VideojournalismiLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00BT06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella journalistisen haastattelujutun videolle
- tehdä journalistista tiedonhankintaa haastattelua varten
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida mielekkään videohaastattelun
- toimia työparin kanssa tuotantoryhmässä
- ottaa vastaan ja antaa palautetta valmiista jutuista
- harjoittaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja luovuutta
- toimia tiimityössä ja hyödyntää ulkopuolisia verkostoja
Sisältö
Opiskelijat kertaavat kolmipistevalaisun ja haastattelukuvan rakentamisen. He tekevät journalistista tiedonhankintaa ja käsikirjoittavat sen perusteella oman haastattelujutun sekä toteuttavat sen julkaisukelpoiseen muotoon. Juttujen ideoita käydään läpi yhteisissä keskustelutilanteissa ja niistä annetaan lopuksi palaute.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.03.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella journalistisen haastattelujutun videolle
- tehdä journalistista tiedonhankintaa haastattelua varten
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida mielekkään videohaastattelun
- toimia työparin kanssa tuotantoryhmässä
- ottaa vastaan ja antaa palautetta valmiista jutuista
- harjoittaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja luovuutta
- toimia tiimityössä ja hyödyntää ulkopuolisia verkostoja
Sisältö
Opiskelijat kertaavat kolmipistevalaisun ja haastattelukuvan rakentamisen. He tekevät journalistista tiedonhankintaa ja käsikirjoittavat sen perusteella oman haastattelujutun sekä toteuttavat sen julkaisukelpoiseen muotoon. Juttujen ideoita käydään läpi yhteisissä keskustelutilanteissa ja niistä annetaan lopuksi palaute.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Videjournalismi_Kevät2024
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla harjoitellaan toimittajan työelämätaitoja. Opintojakson tehtävät edellyttävät itsenäistä ja luovaa työskentelyä sekä vastuun ottamista oman ja ryhmän työskentelystä sekä palautteen annossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso edellyttää omatoimisuutta ja opiskelutaitojen harjoittemista. Sen tuotokset noudattavat journalistin ohjeita ja toteuttavat ammattialan ettisyyttä. Kestävä kehitys näyttäytyy käytännön toiminnassa ja mahdollisesti myös juttuaiheissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija toimittaa Ailiolle 90 sekunnin haastatteluperustaisen sosiaalisessa mediassa julkaistun videon ja siihen liittyvän työraportin, joka sisältää seuraavat asiat:
- Haastattelujutun julkaisukonteksti, kenelle ja missä se on tehty ja julkaistu?
- Oman toiminnan esittely jutun teossa
- Arvio omasta työskentelystä: mihin on tyytyväinen, mitä haluaisi parantaa ja miksi, mitä oppi prosessissa?
- Arvio lopputuotteesta: minkä arvosanan antaisi itselleen ja miksi?
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Johdantoluennot haastattelumetodeista ja siihen liittyvä harjoitukset
- Johdantoluento käsikirjoituksen laatimisesta
- Esiintymiskoulutus ja siihen liittyvät harjoitukset
- Ryhmäesityksen valmistaminen ja pitäminen ennalta annetusta haastatteluohjelmasta
- Haastattelujutun käsikirjoitus: haastateltavan valinta, kuvauspaikka, kuvakerronta ja haastattelukysymykset.
- Haastattelujutun kuvaus ja editointi sekä editalaverit
- Palautteen anto muiden haastattelujutuista
- Oppimispäiväkirja haastatteluesitelmistä
- Analyyttinen työraportti omasta toiminnasta
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla keskitytään journalismin perusasiohin, haastatteluun ja luonnolliseen esiintymiseen. Opiskelija harjoittelee esiintymistä kameralle sekä syventää aikaisempaa osaamistaan haastattelukysymysten laatimisessa, kykenee valitsemaan haastateltavat tarpeellisiin rooleihin jutun kokonaisuudessa ja toteuttamaan haastattelun kameran edessä. Opintojaksolla analysoidaan television haastatteluperusteisia ohjelmia kevään 2024 tarjonnasta vastaamalla ennalta annettuihin kysymyksiin. Kukin opiskelija käsikirjoittaa ja toteuttaa oman haastattelujutun, joka julkaistaan Tutkan Instagram-tilin reels-osiossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan harjoitukset, tuotanto ja työraportti.
