Siirry suoraan sisältöön

Valokuvaus ja kuvankäsittelyLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CE23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää valokuvan käyttöön ja sisältöön liittyviä vakiintuneita tapoja eri yhteyksissä
- tuottaa viestinnällisesti ja teknisesti sopivan valokuvan erilaisissa omaan ammattialaansa liittyvissä tilanteissa
- ottaa tarkoituksenmukaisia valokuvia ja käyttää valokuvaa työn dokumentoinnin välineenä
- käyttää kuvankäsittelyyn soveltuvan ohjelman perustoimintoja
- nimetä digitaalisen kuvan ja sen laiteympäristön peruskäsitteet
- muokata kuvia omaan ammattialaansa liittyviin tavanomaisiin käyttötarkoituksiin
- toimia aloitteellisesti oman osaamisensa kehittäjänä

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista. Lisäksi opintojaksolla käsitellään kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttöä.

Valokuvausosiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.

Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat kuvan peruskäsittely ja sävyjen säätäminen, häviämättömän kuvamuokkauksen periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen.

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 01.11.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Antti Alanko
Vastuuopettaja

Antti Alanko

Ryhmät
  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi
  • PMEDIS23masu
    PMEDIS23 Mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS23tupr
    PMEDIS23 Tuotannon ja projektinhallinta
  • PMEDIS23
    Medianomi S23
  • PMEDIS23elok
    PMEDIS23 elokuva

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää valokuvan käyttöön ja sisältöön liittyviä vakiintuneita tapoja eri yhteyksissä
- tuottaa viestinnällisesti ja teknisesti sopivan valokuvan erilaisissa omaan ammattialaansa liittyvissä tilanteissa
- ottaa tarkoituksenmukaisia valokuvia ja käyttää valokuvaa työn dokumentoinnin välineenä
- käyttää kuvankäsittelyyn soveltuvan ohjelman perustoimintoja
- nimetä digitaalisen kuvan ja sen laiteympäristön peruskäsitteet
- muokata kuvia omaan ammattialaansa liittyviin tavanomaisiin käyttötarkoituksiin
- toimia aloitteellisesti oman osaamisensa kehittäjänä

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista. Lisäksi opintojaksolla käsitellään kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttöä.

Valokuvausosiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.

Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat kuvan peruskäsittely ja sävyjen säätäminen, häviämättömän kuvamuokkauksen periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen.

Oppimateriaalit

Jaetaan ITS.ssä

Opetusmenetelmät

Opiskelu jakaantuu työpajatyyppiseen lähiopetukseen ja itsenäisiin tehtäviin. Valokuvausta harjoitellaan verkkoaineistojen pohjalta itsenäisesti. Kuvankäsittelyn opetus tapahtuu IT-luokissa. Itsenäiset tehtävät opiskelija voi toteuttaa joko IT-luokissa tai omalla koneellaan, edellyttäen että opiskelijalla on sama ohjelmistopaketti ladattuna. Itsenäiset valokuvatehtävät opiskelija voi toteuttaa omalla tai oppilaitoksesta lainaamallaan kameralla. Kirjallinen tai sähköinen oppimismateriaali jaetaan oppituntien aikana ja tallennetaan ITS.iin. Valmiit harjoitustyöt tallennetaan myös itslearning-alustalle.

Työpajatyöskentelyssä tärkeää on oman osaamisen kehittäminen vertaisoppiminen ja keskustelu muiden opiskelijoiden kanssa harjoitustöihin liittyvästä problematiikasta. Opettaja toimii työpajoissa tuutorina ja teknisenä tukena.

Jakson tehtävistä kootaan lopuksi portfolio, johon saa palautetta ja joka arvioidaan suorituksessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot kuvan sommittelusta ja kameran asetusten sekä lisälaitteiden käytöstä. Itsenäiset harjoitukset ja tekemällä oppiminen. Työpajat kuvankäsittelystä, jossa ryhmän jäsenet yhdessä työstävät harjoituskuvia sekä omia ottamiaan valokuvia oman suuntautumisvaihtoehdon mukaisissa käyttötilanteissa. Jakson tehtävistä koostetaan lopuksi portfolio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Portfolion voi jakson tavoitteiden mukaisesti koostaa myös itsenäisesti ja osoittaa oma osaaminen (AHOT).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen verkkoluentoon tai tämän tallenteen katsominen. Työpajaopetukseen osallistuminen.

Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joista opintojakson lopussa koostetaan portfolio. Portfolioon saa palautetta ja se arvioidaan

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista. Lisäksi opintojaksolla käsitellään kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttöä.

Valokuvausosiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.

Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat kuvan peruskäsittely ja sävyjen säätäminen, häviämättömän kuvamuokkauksen periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut lainkaan oppimistehtäviä ja portfolio palauttamatta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on palauttanut portfolion, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on palauttanut portfolion ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on palauttanut portfolion, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä valokuvauksen ja kuvankäsittelyn teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Antti Alanko
Vastuuopettaja

Antti Alanko

Ryhmät
  • PKANIS22
    Animaatio
  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi
  • PMEDIS22masu
    PMEDIS22 Mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS22elok
    PMEDIS22 elokuva
  • PMEDIS22tupr
    PMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää valokuvan käyttöön ja sisältöön liittyviä vakiintuneita tapoja eri yhteyksissä
- tuottaa viestinnällisesti ja teknisesti sopivan valokuvan erilaisissa omaan ammattialaansa liittyvissä tilanteissa
- ottaa tarkoituksenmukaisia valokuvia ja käyttää valokuvaa työn dokumentoinnin välineenä
- käyttää kuvankäsittelyyn soveltuvan ohjelman perustoimintoja
- nimetä digitaalisen kuvan ja sen laiteympäristön peruskäsitteet
- muokata kuvia omaan ammattialaansa liittyviin tavanomaisiin käyttötarkoituksiin
- toimia aloitteellisesti oman osaamisensa kehittäjänä

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista. Lisäksi opintojaksolla käsitellään kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttöä.

Valokuvausosiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.

Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat kuvan peruskäsittely ja sävyjen säätäminen, häviämättömän kuvamuokkauksen periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen.

Oppimateriaalit

Jaetaan ITS:ssä-

Opetusmenetelmät

Opiskelu jakaantuu työpajatyyppiseen lähiopetukseen ja itsenäisiin tehtäviin. Valokuvausta harjoitellaan verkkoaineistojen pohjalta itsenäisesti. Kuvankäsittelyn opetus tapahtuu ATK-luokissa. Itsenäiset tehtävät opiskelija voi toteuttaa joko ATK-luokissa tai omalla koneellaan, edellyttäen että opiskelijalla on sama ohjelmistopaketti ladattuna. Itsenäiset valokuvatehtävät opiskelija voi toteuttaa omalla tai oppilaitoksesta lainaamallaan kameralla. Kirjallinen tai sähköinen oppimismateriaali jaetaan oppituntien aikana ja tallennetaan ITS.iin. Valmiit harjoitustyöt tallennetaan myös itslearning-alustalle.

Työpajatyöskentelyssä tärkeää on oman osaamisen kehittäminen vertaisoppiminen ja keskustelu muiden opiskelijoiden kanssa harjoitustöihin liittyvästä problematiikasta. Opettaja toimii työpajoissa tuutorina ja teknisenä tukena.

Jakson tehtävistä kootaan lopuksi portfolio, johon saa palautetta ja joka arvioidaan suorituksessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot kuvan sommittelusta ja kameran asetusten sekä lisälaitteiden käytöstä. Itsenäiset harjoitukset ja tekemällä oppiminen. Työpajat kuvankäsittelystä, jossa ryhmän jäsenet yhdessä työstävät harjoituskuvia sekä omia ottamiaan valokuvia oman suuntautumisvaihtoehdon mukaisissa käyttötilanteissa. Jakson tehtävistä koostetaan lopuksi portfolio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Portfolion voi jakson tavoitteiden mukaisesti koostaa myös itsenäisesti ja osoittaa oma osaaminen (AHOT).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen verkkoluentoon tai tämän tallenteen katsominen. Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joista opintojakson lopussa koostetaan portfolio. Portfolioon saa palautetta ja se arvioidaan

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelijat oppivat perustiedot valokuvauksesta, digikameran käytöstä ja sen ominaisuuksista. Lisäksi opintojaksolla käsitellään kuvankäsittelyn perusteet ja kuvankäsittelyohjelman käyttöä.

Valokuvausosiossa perehdytään kameran käyttämiseen, erilaisiin kuvatyyppeihin, digitaalisen valokuvan säätöihin ja tekniikkaan, kuvalliseen ideointiin, sekä ammattialakohtaisiin kuvakäytänteisiin.

Kuvankäsittelyosiossa tutuiksi tulevat kuvan peruskäsittely ja sävyjen säätäminen, häviämättömän kuvamuokkauksen periaate, sisällön tunnistavat retusointityökalut, maskit, tasot, sekoitustilat, taustan poistaminen kuvasta, kuvayhdistelyt ja kuvamanipulaatioiden tekeminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut lainkaan oppimistehtäviä ja portfolio palauttamatta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on palauttanut portfolion, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on palauttanut portfolion ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on palauttanut portfolion, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä valokuvauksen ja kuvankäsittelyn teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.