Palvelumuotoilun menetelmät ja työvälineetLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CO27
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä ideoiden ja konseptien kehityksessä sekä palveluideoiden luomisessa
- mallintaa, testata, analysoida ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä
- kehittää tavoitteellisesti omaa palvelumuotoilun osaamistaan
Sisältö
Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opetuksessa tutkitaan ja raportoidaan visuaalisesti ja kirjallisesti kehitystyön havaintoja ja tuloksia. Opintojakso voidaan toteuttaa kokonaan tai osana TKI-työssä tai monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.
Ilmoittautumisaika
30.11.2023 - 15.04.2024
Ajoitus
01.04.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Antti Alanko
Vastuuopettaja
Antti Alanko
Ryhmät
-
PMEDIS23masuPMEDIS23 Mainonnan suunnittelu
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä ideoiden ja konseptien kehityksessä sekä palveluideoiden luomisessa
- mallintaa, testata, analysoida ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä
- kehittää tavoitteellisesti omaa palvelumuotoilun osaamistaan
Sisältö
Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opetuksessa tutkitaan ja raportoidaan visuaalisesti ja kirjallisesti kehitystyön havaintoja ja tuloksia. Opintojakso voidaan toteuttaa kokonaan tai osana TKI-työssä tai monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat toteuttavat kehitysprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun sekä muiden yhteistoiminnallisia keinoja käyttävien menetelmien keinoja. Opetuksessa tutkitaan ja raportoidaan visuaalisesti ja kirjallisesti kehitystyön havaintoja ja tuloksia.
Opintojaksolla on lähiopetusta, työpajaopetusta, purku- ja palautekeskusteluja sekä pienryhmien itsenäistä työtä.
Jakson työmäärä ja opetus ajoittuu 9.4.–8.5. ja oppimistehtävien palautus 15.5. mennessä.
Opintojakso toteutaan osana Revive-hanketta ja tuotokset jaetaan syksyllä 2024 Turussa pidettävälle Living Lab -työpajaryhmälle ennakkoaineistona.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen. Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.