Hylätty (0)
Tehtäviä puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa vaaditut harjoitukset. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä täyttää tehtävänannon vaatimukset. Opiskelija suunnittelee, käsikirjoittaa synopsiksen ja käsikirjoituksen sekä toteuttaa julkaisukelpoisen haastattelujutun. Opiskelijan toiminta prosessin aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan työraportti on kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksissa kehittyvänsä ja oppivansa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Opiskelijan haastattelujuttu on synopsiksen, käsikirjoituksen ja toteutuksen osalta mielenkiintoinen, visuaalisesti onnistunut ja äänellisesti siisti. Jutun sisältö kertoo asiasta mielenkiintoisesti. Jutun kuvakerronta on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ammattimaisuutta. Opiskelijan toiminta on prosessin aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelijan työraportti on analyyttinen ja se osoittaa sujuvaa kirjoittamisen taitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksissa suvereenia välineiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä on oivaltava ja uusia näkökulmia esittelevä. Opiskelijan haastattelujuttu koskettaa katsojaa ja herättää erityistä mielenkiintoa käsiteltyä aihetta kohtaan. Sen synopsis herättää lukijan mielenkiinnon ja esittelee haastateltavan ja näkökulman elävästi. Käsikirjoitus on tarkkaan suunniteltu ja toteutuskelpoinen. Jutun aihepiiri, henkilö tai kuvaustapa erityisen haastava ja osoittaa opiskelijalta tavanomaista suurempaa paneutumista. Jutun tekninen ja toteutus on vaikuttava ja työskentelyote on ammattimainen. Opiskelija antaa erinomaista palautetta muiden jutuista. Opiskelijan työraportti on oivaltava ja ilmaisultaan erinomainen. Korkeimman arvosanan voi saada vaikka kaikki kohdat eivät edellyttäisi sitä.
Ilmoittautumisaika
30.11.2022 - 31.03.2023
Ajoitus
27.02.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS22jourPMEDIS22 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella journalistisen haastattelujutun videolle
- tehdä journalistista tiedonhankintaa haastattelua varten
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida mielekkään videohaastattelun
- toimia työparin kanssa tuotantoryhmässä
- ottaa vastaan ja antaa palautetta valmiista jutuista
- harjoittaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja luovuutta
- toimia tiimityössä ja hyödyntää ulkopuolisia verkostoja
Sisältö
Opiskelijat kertaavat kolmipistevalaisun ja haastattelukuvan rakentamisen. He tekevät journalistista tiedonhankintaa ja käsikirjoittavat sen perusteella oman haastattelujutun sekä toteuttavat sen julkaisukelpoiseen muotoon. Juttujen ideoita käydään läpi yhteisissä keskustelutilanteissa ja niistä annetaan lopuksi palaute.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Videjournalismi_Kevät2023
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiokompetensseja: luovuutta, ryhmätyötaitoja, aloitteellisuutta, verkostoitumista ja kriittistä ajattelua. Opintojakson tehtävät edellyttävät itsenäistä ja luovaa työskentelyä sekä vastuun ottamista ryhmän työskentelyssä sekä palautteen annossa, kriittinen ajattelu näyttäytyy televisiojournalismin esitelmien laatimisessa ja verkostoituminen tapahtuu työskentelemällä kontaktissa haastateltaviin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiedonhankinta, käytännön harjoittelu kamerakalustolla ja haastateltavien kanssa, esitelmien valmistelu ja pitäminen opetusryhmälle, oman jutun käsikirjoittaminen, kuvaaminen, editointi ja julkaiseminen, palautteen anto ja kirjallinen ilmaisu loppuraportissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija toimittaa Ailiolle 3-5-minuuttisen haastatteluperustaisen videon ja siihen liittyvän työraportin, joka sisältää seuraavat asiat:
- Haastattelujutun julkaisukonteksti, kenelle ja missä se on tehty ja julkaistu?
- Oma rooli tuotannossa, mitä opiskelija on tehnyt tuotannon aikana?
- Arvio omasta työskentelystä: mihin on tyytyväinen, mitä haluaisi parantaa ja miksi, mitä oppi prosessissa?
- Arvio lopputuotteesta: minkä arvosanan antaisi itselleen ja miksi?
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Johdantoluento haastattelumetodista ja siihen liittyvä harjoitus
- Kuvattu haastatteluharjoitus kontaktituntien aikana ja siitä annettu ja saatu palaute.
- Ryhmäesityksen valmistaminen ja pitäminen ennalta annetusta haastatteluohjelmasta
- Haastattelujutun käsikirjoitus: haastateltavan valinta, kuvauspaikka, kuvakerronta ja haastattelukysymykset.
