihin, harjoitustehtäviin ja ryhmässä tehtävään taiteelliseen suunnitteluun ja työskentelyyn.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet, ja niiden tärkeyden kokonaisvaltaisen elokuvan muodon saavuttamiseksi.

Sisältö:
Opintojaksolla käydään läpi stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet. Opintojaksolla toteutetaan ja saatetaan valmiiksi aikaisemmin keväällä suunniteltujen animaatioiden tuotannot. Tuotannoissa hyödynnetään nukke-ja lavasterakennuksen -opintojaksolla toteutettuja nukkeja ja lavasteita. Nukeilla animointia harjoitellaan ennen tuotannon alkua itsenäisillä ja ohjatuilla harjoituksilla. Valaisun perehdytyksessä käydään läpi käytössä olevan valokaluston käyttö sekä pyritään löytämään animaation kohtauksia tukevat tunnelmat ja valaisusuunnitelmat. Kuvauksen opetus pitää sisällään järjestelmäkameran käytön Dragon Frame -stop motion ohjelman kanssa.

Tarkempi kuvaus:
Opintojakso on toinen osa laajemmasta 10-15 opintopisteen kokonaisuudesta, jonka aikana toteutetaan pienryhmissä 2-4 minuuttisia stop motion -animaatioita.

Opintojakso alkaa jo 16.1 Stop Motion animaatioon historiaan ja käytäntöihin perehdyttävällä aloitusluennolla. Alkukevään aikana opintojaksolle osallistuvat ideoivat yksin, parina tai ryhmissä ideoita ja käsikirjoituksia nukkeanimaatioille.
16.2.2021 kokoonnumme pitchaamaan ideat ja valitsemaan yhdessä tuotantoon pääsevät elokuvaideat. Riippuen osallistujamääristä opintojaksolla on mahdollista toteuttaa 2-3 animaatiotuotantoa (3-5 hlöä/per tuotanto).

Nukke-ja lavasterakennuksen erillinen 5 opintopisteen opintojakso tapahtuu Linnankadun pajalla 20.2.-17.3.2021
Animointi, valaisu ja kuvaus Stop Motion -tuotantoon -opintojakso jatkuu nukke- ja lavasterakennuksen jälkeen 20.3.2021 Lemminkäisenkadun isossa studiossa. Ensimmäisen perehdytys ja harjoitusviikon jälkeen aloitetaan tuotantojen kuvaus. Kuvaukset jatkuvat 28.5.2021 saakka, sekä tarpeen vaatiessa myös erillisinä kesäopintoina. Kattavan teknisen ja taiteellisen osaamisen ja kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi suosituksena on osallistua molempiin opintojaksoihin, ja toimia tuotantotiimissä alusta loppuun saakka.

Opintojaksolle otetaan 8-15 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PKANIS20 ja PKANIS21 ja sen jälkeen kuvataiteen opiskelijoita ja sitten muita opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Mahdollisista muutoksista tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät ja osallistuu pienryhmätyöskentelyyn tyydyttävästi. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät ja osallistuu pienryhmätyöskentelyyn. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät ja osallistuu pienryhmätyöskentelyyn kiitettävästi. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa Hän hallitsee stop motion -tuotannon animoinnin, valaisun ja kuvauksen pääperiaatteet sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona ja osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti, motivoituneesti ja luovasti omassa projektissaan.