Podcast-tuotantoLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CO26
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa podcastin merkityksen viestinnällisenä välineenä
- ymmärtää podcastin lainalaisuudet formaattina
- kykenee tuottamaan yhden osan sarjallisesta podcastista osana työryhmää
- hahmottaa ja ymmärtää podcastin tuottamisen eri työvaiheet: ideointi, suunnittelu, taustatyö, käsikirjoittaminen, haastattelutekniikat, äänisuunnittelu, äänitys, leikkaus ja jakelu
- soveltaa oman alansa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään teorian ja käytännön tekemisen kautta podcastin tuottamiseen ja tekemiseen. Aluksi syvennytään podcastien erityispiirteisiin ja hahmotetaan podcastien roolia sisältötyyppinä. Lisäksi kuunnellaan ja analysoidaan erilaisia podcasteja. Opintojaksolla käydään läpi podcastin tuotantoon liittyvät vaiheet: ideointi, suunnittelu, taustatyö, käsikirjoittaminen, haastattelutekniikat, äänisuunnittelu, äänitys, leikkaus ja jakelu.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Jussi Arvio
Vastuuopettaja
Jussi Arvio
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa podcastin merkityksen viestinnällisenä välineenä
- ymmärtää podcastin lainalaisuudet formaattina
- kykenee tuottamaan yhden osan sarjallisesta podcastista osana työryhmää
- hahmottaa ja ymmärtää podcastin tuottamisen eri työvaiheet: ideointi, suunnittelu, taustatyö, käsikirjoittaminen, haastattelutekniikat, äänisuunnittelu, äänitys, leikkaus ja jakelu
- soveltaa oman alansa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään teorian ja käytännön tekemisen kautta podcastin tuottamiseen ja tekemiseen. Aluksi syvennytään podcastien erityispiirteisiin ja hahmotetaan podcastien roolia sisältötyyppinä. Lisäksi kuunnellaan ja analysoidaan erilaisia podcasteja. Opintojaksolla käydään läpi podcastin tuotantoon liittyvät vaiheet: ideointi, suunnittelu, taustatyö, käsikirjoittaminen, haastattelutekniikat, äänisuunnittelu, äänitys, leikkaus ja jakelu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jaksolla toteutetaan podcasteja yksin/pienryhmätöinä. Pienryhmäjaot sovitaan jakson alussa.
Sisällön jaksotus
Syksy 2024: podcast-jakson aikataulutuksesta:
- vko 37
o ti 10.9. klo 9-13 4h EDU 1089 Maskulin (aloitusinfo + luennot Jussi+Sofia)
o to 12.9. klo 9-12 3h LEM 160 Podhouse
- vko 38
o ke 18.9. klo 9-12 3h LEM 160 Podhouse
- vko 39
o ke 25.9. klo 9-12 3h LEM 160 Podhouse
- vko 40
o ke 2.10. klo 9-12 3h LEM 160 Podhouse
- vko 41
o ke 9.10. 9-12 3h LEM 160 Podhouse
o to 10.10. 9-16 7h (pressipäivä)
- vko 43
o ti 22.10. klo 12-15 3h LEM 160 Podhouse
- vko 44
o ti 29.10. klo 12-15 3h LEM 160 Podhouse
- vko 45
o ti 5.11. klo 12-15 3h LEM 160 Podhouse
- vko 46
o ti 12.11. klo 12-15 3h LEM 160 Podhouse
- vko 47
o ke 20.11. klo 12-15 3h LEM B163 (palautekeskustelu Jussi+Sofia)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jaksolla hyödynnetään ITS-oppimisalustaa soveltuvilta osin.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Ei täytä tyydyttävää tasoa (kts. arviointikriteerit kohdasta tyydyttävä)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tuottaa teknisesti julkaisukelpoista laatua
- pysyy laadituissa aikatauluissa
- osallistuu ohjaustilanteisiin
- kykenee ottamaan vastaan rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osoittaa äänikerronnallisessa toteutuksessa luovuutta
- tuottaa teknisessä toteutuksessa hyvää laatua
- soveltaa toimittajan työvälineitä sekä osaamista aiheen käsittelyssä
- osoittaa kykyä itsenäiseen työskentelyyn
- osallistuu aktiivisesti ohjaustilanteisiin
- kykenee reflektoimaan omaa työtä objektiivisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osoittaa äänikerronnallisessa toteutuksessa poikkeuksellista luovuutta
- tuottaa teknisessä toteutuksessa virheetöntä laatua
- soveltaa toimittajan työvälineitä sekä osaamista tehokkaasti aiheen käsittelyssä
- osoittaa kykyä itsenäiseen, johdonmukaiseen työskentelyyn
- osallistuu aktiivisella dialogilla ohjaustilanteisiin
- kykenee reflektoimaan omaa työtä objektiivisesti