- Haastattelujutun kuvaus ja editointi.
- Palautteen anto muiden haastattelujutuista
- Analyyttinen työraportti omasta toiminnasta ja toisten haastatteluesitelmistä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla keskitytään erääseen journalismin perusasioista, haastatteluun. Opiskelija syventää aikaisempaa osaamistaan haastattelukysymysten laatimisessa, kykenee valitsemaan haastateltavat tarpeellisiin rooleihin jutun kokonaisuudessa ja toteuttamaan haastattelun kameran edessä. Opintojaksolla analysoidaan television haastatteluperusteisia ohjelmia kevään 2023 tarjonnasta vastaamalla ennalta annettuihin kysymyksiin. Kukin opiskelija käsikirjoittaa ja toteuttaa työparin kanssa oman haastattelujutun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan harjoitukset, tuotanto ja työraportti.
Hylätty (0)
Tehtäviä puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa julkaisukelpoisen haastatteluharjoituksen. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä täyttää tehtävänannon vaatimukset. Opiskelija suunnittelee, käsikirjoittaa synopsiksen ja käsikirjoituksen sekä toteuttaa julkaisukelpoisen haastattelujutun. Opiskelija kuvaa työparilleen tai itselleen julkaisukelpoisen jutun. Opiskelijan toiminta prosessin aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan työraportti on kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksessa hallitsevansa kameran, valaisun, äänityskaluston sekä vuorovaikutuksen haastateltavan kanssa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Opiskelijan haastattelujuttu on synopsiksen, käsikirjoituksen ja toteutuksen osalta mielenkiintoinen, visuaalisesti onnistunut ja äänellisesti siisti. Jutun sisältö kertoo asiasta mielenkiintoisesti. Jutun kuvakerronta on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ammattimaisuutta. Opiskelijan toiminta on prosessin aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelijan työraportti on analyyttinen ja se osoittaa sujuvaa kirjoittamisen taitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksessa suvereenia välineiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä on oivaltava ja uusia näkökulmia esittelevä. Opiskelijan haastattelujuttu koskettaa katsojaa ja herättää erityistä mielenkiintoa käsiteltyä aihetta kohtaan. Sen synopsis herättää lukijan mielenkiinnon ja esittelee haastateltavan elävästi. Käsikirjoitus on tarkkaan suunniteltu ja toteutuskelpoinen. Jutun aihepiiri, henkilö tai kuvaustapa erityisen haastava ja osoittaa opiskelijalta tavanomaista suurempaa paneutumista. Jutun tekninen ja toteutus on vaikuttava ja työskentelyote on ammattimainen. Opiskelija antaa erinomaista palautetta muiden jutuista. Opiskelijan työraportti on oivaltava ja ilmaisultaan erinomainen. Korkeimman arvosanan voi saada vaikka kaikki kohdat eivät edellyttäisi sitä.
Ilmoittautumisaika
23.11.2021 - 31.03.2022
Ajoitus
02.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella journalistisen haastattelujutun videolle
- tehdä journalistista tiedonhankintaa haastattelua varten
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida mielekkään videohaastattelun
- toimia työparin kanssa tuotantoryhmässä
- ottaa vastaan ja antaa palautetta valmiista jutuista
- harjoittaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja luovuutta
- toimia tiimityössä ja hyödyntää ulkopuolisia verkostoja
Sisältö
Opiskelijat kertaavat kolmipistevalaisun ja haastattelukuvan rakentamisen. He tekevät journalistista tiedonhankintaa ja käsikirjoittavat sen perusteella oman haastattelujutun sekä toteuttavat sen julkaisukelpoiseen muotoon. Juttujen ideoita käydään läpi yhteisissä keskustelutilanteissa ja niistä annetaan lopuksi palaute.
Oppimateriaalit
Turkuamk.itslearning.com > Videojournalismi 2022
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiokompetensseja: luovuutta, ryhmätyötaitoja, aloitteellisuutta, verkostoitumista ja kriittistä ajattelua. Opintojakson tehtävät edellyttävät itsenäistä ja luovaa työskentelyä sekä vastuun ottamista ryhmän työskentelyssä sekä palautteen annossa, kriittinen ajattelu näyttäytyy televisiojournalismin esitelmien laatimisessa ja verkostoituminen tapahtuu työskentelemällä kontaktissa haastateltaviin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiedonhankinta, käytännön harjoittelu kamerakalustolla ja haastateltavien kanssa, esitelmien valmistelu ja pitäminen opetusryhmälle, oman jutun käsikirjoittaminen, kuvaaminen, editointi ja julkaiseminen, palautteen anto ja kirjallinen ilmaisu loppuraportissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija toimittaa Ailiolle 3-5-minuuttisen haastatteluperustaisen videon ja siihen liittyvän työraportin, joka sisältää seuraavat asiat:
- Haastattelujutun julkaisukonteksti, kenelle ja missä se on tehty ja julkaistu?
- Oma rooli tuotannossa, mitä opiskelija on tehnyt tuotannon aikana?
- Arvio omasta työskentelystä: mihin on tyytyväinen, mitä haluaisi parantaa ja miksi, mitä oppi prosessissa?
- Arvio lopputuotteesta: minkä arvosanan antaisi itselleen ja miksi?
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kuvattu haastatteluharjoitus kontaktituntien aikana ja siitä annettu ja saatu palaute.
- Ryhmäesityksen valmistaminen ja pitäminen ennalta annetusta haastatteluohjelmasta
- Analyyttinen essee muiden pitämistä haastatteluesitelmistä.
- Haastattelujutun käsikirjoitus: haastateltavan valinta, kuvauspaikka, kuvakerronta ja haastattelukysymykset.
- Haastattelujutun kuvaus ja editointi.
- Palautteen anto muiden haastattelujutuista
- Loppuraportti: itsereflektio omasta toiminnasta ja kurssipalaute
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla keskitytään erääseen journalismin perusasioista, haastatteluun. Opiskelija syventää aikaisempaa osaamistaan haastattelukysymysten laatimisessa, kykenee valitsemaan haastateltavat tarpeellisiin rooleihin jutun kokonaisuudessa ja toteuttamaan haastattelun kameran edessä. Opintojaksolla analysoidaan television haastatteluperusteisia ohjelmia kevään 2022 tarjonnasta vastaamalla ennalta annettuihin kysymyksiin. Kukin opiskelija käsikirjoittaa ja toteuttaa työparin kanssa tai itsekseen oman haastattelujutun. Jokainen opiskelija siis on sekä toimittajana että kuvaajana yhdessä jutussa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ennakkoedellytyksenä on Audiovisuaalisen ilmaisun suoritus tai vastaava osaaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan harjoitukset, tuotanto ja työraportti.
Hylätty (0)
Tehtäviä puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa julkaisukelpoisen haastatteluharjoituksen. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä täyttää tehtävänannon vaatimukset. Opiskelija suunnittelee, käsikirjoittaa synopsiksen ja käsikirjoituksen sekä toteuttaa julkaisukelpoisen haastattelujutun. Opiskelija kuvaa työparilleen tai itselleen julkaisukelpoisen jutun. Opiskelijan toiminta prosessin aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan työraportti on kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksessa hallitsevansa kameran, valaisun, äänityskaluston sekä vuorovaikutuksen haastateltavan kanssa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Opiskelijan haastattelujuttu on synopsiksen, käsikirjoituksen ja toteutuksen osalta mielenkiintoinen, visuaalisesti onnistunut ja äänellisesti siisti. Jutun sisältö kertoo asiasta mielenkiintoisesti. Jutun kuvakerronta on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ammattimaisuutta. Opiskelijan toiminta on prosessin aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelijan työraportti on analyyttinen ja se osoittaa sujuvaa kirjoittamisen taitoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksessa suvereenia välineiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä on oivaltava ja uusia näkökulmia esittelevä. Opiskelijan haastattelujuttu koskettaa katsojaa ja herättää erityistä mielenkiintoa käsiteltyä aihetta kohtaan. Sen synopsis herättää lukijan mielenkiinnon ja esittelee haastateltavan elävästi. Käsikirjoitus on tarkkaan suunniteltu ja toteutuskelpoinen. Jutun aihepiiri, henkilö tai kuvaustapa erityisen haastava ja osoittaa opiskelijalta tavanomaista suurempaa paneutumista. Jutun tekninen ja toteutus on vaikuttava ja työskentelyote on ammattimainen. Opiskelija antaa erinomaista palautetta muiden jutuista. Opiskelijan työraportti on oivaltava ja ilmaisultaan erinomainen. Korkeimman arvosanan voi saada vaikka kaikki kohdat eivät edellyttäisi sitä.